Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om at det ikke bare er 10x13 eller 10x15, men at de kutter bildene slik dem blir levert inn? Ikke så albumvennlig kanskje? Kunne tenkt meg litt synspunkter på det.

5434144[/snapback]

Vet ikke om jeg helt skjønner problemstillingen...? Hvis du har levert inn bilder til fremkalling i 10 x 15 format får du det. Hvis du har levert inn bilder i 10 x 13 format, får du det. Og hvis du har levert inn bilder i 10 x 10 format - ja hvilket annet format skulle du så få bildene i? Selvsagt blir de i 10 x 10. Det må da være det eneste riktige? Problemet oppstår hvis du leverer de i f.eks. 10 x 17 format. Da må de nok kutte bildet til 10 x 15 som er maksimal størrelse for å få de til 50 øre... Vet ikke om det var svar på spørsmålet?

5434606[/snapback]

 

Tja.. Nå bestilte jeg noen bilder i ca 10x10, noen i ca 10x19, og forskjellig i mellom der. Bildene som f.eks tilsvarte 10x19 fikk små hvite striper oppe og nede, og ble 18 cm langt.

I andre fotobutikker har jeg alltid fått enten 10x13 eller 10x15. Dette kunne føre til at f.eks kvadratiske bilder ble kuttet oppe og nede, eller at de fikk hvite kanter på sidene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jeg håper Elkjøp fortsetter med tilbudet sitt, men det tviler jeg veldig sterkt på. Det er sannsynligvis bare lokketilbud for å få folk til å bruke tjenesten.

5434087[/snapback]

 

Selvfølgelig er det det. Det bekrefter Elkjøp langt på vei selv også med å ikke ville kommentere hvor lenge denne prisen vil stå.

 

Det elkjøp gjør her er å bruke sin stilling i markedet for å presse ut andre fotohandlere og dermed bli markedsdominerende.

Det som sies i en annen post lenger opp at dersom fotohandlerene har sånne marginer er det på tide å dumpe prisene er bare vås.

Faktiske kostnader på en 10x15 print ligger på 30-50 øre, avhengig av hvilket papir og kjemi man bruker. Da kommer i tillegg lønn til personale, husleie og ikke minst leasing av maskiner med en verdi på minimum 1,5 mill. Selvfølgelig koster dette penger, og man skal jo aller helst sitte igjen med litt for å drive butikk.

 

Virkelighetens scenario:

I norge finnes det i dag 2-3 større grossister innen fotobransjen. Disse er avhengig av leveranser til fotobransjen, da de større kjedene bare bestiller spesialbestillinger fra grossistene. Dersom kjedene (les elkjøp, lefdal osv) hadde tatt kamerautstyr etc fra grossistene hadde selvfølgelig den vanlige fotohandleren også kunnet levere utstyret til samme pris. Fakta er at på utvalgte produkter i dag selges dette billigere hos kjedene enn det innprisen til fotohandleren er. Ofte er dette kameraer som er på vei ut av markedet, spesialbestillinger på meget store kvanta osv. Likevel selger dette som hakka-møkk.

Fotohandleren lever av fremkalling og kopiering. Ingen av dissekunne utelukkende kunne overlevd på salg av fotokartong, album og sikk-sakk-sakser. Når de da blir fratatt eksistensgrunnlaget pga at kjeder som elkjøp dumper prisene må de låse døra for godt.

Fotohandleren låser døra og hva skjer med grossisten folkens? Jo, han må også låse døra for han er igjen avhengig av fotohandleren. Grossistene ligger i dag inne med flere tusen varer på lager, elkjøp har 22 varer i gruppen fototilbehør på nettet. Hvor skal da elkjøp, som også henter sine spesialbestilte varer fra grossistene, da skaffe disse varene?

Hvor skal dere da gå når dere trenger et UV filter størrelse 68 mm og aller helst skulle hatt det i går?

 

Et eksempel:

Kodak var for bare noen år siden etablert på Mastemyr med et kjempeanlegg med mange ansatte. I dag er de redusert til en ansatt i Norge, anlegget på Mastemyr er lagt ned.

Er forbrukerene tjent med dette? Neppe.

 

Jeg regner med at de som frekventerer dette forumet har over middels interesse for foto, ellers hadde dere ikke vært her.

Jeg tar det da som en selvfølge at dere også ønsker et levende fotomiljø i Norge, også med faghandel.

Jeg ber dere derfor om å seriøst sette dere ned og tenke over dette, for realitetn ligger der, og den er at fotohandleren som vi kjenner den i dag snart er borte.

Noen få vil overleve, men de blir for nisjebutikker å regne.

Tenker dere om neste gang dere bestiller billigste pris på nett, ønsker jeg at Fotomannen på hjørnet skal være kebabsjappe om et år.

 

Lykke til i tenkeboksen.

Lenke til kommentar

Det er vel akkurat det samme som når du går på kjøpesenter for å handle, fremfor å benytte deg av kjøpmannen på hjørnet. Fotobutikker er nødt til å omstille seg, akkurat som alle andre. Coop og OBS! Tar jo andeler fra etablerte "spesialforretninger" som Lefdal, Expert og Elkjøp gjennom at de har begynt å selge elektronikkprodukter i dagligvarebutikken.

 

Personlig liker jeg jo å ha litt spesialforretninger som for eksempel fotoforretninger rundt omkring, men det er ikke akkurat det samme som at jeg må fremkalle der framfor på nettet. Jeg er ikke noen lojal kunde. Jeg kjøper datamaskin der det er billigst, jeg kjøper kamera der det er billigst, og jeg kjøper bleiene til min datter der det er billigst.

 

Min fotobutikk på hjørnet består av unge jenter på 18 år, som ikke har spesielt stor peiling på foto eller kamera. Personlig er jeg vant med å innhente informasjon selv, og er oppdatert blant annet på priser. Og når det koster meg 4 dobbelt så mye for å fremkalle bildene mine på min lokale fotobutikk, sier det seg veldig mye selv.

 

Og Elkjøp gjør jo dette for å tjene penger, men jeg tviler på at de får hundre prosent oppslutning for å si det slik. Men at de tar markedsandeler, selfølgelig.

 

Og til Cirrus: Bestiller du alle dine fotofremkallinger på din lokale fotobutikk? Kjøper du alle dine matvarer på din lokale kolonialhandel? Kjøper du dine dataprodukter på din lokale databutikk? Kjøper du noen ting som helst på kjeder?

 

Ja, det er nok en realitet at spesialforretninger som fotobutikker er på vei ut. Og det er jo på grunn av manglende evne til markedstilpasning.

 

Der jeg bodde før, har fotobutikken lagt ned. På grunn av at folk ikke fremkalte sine analoge filmer mer. Det er jo fordi alle har gått over til digitale kameraer. For at forretninger skal overleve, må de tilpasse seg markedet, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok en realitet at spesialforretninger som fotobutikker er på vei ut. Og det er jo på grunn av manglende evne til markedstilpasning.

 

Der jeg bodde før, har fotobutikken lagt ned. På grunn av at folk ikke fremkalte sine analoge filmer mer. Det er jo fordi alle har gått over til digitale kameraer. For at forretninger skal overleve, må de tilpasse seg markedet, ikke omvendt.

5436158[/snapback]

 

Der har du helt rett. Men det du glemmer er den rivende utviklingen som har skjedd innen foto i den digitale tidsalder, ingen bransje, uansett, har opplevd noe i nærheten av det fotobransjen har gjort.

Det vi ser i dag som en realitet, er at de som var tidlig ute med å omstille seg til digitalt har overlevd til en viss grad. Det man skal være klar over er at veldig mange fotobutikker har hele tiden vært relativt små, med en omsetning fra1-4/5 mill i året. En investering på 1,5 mill er da knalltøft. De som ikke statset pådigitalt men satt på gjerdet er i dag borte.

Digital foto har mye mer til felles med databransjen enn kanskje med foto på mange måter. Du trenger data, skriver, programvare osv. Derfor har databransjen gjort det kjempeinnhogget i fotobransjen som de har gjort, fordi de alltid har hatt midler.

 

Og ja, jeg fremkaller ALLE mine bilder i fotobutikk.

Du må også huske på at de fleste fotobutikker også er kjedebutikker, men likevel en spesialforretning, sånn som mange data og brunevarebutikker er også. De store derimot er blitt store varehus som har salget i fokus, ikke kunden eller kvaliteten.

Husk at en god selger er en som sørger for at kunden går ut av butikken med riktig produkt, ikke at kunden går ut med det dyreste produktet.

 

Du har også helt rett i at fotobransjen burde vært flinkere til å omstille seg, men den som får svi er vi som kunder.

 

En liten test til dere som er så fornøyde med service og fagkunnskapen på Elkjøp, Lefdal osv:

Gå inn og spør etter følgende i fotoavdelingen:

1 gråfilter str 68

1 Sort/hvitt film for c-41 fremkalling (hva er c-41???)

Hvordan fungerer egentlig et polarisasjonsfilter

Kan dere lage bilde/bilde

Kan du forklare meg cropfaktor

Hva er det gyldne snitt.

 

Ta deretter testen på fotobutikken etterpå.

Enhver som kaller seg totalleverandør på foto burde kunne gi svar på dette.

 

Jeg skal spise min gamle ærverdige F401 om jeg blir skuffet over resultatet.

Tar dere utfordringen?

Lenke til kommentar

"Kvalitet koster noe ekstra"

 

Problemet er jo at det slett ikke trenger å være tilfelle. Du har aldri noen garanti for at du oppnår noe som helst ved å velge et dyrere alternativ. For markedet er fullt av aktører som selger dårlige produkter til høy pris.

 

Noen av oss er villige til å betale ekstra for fagkunnskap og oppfølging. Andre er lite interessert i om en ekspiditør kommer rett fra gymnaset, så lenge han leverer kvalitet til en god pris.

 

Det viktige er altså at vi vi har tilgang på info om hvilke leverandører som leverer bilder med dårlig papir, dårlige kjemikalier eller hva det nå er. Og her er uavhengige tester helt avgjørende.

 

Etter å ha lest denne tråden kan det virke som at Elkjøp leverer et godt produkt til en lav pris. Jeg er i hvert fall villig til å forsøke. (Selv om en del fargekopier fremkalt på 70-tallet avslører at jeg har valgt feil leverandør tidligere......)

Lenke til kommentar

Fotoposen som bildene ligger i, er merket med OPS! OnlinePhotoService, digitalphoto. Fant ikke så mye på google, utenom en test som viser bl.a at mange firma bruker desse til å fremkalle bilder for seg. Kan det være at OPS er så store at de har maskiner som er myye billigere i drift, får kjøpt inn papir til en mye billigere penge osv?

 

For å sette det på spissen: Et 350D-kamera på Elkjøp trenger vel ikke være av dårligere kvalitet enn hos en lokal fotobutikk som selger det mye dyrere?

Lenke til kommentar
Fotoposen som bildene ligger i, er merket med OPS! OnlinePhotoService, digitalphoto. Fant ikke så mye på google, utenom en test som viser bl.a at mange firma bruker desse til å fremkalle bilder for seg. Kan det være at OPS er så store at de har maskiner som er myye billigere i drift, får kjøpt inn papir til en mye billigere penge osv?

 

For å sette det på spissen: Et 350D-kamera på Elkjøp trenger vel ikke være av dårligere kvalitet enn hos en lokal fotobutikk som selger det mye dyrere?

5437830[/snapback]

 

www.onlinephotoservice.de

Lenke til kommentar
En liten test til dere som er så fornøyde med service og fagkunnskapen på Elkjøp, Lefdal osv:

Gå inn og spør etter følgende i fotoavdelingen:

1 gråfilter str 68

1 Sort/hvitt film for c-41 fremkalling (hva er c-41?)

Hvordan fungerer egentlig et polarisasjonsfilter

Kan dere lage bilde/bilde

Kan du forklare meg cropfaktor

Hva er det gyldne snitt.

 

Ta deretter testen på fotobutikken etterpå.

 

5437146[/snapback]

 

Jeg jobber selv i Elkjøp på data avdelingen(har jobbet her i 3 år) og skal derfor også kunne litt om foto (legg merke til at jeg sier litt da jeg også skal kunne litt om pc, telefoner, skrivere, osv..) Jeg tør selv påstå at jeg tilhører den gjennomsnittlige selger på Elkjøp, så at jeg svarer deg på spørsmålene dine bør gjøre deg tilfreds?

Jeg er en typisk amatørfotograf og har så langt bare tatt bilder med kompakte kameraer.

 

Hvis du hadde spurt meg om dette hadde jeg nok svart/gjort følgende:

1 gråfilter str 68: Jeg hadde regnet med at dette var et filter du skulle ha for å ta bilder med et SLR kamera eller annet kamera med utskiftbar linse, utover det hadde jeg nok svart ærlig at jeg visste lite om dette og at du måtte fortelle meg mer nøyaktig hva det var du skulle ha, (det er flere grunner til at jeg ikke har oversikt over dette, Elkjøp satser på den vanlige forbruker, ikke proffe fotografer, eller de som vil ha de aller beste tvene for den saks skyld, vi blir derfor ikke lært opp til slike ting. Ofte kunne jeg svart på et spørsmål etter tidligere erfaringer som selger, denne er også utelukket da folk som virkelig kan foto sjelden kommer til elkjøp og spør meg om slike ting, ergo jeg får ikke lært det på den måten) Uansett om jeg ikke visste hva dette var hadde jeg prøvd å ringe de grossister som har foto i norge og hørt om de kunne skaffe dette til meg. Jeg måtte da prøvd meg litt frem, men hadde begynt med Fotosentralen...

 

1 Sort/hvitt film for c-41 fremkalling (hva er c-41?):

Vi har ikke filmer til vanlig film til analoge kameraer en gang, så jeg ville henvist deg til en proff fotobutikk, om du ville ha det fra meg hadde jeg prøvd å ringe til grossiter igjen og hørt om de hadde dette på lager.

 

Hvordan fungerer egentlig et polarisasjonsfilter?:

Jeg mener å huske at dette er et filter man setter på for å ta bilder av nattehimmelen,

Filteret skal hvertfall slippe gjennom kun det lyset som er virkelig lys, ikke elektriske og magnetisk støy fra atmosfæren.

 

Kan dere lage bilde/bilde?

Der er jeg helt blank.

 

Kan du forklare meg cropfaktor?:

Vi har pc i butikken, og hvis det er noe teknisk jeg lurer på er alltid nettet en god hjelp, man kan enten sjekke google eller ordlista til akam.no:

"På de fleste digitale speilrefleks er bildebrikken mindre enn en 24x36 mm filmrute.

Hvis objektivet er konstruert for å ta bilder med film, vil bildebrikken bare utnytte midten av objektivet. I praksis kan dette virke som en tele-effekt.

Et 50 mm objektiv på et Nikon digitalt speilrefleks vil "tilsvare" 75 mm. Den faktoren man ganger med kalles cropfaktor. For Nikon-kameraer er dette 1.5, mens enkelte Canon-kameraer har 1.6."

 

Hva er det gyldne snitt?:

Dette lærer man på skolen, det er lenge siden jeg gikk på skolen, men husker det var noe med proposjoner mellom lange og korte sider. Når man snakker om foto skal man bruke disse proposjonene til å plasere motivet på rett sted i bildet.

 

Når det gjelder fotoforretningen så kjenner jeg ei jente på min egen alder (midt i 20 årene, hun har jobbet hos fotoknudsen i 3 år) jeg stilte henne noen av spørsmålene du stilte, men sa hun måtte ringe sjefen sin hvis jeg ville ha svar.

Endret av glosi
Lenke til kommentar

Glosi sitt svar beviser vel bare at El-kjøp ansatte skal litt om alt, og ikke mye om et spesielt felt. Det er jo bare naturlig. At jenta på din egen alder som har jobbet hos Fotoknudsen i 3 år ikke visste noe av disse spørsmålene, sier vel mer om henne og Fotoknudsen enn om fotobutikkene generelt. Har hun jobbet fast der, må jeg bare få lov til å si at hun enten ikke gidder å lære eller har teflonhjerne, eller så har hun deltid og bruker hjernekapasiteten til studier i stedet. For når jeg hadde jobbet i fotobutikk i ett år kunne jeg svarene på de fleste av disse spørsmålene. Tror til og med ekstrahjelpene i butikken der jeg jobber kan svaret på de fleste av disse spørsmålene (selv om de jobber ganske sjelden).

 

Gråfilter/ND filter brukes for å stenge noe av lyset ute, slik at man kan øke lukkertid eller åpne blender mer enn man nødvendigvis hadde kunnet. Sjelden man har spørsmål om dette, så er ikke alltid vi har alt på lager.

 

Sort/hvitt film for C41 fremkalling. Sort/hvitt film som til forskjell fra tradisjonell sort/hvitt film kan fremkalles på nøyaktig samme måte som fargefilm. Kan føre til noe mer bruntoner, men blir stort sett veldig nær tradisjonell sort/hvitt film (C41 er vanlig fremkalling). Tilbyr såklart det der jeg jobber, både film og fremkalling.

 

Polarisasjonsfilter brukes for å dempe lysreflekser og øke kontrast i blå himmel/blått hav. Har ingenting med det Glosi snakker om. Man får ønsket effekt ved å vri på selve filtere, derfor kan det være en fordel å skru det på et objektiv med intern fokusering (litt usikker på bruken av dette da jeg ikke har prøvd selv). Normalt lagervare for alle filterdiameter.

 

Bilde/bilde. Lage kopier av et bilde, uten at man har negativ. Kan gjøres enten ved innskanning av bildet (normalt) eller avfotografering (sjelden). Tilbyr dette der jeg jobber.

 

Cropfaktor. Omtrent det Glosi sier.

 

Gyldne snitt: Bildekomposisjon, rett og slett.

Lenke til kommentar

Test completed

Jeg slipper å spise 401'en min. Takk skal dere ha.

Det Glosi sier om jenta i Fotoknudsen skremmer meg litt.

Hadde jeg vært sjef hadde hun enten måttet skjerpe seg eller funnet seg en ny jobb.

 

Takk til Glosi og Afseth for at dere tok dere tid og svarte ærlig på disse få spørsmålene. Riktig interessant var det.

Lenke til kommentar
Men så kommer ikke den jevne forbruker å stiller så tekniske spørsmål når det skal fremkalle sommerbildene heller da!

Blir på mange måter en helt lam sammenlignig.

 

De som er på det nivå går uannsett ikke på elkjøp for slikt!

5439854[/snapback]

Neida, jeg merker at mange av de som er innom der jeg jobber, er folk med peiling. Regner med at "alle" de andre går på El-kjøp fordi det er så "billig", selv om det faktisk er de som kunne tjent mest på å ta en tur til en ekte fotobutikk.

 

Vi har jo selvsagt en god del kunder uten særlig mye peiling innom butikken også, og de kommer stort sett tilbake når de skal kjøpe sitt neste kamera. Ser på det som en tillitserklæring. (Noen snylter på oss, og går hjem og kjøper på nettet for 100 kroner billigere, pluss 150 kroner frakt slik at det i utgangspunktet blir dyrere :!: )

 

De som fremkaller bilder, er veldig ofte kresne personer. Ikke noe galt å være kresne, men er fargetonen 1% avvikende fra normalt, så får vi høre det. Men de sier samtidig at det ikke er snakk om at de går andre steder, for "alle" andre er visst heeelt elendige. Hehe. Vet ikke hvor mange andre de har prøvd, dog. Er mange morsomme personer der ute, og jeg mener ikke det i negativ forstand :)

Lenke til kommentar

Kan jo legge til at jenta jeg snakket om jobbet som deltid på fotoknudsen og studerte ved siden av. Hun jobbet i snitt 3 dager i uken. Som selger på Elkjøp vil jeg også takke mange av dere som forstår at man ikke kan kunne alt om foto og alt om mobiler osv.. på en gang.

Lenke til kommentar

Hehe, sterke følelser i sving når det gjelder El-kjøp, både i negativ og positiv retning. Beklager hvis jeg er medskyldig. Jeg skjønner at de som jobber på El-kjøp skal kunne litt om alt (som jeg også skriver i tidligere innlegg), men samtidig har jeg hørt mye rart også. Det skal også sies at det finnes mye rart i spesialiserte foretninger også, men sjansen for å finne noen med skikkelig peiling, er større enn hos El-kjøp. Og det kan ikke sies å være mobbing av el-kjøp ansatte da jeg har full forståelse for at det er vanskelig å kunne like mye om tv'er, mobiler, data, hvitevarer og foto samtidig.

 

Når det gjelder fremkalling på billigsalg, så skaper det også en del følelser, da det her er tydelig at El-kjøp prøver å skvise ut de små fotoforetningene for å oppnå et slags monopol på dette, for så å skru opp prisene igjen. Men det er konkurranse... bare synd om det fører til null konkurranse for El-kjøp.

Lenke til kommentar

Det denne diskusjonen bærer preg av er kortsiktig gevinst, synsing og "jeg tror"

Jeg skulle ønske flere hadde fått øynenen opp for hva som er i ferd med å skje, og tenke over dette. Se, lese og tolke fakta. Ikke tro at du kan fremkalle for 50 øre resten av livet...

De av dere som har lest Georg Orwells Animal farm skjønner hva det dreier seg om.

 

Men lykke til til dere som vil prøve, jeg kommer ikke til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...