Gå til innhold

Apple klare med Intel-macer


Anbefalte innlegg

Så å ikke kjøpe mac pga DRM er lite gjennomtenkt. Tenkt heller på pris, gamingbehov og designkrav...

5422894[/snapback]

 

Jeg liker selv ikke tanken på at DRM kan være integrert i selve OS'et og/eller hardware på de nye Mac'ene. Det er det jeg har hørt rykter om.

 

Hvis det er saken så er det veldig gjennomtenkt å vurderer om dette er et alternativ for den typiske PC-brukeren. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hvilken vinkel du ser på dette på så taper ikke Apple noe terreng. Derimot beholder de kundene sine, samt får noen fler.

5422917[/snapback]

Kanskje på kort sikt, men det gjenstår å se om det holder i det lange løp. PC-bransjen er knallhard, og jeg frykter at Apple får det spesielt tøft. Jeg ser for meg tester av Windows vs. Linux vs. Mac i fremtiden, der pris/ytelse/programvaretilbud blir helt avgjørende. Og jeg blir ikke overrasket om Apple etterhvert blir henvist til en liten nisje på lik linje med Linux & co. Likevel håper jeg dette vil få noen positive ringvirkninger for bransjen som fokus på bedre design og brukervennlighet, som vil være til det beste for alle.

5423028[/snapback]

 

Stemmer, men jeg vil tro at Apple uten problem vil ende opp med et større markedsandel enn Linux.

 

EDIT:

Jeg tenker så klart her om privatmarkedet for hjemmebrukere, og ikke serversiden i bedrifter o.l.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
absoluttg enig med Snorreh, mac uten IBM er bare pc for folk med mer penger en de har godt av.  eplemos ja :green:

5423032[/snapback]

 

Skulle nesten tro av det du har skrevet at du ikke aner hva diskusjonen går ut på.

 

For det første, så koster ikke Mac'ene noe særlig mer enn PC i samme klasse.

 

For det andre, om man har "mer penger en de har godt av" har ingenting med saken å gjøre, og et slikt uttrykk som dette hører ikke hjemme i en intelligent diskusjon.

 

Ikke ta meg feil. Jeg har aldri vært en Mac-person. Jeg prøver bare å se litt åpensynt på saken.

 

Gjerne les gjennom diskusjonen igjen, tenk på saken, og kom med relevant kritikk.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Stemmer, men jeg vil tro at Apple uten problem vil ende opp med et større markedsandel enn Linux.

5423075[/snapback]

Kanskje på desktop-markedet, men det skal ikke så mye til da Microsoft Windows er totalt dominerende der idag med over 90% markedsandel. Apple skal ikke ta mange promillene av dette markedet før alarmklokkene begynner å kime i Redmond, og Windows Vista må i såfall floppe totalt for at Apple skal få seg et realt fotfeste. Jeg ser heller ikke bort ifra at Linux-miljøet vil lokke til seg Apple-brukere som ønsker mer fleksibilitet og lavere kostnad.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Stemmer, men jeg vil tro at Apple uten problem vil ende opp med et større markedsandel enn Linux.

5423075[/snapback]

Kanskje på desktop-markedet, men det skal ikke så mye til da Microsoft er totalt dominerende der idag. Apple skal ikke ta mange promillene av dette markedet før alarmklokkene begynner å kime i Redmond, og Windows Vista må i såfall floppe totalt for at Apple skal få seg et realt fotfeste. Jeg ser heller ikke bort ifra at Linux-miljøet vil lokke til seg Apple-brukere som ønsker mer fleksibilitet.

5423136[/snapback]

 

Eller at Apple-miljøet vil ta flere Linuxbrukere som sliter med hardwarekompatibilitetsproblemer, softwareproblemer, oppgraderingskaos.......the list goes on. :)

 

Jeg har brukt Linux i mange år nå, og jeg kan gå temmelig lei det selv. Linux er populært i dag av flere årsaker, og en av de er at folk vil ha alternativer. Apple er plutselig et mer reelt alternativ.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
absoluttg enig med Snorreh, mac uten IBM er bare pc for folk med mer penger en de har godt av.  eplemos ja :green:

5423032[/snapback]

 

Skulle nesten tro av det du har skrevet at du ikke aner hva diskusjonen går ut på.

 

For det første, så koster ikke Mac'ene noe særlig mer enn PC i samme klasse.

 

For det andre, om man har "mer penger en de har godt av" har ingenting med saken å gjøre, og et slikt uttrykk som dette hører ikke hjemme i en intelligent diskusjon.

 

Ikke ta meg feil. Jeg har aldri vært en Mac-person. Jeg prøver bare å se litt åpensynt på saken.

 

Gjerne les gjennom diskusjonen igjen, tenk på saken, og kom med relevant kritikk.

5423118[/snapback]

Apple har en nisje med sine design, og at de er et alternativ tilx86 arkitekturen, som snorreh har sagt.

når de velger å kaste seg inn i mainstream PC markedet tror jeg ikke de på lang sikt, som snorreh sier, klarer å holde det markedet de hadde, i og med at de ikke lenger har sin nisje å spoille på.

hva har vi sett i MP3 markedet? alle kopierer ipod, design ble plutselig ne alle tenkte på. apple hadde her et forsteg, de slo hard og krafig til med ipoden, og etablerte seg i et aspirerende marked.

Nå prøver de seg på PC markeddet, et allerede rafinert marked som i stor grad har sett en rennesanse i forhold til design, og derfor tror jeg ikke apple her har noe å fare med.

 

bedre nå? :)

 

-Marius

Lenke til kommentar

Men de har fortsatt sin nisje, nemlig operativsystemet. Det er det folk er ute etter når de kjøper seg Mac. Nå blir det bare kjørt på en bedre arkitektur.

 

Når Unix kom til PC'en i form av Linux, er det flere som plutselig ville kjøre Linux. Det kan også hende med Mac slik at de faktisk øker kundebasen over tid.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Eller at Apple-miljøet vil ta flere Linuxbrukere som sliter med hardwarekompatibilitetsproblemer, softwareproblemer, oppgraderingskaos.......the list goes on. :)

5423168[/snapback]

Og disse problemene mener du at Apple-brukere ikke vil få når de går fra PPC til x86? :roll:

 

Jeg har brukt Linux i mange år nå, og jeg kan gå temmelig lei det selv. Linux er populært i dag av flere årsaker, og en av de er at folk vil ha alternativer. Apple er plutselig et mer reelt alternativ.

5423168[/snapback]

På pris er det lite som kan konkurrere med Linux, heller ikke på ytelse hvis det er viktig. Apple må virkelig overbevise ytelsesmessig e.l. dersom de skal ha noen som helst sjanse i PC-verden der konkurransen allerede er knallhard. Det bør likevel være en plass til Apple, men hvor stor og i hvilken nisje det blir gjenstår det fortsatt å se. Men at Apple skal bli en jevnbyrdig aktør med Dell & co. har jeg overhodet ingen tro på.

Lenke til kommentar

men når mac os'et er x32\64 basert, kan det innstalleres på en hvilken som helst pc, man er ikke lenger låst til IBM maskineriet.

Jeg vil nå etter å ha lest anatech repotasjene sagt at apple tar et skritt ned på stigen jeg da men. mer potesniale å hente hos IBM en intel ville jeg sagt.

 

så hvis du kjøper dell pc'n til 14km kjøper mac os til 1k, er du fortsatt spart 3-4k i forhold til macen som nå ser ut som en hvilken som helst mainstream pc.

Lenke til kommentar
Eller at Apple-miljøet vil ta flere Linuxbrukere som sliter med hardwarekompatibilitetsproblemer, softwareproblemer, oppgraderingskaos.......the list goes on. :)

5423168[/snapback]

Og disse problemene mener du at Apple-brukere ikke vil få når de går fra PPC til x86? :roll:

Din kommentar har ingenting med det jeg har skrevet å gjøre. :hmm:

 

Og nei, de vil ha det akkurat som de hadde det med samme OS på PowerPC-platform.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
men når mac os'et er x32\64 basert, kan det innstalleres på en hvilken som helst pc, man er ikke lenger låst til IBM maskineriet.

Jeg vil nå etter å ha lest anatech repotasjene sagt at apple tar et skritt ned på stigen jeg da men. mer potesniale å hente hos IBM en intel ville jeg sagt.

 

så hvis du kjøper dell pc'n til 14km kjøper mac os til 1k, er du fortsatt spart 3-4k i forhold til macen som nå ser ut som en hvilken som helst mainstream pc.

5423254[/snapback]

Bortsett fra en liten ting....

Man kan ikke uten videre installere MacOS på annet en Mac-maskiner. Det vil nok finnes crackede utgaver etterhvert, men det er ikke den typiske brukeren som vil drive med det.

 

Som vi alle vet er det ikke slik at de som driver med pirat software ellers hadde gått til kjøp av ektevaren til fullpris. ;)

 

Og i så fall taper ikke Apple penger på slik virksomhet. Hvis ikke du tror RIAA og MPAA som roper om alt tap i musikk- og filmmarkedet i alle fall.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
men når mac os'et er x32\64 basert, kan det innstalleres på en hvilken som helst pc, man er ikke lenger låst til IBM maskineriet.

Jeg vil nå etter å ha lest anatech repotasjene sagt at apple tar et skritt ned på stigen jeg da men. mer potesniale å hente hos IBM en intel ville jeg sagt.

 

så hvis du kjøper dell pc'n til 14km kjøper mac os til 1k, er du fortsatt spart 3-4k i forhold til macen som nå ser ut som en hvilken som helst mainstream pc.

5423254[/snapback]

Bortsett fra en liten ting....

Man kan ikke uten videre installere MacOS på annet en Mac-maskiner. Det vil nok finnes crackede utgaver etterhvert, men det er ikke den typiske brukeren som vil drive med det.

 

Som vi alle vet er det ikke slik at de som driver med pirat software ellers hadde gått til kjøp av ektevaren til fullpris. ;)

5423292[/snapback]

 

jeg mener da ganske bestemt å mene at apple har lansert mac os for x86 systemet?

 

tror ikke på plate bransjen nei, med 700gb plass og dertilhørende innhold finner jeg meg selv bare kjøpende mer orginalskiver og filmer en før. ironisk nok.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
jeg mener da ganske bestemt å mene at apple har lansert mac os for x86 systemet?

5423321[/snapback]

Nei, kun til sine egne maskiner som kjører med Intel-prosessorer. De har i tillegg en ekstra liten brikke som identifiserer maskinene som Mac. Man får ikke OS installert ellers.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Tror noen det vil kunne bli mulig å kjøre

multiboot med OSX og XP/Vista ?

 

Har noen hørt noe om batterilevetid ?

 

MVH

AIH

5423359[/snapback]

 

På en Mac skal dette sikkert være mulig. Er mer redd for at XP install vil wipe bootrekorden slik at kun XP starter. Men kan hende at OSX cd følger med en utility for å legge inn en boot manager.

 

Vi får vel bare vente og se.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Eller at Apple-miljøet vil ta flere Linuxbrukere som sliter med hardwarekompatibilitetsproblemer, softwareproblemer, oppgraderingskaos.......the list goes on. :)

5423168[/snapback]

Og disse problemene mener du at Apple-brukere ikke vil få når de går fra PPC til x86? :roll:

Din kommentar har ingenting med det jeg har skrevet å gjøre. :hmm:

 

Og nei, de vil ha det akkurat som de hadde det med samme OS på PowerPC-platform.

5423259[/snapback]

Beklager, men det har jeg ingen tro på. Emulering av PPC-programvare vil i såfall bety dårlig ytelse sammenlignet med tilsvarende x86-kode, eller må man kjøpe alt på nytt?

 

Uansett så ser jeg frem til ytelsestester av de nye Apple PCene sammenlignet med dem aktørene prøver å sammenligne seg med :cool:

Lenke til kommentar
Eller at Apple-miljøet vil ta flere Linuxbrukere som sliter med hardwarekompatibilitetsproblemer, softwareproblemer, oppgraderingskaos.......the list goes on. :)

5423168[/snapback]

Og disse problemene mener du at Apple-brukere ikke vil få når de går fra PPC til x86? :roll:

Din kommentar har ingenting med det jeg har skrevet å gjøre. :hmm:

 

Og nei, de vil ha det akkurat som de hadde det med samme OS på PowerPC-platform.

5423259[/snapback]

Beklager, men det har jeg ingen tro på. Emulering av PPC-programvare vil i såfall bety dårlig ytelse sammenlignet med tilsvarende x86-kode, eller må man kjøpe alt på nytt?

 

Uansett så ser jeg frem til ytelsestester av de nye Apple PCene sammenlignet med dem aktørene prøver å sammenligne seg med :cool:

5423391[/snapback]

 

Men her snakker du plutselig om noe annet igjen. Du har ikke spurt om emulering, og ikke stilt spørsmål ved det før nå, mens du later som om det pågår en diskusjon om det.

 

Men siden vi snakker om det nå, siden prosessoren i de nyere Mac'ene er mye kraftigere enn de gamle går det uten å si at emulering av PPC-kode blir mye bedre enn emulering av x86-kode gikk på en PPC.

 

 

Og jeg ser veldig frem til testen selv for nå skal vi se om OSX holder mål med å kunne direkte sammenligne OS'ene. :D

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...