Gå til innhold

Intel Pentium Extreme Edition 955


Anbefalte innlegg

Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

5398835[/snapback]

 

Skal like å se den i en vanlig pc med toppen 2 stillegående 80mm vifter. (hvor den ene er psu sin)

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

5398835[/snapback]

 

Hvor har du det fra at den ikke virker med std kjøler??

Når det så gjelder problemer med klokking av cpu med std kjøler så er jo ikke det noe nytt det forekom jo bla på enkelte socet A prosessorer det da :innocent:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

5398835[/snapback]

 

Hvor har du det fra at den ikke virker med std kjøler??

Når det så gjelder problemer med klokking av cpu med std kjøler så er jo ikke det noe nytt det forekom jo bla på enkelte socet A prosessorer det da :innocent:

5400973[/snapback]

 

Har du lest artikkelen? Der står det jo svart på hvitt at de måtte bytte kjøler for at den skulle virke.

Lenke til kommentar
Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

5398835[/snapback]

 

Hvor har du det fra at den ikke virker med std kjøler??

Når det så gjelder problemer med klokking av cpu med std kjøler så er jo ikke det noe nytt det forekom jo bla på enkelte socet A prosessorer det da :innocent:

5400973[/snapback]

 

Har du lest artikkelen? Der står det jo svart på hvitt at de måtte bytte kjøler for at den skulle virke.

5401575[/snapback]

 

Joda,men hva var årsaken, var det cpuen, kjølern eller hovedkortet, rart at ikke andre har meldt om samme problemet.

 

Her er forresten en annen test der bla X2 4800 er med.

http://www.gamespot.com/features/6141533/

 

Jeg fandt denne:

 

It's worth mentioning that Scott at TechReport has had a few problems with two Pentium Extreme Edition 955 processor/motherboard combinations. It doesn't seem to be a case of the CPU overheating, but more down to the way that the motherboard is handling the temperature readouts from the CPU. We didn't suffer any of these throttling problems of our own, but it's something worth bearing in mind when you're reading reviews around the web today.

 

Så mine antagelser var vel riktige da :hmm:

 

http://www.bit-tech.net/hardware/2005/12/2...m_ee_955/8.html

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Kan ikke si at det er utypisk HW.no å ikke eliminere hvor problemet faktisk lå. Hørt om å feilsøke før? (tenker på temperatur-problemet)

 

Må si dette var en mangelfull test. Hvorfor var ikke alle AMD prosessorene med i alle spilltestene? Hvor var X2?

 

Vil også påpeke at man kan kjøre to instanser av winrar og lame med en dualcore CPU. Effektivt så får man (nesten) dobbelt så mye gjort i forhold til en singlecore CPU.

Lenke til kommentar
Det er en mulig faktor til her: var CPUen allerede prøvekjørt av et annet nettmagsin? Jeg er usikker på om Intel har nok testeksemplarer til å utstyre samtlige tstere med jomfruelige prosessorer. Det advares jo mot at overklokking er potensielt skadelig, så klemmer man til likevel. Kan CPUen ha vært kjørt for hardt og skadet tidligere?

5404315[/snapback]

 

karnsje, men ikke så sansynlig..

 

se her...

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=4210&page=4

Overclocking

 

Given a smaller manufacturing process, it would have been remiss of us not to overclock the sample. As seen on the previous page, we were able to overclock it, via an increase in the multiplier from a factor of 13 to 16, to an overall speed of 4267MHz, using a reference Intel LGA775 cooler and default voltages. We've included the overclocked results in the following pages.

 

Temperature

 

Using a reference LGA775 heatsink, we used Intel's hardware monitor to measure the under-load temperature of each Intel CPU. Ambient temperature remained constant at 21c and all CPUs were cleaned and re-greased before testing. The heatsink, too, was cleaned after each CPU had been tested.

 

Temp.png

 

Prime95 torture test was run for 15 minutes for each CPU. All non-'955 CPUs ran with a default VCore of between 1.376V-1.388V. The E.E., thanks to a 65nm manufacturing process, defaulted to 1.288V. We guess all that L2 cache makes it a little toastier than we had expected, and it's on a par with other 90nm LGA775 CPUs.

 

 

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/presler_9.html

Further experiments showed that the CPU can work stably without throttling at up to 4.3GHz frequency. So, it looks like 4.26GHz appears a pretty nice variant for mainstream systems equipped with no special cooling solutions.

 

The important thing about overclocking the CPU by 25% is the fact that all other system knots continued working in the nominal mode, because the CPU clock frequency was reached by simply raising the frequency multiplier from 13x to 16x. And since we managed to achieve these results so easily, we decided it would make sense to include them into the performance analysis as well (Pentium Extreme Edition 955 working at 4.26GHz (16 x 266MHz).

 

cpu-4274.png

 

As for the thermal mode, the maximum temperature of the Pentium Extreme Edition 955 processor overclocked to 4.26GHz (under full workload) reached 79o C. When we measured the CPU temperature in the nominal mode, that is at 3.46GHz, it never went over 65o C. So, this indicates clearly that further frequency increase will require more efficient cooling solution onboard.

 

:roll:

 

Ja cpu blir varm. men å bare si at den ikke fungerer med stock kjøler er litt drøyt.. Intel ville ikke solgt den om den ikke hadde fungert... De to sidene jeg har klippet fra har med overklokkede resultater fra STOCK kjøler... :huh:

Lenke til kommentar
Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

5398835[/snapback]

 

Hvor har du det fra at den ikke virker med std kjøler??

Når det så gjelder problemer med klokking av cpu med std kjøler så er jo ikke det noe nytt det forekom jo bla på enkelte socet A prosessorer det da :innocent:

5400973[/snapback]

 

Har du lest artikkelen? Der står det jo svart på hvitt at de måtte bytte kjøler for at den skulle virke.

5401575[/snapback]

 

Joda,men hva var årsaken, var det cpuen, kjølern eller hovedkortet, rart at ikke andre har meldt om samme problemet.

 

Her er forresten en annen test der bla X2 4800 er med.

http://www.gamespot.com/features/6141533/

 

Jeg fandt denne:

 

It's worth mentioning that Scott at TechReport has had a few problems with two Pentium Extreme Edition 955 processor/motherboard combinations. It doesn't seem to be a case of the CPU overheating, but more down to the way that the motherboard is handling the temperature readouts from the CPU. We didn't suffer any of these throttling problems of our own, but it's something worth bearing in mind when you're reading reviews around the web today.

 

Så mine antagelser var vel riktige da :hmm:

 

http://www.bit-tech.net/hardware/2005/12/2...m_ee_955/8.html

5402378[/snapback]

 

Så det er ikke prosessoren som er defekt, men den medfølgende kjøleren, eller hovedkortet som også er fra intel, og som ifølge intel er egnet for bruk med Extreme Edition. Uansett hvordan du snur og vender på det så har intel levert et defekt produkt.

Lenke til kommentar

hw.no folka kan nok montere en kjøler... men det har nok vært feil med hk/hovedkort... det var vel en "es" prosessor de testet... det er ikke "es" prosessorer som selges i butikkene..

 

Mener å huske et annet reviev der de hadde krøll med intels test hovedkort..

men men.. noe var ikke helt rett. :hmm:

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar
Kjøper en en slik prosessor så er det vel primært for å klokke denne og da sier det seg selv at vannkjøling er et minimumskrav, å klokke med luftkjøling er ut for de fleste i dag uansett om det står Intel eller AMD på cpuèn  :hmm:

5394016[/snapback]

 

Det der er bare bortforklaring, når den ikke virker på standard hastighet med den medfølgende kjøleløsningen, så selger intel et defekt produkt. Det kunne forresten vært interessant å se hva slags kabinettvifter man må ha for å få den til å virke med den originale kjøleren.

5398835[/snapback]

 

Hvor har du det fra at den ikke virker med std kjøler??

Når det så gjelder problemer med klokking av cpu med std kjøler så er jo ikke det noe nytt det forekom jo bla på enkelte socet A prosessorer det da :innocent:

5400973[/snapback]

 

Har du lest artikkelen? Der står det jo svart på hvitt at de måtte bytte kjøler for at den skulle virke.

5401575[/snapback]

 

Joda,men hva var årsaken, var det cpuen, kjølern eller hovedkortet, rart at ikke andre har meldt om samme problemet.

 

Her er forresten en annen test der bla X2 4800 er med.

http://www.gamespot.com/features/6141533/

 

Jeg fandt denne:

 

It's worth mentioning that Scott at TechReport has had a few problems with two Pentium Extreme Edition 955 processor/motherboard combinations. It doesn't seem to be a case of the CPU overheating, but more down to the way that the motherboard is handling the temperature readouts from the CPU. We didn't suffer any of these throttling problems of our own, but it's something worth bearing in mind when you're reading reviews around the web today.

 

Så mine antagelser var vel riktige da :hmm:

 

http://www.bit-tech.net/hardware/2005/12/2...m_ee_955/8.html

5402378[/snapback]

 

Så det er ikke prosessoren som er defekt, men den medfølgende kjøleren, eller hovedkortet som også er fra intel, og som ifølge intel er egnet for bruk med Extreme Edition. Uansett hvordan du snur og vender på det så har intel levert et defekt produkt.

5405207[/snapback]

 

Har ikke nevnt med et ord at det ikke var et Intelprodukt det var feil med, vil bare presisere det siden det ser ut for deg som om det er det viktigste :D

Kan jo nevne at da A64 systemet kom til norge var jeg en av de første som kjøpte dette og etter at det var montert og jeg startet opp varte det ca 1 time før alt i maskinen var ødelagt, altså cpu,hk,minnebrikker,hdèr og grafikkort .

Det viste seg at feilen lå i hk. Kan ikke av den grunn dømme noen nord og ned,da feil på enkeltkomponenter forekommer. feks startet ikke viften på den medfølgende kjølern til en 3200 jeg kjøpte,fikk ny og alt ok.

Håper du skjøner hvor jeg vil, nemmelig at en bør finne ut hva årsaken er før en begynner å rope at kjølern er for svak til den cpu\en den leveres til . :thumbup:

Lenke til kommentar
Har ikke nevnt med et ord at det ikke var et Intelprodukt det var feil med, vil bare presisere det siden det ser ut for deg som om det er det viktigste  :D

Jeg synes det er ille når man selger defekte produkter, uansett om det er intel, amd, eller andre. Jeg oppfattet ditt innlegg som en bortforklaring av varmeproblemet hw.no opplevde med denne prosessoren. I tilfelle denne bortforklaringen hadde forbindelse med en eventuell manglende objektivitet når det gjelder intelprodukter, ville jeg bare presisere at alle de relevante produktene som var involvert var produsert av ovennevnte firma.

 

Kan jo nevne at da A64 systemet kom til norge var jeg en av de første som kjøpte dette og etter at det var montert og jeg startet opp varte det ca 1 time før alt i maskinen var ødelagt, altså cpu,hk,minnebrikker,hdèr og grafikkort .

Det viste seg at feilen lå i hk. Kan ikke av den grunn dømme noen nord og ned,da feil på enkeltkomponenter forekommer. feks startet ikke viften på den medfølgende kjølern til en 3200 jeg kjøpte,fikk ny og alt ok.

Håper du skjøner hvor jeg vil, nemmelig at en bør finne ut hva årsaken er før en begynner å rope at kjølern er for svak til den cpu\en den leveres til . :thumbup:

5406040[/snapback]

 

Hvis det er dit du vil tror jeg at de fleste vil være enige med deg. Men på den annen side regner jeg med at de som foretok testen prøvde å finne eventuelle andre feilkilder før de byttet kjøler og skrev i testen at prosessoren ble overopphetet med standard kjøler.

Lenke til kommentar
Hvis det er dit du vil tror jeg at de fleste vil være enige med deg. Men på den annen side regner jeg med at de som foretok testen prøvde å finne eventuelle andre feilkilder før de byttet kjøler og skrev i testen at prosessoren ble overopphetet med standard kjøler.

 

På meg virker det som de bare har konstatert at de ikke fikk det til å virke uten nærmere undersøkelser, menst det på andre nettsider der de har testet og oppdaget dette gjør oppmerksom på hva problemet var.

Selvsagt er det kjedelig å få et produkt som ikke virker,men det blir feil å konkludere slik som i testen spesielt når det viser seg at det ikke er riktig .

Lenke til kommentar
Hvorfor står det at den kjører på 3733,5 MHz her når den skal kjøre på 3460 MHz?

http://www.hardware.no/tester/cpu/intel_ee_955/cpuz.jpg

5429225[/snapback]

Om du ser etter på bildet så kjørers 14x multi.. det det er 13x som er orginalmultin... ergo overklokket..

5429505[/snapback]

Slik jeg ser det, betyr jo det at prosessoren kjørte overklokket da f.eks effektforbruk- og temperatur-testen ble tatt, og at det var derfor disse ble så ekstreme.
Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, betyr jo det at prosessoren kjørte overklokket da f.eks effektforbruk- og temperatur-testen ble tatt, og at det var derfor disse ble så ekstreme.

 

Hepp!

 

Bare så det er nevnt, testen ble selvfølgelig ikke gjennomført med prosessoren i overklokket tilstand. Skjermbildet ble tatt på slutten av testen, når vi lekte litt med frekvensen. Så der var det jeg som var litt sløv. :blush:

 

Når det gjelder montering av kjøler testet vi med tre ulike typer av kjølepasta. Alt fra den medfølgende fra Intel til AS5. Uansett hvilken pasta vi brukte gikk maskinen i stå etter kun kort tid. Bare med litt varierende oppetid.

 

Når det gjelder etterlysninger etter andre prosessorer etc. Saken er den at vi endrer testoppsett fra tid til annen, dermed kan vi ikke nødvendigvis ta med gamle resultater. Vi får heller ikke beholde alle prosessorer vi tester, dermed kan man ikke alltid få tatt nye målinger. Synd men sant. Dog har jeg hørt rykter om at vi får inn X2 4800+ og FX-60 innen rimelig tid. Dermed burde det være gode muligheter for litt sammenligning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dog har jeg hørt rykter om at vi får inn X2 4800+ og FX-60 innen rimelig tid. Dermed burde det være gode muligheter for litt sammenligning.

5449612[/snapback]

 

Rykter skal vi ikke tro på.. bare spre videre...

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...