Gå til innhold

Intel Pentium Extreme Edition 955


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

Skulle vært morro å prøvd den med min vannkjøling der vanntemp ligger på 8-10 grader  :)

5394016[/snapback]

 

Den uttalelsen var vel litt i overkant vel? :)

Om ikke stock-kjøler er bra nok.., High-end luftkjøling *bør* holde for enhver CPU.. selv med klokking..langt over specs.

Det er da heller ikke nødvendig med vannkjøling på en nyere A64?

De jeg har testet går da både kjølig og bruker (som vist i flere tester) lite strøm ved full load.

Dersom man skal *ekstrem-klokke* med høy VCore så bruker vi fasekjøling..eller "verre"..

Vannkjøling er da primært for å få vekk viftestøy? Eller?

"High-end" vannkjøling har utvilsomt sin misjon for P4"Netburst" CPU'er.. det skal jeg være enig i, men da bør det være vannkjøling slik som f.eks. "Snekker'n" og andre benytter med radiatorer i "potetkjeller" eller ute i snøfonna (med kjøleveske som medium).

Disse dual-kjernene CPU'ene fra intel.. både "Smithfield" og "Presler" (ihvertfall 955EE) har ett effektforbruk og varmeutvikling som i praksis krever ekstrem-kjøling.

Dette er rett og slett for dårlig av Intel for "vanlige" kunder (for overklokkere betyr dog dette svært lite).

Jeg ser jo selv at min [email protected]@1,375VCore generer så mye varme ved full load at ett Lian Li PC60 med 4 vifter ikke er istand til å få ut varmen fort nok.. TT Thypoon er bra nok, men sidedør bør av for å unngå at Thyphoon'en resirkulerer varmluft. Det er her snakk om 8-10 grader forskjell mellom sidedør av/på i en vanlig stue. Når det er sagt fungerer jo CPU/System upåklagelig selv med en CPU-temp på over 70 grader (ifølge software.. "probe" inntil kjernen viser da 60 grader). Dette er med kabinett lukket.

Tror jeg skal vente på Yonah/Merom/Conroe... eventuelt "leke litt" med en Celeron D "Presler".. (Celeron D utgavene fra Intel uansett "core" er betraktelig kjøligere under full load.. og mer brukandes for "normal" bruk.. synes jeg)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Gutter så dere hva jeg skrev  :)

"Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav,"

 

en en slik prosessor  :cool:

5394703[/snapback]

 

:blush:

Jo.. det har du jo helt rett i... :)

Lenke til kommentar

Gutter så dere hva jeg skrev  :)

"Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav,"

 

en en slik prosessor  :cool:

5394703[/snapback]

 

:blush:

Jo.. det har du jo helt rett i... :)

5394752[/snapback]

 

 

Nettop, vi kan nok ikke forvente noen lavere effekt på noen Pentiumprosessor, en slik effektreduksjon kommer nok ikke før Intel kommer med en helt ny cpu .

 

Jeg bygget forresten en maskin basert på denne:

Intel Pentium M 740 1.73GHz PC533, 2MB, BOXED

Og må si jeg ble positivt overrasket,den står ikke tilbake sammenlignet med min A64 3700 verken på ytelse eller temp, i tillegg er kjøleren meget støysvak .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

leste akkurat en test av en dc bærbar hær hos dinside.no og der blir 3800+ regelrett banka i pcmark i av en cpu som heter Intel Core Duo @ 2 Ghz

 

og vi siterer snekkern igjenn: å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn :p herjer bare litt med deg :whistle:

 

men utrolig intersangt og sett denne cpuen skikkelig overklokka i spill osv..... og med bra kjøling slef

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
leste akkurat en test av en dc bærbar hær hos dinside.no og der blir 3800+ regelrett banka i pcmark i av en cpu som heter Intel Core Duo @ 2 Ghz

 

og vi siterer snekkern igjenn: å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :p herjer bare litt med deg :whistle:

 

men utrolig intersangt og sett denne cpuen skikkelig overklokka i spill osv..... og med bra kjøling slef

5394860[/snapback]

 

 

jepp og det står jeg ved,har selv klokket mine A64 cpuèr med både luft og vann,dette kan ikke sammenlignes verken med tanke på hvor langt du klokker og ikke minst med tanke på temp og støy :thumbup:

 

herjer bare litt med deg

 

Det er greit,er blitt så vant til det her at det er nesten rart når det ikke skjer :tease:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg bygget forresten en maskin basert på denne:

Intel Pentium M 740 1.73GHz PC533, 2MB, BOXED

Og må si jeg ble positivt overrasket,den står ikke tilbake sammenlignet med min A64 3700 verken på ytelse eller temp, i tillegg er kjøleren meget støysvak .

5394790[/snapback]

 

Ja.. ref. min profil...

Jeg er blitt "hekta" på disse "Mobile for Desktop" systemene..

De "kicks ass" så det holder og litt til.. :D

Lenke til kommentar
og kvifor teste den på nforce hovedkort?  burde blitt testa på hovedkort med intel chipsett...

5394666[/snapback]

Intel-CPU-ene er testet på et 975X referansekort fra Intel. AMD-CPU-ene er testet på et nForce4-kort. Se tabellen over testoppsett på side 2.

 

Vi kommer tilbake med en test av Athlon 64 X2 4800+ og forhåpentligvis også den kommende FX-60 i nær fremtid. De vil da sammenlignes opp mot bl.a. EE 955 og D 950.

Lenke til kommentar

Det var en fryktelig varme, ja.

Tør ikke engang tenke på prisen, den forrige EE som hardware.no testet, ligger vel på rundt 8000.

AMD's uttalelse med hensyn til dobbelkjerneduellen stemmer da ihvertfall på et punkt; Det med "De fikk ikke tillatelse fra brannvesenet til å slippe ut så mye varme".

I det hele tatt virker den som et slags desperat og utestet forsøk, så varm som den blir.

Edit: Leif rettet.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
Ellers så er jeg ikke så veldig imponert over ytelsen når til og med en Athlon64 3500+ slår den i god del av testene. Men hvor mye ytelse man går glipp av ved å bruke trege minnemoduler forblir et mysterie.

5394291[/snapback]

 

 

Det går jo inn i rekken av klassikere fra HW-nettverket. Eg mener å huske en test av FX-57 med GeForce 6600GT grafikkort :whistle:

5394350[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis helt feil. Det kommer jo helt an på testene man kjører. I en CPU-test er det ikke nødvendigvis nødvendig å bruke det råeste grafikkortet i gata. De fleste CPU-testene er temmelig uavhengig av grafikkortet, f.eks. filkomprimering, videoenkoding, minnelatency, Photoshop, enkle spill i lav oppløsning/detaljnivå etc. Det viktige er at man har relevante og konsistente data man sammenligner med.

Lenke til kommentar
Jeg spørr meg selv...eller hw.no....Hvorfor i huleste har dere ikke tatt med sammenligning med amd's X2 prosessor? Det er jo det som er interessant! Og jeg må si det var ett helt sykt effektforbruk på den... Hvordan kan intel levere med en kjøler som ikke er kraftig nok? Dette høres veldig amatør messig ut...

5394627[/snapback]

 

Word, savnet dette skikkelig her - det er jo virkelig dette dere bør teste mot hverandre, AMDs beste dual core vs Intels beste dual core...

Lenke til kommentar
når kommer det test av den 950`n den er mere spennende for mannen i gata... :roll:

5394458[/snapback]

Dersom du leser denne testen ser du at Pentium D 950 er en av CPU-ene vi sammenligner med.

5395376[/snapback]

 

Har sett at denne er med i alle resultatene, jeg tenkte mer på en egen test av 950`n der den står i fokus..

Karnsje jeg ønsker mer en overklokking.no test av den. :p

 

(Jeg har den selv. ligger på 57c load @ 4.4ghz 1.42v på TT-bigtyphoon...)

Lenke til kommentar
Word, savnet dette skikkelig her - det er jo virkelig dette dere bør teste mot hverandre, AMDs beste dual core vs Intels beste dual core...

5395454[/snapback]

Jepp, men strengt tatt så stiller vel X2 4800+ mer på linje med P-D 950 enn med 955XE. Men jeg regner med det kommer en test av FX-60 snart og den blir vel mer i samme prisklasse som 955XE.

 

Er det mulig at prosessoren throttlet ned pga. fare for overoppheting? En burde kanskje overvåke temperaturen under disse benchmarkene.

5395473[/snapback]

Godt poeng. Jeg skulle likt å sett ytelsen på 955XE med standardkjøler sammenlignet med samme oppsett og samme hastigheter og en mye kraftigere kjøleløsning. Thermal Throttling har tullet med resultater på andre nettsteder før.

Lenke til kommentar

Blir som R520 dette.. Et desperat forsøk bare for å ha noe til å holde flåta flytende til neste generasjon kommer.

 

Er jo helt latterlig... Det effekt forbruket er jo helt hinsides.

 

Morsomt å se til hvilke lengder en produsent går når de blir presset opp i et hjørne.

 

Og slenger meg på bølgen av de som mener denne testen kunne vært gjort annerledes ved å satt fokus på de faktiske prosessorene som er opp mot hverandre. Helt klart at X2 4800+ skulle ha vært med her. Den hadde kanskje blitt slått da den ikke er "High end" alla FX og EE men det hadde ihvertfall gitt en pekepinn på hva AMD sine dualcore klarer opp mot Intel sine beste, og det er jo det som er interessant her. Alle vet jo at FX57 banker det meste når det gjelder *kremt* det meste. (en liten austin powers setning der)

 

Jeg håper på en oppdatering ihvertfall. Er vel egentlig ikke verre enn å overklokke en 4800+ litt for å simulere en FX60. Skal ikke så mye til det ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...