Gå til innhold

Elkjøp sin fremkallingstjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har testet fremkallingen deres. Det er for det første veldig billig. De bruker samme fotolab som Japan Foto bruker, og de kom veldig bra ut i test i høst.

Kan absolutt anbefale dette.

 

Jeg sendte inn via nettsiden deres, det gjør at leveringstiden blir mindre, og så er det bare å hente de i den lokale elkjøp butikken. Og da slipper en frakt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har kikket litt på fremkallingen, de imponerte ikke akkurat trusene av meg på første forsøk.

Fremkalling av 10cm 0,50. 10cm hva da? 10*10 eller 10*13?

Fremkalling 13cm, 4kr. Samme spørsmål, 13cm hva da? 13cm2?

Men hvis det bare jeg som er litt i bakruståka, så tar jeg gjerne mot forklaringer.

Lenke til kommentar
Har kikket litt på fremkallingen, de imponerte ikke akkurat trusene av meg på første forsøk.

Fremkalling av 10cm 0,50. 10cm hva da? 10*10 eller 10*13?

Fremkalling 13cm, 4kr. Samme spørsmål, 13cm hva da? 13cm2?

Men hvis det bare jeg som er litt i bakruståka, så tar jeg gjerne mot forklaringer.

5403779[/snapback]

Det står vel i brosjyrene at det er 10*15 tror jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Sorry! Må ha klikket på feil svar-knapp:/

 

Ja, jeg har testet fremkallingen deres. Det er for det første veldig billig. De bruker samme fotolab som Japan Foto bruker, og de kom veldig bra ut i test i høst.

Kan absolutt anbefale dette.

 

Jeg sendte inn via nettsiden deres, det gjør at leveringstiden blir mindre, og så er det bare å hente de i den lokale elkjøp butikken. Og da slipper en frakt. 

 

Det var dette jeg tenkte på. Hvor lang tid gikk det? Er det ikke bare et par dager siden de startet fremkallingstenesten?

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Japan Photo (og El-kjøp) bruker til denne fremkallingen dårligste papir og ingen kontroll av bildene. Dyrere lab'er bruker tykkere papir med langt bedre holdbarhet hva angår farger og skarphet. De har også gjerne en lett korrigering hvis bildet åpenbart er feileksponert (ikke et stort problem på digitalt, men ofte får dårlige bilder et lite løft). Ved sammenligning av selve bildene (ikke prisen) ser man at dyrere lab'er får skarpere bilder med bedre farger. Bildene får mer liv. Sammenligner man bildene etter 5 år, ser man enda større forskjell.

 

De som klager over at film var så dårlig, har nok brukt fremkalling type billig Japan Photo, og de bildene har jo allerede begynt å falme etter få år. Vil du ta vare på bildene dine, legg litt mer penger i de.

 

Grunnen til at fremkalling kan være billig:

 

*Billigste type papir. Tynt papir som falmer etter kort tid

*Billige kjemikalier, fører til dårlig holdbarhet, blasse/feil farger, fargestikk.

*Feil blandingsforhold som kan oppstå om man ikke er nøyaktig. Samme symptom som ovenfor.

*Triksing med fornyermengder, som gjør at kjemikaliene brukes lenger enn anbefalt. Fører til samme symptom som ovenfor, og sammenlagt blir det enda verre.

*Ingen manuell kontroll. Feileksponerte bilder blir ikke korrigert, og slår maskinen seg vrang kan det hende du får bilder som er langt dårligere enn det maskinen normalt spytter ut...evt. helt hvite bilder, svarte bilder, rare farger eller lignende.

*Dårlige maskiner som gjør at bildene fortsatt inneholder mye kjemikalier og lukter vondt for all ettertid.

*Feil oppsett, eller mangel på muligheter, som gjør at bildene croppes feil (noe crop er det alltid, men det skal ikke føre til at man får kuttet hoder på ellers perfekte bilder).

 

Det er mange fallgruver når man fremkaller billig.

Lenke til kommentar

Kortversjonen av det Afseth sa:

Kvalitet koster gjerne litt mer.

Jeg har fremkalt bilder på jobben hans før og kvaliteten var bra, og at det i tillegg var mulig å få bildene på cd med 5mb per fil var en kjempebonus i forhold til det skvipet FotoKnudsen og Japanphoto presterer, 1mb per bildefil.

Jeg prater her om film-film og ikke digital fim :-)

Lenke til kommentar

Har akkurat nå sendt avgårde 139 bilder til Elkjøp. For å se hvordan det blir. Elkjøp sier at de vil satse på kvalitet også, jeg tviler litt men håper!

 

– Som Norges største forhandler av forbrukerelektronikk har Elkjøp viktige stordriftsfordeler. Dette gjør det mulig for oss å tilby kvalitetsprodukter til svært lave priser. Den samme tankegangen ligger bak lanseringen av fototjenesten – høy kvalitet og lav pris, sier Atle Lillehagen.

 

Er litt spent på hvordan de gjør det med beskjering osv, da jeg sendte bilder i mange forskjellige formater.

Lenke til kommentar

Stemmer Afseth, har selv fremkallet mange bilder ved en fotomaskin i en butikk og det skal være sikkert at papiret og kjemien har mye å si. En god maskin koster også en god del millioner så en liten mini-lab har ingen sjanse mot kvaliteten til en stor lab. Vet ikke hva Elkjøp bruker, men neppe det mest kostbare siden prisen er så lav. Hvis man heller betaler 3-4 kr. bildet får man langt bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Sorry! Må ha klikket på feil svar-knapp:/

 

Ja, jeg har testet fremkallingen deres. Det er for det første veldig billig. De bruker samme fotolab som Japan Foto bruker, og de kom veldig bra ut i test i høst.

Kan absolutt anbefale dette.

 

Jeg sendte inn via nettsiden deres, det gjør at leveringstiden blir mindre, og så er det bare å hente de i den lokale elkjøp butikken. Og da slipper en frakt. 

 

Det var dette jeg tenkte på. Hvor lang tid gikk det? Er det ikke bare et par dager siden de startet fremkallingstenesten?

5404217[/snapback]

 

 

De har hatt det en stund nå, men det har ikke vært offisielt. For de måtte teste alt først, for å se at alt fungerte tilfredstillende. Og da fikk jeg sende inn noen. Har en kompis som jobber i Elkjøp.

Leveringstiden til meg ble ca 1 uke, bor i Trondheim.

Lenke til kommentar
De kunne gjerne ha spesifisert det mer, men synes å erindre at jeg leste ett sted at det gjaldt 10*13 eller 10*15. Som er standardormatene.

5404049[/snapback]

De kan ikke spesifiser før de vet hvilket format bildene er tatt i. Det eneste de kan spesifisere er bredden på papirrullen som ligger i maskinen deres. Det er du (og kamera ditt) som avgjør hva x-lengden blir. Med de fleste dslr blir det 10x15, med kompakt 10x13, panorama 10xblabla og croppet til kvadrat, 10x10. Hvis de skulle oppgitt de tallene ville rekken av bildeformat de tilbyr være uendelig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Om Elkjøp bruker samme lab som japanphoto skulle dette tilsi at det brukes dyre og gode maskiner som tåler mengden fremkallinger som disse to store aktørene vil formidle. Når det gjelder holdbarhet er jo det en ting som vil vise seg med tiden, mine første japanphoto fremkallinger er 5 år gamle nå og viser ingen tegn til falming. Det har også vist seg at bilder jeg har sendt inn ubehandlet har fått farge- og eksponeringskompensasjon slik at bildene kom tilbake bedre enn jeg sendte dem fra meg. Observerer at Afseth nok engang tillater seg å så tvil om produkter/tjenester som er billigere enn han selv tilbyr. Siden dette er snakk om fremkalling fra digitalkamera så jeg ser ikke relevansen til gwh's kommentar. Eneste negativet ved denne tjenesten, basert ut fra min erfaring med japanphoto, er at store filer ikke kan sendes over web-tjenesten men må leveres på disk for store fremkallinger.

Lenke til kommentar
Observerer at Afseth nok engang tillater seg å så tvil om produkter/tjenester som er billigere enn han selv tilbyr.

5408810[/snapback]

Bare gjør meg opp en mening ut i fra egne erfaringer med bilder fra Japan Photo og tidligere Japan Photo kunder når de har fremkalt hos oss for første gang. Så mye dyrere er det da heller ikke.

 

Uansett er det ikke jeg som tilbyr det. Jeg tjener ikke et øre mer om en kunde velger fremkalling der jeg jobber fremfor Japan Photo. Nevner heller ikke med et ord HVOR jeg jobber, så da ser jeg ikke helt grunnlaget for din kritikk. Min personlige mening må jeg få lov til å ytre når jeg ikke på noen som helst måte danner grunnlag for høyere gevinst enten for meg eller bedriften jeg jobber i.

Lenke til kommentar

Jeg har fremkalt bilder hos Elkjøp og bildene mine var i alle fall av super kvalitet :) De i butikken sa det ville ta 7 virkedager; 3 dager postgang x 2 (tur/retur), pluss 1 dag arbeid med fremkalling. Siden det tar 3 dager med postgang én vei, kan det nok stemme at de blir fremkalt i Danmark. Men som jeg ble lovt, var bildene tilbake nøyaktig 7 virkedager senere, og det synes jeg er helt akseptabelt...

Lenke til kommentar

Jada, enda et skritt på veien for at de dedikerte fotohandlerne skal dø ut. Om folk ønsker å stå 20 minutter i kø på elkjøp for å få hjelp av en jypling som kommer rett fra gymnaset uten noen bransjeerfaring overhodet så versågod. Jeg har i lang tid ventet på at elkjøp skulle begynne med bildeproduksjon, og med de prisene er det ingen fotohandler som klarer å konkurrere. Dersom forbrukerne kun ønsker billige varer uten noen form for service, fagkunnskap og oppfølging så er dette veien å gå. Be my guest...

Kvalitet koster litt mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...