Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

For å faktisk være litt frekk: Hvor mange ganger skal de samme argumentene gjentas i denne tråden. Den er fortsatt relativt on topic, men jeg kan ikke se annet enn semantisk ping pong. Derfor klikker jeg bare på tråden for å bli kvitt de røde firkantene nå. Hang med til side 3, men har gitt opp å finne noe fornuftig etterhvert.

5483484[/snapback]

Greit at du er lei, men du trenger ikke kommenter det da det er off-topic :).

 

(ber om at disse to innleggene ikke kommenteres videre)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare lurte på om noen hadde testet elkjøp sin løsning jeg :|

5472079[/snapback]

 

Jeg fikk ordrebekreftelse den 18. januar, men enda er ikke bildene klare hos Elkjøp. Syntes å huske at noen fikk bildene veldig kjapt levert, men det skjer altså ikke med meg. (Selv om det enda ikke er gått veldig lang tid da)

Lenke til kommentar
Bildene som man får fra el-kjøp.. er de 10x13 eller 10x15?

5494378[/snapback]

 

I mitt tilfelle fikk jeg bilder som varierte i lengde, alt etter formatet jeg sendte inn. De bildene som var f.eks 1280x1280 pixler, ble ca 10x10 cm. Panoramabilder osv ble opptil 18cm lange.

Virker som de har 18cm som maks lengde.

Lenke til kommentar

Ja, bildene var slik at høyden var 10cm på alle, men lengden varierte fra litt over 10cm til 18cm.

 

På søndag klipte jeg opp et 4mp-bilde i 48 biter (etter at jeg hadde interpolert det opp til 8mp), og sendte inn til Elkjøp. Få å se om det går greit å lage stooore bilder på den måten:) Lagde hvert bilde slik at forholdet er 10x18 for å få størst mulig bilder pr 50-øring.

 

Denne gangen gikk det 3 virkedager før jeg fikk e-post om at bildene var ferdigprodusert, men håper å få dem i morgen eller lørdag.

Lenke til kommentar
Hvilket program brukte du for å klippe opp bildet?

Jeg bruker den rastorize-saken, men da virker det som at det bare blir "dotter"..

5502574[/snapback]

Prøvde rastorize-programmet, men fikk bare sorte svære dotter ja. Gikk den tunge veien, kopierte firkanter og limte inn, lagret som nytt bilde. (Photoshop) Brukte linjaler til hjelp. Men det bør vel finnest et egnet program, håper jeg.

Lenke til kommentar

Grunnen til at bildene blir i forskjellig størrelse er rett og slett at et kameras bildebrikke ikke har samme forhold mellom lengde og bredde som et 10x15 utskrevet bilde har.

 

Derfor må de croppe littegranne, og det kan føre til at bildene er forskjellig i lengde. Altså en begrensing som kommer av det digitale kildematerialet, og ikke en feil som skjer ved fremkalling.

Lenke til kommentar
Grunnen til at bildene blir i forskjellig størrelse er rett og slett at et kameras bildebrikke ikke har samme forhold mellom lengde og bredde som et 10x15 utskrevet bilde har.

 

Derfor må de croppe littegranne, og det kan føre til at bildene er forskjellig i lengde. Altså en begrensing som kommer av det digitale kildematerialet, og ikke en feil som skjer ved fremkalling.

5503831[/snapback]

 

Hovedgrunnen til at mine bilder blir av forskjellig lende, er at jeg har brukt forskjellige kamera. Speilreflekskamera, kompakte, mobilkamera og kraftige utsnitt. Synest måten Elkjøp ordner det på, med varierende lengder, er mye bedre enn som enkelte, at de tilbyr enten hvite striper, eller kutting oppe/nede.

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Som nevnt av mange andre: Det er du som bestemmer hvor bredt bildet skal være, enten gjennom valg av kamera eller valg av crop. Elkjøp kan ikke klandres for dette. Jeg synes det er fint at de ha papir til de forskjellige formatene, i steden for å bruke 10x15 til alle formater. Skal kanskje selv prøve tjenesten, men bør få kalibrert monitoren skikkelig før jeg kan vurdere noe mht kvalitet.

Julen er endelig over, Alastor :wee:

Lenke til kommentar

Fin Avatar. Var forresten innom Elkjøp for å kjøpe mobil i dag (Sony Ericsson K600i), og overhørte en prat mellom en hyggelig ansatt (sjef?), og en kunde. Kundens kone hadde nettopp fått igjen bilder, og virket ganske fornøyd. Noen av bildene hadde visst litt gulskjær, men ikke alle. Det kan nok skyldes feil wb, siden jeg ikke fikk med meg hvor avansert fotografen var. Bare smil der i gården.

Ps: Lurte litt en stund om julen skulle vare helt til påske. Greit å se at det ikke er tilfelle. Vi med barn gleder oss mer til dager uten for mye press på økonomien nå. Mer tid til å ta seriøse bilder, også, kanskje til og med sende dem inn til kopiering.

Edit: Ikke alle Elkjøp-butikker er like upersonlige. Den omtalte her er lokalisert i en liten landsby syd for Haugesund, og de ansatte virket ganske avslappet i forhold til det de er blitt kritisert for i denne, og andre tråder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Japan Photo (og El-kjøp) bruker til denne fremkallingen dårligste papir og ingen kontroll av bildene. Dyrere lab'er bruker tykkere papir med langt bedre

 

Rart, jeg fant en annen diskusjon om dette hvor dette står "Kvaliteten var fantastisk, og de var tydeligvis fremkalt med vanlig fotoprosess da de var laget på det beste papiret til Kodak, Kodak Royal Paper."

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...dpost&p=2768908

 

Det stod også at de hadde fått en fotograf til å titte på kvaliteten.

 

Lurer veldig på hvordan jeg skal få printet mine panoramabilder (satt sammen av 3-6 vanlige digitale bilder). Er det noen som gjør slike jobber tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...