Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min første sending tok 5 virkedager fra levert på internett til de var klar for henting.

Min andre sending, på omtrent like mange bilder, har nå brukt 6 eller 7 virkedager, og er fortsatt ikke komt frem. En bør ikke ha det travelt når en skal handle bilder på Elkjøp:P -I tillegg har jeg måttet stått 15-20 minutter i kø for å få høre om bildene har komt/hente bildene.

 

Men kvaliteten har fått full score hos alle "vanlige" personer jeg har vist bildene til.

 

OPS Kundeservice (I Danmark) svarer kjapt og fint på e-poster. Jeg spurte om hva slags automatisk korrigeringer som ble gjordt, og fikk til svar:

 

Vi kører en automatisk optimering af online billeder. Denne optimering består af reducering af røde øjne, gøre mørke billeder lysere og omvendt.

 

Anbefaler folk å teste. Håper Elkjøp fortsetter med slike fine priser :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er fint at de ha papir til de forskjellige formatene, i steden for å bruke 10x15 til alle formater.
Det kan da ærlig talt ikke være så vanskelig å kunne tilby alle slike formater. Papir til slike maskiner kommer på ruller, der kortsiden er 10cm, og lengden kuttes etter behov slik at alt fra 10x1cm til 10x20cm (eller hva maksimumsavstand for laseren begrenser) bør gå ann å ordne. De butikkene som kun tilbyr 10x15 har antakeligvis ikke lært seg å bruke utstyret de har. Slike innstillinger mates enkelt inn i maskinen og lagres som channels (har selv gjort dette med ny maskin der jeg jobber).

 

For forstørrelser, kommer papiret på ruller der kortsiden er hhv. 13 og 20cm. 15x20cm bruker kortsiden på 20cm papir som "langside".

 

Rart, jeg fant en annen diskusjon om dette hvor dette står "Kvaliteten var fantastisk, og de var tydeligvis fremkalt med vanlig fotoprosess da de var laget på det beste papiret til Kodak, Kodak Royal Paper."
Har allerede skrevet et innlegg om at Royal paper er meget bra (hvis Royal Digital er det samme da, som de tydeligvis bruker... er ingen grunn til å bruke spesielt papir for digitalbilder). Uansett er det mange synspunkter på dette, og noen kan være meget fornøyde som denne ene personen du siterer (og den personen siterte i tillegg fra enda et annet forum). En tredje person fortalte at en fotograf kalte bildene for "kurante". Synes ikke det hørtes helt topp ut. Men får man ok bilder til denne prisen, er det fortsatt meget billig.

 

Håper Elkjøp fortsetter med slike fine priser
Gjør de dette, så gjøres det med tap, og kun for å dytte seriøse fotoforhandlere ut av bransjen slik at de får mest mulig monopol. De selger ikke så billig for å være snille (hvem er det som er billige for å være snille?)... det er en baktankte bak det :)
Lenke til kommentar

Snakket såvidt med en Elkjøp-sjef for en uke siden. Han kunne fortelle at de hadde solgt over en million kopier første uken!

Tror desverre denne debatten handler like mye om norsk næringsliv som outsourcer/utflagger sin virksomhet. Lab'en i Tyskland lager sikkert milliarder av kopier i uken, og det er nok en av grunnene til den lave prisen. Utgangspunket for diskusjonen blir helst om vi fortsatt ønsker fagfolk i Norge til å ta seg av våre print-behov. For den vanlige konsument er jeg redd det ikke er tilfelle, fordi de vil bli fornøyd med de forbedringene tyskerene velger for bildene deres. Taperene blir oss som ønsker mer kontroll over det ferdige resultatet. Det er desverre slik at de ukritiske forbrukerene bestemmer markedets tilbud, siden det er i den kundegruppen pengene ligger.

Krysser fingrene for at i alle fall noen av de konsumentorienterte faglabene overlever slaget, og at Afseth & co fortsatt kan levere gode produkter til de som ønsker det.

Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøygd, men har ikke noe supersyn med tanke på farger og bedømming.

 

Har sammenlignet noen få bilder med identiske filer levert til fysiske fotobutikker, og de er ganske like. Største forskjellen var et solnedgang-bilde, der Elkjøp sin blå-farge i sjøen var litt mer grønnlig enn fotobutikkens. Men må omtrent se på begge bildene ved siden av hverandre for å legge merke til det.

 

Anbefaler folk å prøve dette selv, send inn 10 bilder eller noe, blir jo bare en femmer :p (Om du har Elkjøp i nærheten)

 

Av snart 300 bilder fra Elkjøp, har jeg funnet EN liten defekt. Ett av bildene har et knappenålshode-stort hvitt felt. Vil tro at jeg hadde fått et nytt om jeg hadde klaget på dette. Kan se ut som en slags "rift", men arket er blankt og fint.

Lenke til kommentar

Det har vert snakket såvidt om å lage "plakater", bilder i stoore størrelser ved å sette isammen mange små. Dette burde være en fin ting siden det er så billig. Men her er min første erfaring innen dette:

Tok et solnedgangbilde (4 mp). Dette er jo veldig lite om en vil blåse opp bildet mye, men om en ser på det på litt avstand så blir det bra tenkte jeg. Interpolerte opp bildet til 8mp før jeg kuttet det opp (manuelt :( ) i 48 biter. Hver bit er 10x18 cm, med unntak av noen få som er litt kortere.

 

2 problem dukket opp:

Pga Elkjøps automatiske korrigering, justeres bildene forskjellig, alt etter hva som er på bildet. Her hadde det vert ønskelig med INGEN korrigering. Sjøen, som har gradvis overgang fra lys blå/rød/grøn til mørk blå fikk en forholdsvis kraftig overgang.

 

Bildene har blitt justert mørkere/lysere, og det er ikke alltid det faller heldig inn.

 

Jeg kommer til å henge dette på veggen, men det hadde vert bedre om en kunne velge bort all korrigering.

 

Legger ved et bilde. F.eks den smale stripen med sjø helt til venstre, omtrent i midten, er mye lysere på der første bilde enn på det andre. Skal ikke love 100% at jeg har lagt bildene i riktig rekkefølge, men tror det. Det vesle bildet er fra en EKTE fotobutikk, 10x13. (Kuttet litt i sidene)

post-19551-1138735240_thumb.jpg

Endret av Jove
Lenke til kommentar
Det er sikkert ikke noe værre enn det man får fra fotobutikker :-)

Har bestilt 1016 bilder selv (2 * 508) så vi får nå se da...

5529561[/snapback]

Det er forskjell på bildene man får fra fotobutikker også. Trikset er å velge riktig butikk, og gjør man det (man leverer inn identiske bilder til flere butikker, og velger den man er mest fornøyd med), vil jeg tro både bildekvalitet (flere har klaget over diverse fargestikk i El-kjøp bildene, men dette er det ikke alle som har evne til å se) og service med tanke på veiledning og spesielle ønsker i forbindelse med fremkalling vil være bedre... spesielt det siste punktet. Men merk at jeg IKKE har prøvd eller sett bildene fra El-kjøp selv, men når hvert bilde blir kontrollert manuelt, pleier det å borge for høyere gjennomsnittlig kvalitet. Meget bra papir (som El-kjøp bruker) og gode maskiner er ikke ensidig med topp kvalitet. Feiljusteringer, eller at maskinen tolker eksponeringen i et bilde feil, kan føre til dårlig kvalitet. Og er mennesket totalt ute av bildet, har man ingen garanti for at bildene er godkjent.

 

Senest i dag var en kunde litt misfornøyd med bildene... noen var for blasse, mens andre var "knallbra" som hun kalte det. Vi fant ut, ved et raskt kikk på negativene, at de som var blasse var undereksponerte. De bildene som var "knallbra" var riktig eksponert. Utgangspunktet er så klart det viktigste, og uten et bra utgangspunkt kan ingen lage "knallbra" bilder (dette er forøvrig en kunde vi har hatt i mange mange år, og som er kresen... ikke noe galt i det). Var det en El-kjøp butikk som hadde fått samme spørsmål, ville nok bildene bare blitt sendt inn igjen, uten at de kom forbedret tilbake (nå driver ikke El-kjøp med fremkalling fra negativer heller da, men er bare tatt som et eksempel). Nå hører det med til historien at kunden spurte om vi kunne øke metningen i grunnoppsettet til maskinen for ihvertfall å få frem fargene i hennes bilder mer tydelig. Det vil føre til et fargestikk på hennes bilder (trolig magenta), men vi prøver det fordi det er viktig at kunden er mest mulig fornøyd. Tror heller ikke en billigkjede hadde orket å utføre slike ganske spesielle oppdrag for kunden. Det tar tid å utføre endringen og finne hva som gir best resultat, og det tar tid å endre oppsettet tilbake til normal når vi er ferdig med hennes bilder.

 

For de fleste er sikkert El-kjøp sine bilder bra nok, og for de som er kresne men ikke har sett forskjellen, er det kanskje også bra nok. Men det har vært mange tilfeller der kunder har fortalt oss at de først ved fremkalling hos oss fremfor billigkjeder, forstår hvor bra kameraet deres egentlig er :) Og nå får vi veldig sjelden noen som helst reklamasjoner, men får vi det så ordnes det i løpet av få minutter om kunden ønsker det. Akkurat det klarer ikke en butikk som må sende alt til utlandet (som f.eks El-kjøp og Japan Photo som sender til Tyskland).

 

Fotobutikker kan normalt også utføre mer avanserte ting om du skulle få behov for det. Da er det veldig greit å ha et etablert kundeforhold et sted, slik at man vet at kvalitet og service duger. Bilde-til-bilde, papirkopier fra negativ og dias, scan av negativ og dias til CD, overspilling av smalfilm til video/DVD, kopiering av diverse videoformat til f.eks mini-dv, DVD, konvertering av NTSC til PAL og andre spesielle ønsker er noe stort sett kun spesialiserte fotobutikker tar seg av.

 

Dette høres sikkert ut som ensidig reklame for fotobransjen, og det er vel kanskje det. Men jeg synes det er viktig at folk får vite om fordeler og ulemper med de forskjellige valgene man har, så får man tatt et valg man blir mest mulig fornøyd med fordi man har alle fakta på bordet før man tar valget.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidliger i denne tråden var jeg skuffet over bildekvaliteten på bildene jeg fikk fra Elkjøp.

 

Derfor har jeg skrevet ut samme bildet på fotopapir på en billig multifunksjonsskriver, HP Photosmart 7660, for å sammenligne dem. (Ja, jeg vet det ble feil aspect ratio og at det er kuttet i toppen.)

 

Deretter scannet jeg begge bildene samtidig. Elkjøp-bildet er øverst, det hjemmeprintede nederst.

 

Som dere ser har alle detaljene forsvunnet fra skyggepartiet i Elkjøp-bildet, samtidig som det har fått et fargestikk. Det hjemmeprintede bildet er slik jeg husker fargene (bl.a. sanden), og slik bildet ser ut på skjermen.

 

Bildene er ikke behandlet i noe bilderedigeringsprgram. Verken før utskrift eller etter scanning.

 

post-3349-1138744127_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Selvsagt, Alastor. Det er nettopp mitt point, at folk som ikke stiller høye krav eller ikke har sett forskjellen mellom billiglaber og dyrere labber, sikkert er fornøyd. Bare nevner hva fordeler og ulemper er ved de forskjellige valgene. Men synes imidlertid Climber sine eksempler viser godt ulempen med billig fremkalling.

 

Climber: Dette kommer nok av den automatiske korrigeringen som El-kjøp har på bildene din. Eksponering i resten av bildet ser ikke så ille ut, men syntes sanden hadde en rar farge som også du sier. Den er alt for grønn

 

Manuell kontroll ville tatt hensyn til at det er et skyggeparti i bildet, og justert slik at dette ikke ble helt gjengrodd. Kontroll i etterkant ville også avslørt fargestikk, og en innstilling på maskinen ville mest naturlig korrigert dette. Rart at de ikke har justert dette, da flere har kommentert grønnstikk i bildene.

Lenke til kommentar

Tidligere daglig leder av en lokal fotobutikk fikk se igjennom en lett blanding av mine elkjøpbilder nå. Han synest det var fine bilder. Sammenlignet noen bilder som han selv har fremkalt for meg, i en "Fuji Frontier 350", som de brukte da. Mulig det er en gammel/dårlig maskin, men flere av bildene ble skarpere og finere fra elkjøp. Det med grønskjær skal jeg være enig i, på enkelte bilder. Har ikke opplevd det som noe problem, men ser det på noen blå-sjø-bilder, der elkjøp gir sjøen en litt mer grønn-aktig farge. Prøvde å ta bilde av begge bildene, men forskjellene kommer ikke skikkelig frem. Har ikke scanner nå.

Lenke til kommentar

Rare greier, jeg bestilte bilder i 4 omganger, og alle er bekreftet i produksjon, men jeg har bare fått beskjed om at den siste bestillingen er ferdig :-/ Mulig fordi den bare var på 2 bilder (de ble slettet når jeg lastet dem opp som ZIP-fil, angivelig fordi de var for små - ikke i størrelse, men i KB, så jeg måtte laste dem opp med Windows-programvaren istedet, og da ble det en egen bestilling :-)

Lenke til kommentar
Det har vert snakket såvidt om å lage "plakater", bilder i stoore størrelser ved å sette isammen mange små. Dette burde være en fin ting siden det er så billig. Men her er min første erfaring innen dette:

Tok et solnedgangbilde (4 mp). Dette er jo veldig lite om en vil blåse opp bildet mye, men om en ser på det på litt avstand så blir det bra tenkte jeg. Interpolerte opp bildet til 8mp før jeg kuttet det opp (manuelt :( ) i 48 biter. Hver bit er 10x18 cm, med unntak av noen få som er litt kortere.

...

 

5529877[/snapback]

 

Dette var kult! Hva er en enkel måte å gjøre dette på? Har Photoshop, men ikke så mye skills.. Kan du gi en kjapp abc?

 

Jeg kjenner til Rasterbator, men det er noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd slike "fagfolk" til å fremkalle mine bilder noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen! Da jeg så på bildene mine oppdaget jeg at det var en god del av dem som rett og slett ikke var der. "Hva f..." tenkte jeg med meg selv. Bladde frem det populære oversiktsbildet for å se om de var der. Flere bilder var helt grå og var merket over/undereksponert.

 

Jeg liker å eksperimentere med bilder og bruker over/undereksponering som en effekt. Fremkalleren har da tatt seg retten til å la være å printe disse bildene. Jeg vil si at dette er rett og slett frekt. Ble jeg fakturert for dem? Jadda! Jeg ble altså fakturert for en vare jeg ikke fikk! Er dette vanlig praksis hos "fagfolk" eller har jeg vært spesielt uheldig?

 

Må vel legge til at det ikke er snakk om ekstremeksponering, men svakt over/undereksponerte bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...