Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

Det denne diskusjonen bærer preg av er kortsiktig gevinst, synsing og "jeg tror"

Jeg skulle ønske flere hadde fått øynenen opp for hva som er i ferd med å skje, og tenke over dette. Se, lese og tolke fakta. Ikke tro at du kan fremkalle for 50 øre resten av livet...

De av dere som har lest Georg Orwells Animal farm skjønner hva det dreier seg om.

 

Men lykke til til dere som vil prøve, jeg kommer ikke til å gjøre det.

5446647[/snapback]

 

 

Hva er det du babler om egentlig?...

 

At du trekker den slik konklusjon høres jo fint ut, og er sikkert i tråd med din egen "jeg tror" teori..

 

Faktume i dag er at spesial butikker ofte tar "spesial" priser som ikke står i hendhold til hva du faktisk får.

 

De som ikke klarer å tilpasse seg dagens handel med internett og store kjeder med alt negativt og positivt dette fører med seg bør finne noe annet å gjøre... Det er kun den harde sannhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faktume i dag er at spesial butikker ofte tar "spesial" priser som ikke står i hendhold til hva du faktisk får.

Det ser her ut som du skjærer alle over en kam, og det er egentlig veldig synd. For det beviser bare at du ikke har peiling på det du snakker om.

 

Du ville garantert kalt prisene der jeg jobber for "spesialpriser", men faktum er at det bare så vidt er nok til å ha fortjeneste. For tror du maskiner som koster 1,5 millioner tjener seg inn i løpet av de årene den er i drift om man tar 50 øre eller 1 krone pr. bilde? Og tror du at de er billige i drift? 50 øre kan man kun ta om man har et spleiselag (stor lab som mange firma bruker) og er villige til å tape penger for å dra kunder. 1 krone kan man kun ta om man har et spleiselag og blåser i noen som helst form for kontroll. Gjenbruk av kjemi og dårlig papir er som sagt veldig populært hos billige kjeder (selv om El-kjøp i dette tilfellet bruker bra papir... det er kun for å dra kunder i en viss periode da papiret alene koster 50 øre pr. print).

 

Mener fortsatt at "spesialpriser" også gir deg spesielle fordeler som personlig veiledning, gode prints uten sjenerende fargestikk og andre ulumskheter som samtidig garanterer lang holdbarhet og kompetente folk som manuelt kontrollerer bildene både før de printes og i etterkant. Dine uttalelser i denne tråden beviser bare at du ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Greit nok. Går en til en fotobutikk får en kvalitet. Men jeg, og flere med meg, synes nok dette er alle tiders. Nå kan jeg endelig ta meg råd til å printe å ut masse av de bildene jeg har tenkt å få skrevet ut. Bildene er til morobruk, og skal ikke lagres i all evighet. Når jeg da kan betale 50øre framfor 2kr, så er vel saken grei den? Om Elkjøp taper penger på det, er for meg revnende likegyldig.

 

Skal bli spennende å se kvaliteten på de bildene jeg sendte inn, får de vel i løpet av uken.

Lenke til kommentar

Støtter Afseths siste innlegg her.

Summa sumarum får du det du betaler for.

Jeg har selv sett fryktelig mye dårlig fremkalte bilder opp gjennom åra.

Kvalitetssikring i form av personlig sjekk av samtlige fremkalte bilder, kjemikontroll osv er meget viktig. Dessuten så har man mange flere muligheter til å bestemme selv hvordan resultatet skal bli hos en faghandler. Be om gjennomsnittlig lyse bilder, et spesielt farvestikk osv så får du det. Storkunder kan også få lagt inn egne profiler på kopieringen sin, sånn at resultatet blir dønn likt for hver gang. Trenger du et bilde eller to lynkjapt, så fikser også fotohandleren det. Viktigst av alt så er kvalitet og service i første rekke

 

Som jeg også har prøvd å få frem tidligere støtter jeg også Afseth sine argumenter om "spesialpriser".

Elkjøp kjøper seg inn på markedet, kort og greit. Skviser ut de andre med rå makt.

Om noen kan komme med noen velformulerte og dokumenterte påstander som kan bekrefte det motsatte tar jeg i mot disse med takk.

Lenke til kommentar

Så er vi igjen tilbake til hvorvidt det er lov å selge en vare med tap... dagligvarene fikk ikke lov til dette med øl. Jeg for min del gir blanke i om Elkjøp betaler 5 øre eller 3 kroner for materialene..

 

Om Elkjøp ønsker å selge med tap, så må de gjerne gjøre det, men jeg vil tro de får store problemer med å øke prisen senere, når de går så hardt ut med 50 øre pr bilde... gjør de det vil de garantert miste mange av kundene de har 'kjøpt' seg.

 

Dog, for en seriøs amatørfotograf/proff så vil det nok ikke være den aller beste ideen å få printet bildene på Elkjøp - disse vil nok fremdeles gå på en fotobutikk for å få dette gjort ordentlig etter egne spesifikasjoner. Og den gemene hop benytter seg nok ikke av fotobutikker pr. i dag, så status for fotobutikkenes print-business forandrer seg vel ikke nevneverdig.

 

Elkjøp prøver å kapre amatørene med kompaktkameraer, og det er vel greit nok det? Tross alt er det bedre at bildene blir printet enn at de ligger og støver ned på en harddisk et eller annet sted ;)

 

Bilder er til for å kikkes på, og for 50 øre er det en glimrende anledning for alle til å printe ut omtrent alt man har, uavhengig om man er amatør eller proff :D Elkjøp betaler jo for moroa :D

Lenke til kommentar
Greit nok. Går en til en fotobutikk får en kvalitet. Men jeg, og flere med meg, synes nok dette er alle tiders. Nå kan jeg endelig ta meg råd til å printe å ut masse av de bildene jeg har tenkt å få skrevet ut. Bildene er til morobruk, og skal ikke lagres i all evighet. Når jeg da kan betale 50øre framfor 2kr, så er vel saken grei den? Om Elkjøp taper penger på det, er for meg revnende likegyldig.

 

Skal bli spennende å se kvaliteten på de bildene jeg sendte inn, får de vel i løpet av uken.

5449064[/snapback]

 

Klart man selv velger hvor man vil levere bilder til fremkalling, og er man fornøyd med kvaliteten man får til 50 øre, så er det klart man fortsetter å levere der. Bare reagerer på at noen påstår at spesialbutikker tar blodpriser, når de helt tydelig ikke har peiling på kostnader og hvordan en slik prosess fungerer.

 

Regner egentlig med at bildene fra El-kjøp er helt greie for den vanlige familiefotograf uten store kvalitetskrav jeg... de kaprer ikke kunder med dårlige bilder samme hvor billige de er. Men enkelte ulemper får man, blant annet så nevner Cirrus noen av de. Og man kan risikere at et problem med maskinen ikke blir oppdaget, slik at både en selv og mange andre tidvis kan få skikkelig dårlige bilder. Og ikke regn med at El-kjøp alltid sånn helt uten videre vil godta dette som reklamasjon, da de fleste kundebehandlerne som står der ikke nødvendigvis vet om et bilde er dårlig pga. fremkalling eller fotografen.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle fotobutikker som er som din, Afseth... Resultatene en kan få i vanlige fotobutikker kan variere MYE alt etter hvem i butikken som kjører bildene osv. Her i "min by" har vi hatt en fotobutikk, som ofte ikke har hatt mer enn 1-5 digitale kamera i butikken. Det har vert noen meget flinke og service-instilte personer der, men også noen som bare kjører igjennom og tenker raske penger.

Til mer jeg hører om butikken "din", til mer følest den som en drømmefotobutikk. Har aldri vert i en slik.

 

Har nå vist rundt mine 139 Elkjøp-bilder til endel familiemedlemmer, arbeidskollegaer og venner, og det har kun vert positive kommentarer. Ingen av oss er spesialister, så det er sikkert noe fagfolk kan sette fingeren på. Men Elkjøp er vel en butikk for folk flest, og kvaliteten ser helt grei ut for folk flest.

 

Jeg spør igjen. Er kvaliteten på produkt som en får kjøpt på Elkjøp dårligere enn om en kjøper de dyrere et annet sted? Ikke nødvendigvis vel?

 

"Trenger du et bilde eller to lynkjapt, så fikser også fotohandleren det."

-Ikke alle steder!

 

 

Om jeg skulle ha fremkalt noen bilder av beste kvalitet, så ville jeg levert dem inn til en lokal fotobutikk, men sørget for at personer som KAN og GIDDER å korrigere farger, sjekke bildene etterpå osv, gjorde jobben. Det er IKKE alle på alle fotobutikker som gjør det.

 

En skal ikke skjære alle over en kam, verken Elkjøp eller fotobutikker.

Lenke til kommentar

Får si hva dere vil, men faktume er at en stor del av kundemassen vil bruke dette. Fordi de ikke bryr seg om det lille extra i kvalitet på bilder. Ofte er det snakk om et sett med syden bilder og disse blir fort lagt i en skuff!

 

Poenge er at fok "forbruker" bilder. Og at foto butikkene bør tilby slike billige alternativer for dem som forespør dette.

 

Er enig at det er best med kvalitet og gjerne betale litt extra for dette.

Poenge er at dere sakte men sikkert mister kundemasser, noe som er sabla trist egentlig, men tilpass for dem som nekter å se realiteten i øynene. Forbrukeren bestemer her veldig mye.

 

Hva jeg og alle andre forstår ang. fremkallings prosesen er ganske uviktig for en stor kundegruppe. Tror du svigermor med flerne ser så sabla stor forskjell?

 

Mitt tips er at dere tilbyr samme type kopi til kundene ders og viser noen eksempler med de litt dyrere kopiene. At det faktisk er forskjell! Folk må se med sine egne øyner at det er forskjell. Når de ser det så kanskje dere drar liitt mer kunder...

 

Slik er det med feks tv. Mine foreldere hadde hatt et slikt kjipt 50hz tv i flerne år. Når jeg overtalte dem til å kjøpe noe nytt og satte det på siden så brøt min mor ut at dette var jo som dag og natt! *Du tror det ikke før du ser det*

 

Personlig så bruker jeg fotobutikk rett som det er. Har bla kjøpt mine siste 2 kamera der. Prøver bare å få frem hvordan den jevne forbruker tenker. Nytter ikke å sitte på gjerde å fable om kjemi, papir osv... da!

 

Feks, så har jeg handlet trelast en del på obs bygg tiligere, men etter meget slett service en rekke ganger så er det slutt og tilbake til "skikklig" trelast forhandeler. slik er det vel i de fleste bransjer. Billig kontra service/kompetanse nivå må kombineres så langt man kan strekke seg..

 

Tenkte mye på utstyr etc. når jeg nevnte "spesial priser". Er ikke til å legge under en stol at man kan risikere å betale dobblet eller verre for 4 stk oppladdbare batterier, en veske osv. på en del fotobutikker.

 

Hvorfor skal jeg kjøpe dette til høyere pris? trenger jeg så veldig mye service når jeg skal kjøpe meg batterier feks. ?? Folk flest kaster da ikke penger heller...

 

Og en annen ting jeg nevnte tidligere i tråden. Jeg skal ut med en liten haug med takkekort snart. Kort som blir sett på og kastet i en skuff. Hvorfor skal jeg betale 3 kr stk for disse når jeg kan kan få dem til 0.5 stk. ??

 

Skal jeg ha bilde av poden på stueveggen, selvfølgeligt går jeg til en fotobutikk med kompetanse. Her er det snakk om noe som skal henge fremme og vare litt lenger en mye annet av bilder vi tar.

 

Ble mye dette, men tror ikke den jevne forbruker er så veldig uenig i det jeg skriver..

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Helt sant, Jove. Man skal ikke skjære alle over en kam. Og butikken jeg jobber i, er ikke en drømmebutikk for alle (og jeg er jo ikke i en posisjon der jeg bør fortelle hvordan den er, da jeg jobber i den). Sikkert noen som har mye å utsette på oss også. Men det jeg har av erfaringer fra fotobutikker før jeg begynte å jobbe i en selv, har vært meget positive. El-kjøp har jeg blandede erfaringer med, men det er det sikkert mange som har med fotobutikker også.

Lenke til kommentar

Ja, bare for å få det ut:

Jeg forguder ikke Elkjøp. Det er mye der jeg ikke liker. F.eks ventetider, dårlig service osv osv osv osv. Men i denne sammenhengen, er elkjøp bare som et postkontor for min del. Jeg overfører bildene til Danmark (via internett), og henter bildene på Elkjøp noen dager senere. Billigst, enkelt osv.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg hvertfall til FotoKnudsen :love:

Folk som sannsynligvis har peiling på hva de driver med og ikke bare har tatt et dagskurs i å putte filer i en maskin, trykke en grønn knapp og gi en konvolutt til brukeren ;)

 

Det jeg kan spå er at dersom El-Kjøp klarer å skvise ut fotoforhandlerne, så får EL-kjøp da monopol på å fremkalle bilder, noe som også fører til at de da fritt kan jekke opp prisene et par hakk.

"Og mens du er her, hvorfor ikke ta en kikk på en ny TV?"

Lenke til kommentar

Ta med at jeg er en skikklig elkjøp hater! Men fornekter meg ikke å spare litt penger på produkter jeg vet duger eller forbruks ting. Skal jeg kjøpe en dvd film eller et spill så ender jeg opp på elkjøp. sparer glatt 2-300 kr på en film og et spill i forholdt til "vanlige" dvd/spill butikker.

 

Skulle kjøpe vaskemaskin på elkjøp før jul, ble løyet til og nærmest plaget når jeg skulle ha den jeg på forhånd hadde valgt ut (testvinner i Tv2 bla.) Endte opp med at jeg stakk på en expert butikk og betalte nesten 400 mer der.... Sjelden jeg kaster penger slik, men var rimlig forbanna på behandlingen jeg fikk.. Hadde på forhånd lest mye om vaskmaskiner på nett og viste litt..

 

Edit:*Pengene snakker for seg selv når de fleste handler. Det senarioe at noen vil få monopl og pris og kvalitet vil gå feil vei, så tror jeg det blir skremsel propaganda.

Har sett det før i mange bransjer.. Bedre og heller gå i angreps posisjon en å bli defensiv...

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Cirrus og Afseth,

Jeg synes dere begge har mange gode poeng, men samtidig virker det som om dere mest av alt er redd for deres egen framtid. Vet at du Afseth jobber i en fotoforretning, og jeg tar kanskje ikke mye feil om jeg gjetter på at Cirrus gjør det samme? I alle fall er reaksjonene deres helt normale, og jeg forstår de godt. Jeg antar at fotobransjen har tapt mye penger de siste årene, ikke bare pga Elkjøp, men også pga den kraftige revolusjon som har skjedd. Nå bruker nesten ingen de gamle analoge kameraene lenger, dermed har bl.a. salget av film til apparatene praktisk talt stoppet helt opp. Og med digitale kameraer dukker så helt nye muligheter opp! Nå kan folk printe ut bildene sine selv, istedenfor å gå til en fotoforhandler for å få de fremkalt. Andre overfører bildene til PC’n og lar de forbli der, eller brenner de over på en CD for backup og/eller for å vise de til venner og kjente via DVD-spilleren. Det er mange små og store forandringer som har skjedd i fotobransjen de siste årene, og som til sammen er enorme. Det er ikke rart at dere (enten dere vil innrømme det eller ei) skjelver i buksene nå som Elkjøp truer med å kapre de siste kundene som fortsatt fremkaller bildene sine. Hvis dere nå også mister disse, hvordan vil det så påvirke framtiden til de rene fotoforhandlerne (les gjerne; ekspertisen)?

 

Jeg forstår virkelig deres skepsis, men dette er jo ikke noen unik situasjon. Tidligere hadde for eksempel Telenor monopol på teletjenester her i landet, de skalv nok i buksene de også etter hvert som flere aktører kom på banen. Små spesialforetninger som er kjent for kvalitet blir kjøpt opp av store kjeder som overhodet ikke bryr seg kvalitet, kun profitt. For noen år tilbake var det en politisk diskusjon i forbindelse med høye bensinpriser. Et parti mente at hvis de kom til makta, kunne de tilby bensin på Rema 1000 for en slikk og ingenting. Dette skjedde jo selvsagt ikke, og jeg kan ikke i min villeste fantasi innbille meg at dette heller noen gang vil bli en realitet. Men la oss si at dette skulle skje - hvordan vil bensinstasjonene reagere på det? Jeg begynner å bli litt trøtt nå, så jeg klarer ikke komme på gode konkrete eksempler, men dere skjønner sikkert poenget mitt: det at Elkjøp nå tar større og større andeler fra fotoforetningene er på ingen måte noe sensasjonelt! Mange før dere (i andre bransjer) har lidd samme skjebne. Visst er det trist, det er veldig trist! Men når alt kommer til alt så er vel ikke det at Elkjøp nå har begynt med fremkalling det verste som kunne skje? Som sagt, så har de aller fleste sluttet å fremkalle bildene sine i dag allerede. De fleste som fremkaller bildene sine hos Elkjøp nå, er sannsynligvis de som ikke har brydd seg om det tidligere, men som gjør det fordi det nå er blitt så billig, ellers hadde de latt være. Så i det store og hele, tror jeg det vil være svært få kunder dere har mistet (eller vil miste).

 

En annen ting; i en annen tråd på dette forumet (Lefdal, Elkjøp etc. prakker på oss ting) var det en som skrev at han selv hadde jobbet i en elektrosjappe, og at noe av det han hadde erfart var at man ikke skulle drive salg ved å snakke dritt om konkurrentene og deres produkter. Dette innlegget var det flere som applauderte, og det med grunn. Men i denne tråden, har det dessverre blitt slengt mye dritt om de forskjellige aktørene på markedet. Jeg synes det er synd, vet ikke om noen er tjent med det.

 

Bare én ting til slutt (dette ble visst mye lenger enn jeg hadde innbilt meg…), det er tydelig at det er stor forskjell på hvilken butikk og hvilke selgere du snakker med. Noen her opplever Elkjøp-ansatte som slike som kan lite om mange produkter, mens fotoforhandlere kan mye om få produkter. Personlig benytter jeg Elkjøp ofte, men jeg benytter også fotoforhandlerne det jeg kan. I de Elkjøpbutikkene jeg kjenner til, er det i alle fall ikke slik at det er de samme selgerne som selger deg både, foto, TV og hvitevarer. Der virker det som om de har hver sine spesialområder, og det er kanskje derfor jeg har fått så god service som jeg har. Andre har andre opplevelser, men slik vil det alltid være – uansett hvilken bransje vi snakker om.

 

God natt!

Lenke til kommentar

Frihet til å velge

 

Jeg må bare ta meg tida til å kommentere noe av det som kommer frem i innleggene her, dette blir (sannsynligvis) det siste innlegget jeg kommer til å poste i denne debatten.

 

Sentimental: jeg jobber ikke i noen fotobutikk. Derimot har jeg interesser i bransjen, og jeg kjenner bransjen meget godt fra 12-15 år tilbake. Antagelig like godt om ikke bedre enn de fleste her, da det virker som det meste kommer fra digitalforbrukeren.

 

Fotobransjen har siden digitale medier kom, gjort en enorm innsats for å omstrukturere og tilpasse seg markedet. Dette ved å ta til seg ny lærdom, samt ved store investeringer i denne sammenheng.

Fotobransjen har de senere årene hatt en gedigen utfordring i å få digitale brukere til å fremkalle sine bilder, ikke bare ha disse på på cd'er og datamaskiner. Trenden er nå at folk fremkaller mer og mer.

Bransjen har hatt en enorm oppgave i å utdanne forbrukerene innen digitalfoto.

Dette være seg ved kurs, brosjyrer, foredrag og seminar. Dette er det ene og alene fotobransjen som har stått bak. De av dere som pleier å frekventere fotomessene som har vært, har vel også lagt merke til at ingen av de såkalte lavpriskjedene har deltatt.

Resultatet er at folk nå er i ferd med å fremkalle like mye bilder som i den analoge tidsalder. Det vi vet er at folk tar mye mer bilder ihvertfall. Den nedadgående "analoge kurven" er i ferd med å krysse den oppadgående "digitale kurven", og antall bilder produsert er i ferd med å bli likt som før.

Det som nå skjer når fotobransjen har fått en positiv trend igjen, er at Elkjøp og andre ser et potensiale til å skumme fløten. De ser nå at markedet, som fotobransjen har jobbet frem, bekynner å lukte fugl, og de vil derfor være med å leke.

Dette kan nok på mange måte oppfattes som å snylte....

 

Det jeg har villet frem til hele tiden er å gjøre oppmerksom på at dersom dere i dag velger elkjøp, så vil dere ikke i morgen ha muligheten til å velge en fotohandler.

Som det blir poengtert lenger oppe, den jevne forbruker er fornøyd med å få syden bildene sine i en kvalitet, men ønsker bildene fra barnedåpen og bryllupet i en annen kvalitet. Dette kan han ikke velge mellom om de store kjedene turer frem som de gjør, og vi forbrukere sluker dette rått. Den vanlige fotohandler er HELT avhengig av nå å høste fruktene av det han har vært med å jobba frem, nemlig å få de tusener av bilder som ligger lagret på maskiner rundt om i norge over på papir.

 

En annen ting, mange av dere mener den jevne forbruker ikke tenker kvalitet. Dere tar feil! Den jevne forbruker er faktisk meget kvalitetsbevisst, og må ikke undervurderes.

 

Jeg er for konkurranse, men rettferdig konkurranse. Jeg er ikke for at dominerende aktører skal presse ut de andre for å skape monopol. Det er vel som med idrett, ønsker vi at noen skal dope seg mens våre egne utøvere er rene?

 

Ja, det har blitt slengt "dritt" i denne tråden. Men jeg kan personlig gå god for alt jeg har kommet med selv, og jeg mener man må kunne diskutere både negative og positive sider ved en sak, som det har blitt her. Jeg mener ikke denne tråden er usaklig.

 

Det jeg syns er usaklig, er som jeg kommenteret i en annen tråd her, at elkjøp faktisk selv sier i etterkant, at den pressemelding de kom med ikke stemmer.

De er ingen totalleverandør som de sa.

 

Frihet til å velge folkens. Ta vare på den muligheten så lenge dere kan.

Jeg tror med det tankesettet som vises at det desverre ikke vil vare.

Lenke til kommentar

Meget enig i det som skrives her. Elkjøp mf. skummer fløten som du skriver, det er det nok ikke noe tvil om. Men hadde det ikke vært for slike kjeder så hadde nok mange ikke hatt råd til forskjellige ting som flat-tv, billige hvitevarer etc.

 

Når det er sagt så bør jeg som tidligere nevnt tilby billige alternativer i sine butikker. Greit at vi skal støtte opp våre lokale bitikker og spesielt de som har vært der lenge og er spesilalisert på på sine områder. SOm her fotobutikk. Men det store poenge er uannsett at folk vil ha mest mulig for pengene sine. Vi jobber hardt de fleste av oss for de vi skal kjøpe. Kvalitet er viktig men folk må bli klar over kvaliteten de evt går glipp av. Slå dere sammen, gjør noe som kan møte konkuransen på de billige alternativene fra elkjøp. Så kan folk ettervært selv velge.

 

DU kjøper ikke bensin på den lokale bensinstajonen om den koster 3 ganger mer en oss konkuretnetn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...