Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

Jada, enda et skritt på veien for at de dedikerte fotohandlerne skal dø ut. Om folk ønsker å stå 20 minutter i kø på elkjøp for å få hjelp av en jypling som kommer rett fra gymnaset uten noen bransjeerfaring overhodet så versågod. Jeg har i lang tid ventet på at elkjøp skulle begynne med bildeproduksjon, og med de prisene er det ingen fotohandler som klarer å konkurrere. Dersom forbrukerne kun ønsker billige varer uten noen form for service, fagkunnskap og oppfølging så er dette veien å gå. Be my guest...

Kvalitet koster litt mer

5416072[/snapback]

Som jeg skrev i annen tråd på dette forumet, synes også jeg at det er trist at rene fotobutikker er i ferd med å dø ut, og nå når også Elkjøp begynner med fremkalling av film blir det kanskje enda vanskeligere for de "ekte" fotoforhandlerne. Men jeg synes kanskje det blir litt drøyt å si "Om folk ønsker å stå 20 minutter i kø på elkjøp for å få hjelp av en jypling som kommer rett fra gymnaset uten noen bransjeerfaring overhodet så versågod." Min erfaring fra de Elkjøp-butikkene jeg har benyttet meg av, virker det som godt voksne ansatte som kan det de driver med. Og selv der det finnes såkalte "jyplinger" virker det stort sett som om de kan faget sitt for meg i alle fall... Stiller du dem et spørsmål de ikke kan svare på, henviser de deg til noen andre - og det er da ærlig nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jada, enda et skritt på veien for at de dedikerte fotohandlerne skal dø ut. Om folk ønsker å stå 20 minutter i kø på elkjøp for å få hjelp av en jypling som kommer rett fra gymnaset uten noen bransjeerfaring overhodet så versågod. Jeg har i lang tid ventet på at elkjøp skulle begynne med bildeproduksjon, og med de prisene er det ingen fotohandler som klarer å konkurrere. Dersom forbrukerne kun ønsker billige varer uten noen form for service, fagkunnskap og oppfølging så er dette veien å gå. Be my guest...

Kvalitet koster litt mer

5416072[/snapback]

 

Riktig... og noen vet å verdsette kvalitet. Senest i dag hadde vi en kunde innom som kjører helt fra Geilo (til Oslo) utelukkende for å levere bilder til fremkalling der jeg jobber... fordi hun ikke hadde opplevd maken til kvalitet noen andre steder etter å ha prøvd ut mange fotoforhandlere i nærområdet og postordrebutikker. Datteren hadde også begynt å levere bilder til oss, men hun bodde visstnok nærmere Oslo så vidt jeg forsto. Noen kommer også fra utkanten av Oslo for å levere bilder til oss, fordi de ikke har funnet noen i nærheten som matcher kvalitet.

 

Så det er noen som vet hva kvalitet er verdt, og noen ser faktisk forskjell på billigfremkalling og dyr fremkalling. Nå er vi ikke spesielt dyre der jeg jobber, men det blir jo en viss kostnad om man kjører helt fra Geilo og samtidig betaler porto for å få bildene tilsendt i Posten når de er ferdige (vet ikke hvorfor hun ikke sender filmene til oss i posten, men det har nok noe med personlig kontakt og for å gi retningslinjer om det er noe spesielt vi må tenke på når akkurat den filmen fremkalles).

Lenke til kommentar
Og selv der det finnes såkalte "jyplinger" virker det stort sett som om de kan faget sitt for meg i alle fall... Stiller du dem et spørsmål de ikke kan svare på, henviser de deg til noen andre - og det er da ærlig nok?

5416149[/snapback]

Ettersom du ikke møter de som faktisk fremkaller og kopierer bildene dine for deg (som du gjør i så og si alle fotobutikker), så er det vanskeligere å få svar på ting angående det, og det blir vanskeligere å gi spesielle retningslinjer for hvordan akkurat du vil ha dine bilder fremkalt.

Lenke til kommentar

Ref Sentimentals inlegg:

Min erfaring er desverre en helt annen.

Dette kommer sikkert veldig an på hvilken butikk man handler i og hvem man møter.

Jeg har ved flere anledninger stilt vanlige spørsmål ang produkter som selger er usikker på. Ved å slå opp i salgsargumentasjonen på sitt intranett finner han heller ikke ut av dette, og kan selvfølgelig ikke svare. Vi skal være klar over at mye av det vi får vite av selgere ikke er fagkunnskap, men innlært salgsargumentasjon, og bare myntet på å selge produkter og ikke informere kunder. Stor forskjell.

Jeg stiller meg også sterkt kritisk til elkjøps eget utsagn i pressemeldingen, som forøvrig kan leses på foto.no, at de nå er totalleverandør på foto.

Betyr dette at jeg kan komme med 135 film, E6, 120, 110, scanne dias til bilde, bilde til bilde for ikke å nevne alle produkter en helt vanlig fotohandler har som ikke finnes.

Er dette en totalleverandør?

En annen velkjent elkjøp taktikk er at de er billig på litt, men ikke på alt.

I dette tilfellet er det 10x bilder som er billig. Resten er helt vanlig.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
.

Dette kommer sikkert veldig an på hvilken butikk man handler i og hvem man møter.

5416257[/snapback]

Ja jeg antar det er stor forskjell her. De jeg har handlet hos har jeg bare positivt å si om, derfor er jeg også en kunde som stadig vender tilbake. Men dette er nok likt uansett hvilken bransje det er. Selv rene fotoforhandlere har ikke bestandig folk med bransjeerfaring...

Lenke til kommentar
Helt klart... det har veldig mye å si hvem man møter på. Men i den rene fotobransjen har man større sjanse til å møte noen med peiling, ettersom el-kjøpansatte tross alt skal lære litt om mye, mens de i spesialbutikker skal lære mye om lite.

5417990[/snapback]

Føler jeg er i et lite dilemma her. På den ene siden ønsker jeg de gode gamle rene fotoforhandlerne som virkelig har peiling, men som kunde er jeg veldig glad for butikker som Elkjøp også - i alle fall de jeg kjenner til da! Vet ikke hvilken butikk du jobber i Afseth, men det høres virkelig ut som en drømmebutikk for en kunde som ønsker god kunde behandling og ansatte med god kunnskap. Hurra for dere!

 

Vet ikke hvorfor Elkjøp nå begynner med fremkalling av bilder. Sannsynligvis fordi de vil bli størst og bredest, eller for å sikre sin egen framtid. Eller kanskje en kombinasjon. Jeg gjorde i alle fall en interessant observasjon her forleden; da jeg var innom en Elkjøp butikk kunne jeg telle ca 30 (husker ikke nøyaktig) forskjellige digitalkameraer i forskjellig kvalitet og prisklasser, mens den fotobutikken jeg nettopp var innom (tror det var Fotoknudsen?) bare hadde 10 - 15 forskjellige digitale kameraer i sin utstilling! Syntes det var ganske utrolig at en fotokjede hadde dårligere utvalg enn Elkjøp, selvom de sikkert hadde mer ekstrautstyr. Men dette er i alle fall et tankekors for alle fotoforetninger nå som Elkjøp også har begynt med fremkalling av bilder! I verste fall kan dette bety kroken på døra for de rene fotoforetningene...

 

Håper jeg tar feil, som kunde ønsker man både i pose og sekk...

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall klinkende klar på at både fotohandlerne og forbrukerne taper på at elkjøp nå presser prisene på kopiering. For hva er det fotohandleren tjener penger og livnærer seg på? Jo, fremkalling og kopiering. Og hvor mange har da anledning til å drive butikk der man bare skal ta seg av spesialarbeider og arbeider der kunden ønsker god kvalitet på bildene sine? Ingen.

Salg av utstyr, spesielt kamera, har de store kjedene og nettbutikkene allerede tatt brorparten av, og det lille som er igjen er ikke nok til å leve av.

Da står vi igjen med et relativt lite grunnlag for å drive butikk.

Forbrukeren mister dermed mulighetene til å komme og få ekspertråd når han lurer på noe. Hvor mange har kommet til elkjøp for å få opplæring i hvordan man tar GODE bilder, fått tips og råd, fått fortalt at det bildet er overeksponert mens på det andre bildet har du zoomet altfor mye, og det tredje burde du ha brukt blitz selv om du var ute i sollyset?

En dag så finner også forbrukeren ut at han har sagd over greina han satt på.

De eneste som tjener på dette er, selvfølgelig, Elkjøp og kunder som kun ser kroner og øre men som ikke stiller noen krav til kvalitet.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Som sagt ønsker jeg virkelig ikke kroken på døra for fotoforhandlerne - ekspertisen! Men vær så snill å ikke få det til å høres teit ut for de som tenker kroner og øre. For meg, og sikkert alle andre som har et stramt budsjett, betyr virkelig kroner og øre en vesentlig del! Joda kvalitet er selvsagt viktig det også, og jeg er klar over at dersom en bare velger det billigste bestandig, kan det likevel bli det dyreste alternativet i lengden. Men nå har jeg altså benyttet meg av Elkjøps fremkalling, og kvaliteten på bildene jeg fikk igjen var virkelig langt mer enn "bare greie" bilder! Om bildene falmer iløpet av noen år vet jeg selvsagt ikke noe om nå, men det vet jeg heller ikke om jeg hadde valgt en dyrere form for fremkalling... Så i dette tilfellet var i alle fall kroner og øre alfa og omega...

Lenke til kommentar
Jeg gjorde i alle fall en interessant observasjon her forleden; da jeg var innom en Elkjøp butikk kunne jeg telle ca 30 (husker ikke nøyaktig) forskjellige digitalkameraer i forskjellig kvalitet og prisklasser, mens den fotobutikken jeg nettopp var innom (tror det var Fotoknudsen?) bare hadde 10 - 15 forskjellige digitale kameraer i sin utstilling!

5418192[/snapback]

Akkurat det får Fotoknudsen svare for. Der jeg jobber, bitteliten butikk uten noen som helst form for kjedetilknytning, har vi til en hver tid ca. 30-40 forskjellige digitale kompaktkamera i prisklassen 100-9.000 kroner og 5-10 digitale speilrefleks i prisklassen 6000-25.000 kroner på utstilling og til salg, samt en del ekstrautstyr og objektiver og en rekke filmbaserte kamera av både kompakt og speilrefleksvarianten. Så det kan virke som vi har minst like godt utvalg som El-kjøp og mye bedre utvalg enn de fleste nettbutikker (som stort sett bare speiler importørenes lager).

 

Fotoknudsen er ikke representativt for alle fotobutikker i landet, heldigvis kan man vel si etter hva du opplevde.

Lenke til kommentar

Ser ut som elkjøp bare driver prisdumping for å kapre kunder nok en gang, og at prisen som gis i dag bare er midlertidig. Inntil videre ser det ut som de taper store penger på prosjektet sitt.

Les artikkelen, bestill det dere kan til en billig penge nå, og dra tilbake til fotohandleren når de gode priser har gitt seg.

Det som er helt sikkert er at noe sånt som en lojal kunde skal du lete lenge etter i dag. De fleste er prisshoppere, og drar dit prisen er best for å komme tilbake til faghandelen når problemet dukker opp.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112807

Lenke til kommentar

Dagligvarebutikkene fikk ikke lov til å selge øl med tap.

Betyr det at det er fritt frem for Elkjøp å selge bilder med tap?

 

50 øre er jo uansett en bra pris for forbrukeren.. og nå er vel terskelen lavere for å få noen av de 5 milliarder digitale fotoene lagret på PC'er og andre media, ut på papir :)

Lenke til kommentar

Øl har med alkohollovgivning, og er ikke lov å selge med tap.

Men jeg er faktisk også veldig usikker på om elkjøp har lov å selge bilder med tap, det har vel med prisdumping å gjøre, og da kommer faktorer som om de er dominerende i markedet, presser ut konkurrenter, hindrer konkurranse osv.

SAS har jo ved flere anledninger fått svi, blant annet med Coast Air og Color Air. Er vel også noe med SAS-Norwegian og Oslo-Ålesund ruta.

SAS har brukt sin dominans og dumpa priser for å skvise konkurrenter.

Dette er lovstridig.

Om Elkjøp gjør noe ulovlig nå er vel opp til konkurransetilsynet å avgjøre, håper de ser på saken. Mange mindre butikker vil komme til å få problemer om Elkjøp fortsetter sånn de gjør i dag.

Lenke til kommentar
Jada, enda et skritt på veien for at de dedikerte fotohandlerne skal dø ut. Om folk ønsker å stå 20 minutter i kø på elkjøp for å få hjelp av en jypling som kommer rett fra gymnaset uten noen bransjeerfaring overhodet så versågod. Jeg har i lang tid ventet på at elkjøp skulle begynne med bildeproduksjon, og med de prisene er det ingen fotohandler som klarer å konkurrere. Dersom forbrukerne kun ønsker billige varer uten noen form for service, fagkunnskap og oppfølging så er dette veien å gå. Be my guest...

Kvalitet koster litt mer

5416072[/snapback]

 

Riktig... og noen vet å verdsette kvalitet. Senest i dag hadde vi en kunde innom som kjører helt fra Geilo (til Oslo) utelukkende for å levere bilder til fremkalling der jeg jobber... fordi hun ikke hadde opplevd maken til kvalitet noen andre steder etter å ha prøvd ut mange fotoforhandlere i nærområdet og postordrebutikker. Datteren hadde også begynt å levere bilder til oss, men hun bodde visstnok nærmere Oslo så vidt jeg forsto. Noen kommer også fra utkanten av Oslo for å levere bilder til oss, fordi de ikke har funnet noen i nærheten som matcher kvalitet.

 

Så det er noen som vet hva kvalitet er verdt, og noen ser faktisk forskjell på billigfremkalling og dyr fremkalling. Nå er vi ikke spesielt dyre der jeg jobber, men det blir jo en viss kostnad om man kjører helt fra Geilo og samtidig betaler porto for å få bildene tilsendt i Posten når de er ferdige (vet ikke hvorfor hun ikke sender filmene til oss i posten, men det har nok noe med personlig kontakt og for å gi retningslinjer om det er noe spesielt vi må tenke på når akkurat den filmen fremkalles).

5416195[/snapback]

Din butikk må jo være veldig spesiell... Hva gjør dere som er så utrolig bra da? Kvalitet på bilder greier fotobutikker nærmere Geilo enn Oslo å fikse... Og kundebehandling... :hmm:

Lenke til kommentar
Helt klart... det har veldig mye å si hvem man møter på. Men i den rene fotobransjen har man større sjanse til å møte noen med peiling, ettersom el-kjøpansatte tross alt skal lære litt om mye, mens de i spesialbutikker skal lære mye om lite.

5417990[/snapback]

Det er søren meg ikke alltid... Elkjøp butikken jeg bruker har de veldig god kompetanse på foto og video... Så derfor ikke ta alle under samme kam Afseth.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått mine 139 testbilder. Sendte inn søndag 08.01.06. på internett.

Jeg sendte inn bilder fra forskjellige kamera, i forskjellige format, for å se om det ble hvit-stripe, kutt eller hva. Det ble en bunke med varierende lengde. Det minste ca 10x10, det største ca 10x 18. Virker som maks lengde når en bestiller 10cm-bilder, er 18.

 

Papiret de bruker (ivertfall nå), som er det dårligste papiret (i følge Afseth) er merket med KODAK Royal DIGITAL PAPER. Om det er bra eller dårlig aner jeg ikke. Noen som jobber i fotobutikker/har peiling som kan svare på det?

 

På baksiden er det stemplet dato (09.01.06) og to andre tall, som jeg ikke forstår noe av. Kanskje et midlertidig fil-navn? Kunne godt tenkt meg at filnavnet stod bakpå.

 

En ting jeg kan tenke meg kan være litt dumt, er at omslaget bildene er i, er ganske tynt, og når bildene varierer i lengde, kan bildene lettere få bøyde hjørner. (Bare en antakelse)

 

Dette var den første pakken som ble levert ut hos min lokale Elkjøp-butikk, så jeg måtte vente ca 15 minutter med å få betale, de slet med å finne ut hvor mye jeg skulle betale. Regner med at de får bedre rutiner på slikt etterhvert.

 

Har ikke studert bildene enda, bare bladd igjennom. De ser bra ut!

 

JO

Lenke til kommentar

Svarer på flere innlegg i denne posten:

 

Papiret de bruker (ivertfall nå), som er det dårligste papiret (i følge Afseth) er merket med KODAK Royal DIGITAL PAPER. Om det er bra eller dårlig aner jeg ikke. Noen som jobber i fotobutikker/har peiling som kan svare på det?

 

Da beklager jeg min påstand om at de bruker det billigste papiret... tror jeg ihvertfall. Kodaks normale Royal-papir er ikke et såkalt billigpapir. Om deres "digitale" papir er annerledes vet jeg ikke, men kan tyde på at selve prosessen er annerledes ettersom vanlig Royal papir brukes i normale kjemibaserte fremkallere.

 

Hvis det i bunn og grunn er samme papir, så er det ytterligere grunn for å mistenke at dette er et stunt fra El-kjøp sin side. Bare kostnaden for papiret er ca. 50 øre pr. bilde. I tillegg kommer kostnaden til kjemi (dyrt), innsending av brukt kjemi til resirkuleringssentral (dyrt), arbeidskraft, innkjøp av maskiner, vedlikehold av maskiner, strøm og alle andre utgifter en slik bedrift har i dette tilfellet. Men det kan jo tenkes at de nå setter inn nådestøtet for alle fotobutikker slik at de snart får det monopolet de ønsker seg.

 

Men merk, som jeg også sier tidligere, at prosess, kjemi og selve maskinen samt automatisk vs. manuell justering av bildene kan ha mye å si på kvalitet. "Jukses" det med fornyermengden av kjemi, kan dette ha drastisk innvirkning på både kvalitet og holdbarhet. Men har man den type innstilling at man bruker Royal papir, bør også resten av prosessen være ok.

 

Så derfor ikke ta alle under samme kam Afseth
Neida, som jeg sier så har man "større sjanse" til å møte noen med kompetanse i en fotobutikk. Synes ikke det er å ta alle under samme kam :)

 

Din butikk må jo være veldig spesiell... Hva gjør dere som er så utrolig bra da? Kvalitet på bilder greier fotobutikker nærmere Geilo enn Oslo å fikse... Og kundebehandling...
Vet at vår prosess og våre rutiner sikrer meget bra kvalitet, men vet ikke hvorfor andre tilsynelatende (i følge mange kunder) ikke klarer dette. Siterer bare hva jeg har hørt kunder si. Kanskje har de bare vært uheldig med andre steder? (feil på maskin den dagen, kvalitetskontrolløren har gjort en glipp osv...).
Lenke til kommentar

Kommer nok til å fremkalle noen av mine mange tusen digitale bilder som jeg har liggende på harddisken min. Har tatt veldig veldig mange bilder, og til 50 øre stk, er det verdt å ta ut bilder.

 

Har aldri vært noen stor supporter av Elkjøp med sin elendige kundeservice, manglende markedsføring, og produkter som er på salg, men tilfeldigvis utsolgt. Men skal ihvertfall benytte meg av tilbudet om 50 øre per bilde.

 

For meg er det tydelig at hvis de andre fotobutikkene kan følge etter, er det et tegn på at de har hatt skyhøy avanse på bilder jeg har fremkalt. Eurofoto har for eksempel tatt 2.99 per bilde, men er vel nede i 1.75 på tilbud. FotoKnudsen er nede på 1.99 per stk. Det hjelper ihvertfall med konkurranse, så jeg er glad for at Elkjøp har valgt å starte med fremkalling.

 

Som kunde er jeg opptatt av å ikke betale for mye, så jeg liker å sjekke litt rundt for å se hvilke priser som er i markedet. Og jeg håper Elkjøp fortsetter med tilbudet sitt, men det tviler jeg veldig sterkt på. Det er sannsynligvis bare lokketilbud for å få folk til å bruke tjenesten.

 

Og såvidt jeg skjønner når jeg er på fotosiden, er det danske sider. Hvis dere holder museknappen over en link, vil vel den egentlige adressen dukke opp i nedre venstre hjørne?

Lenke til kommentar
Hva tenker dere om at det ikke bare er 10x13 eller 10x15, men at de kutter bildene slik dem blir levert inn? Ikke så albumvennlig kanskje? Kunne tenkt meg litt synspunkter på det.

5434144[/snapback]

Vet ikke om jeg helt skjønner problemstillingen...? Hvis du har levert inn bilder til fremkalling i 10 x 15 format får du det. Hvis du har levert inn bilder i 10 x 13 format, får du det. Og hvis du har levert inn bilder i 10 x 10 format - ja hvilket annet format skulle du så få bildene i? Selvsagt blir de i 10 x 10. Det må da være det eneste riktige? Problemet oppstår hvis du leverer de i f.eks. 10 x 17 format. Da må de nok kutte bildet til 10 x 15 som er maksimal størrelse for å få de til 50 øre... Vet ikke om det var svar på spørsmålet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...