Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

... jeg jobber ikke i noen fotobutikk. Derimot har jeg interesser i bransjen, og jeg kjenner bransjen meget godt fra 12-15 år tilbake.
Med andre ord har du andre interesser enn den jevne forbruker..

 

Fotobransjen har siden digitale medier kom, gjort en enorm innsats for å omstrukturere og tilpasse seg markedet. Dette ved å ta til seg ny lærdom, samt ved store investeringer i denne sammenheng.
Kunne du være brydd med å beskrive hva denne enorme innsatsen/investeringen består av?

 

Fotobransjen har de senere årene hatt en gedigen utfordring i å få digitale brukere til å fremkalle sine bilder, ikke bare ha disse på på cd'er og datamaskiner. Trenden er nå at folk fremkaller mer og mer. Bransjen har hatt en enorm oppgave i å utdanne forbrukerene innen digitalfoto. Dette være seg ved kurs, brosjyrer, foredrag og seminar. Dette er det ene og alene fotobransjen som har stått bak. De av dere som pleier å frekventere fotomessene som har vært, har vel også lagt merke til at ingen av de såkalte lavpriskjedene har deltatt. Resultatet er at folk nå er i ferd med å fremkalle like mye bilder som i den analoge tidsalder.
Er dette beviselig et direkte resultat av bransjens 'opplæring' - eller kan det hende at forbrukeren selv har gått lei av å kikke på skjermen? Helt uten kurs/foredrag/seminar/brosjyrer....?

 

Det vi vet er at folk tar mye mer bilder ihvertfall. Den nedadgående "analoge kurven" er i ferd med å krysse den oppadgående "digitale kurven", og antall bilder produsert er i ferd med å bli likt som før. Det som nå skjer når fotobransjen har fått en positiv trend igjen, er at Elkjøp og andre ser et potensiale til å skumme fløten. De ser nå at markedet, som fotobransjen har jobbet frem, bekynner å lukte fugl, og de vil derfor være med å leke. Dette kan nok på mange måte oppfattes som å snylte....
Sånn er det overalt ellers i samfunnet også. Se f.eks. bare på antallet fyrverkeriforhandlere, som bokstavelig talt har eksplodert de siste årene.

 

Det jeg har villet frem til hele tiden er å gjøre oppmerksom på at dersom dere i dag velger elkjøp, så vil dere ikke i morgen ha muligheten til å velge en fotohandler.
Og dette begrunner du med?

 

Som det blir poengtert lenger oppe, den jevne forbruker er fornøyd med å få syden bildene sine i en kvalitet, men ønsker bildene fra barnedåpen og bryllupet i en annen kvalitet. Dette kan han ikke velge mellom om de store kjedene turer frem som de gjør, og vi forbrukere sluker dette rått.
Her tror jeg du tar feil. Nettopp fordi folk ønsker andre kvaliteter av og til gjør at fotobransjen vil overleve. Men det er neppe plass til like mange butikker som før. Og det gjør nok at både ansatte i, og eiere av fotobutikker skjelver i kortbuksene sine.

 

Den vanlige fotohandler er HELT avhengig av nå å høste fruktene av det han har vært med å jobba frem, nemlig å få de tusener av bilder som ligger lagret på maskiner rundt om i norge over på papir.
Om dette er tilfellet, er det kanskje ikke liv laga for et større antall fotobutikker? Et visst antall fotobutikker vil kunne overleve, fordi det fortsatt vil være en kundegruppe som stiller andre krav enn den jevne forbruker.

 

En annen ting, mange av dere mener den jevne forbruker ikke tenker kvalitet. Dere tar feil! Den jevne forbruker er faktisk meget kvalitetsbevisst, og må ikke undervurderes.
Jepp, og nettopp derfor vil enkelte fotobutikker fremdeles ha et livsgrunnlag. Men ikke alle.

 

Jeg er for konkurranse, men rettferdig konkurranse.
Hva kjennetegner rettferdig konkurranse? Det er fullt lovlig å ta kunder fra sine konkurrenter...

 

Frihet til å velge folkens. Ta vare på den muligheten så lenge dere kan. Jeg tror med det tankesettet som vises at det desverre ikke vil vare.
Joda, vi vil fortsatt kunne velge ;) Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde som jeg skrev i forrige innlegg ikke planer om å ta denne debatten noe lenger, men siden Nomorebs ber så pent skal jeg ta meg tiden til litt voksenopplæring.

 

Med andre ord har du andre interesser enn den jevne forbruker..

Hvilke interesser jeg har i bransjen sier jeg ingenting om i innlegget. Det kan være alt fra ivrig forbruker til økonomiske interesser. Krever ingen videre forklaring.

 

Kunne du være brydd med å beskrive hva denne enorme innsatsen/investeringen består av?

Nye medier krever nye produksjonsmidler. Produksjonsmidler koster penger.

Produksjonsmidlene blir stadig vekk videreutviklet og krever oppgradering og dette koster penger. En helt vanlig fotobutikk kan siden analogt var enerådende til i dag typisk ha oppgradert en 4-5 ganger. Eks kan være som dette:

Analog lab- analog lab med aps- innkjøp av tidlig stadie digitalt som f.eks. kodak Picture maker- Hybrid lab (de første halvdigitale laber som var både av blandet kvalitet og lite effektive)- dagens heldigitale lab.

I tillegg til dette har det vært flere kampanjer ala "en generasjon uten bilder er en fattig generasjon", men disse regner jeg med at du er kjent med siden du er så godt informert.

 

Er dette beviselig et direkte resultat av bransjens 'opplæring' - eller kan det hende at forbrukeren selv har gått lei av å kikke på skjermen? Helt uten kurs/foredrag/seminar/brosjyrer....?

Et spørsmål som helt klart kan besvares med ja. Enhver som kan litt om markedsføring vet at markedsføring og informasjon gir avkastning.

 

Sånn er det overalt ellers i samfunnet også. Se f.eks. bare på antallet fyrverkeriforhandlere, som bokstavelig talt har eksplodert de siste årene.

Totalt irrelevant kommentar. For det første gir påstanden din ingen mening, for det andre er et fyrverkeriutsalg typisk en Jerniabutikk, sportsbutikk, OBS eller lignende som selger fyrverkeri en uke i året, og livnærer seg overhodet ikke av dette. Hvor mange spesialbutikker innen fyrverkeri vet du om? Jeg vet om en -1- stk.

 

Og dette begrunner du med?

Forklart mange ganger, fotohandleren lever ikke av noen bilder her og der, men av at folk fremkaller regelmessig som i dag. Ingen inntekt, ingen butikk. Vanskelig?

 

Her tror jeg du tar feil. Nettopp fordi folk ønsker andre kvaliteter av og til gjør at fotobransjen vil overleve. Men det er neppe plass til like mange butikker som før. Og det gjør nok at både ansatte i, og eiere av fotobutikker skjelver i kortbuksene sine.

Det tror du.

Se forrige svar på hva fotobutikker lever av. Utstyr er det lite å tjene på.

Helt klart, noen få vil overleve. Mange har allerede lidd en stille død.

 

Om dette er tilfellet, er det kanskje ikke liv laga for et større antall fotobutikker? Et visst antall fotobutikker vil kunne overleve, fordi det fortsatt vil være en kundegruppe som stiller andre krav enn den jevne forbruker.

De fotobutikkene som er i dag, har muligheten dersom de får anledning til å fortsette. Som forklart tidligere er det ingen som har økonomi til å konkurrere med bildepriser på 50 øre.

 

Jepp, og nettopp derfor vil enkelte fotobutikker fremdeles ha et livsgrunnlag. Men ikke alle.

Som forklart, noen få. Kanskje uten egen lab, og uten muligheten for timesfoto osv.

 

Hva kjennetegner rettferdig konkurranse? Det er fullt lovlig å ta kunder fra sine konkurrenter...

Hva med konkurranse på tilnærmet like vilkår? Om du ser på hva som har skjedd flere ganger i f.eks. flybransjen med SAS så skjønner du sikkert hva jeg mener. Konkurransetilsynet har flere ganger og i flere bransjer grepet inn. Dumpingpriser av et større konsern for å skvise konkurrenter som ikke har økonomi til å selge med tap er ikke sunn og rettferdig konkurranse.

 

Joda, vi vil fortsatt kunne velge

Det tror du, så får tiden vise hva som skjer.

Jeg foreslår at vi avslutter tråden snart, da jeg tror de fleste argumenter og påstander er blitt brukt en rekke ganger allerede. Dessuten har vi vel dratt tråden langt nok, har vi ikke?

Om du ønsker er du hjertelig velkommen til å sende en PM.

Lenke til kommentar
kodak Picture maker- Hybrid lab (de første halvdigitale laber som var både av blandet kvalitet og lite effektive

Hehe, etter å ha stått og støvet ned et par år, ble denne kjørt på dynga i går faktisk. Takk og pris :!:

5461805[/snapback]

De var fine til sitt bruk, men for noen priser da gitt. Men da de kom var de high-tech...

Lenke til kommentar

Er det ikke litt telfeldig at det er akkurat Elkjøp som starter med dette? Ser for meg at f.eks Coop og slike kunne forhandlet frem en lignende avtale. Flere butikker i landet enn Elkjøp(regner jeg med)? Dagligvarebutikker har allerede pc'er, bilderammer osv osv.

Et stort spørsmål: Hadde de som er imot denne kampanjen fra Elkjøp, vert like imot om det var en dagligvarebutikk som kom med dette?

Lenke til kommentar
Er det ikke litt telfeldig at det er akkurat Elkjøp som starter med dette? Ser for meg at f.eks Coop og slike kunne forhandlet frem en lignende avtale. Flere butikker i landet enn Elkjøp(regner jeg med)? Dagligvarebutikker har allerede pc'er, bilderammer osv osv.

Et stort spørsmål: Hadde de som er imot denne kampanjen fra Elkjøp, vert like imot om det var en dagligvarebutikk som kom med dette?

5461927[/snapback]

Svaret er ja.

Lenke til kommentar

Min erfaring med fremkalling hos Elkjøp:

 

Sendte inn en bunke bilder til fremkalling hos Elkjøp på søndag. Tirsdag fikk jeg mail om at de var produsert og sendt i posten til Elkjøp, og fredag ettermiddag fikk jeg mail om at jeg kunne hente dem. Da jeg hentet bildene i butikken ble jeg spurt om når jeg hadde sendt dem inn, og mannen syntes jeg hadde fått dem levert meget raskt. Det hadde visst vært vanlig å måtte vente mye lenger. Dem om det, jeg syntes jeg hadde ventet lenge nok.

 

Som nevnt tidligere i denne tråden er bildene produsert på Kodak Royal papir. Jeg kunne ikke kjenne lukt av kjemikalier, og rent kjemisk har jeg ikke noe å utsette på dem. (Hos Japan Foto har jeg opplevd å få skjoldete bilder, og med tanke på at de bruker samme leverandør var jeg litt skeptisk.)

 

Bildekvaliteten er jeg derimot ikke imponert over. Etter min mening er bildene kalde, blasse og har for høy kontrast slik at de lyse partiene ble utbrent og detaljene i skyggene forsvant.

 

Prisen tatt i betraktning var det vel OK, men jeg kommer til å velge en annen leverandør neste gang - selv om jeg ikke får det like billig.

Lenke til kommentar

Utbrente høylys, manglende detaljer i skyggene og blasse farger kan tyde på feil kjemikalieblanding eller at de bruker kjemikaliene alt for lenge. Vi fikk samme symptom på vår maskin en gang, og da fant teknikeren ut at det var noe "alvorlig galt", og den maskinen ble faktisk byttet ut.

 

Har som sagt ikke testet bildene selv, så kan ikke si om symptomene er nøyaktig de samme.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg med i denne diskusjonen.

 

Var innom en spesialbutikk for foto her om dagen. SKulle ha negativlommer til 120-negativer.

 

Svaret fra damen bak disken var:

 

120mm? Hva er det?

 

Hun ropte til en annen ansatt i butikken (tror det er innehaveren)

 

Har vi negativlommer til 120mm?

 

Mannen svarte:

 

Nei, nei, det finnes ikke i butikkene lengre. Da må det bestilles.

 

Den samme butikken hadde 1 kamera i glassmonteren. Kun 1 kamera å selge. Resten hadde de selvsagt i kataloger, pg kunne skaffe.

 

Dette viser at mange av disse spesialbutikkene ikke har det som skal til.

Det disse levde av, var å putte 135film inn i en maskin og gi tilbake 24 bilder i en konvolutt, for så å ta 100 kroner for det.

 

Den tiden er forbi...

 

De fleste slike butikker er på ingen måte spesialbutikker innen foto.

 

Noen finnes det som er bra, met fotogtaftjenster, og riktig bra utvalg, men det er sjelden.

Lenke til kommentar
Den samme butikken hadde 1 kamera i glassmonteren. Kun 1 kamera å selge. Resten hadde de selvsagt i kataloger, pg kunne skaffe.

5475203[/snapback]

Dette kan knapt kalles en fotobutikk, men mer en fremkallingssjappe. Det er forskjell på slikt.

 

Mange fotobutikker i Oslo har 30-40 digitalkamera av ymse slag på lager til enhver tid, samt masse ekstrautstyr til disse. Man skal ikke skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar

Ja, vet det finnes noen fotobutikker igjen, men mange følger ikke med i timen i det hele tatt.

 

De fleste klager over at folk ikke fremkaller bildene sine, og at de dermed sliter økonomisk.

 

En ting er i hvert fall sikkert. Det norske folk har garantert lagt mye mer penger i foto de siste 5 årene, enn det de gjorde de 5 før der. Problemet er at fotobransjen ikke tok grepene. De har vært for trege med å oppdatere seg.

 

Det er et enormt marked for digital foto, scannere, printere, kamera, blekkpatroner, fotopapir etc. Butikkene kunne tatt en stor del av dette markedet, men de fleste av dem har stått på sidelinjen med fremkallingsmaskinen deres.

 

Dette samtidig som at Elkjøp, dagligvarebutikker og databutikker selger fotoapparat i store kvantum. Og tjener penger på det...

 

Jeg vil samtidig si at jeg støtter en fotobutikk når jeg handler mitt fotoutstyr.

Lenke til kommentar

Ja, det selges for store summer og omsetningen går opp. Problemet er at konkurransen er så hard at fortjenesten går ned.

 

For små butikker er det også vanskelig å ha store ting som et stort utvalg av skrivere, scannere og lignende på lager. Har normalt noen skrivere på lager der jeg jobber, men det er faktisk noe av det det går minst av. Derfor er det lite interessant å føre et bredt spekter av disse tingene som tar masse plass.

 

Det er en spennende tid, og mye nytt vil skje. Dessverre vil nok digitalkamera mer og mer bli erstattet av mobiltelefoner med innebygget kamera, og mobiltelefoner er ihvertfall noe det ikke er mye å tjene på (selv om mobiltelefoner svirrer rundt i tankene til sjefen der jeg jobber for tiden). Mobilbutikker og fotobutikker vil etterhvert bli mer og mer like, og det fører jo bare til enda større konkurranse. Mange vil forsvinne... forhåpentligvis blir det allikevel stående igjen en del.

Lenke til kommentar

For å faktisk være litt frekk: Hvor mange ganger skal de samme argumentene gjentas i denne tråden. Den er fortsatt relativt on topic, men jeg kan ikke se annet enn semantisk ping pong. Derfor klikker jeg bare på tråden for å bli kvitt de røde firkantene nå. Hang med til side 3, men har gitt opp å finne noe fornuftig etterhvert.

Lenke til kommentar
Bildekvaliteten er jeg derimot ikke imponert over. Etter min mening er bildene kalde, blasse og har for høy kontrast slik at de lyse partiene ble utbrent og detaljene i skyggene forsvant.

 

Prisen tatt i betraktning var det vel OK, men jeg kommer til å velge en annen leverandør neste gang - selv om jeg ikke får det like billig.

5471774[/snapback]

Om du ikke er fornøyd med kvaliteten på bildene, så ta å snakk med butikken der du fikk de utlevert. Da kan de ta en sammenligning mellom kilden, altså de bildene du skrev ut, og resultatet.

 

Om du vil reklamere på bildene så har du full mulighet til dette, og jeg regner med at elkjøpen vil hjelpe deg om du er misfornøyd :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...