Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

Dette var kult! Hva er en enkel måte å gjøre dette på? Har Photoshop, men ikke så mye skills.. Kan du gi en kjapp abc?

 

Jeg kjenner til Rasterbator, men det er noe annet.

5532773[/snapback]

 

Har desverre ingen enkel måte å gjøre det på, men her er omtrent hva jeg gjorde: (+ endel feiling og prøving)

 

View->Rulers på.

View->Snap to->Guides

View->New Guide (lagde streker på faste verdier, f.eks 2, 4, 6, 8 osv. Både horisontalt og vertikalt.)

 

Nå kan en markere ett og ett felt, kopiere og lime inn i et nytt bilde. Men dette er en tungvindt måte, lagre ett og ett bilde. Håper noen har tips om bedre måter :) Før jeg startet, gjorde jeg bildet større. (I megapixler)

 

Jeg lagde bildene i 10x18-format og det gikk greit, men det ble en veldig tynn hvit stripe nederst på bildene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg liker å eksperimentere med bilder og bruker over/undereksponering som en effekt. Fremkalleren har da tatt seg retten til å la være å printe disse bildene. Jeg vil si at dette er rett og slett frekt. Ble jeg fakturert for dem? Jadda! Jeg ble altså fakturert for en vare jeg ikke fikk! Er dette vanlig praksis hos "fagfolk" eller har jeg vært spesielt uheldig?

 

Må vel legge til at det ikke er snakk om ekstremeksponering, men svakt over/undereksponerte bilder.

5533201[/snapback]

 

En vanlig forhandler vil ikke gjøre dette. Om du i tillegg må betale for det så har det skjedd en feil, helt sikkert. Ingen! tar betaling for å luke ut bilder.

At bilder som er så dårlige at de overhodet ikke kan brukes ikke blir fremkalt kan nok heller være praksis en del steder. Andre igjen sender med dårlige bilder uten å ta betaling for de.

Lenke til kommentar
Snakket såvidt med en Elkjøp-sjef for en uke siden. Han kunne fortelle at de hadde solgt over en million kopier første uken!

Tror desverre denne debatten handler like mye om norsk næringsliv som outsourcer/utflagger sin virksomhet. Lab'en i Tyskland lager sikkert milliarder av kopier i uken, og det er nok en av grunnene til den lave prisen. Utgangspunket for diskusjonen blir helst om vi fortsatt ønsker fagfolk i Norge til å ta seg av våre print-behov. For den vanlige konsument er jeg redd det ikke er tilfelle, fordi de vil bli fornøyd med de forbedringene tyskerene velger for bildene deres. Taperene blir oss som ønsker mer kontroll over det ferdige resultatet. Det er desverre slik at de ukritiske forbrukerene bestemmer markedets tilbud, siden det er i den kundegruppen pengene ligger.

Krysser fingrene for at i alle fall noen av de konsumentorienterte faglabene overlever slaget, og at Afseth & co fortsatt kan levere gode produkter til de som ønsker det.

5529406[/snapback]

 

Jeg har fått høre tilbudet fra denne tyske produsenten til en større norsk kjede.

Prisen var langt over det Elkjøp selger bildene ut til sine kunder. Ergo har Elkjøp enten en helt ekstremt god avtale, ellers er det snakk om prisdumping. Jeg vet hva jeg tror.

 

Så folkens, fremkall deres billig-kopier nå, så lenge prisen er på 50 øre, den varer ikke.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Jeg liker å eksperimentere med bilder og bruker over/undereksponering som en effekt. Fremkalleren har da tatt seg retten til å la være å printe disse bildene. Jeg vil si at dette er rett og slett frekt. Ble jeg fakturert for dem? Jadda! Jeg ble altså fakturert for en vare jeg ikke fikk! Er dette vanlig praksis hos "fagfolk" eller har jeg vært spesielt uheldig?

Tror nok du har vært uheldig, men hvis du bruker dette som en effekt, skal jeg si deg noe du er nødt til å passe på.

 

Ved innlevering av film, be om null korrigering. Ellers vil fremkalleren lysne/mørkne bildet slik at det ser mest mulig riktig ut. Det er ikke sikkert at fremkalleren vil forstå at du ønsker en effekt. Vi får inn fryktelig mange dårlige bilder, og de fleste forstår man at er en feil. Disse fremkalles ikke. Bilder der man kan se hva det er tatt bilde av, fremkalles så godt som alltid for det er merkelig hvor dårlige bilder skal være før kundene ikke ønsker de. Men det er viktig at man ber om at alle bilder, også de grå/dårlige, blir fremkalt. Hvis ikke går det på skjønn om du får igjen disse bildene eller ikke.

 

Automatiske lab'er, slik som El-kjøp bruker, hopper også over dårlige bilder. Men det er ofte at bildene allikevel er bra nok til det aller meste. Det ser jeg når jeg sitter og fremkaller bilder. Enkelte bilder, som ville blitt godtatt av kunden, er PASS'et av maskinen. Disse fjerner jeg PASS'en på, og de fremkalles. På en automatisk lab, ville disse blitt utelatt.

Lenke til kommentar
Automatiske lab'er, slik som El-kjøp bruker, hopper også over dårlige bilder.

 

Hvor har du dette ifra?

 

Jeg sendte det vedlagte bildet her inn til Elkjøp, og mange andre lignende bilder. Alle ble fremkalt. Men de er kanskje ikke dårlige nok?

(Bildet er i akkurat like stort som det jeg sendte inn)

post-19551-1138858572_thumb.jpg

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Riktig som sentimental sier :) Heller ikke vår lab velger bort dårlige bilder fra CD. Men er det dønn svart, så tar vi jo normalt en avgjørelse på at bildet er sendt med ved en feiltakelse, eller så er det brent rett på CD direkte fra minnekort uten at man har tatt seg bryet med å slette mislykkede bilder. Ingen vil vel betale for helt svarte bilder med mindre det er en del av et større bilde slik som en av deltakerne i denne diskusjonen har gjort (men det ser vi jo lett, ettersom vi snakker om en menneskelig faktor her).

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med Elkjøp sin fremkallingstjeneste er at de ikke tar imot bilder på cd. Dette betyr at jeg ikke kan sende inn bilder fra mor/far pga. utrolig dårlig opphastighet. Om en vil sende bilder i makskvalitet vil det jo ta ukesvis å sende inn en del bilder.... Kjipt!

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest med Elkjøp sin fremkallingstjeneste er at de ikke tar imot bilder på cd. Dette betyr at jeg ikke kan sende inn bilder fra mor/far pga. utrolig dårlig opphastighet. Om en vil sende bilder i makskvalitet vil det jo ta ukesvis å sende inn en del bilder.... Kjipt!

5542535[/snapback]

 

Har du prøvd? Etter det jeg forstår skal en kunne levere en cd i butikken, og så sender de den. Må da beregne noen dager ekstra leveringstid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK, nå har jeg fått bildene jeg sendte til Lefdal og kvaliteten er BRA (papiret er forøvrig som noen nevnte Kodak Royale). MEN to ting irriterer meg grenseløst:

 

1) Hvorfor kan de ikke printe NAVNET på bilde-filen på baksiden (ikke bare datoen bildet er printet på papiret). Siden bildenavnet innholde dato/tid bildet ble tatt.

 

2) Bildene blir behandlet i en helt tilfeldig rekkefølge ser det ut til. Hadde de blitt behandlet slik de la i ZIP-filen, eller etter navn, eller etter dato, så hadde de vært i riktig rekkefølge, og lette å sette inn i album. Men de ligger helt tilfeldig :-(

 

Sikkert ikke noe stort problem med 30 bilder, men når man har 500 stk så :-(

Lenke til kommentar
Vil tro de godtar både CD og minnekort i butikken ja. Men det er såklart best å brenne på en CD slik at man samtidig får laget en backup av bildene. Og har man kun ett minnekort, så slipper man samtidig å være uten minnekortet den tiden det tar å fremkalle bildene.

5542697[/snapback]

Pluss at Posten ikke tar ansvar for minnekort hvis det skulle gå tapt under forsendelse, så hvis du er skikkelig uheldig kan du miste både kort og bilder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...