Gå til innhold

Apple klare med Intel-macer


Anbefalte innlegg

Men her snakker du plutselig om noe annet igjen. Du har ikke spurt om emulering, og ikke stilt spørsmål ved det før nå, mens du later som om det pågår en diskusjon om det.

 

Men siden vi snakker om det nå, siden prosessoren i de nyere Mac'ene er mye kraftigere enn de gamle går det uten å si at emulering av PPC-kode blir mye bedre enn emulering av x86-kode gikk på en PPC.

5423420[/snapback]

Joda, men jeg snakker om ytelsen til programvare på Linux og Windows sammenlignet med OS X, altså emulert PPC-kode vs. blodtrimmet x86-kode.

 

Og jeg ser veldig frem til testen selv for nå skal vi se om OSX holder mål med å kunne direkte sammenligne OS'ene. :D

5423420[/snapback]

Ja, det blir spennende å se om OS X holder mål ytelsesmessig på PC-plattformen. Jeg ser ikke bort ifra at Steve Jobs må svelge endel kameler etterhvert :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men her snakker du plutselig om noe annet igjen. Du har ikke spurt om emulering, og ikke stilt spørsmål ved det før nå, mens du later som om det pågår en diskusjon om det.

 

Men siden vi snakker om det nå, siden prosessoren i de nyere Mac'ene er mye kraftigere enn de gamle går det uten å si at emulering av PPC-kode blir mye bedre enn emulering av x86-kode gikk på en PPC.

5423420[/snapback]

Joda, men jeg snakker om ytelsen til programvare på Linux og Windows sammenlignet med OS X, altså emulert PPC-kode vs. blodtrimmet x86-kode.

 

Det blir ikke akkurat en riktig sammenligning. Og det skal visst være en rekke programmer rett rundt hjørnet til det nye OSX.

Lenke til kommentar
Shipping Intel-based Macintosh computers use Intel's new Extensible Firmware Interface (EFI).

 

Her er en link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

 

Egentlig veldig interessant, men litt DRM-aktig.

5423456[/snapback]

EFI, eller UEFI rettere sagt som er en åpen standard, vil etterhvert erstatte BIOSen som finnes på dagens PCer. EFI er forøvrig ikke noe nytt, ettersom det har vært brukt av Itanium-systemer siden 2000. Windows Vista kommer iallefall til å støtte UEFI såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
jeg mener da ganske bestemt å mene at apple har lansert mac os for x86 systemet?

5423321[/snapback]

Nei, kun til sine egne maskiner som kjører med Intel-prosessorer. De har i tillegg en ekstra liten brikke som identifiserer maskinene som Mac. Man får ikke OS installert ellers.

5423347[/snapback]

 

jeg husker å ha sett os x tiger systemer i lang lang tid..

http://www.apple.com/macosx/

 

eller er jeg helt på jordet nå?

intel kompatibelt ja. siden dette er versjon 10 har de da vittelig drevet med dette systemet lenger en forbredelsene til mac\intel fasen?

 

edit: ok, jeg var helt på jordet. men jeg prøvde da :green:

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Unlike traditional BIOS, further extensions to EFI capabilities can come from virtually any non-volatile storage device. For example, an OEM can sell systems with hidden EFI partitions which can add to the basic functionality of the standard EFI stored on the motherboard's flash ROM.

 

er det bare jeg som synes dette er tvilsomt? Tenker da på oss som ikke liker system restore parisjoner engang :p

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at diskusjonen overrasker meg noe, da jeg er ganske overbevist om at 90% av alle som kjøper PC(Mac har alltid vært PC) ikke bryr seg om hvilken type CPU som står i maskinen(det er stort sett vi nerder som bryr oss). Folk er interreserte i god ytelse og god funksjonalitet, mht ytelse tror jeg egentlig ikke Apple hadde noe valg og hvertfall ikke dersom de skulle klare å konkurrere med de IBM kompatible PCene på pris. At noen er sure eller ikke forstår at Apple ikke valgte AMD er en annen sak, men avgjørelsen er garantert gjennomtenkt.

 

De fleste Mac'erne jeg kjenner er mer opptatt av operativsystemet og funksjonaliteten der, på det punktet tror jeg ikke MS er i stand til å gjøre stort og det er det flere årsaker til. Den viktigste tror jeg er at det ville kreve en total omlegging av brukergrensesnittet i Windows, noe jeg ikke tror MS tør eller ønsker å gjøre. Folk er stort sett redde for nye ting og de fleste velger det som minner mest om det de har brukt før, rett og slett for å slippe å lære noe nytt. Mao så lenge Apple fortsetter å være kreative mht brukergensesnitt, design etc, så tror jeg de vil overleve en asiatisk flom av kopier. Folk som kjøper Mac er også opptatt av kvalitet(oppfattet hvertfall) og jeg tviler på at noen kan klare å lage kopier med samme kvalitet til en vesentlig lavere pris.

Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke jeg liker denne EFI-saken. Den inneholder noe som heter 'Trusted Computing', og det vil si..... :|

 

Må undersøke litt nærmere, men det virker som en hardware-basert DRM-system. :( Det ser ut som om det er mange som ikke er så veldig begeistret for det ene punktet i EFI. Dumt at Mac'ene har EFI istedenfor OpenBIOS.

 

Men dette er kanskje tema for en ny tråd.

 

Forresten, det at den bruker EFI betyr at man IKKE kan legge inn XP da XP ikke støtter EFI. :(:(

Endret av joebush
Lenke til kommentar
samme her..

blir litt for dyrt å legge ut 17k for en macbook pro, for så å måtte selge den billigere pga jeg ikke kan bruke den som skolepc

5424908[/snapback]

men nå kan du faktisk legge inn Windows på dem i følge en artikkel noen andre her postet. Uansett deler jeg samme skepsis, dog mistenker jeg at det ikke egentlig er ett problem, men det har hindret meg fra å kjøpe mac så langt. Nå kan det derimot bli mer aktuelt, disse CPUene støtter vel også virtualisering(eller var det bare 9xx serien?), ser for meg at det kan være nyttig i en overgangsfase,

Lenke til kommentar
Fant en artikkel her http://applexnet.com/index.php?name=News&f...rticle&sid=1701

Ser ut som det ikke finnes noen Windows versjoner som støtter både EFI og 32-bit.

5423710[/snapback]

 

 

samme her..

blir litt for dyrt å legge ut 17k for en macbook pro, for så å måtte selge den billigere pga jeg ikke kan bruke den som skolepc

5424908[/snapback]

men nå kan du faktisk legge inn Windows på dem i følge en artikkel noen andre her postet. Uansett deler jeg samme skepsis, dog mistenker jeg at det ikke egentlig er ett problem, men det har hindret meg fra å kjøpe mac så langt. Nå kan det derimot bli mer aktuelt, disse CPUene støtter vel også virtualisering(eller var det bare 9xx serien?), ser for meg at det kan være nyttig i en overgangsfase,

5425068[/snapback]

 

Ser ut som om Apple ikke vil legge kjepper i hjulene for installering av MS OS, men problemet ligger nok i BIOS (eller mangelen på den) som nevnt i sitatet over. Får se hva MS gjør nå. Jeg tror også det er nødvendig med en update av en av XP versjonene før det er mulig med XP på en Intel Mac.

Lenke til kommentar

Windows XP x64 har begrenset støtte for EFI (Extensible Firmware Interface) såvidt jeg vet, men problemet er da at disse nye Apple PCene ikke har 64-bits støtte så da er man like langt. Windows Vista ("Longhorn") vil derimot ha full støtte for EFI og UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) og komme i både 32-bit og 64-bit versjoner. I praksis betyr dette at man ikke kan installere Windows på de nye Apple PCene, iallefall ikke før de eventuelt får 64-bits støtte eller at Windows Vista blir tilgjengelig.

 

En liten oppklaring: Til forskjell fra EFI som erstatter PC BIOSen fullstendig, så representerer UEFI i stedet en gradvis overgang fra dagens PC BIOS. UEFI baserer seg på EFI-spesifikasjon 1.1 som ikke vil bli videreutviklet. UEFI skal først komme som et påbygg til BIOSen for raskere oppstart av nye operativsystem som f.eks. Windows Vista, og så vil det ha støtte nye teknologier som virtualisering (f.eks. Pacifica & Vanderpool) og busser (f.eks. HyperTransport 3.0, PCI-Express 2.0, CSI) m.v. Det er bare å innse at dagens 16-bits BIOS ikke har en lysende fremtid nå som 64-bits har blitt standarden på PC.

 

Les mer om dette her:

http://www.uefi.org

http://download.microsoft.com/download/9/8...18_WinHEC05.ppt

http://download.microsoft.com/download/1/8..._WINHEC2004.ppt

http://download.microsoft.com/download/1/8..._WINHEC2004.ppt

http://www.hardware.no/artikkel/4609

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

For omtrent et år siden tok jeg sjansen på å prøve noe nytt, og kjøpte meg en Mac. Jeg har vært Windows-bruker (og innimellom Linux-bruker på serversiden) siden begynnelsen av 90-tallet, og har lang erfaring innenfor forskjellige områder. Det være seg både bildebehandling, illustrasjoner og grafisk utforming (ofte kalt grafisk design til sammen), kontorarbeid (tekstbehandling, regneark etc.), idé-utvikling (flowcharts, presentasjoner etc.), nettverksadministrasjon (både mot Windows-servere og SSH mot Linux), samt annen tidtrøyte. Sånn sett mener jeg selv å ha et bredt grunnlag for å kunne sammenligne flere plattformer. Det var den lange innledningen - så til min, litt kortere, mening:

 

OS X løper i sirkler rundt Windows (for å sitere fritt). Det er min erfaring etter å ha gått fra en person som knapt nok hadde satt sine bein i en Mac, til å bruke OS X som arbeids- og "fritids"-plattform et år. Slik det ser ut nå kommer jeg aldri til å gå tilbake til å bruke Windows på desktopen. Det har både med produktene i dag å gjøre, og med selskapenes ideologi og visjon framover.

 

De første par ukene hadde jeg en PC stående "i tilfelle det var noen programmer som ikke fantes til Mac". Jeg fant etter hvert ut at det var meningsløst. Alt jeg hadde behov for å gjøre, kunne jeg gjøre i OS X. Det tok bemerkelsesverdig kort tid før jeg var fullstendig fortrolig med Mac som plattform. Og det faktum at man har en Unix-konsoll tilgjengelig er heller intet minus.

 

Jeg lurer på hva det er slags programmer dere "mistenker" ikke finnes til Mac? Flere av dere skriver ting i retning av "jeg kunne godt tenke meg en Mac, men så vidt jeg vet bruker jeg noen programmer i Windows som ikke finnes til Mac", men dere sier ikke noe om hvilke programmer det er snakk om.

 

Det er ikke alltid man finner -det samme programmet- til Mac, men min erfaring er at du finner programmer som gjør at du kan utføre -de samme arbeidsoppgavene-, og det må da være der man har fokus i en sånn sammenheng. Uansett anbefaler jeg å prøve før du gjør deg opp en mening. Det er nok av folk som diskuterer kaka uten å ha smakt på den, innenfor disse emnene.

 

Hvis noen av dere lurer på om programmet dere ønsker å bruke finnes til Mac, kan dere for eksempel prøve å søke på Versiontracker.com eller MacUpdate.com. Hvis ikke kan dere kanskje spørre på #mac1 på EFNet hvis dere IRC-er, eller jeg kan prøve å svare etter beste evne. Det finnes nok hjelp der ute. Google er også din venn.

 

Uansett hva du ender opp med - lykke til! Jeg endte opp med Mac, og har aldri angret! :thumbup:

 

 

Mvh Frank Cannon, P.I.

Lenke til kommentar

Tror veldig ofte når det er er snakk om:

"jeg kunne godt tenke meg en Mac, men så vidt jeg vet bruker jeg noen programmer i Windows som ikke finnes til Mac"

 

Så er det i hovedsak spill det er snakk om. I noen spesielle tilfeller kan det også være spesialprogrammer i en bedrift el., men dette er nok heller unntaket, ikke regelen.

 

Jeg tror at spill vil bli mere og mere vanlig på mac også. De store titlene idag kommer til mac også. Med samme prosessorarkitektur tror jeg det vil bli enda enlkere å lage mac-utgaver av kommende spilltitler. Jeg vurderer mac ganske kraftig som min neste datamaskin, må bare få jobb først...

 

(Reklame: Noen i bergen som trenger en grafisk ingeniør? ;) )

Lenke til kommentar

for min del er det stort sett usikkerhet innen de programmene som brukes til studie. de fleste høyskolene, om ikke alle, benytter seg av programmer i ingeniørstudiene som ikke er identiske på mac.

da kan det fort hende at man sitter igjen med et program man må lære på egenhånd, uten hjelp fra lærere, ettersom de kun har lært seg hvordan programvaren til pc fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...