Gå til innhold

Asus introduserer ReverseCool


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så ut som en grei løsning for den som vil ha en stille ShuttlePC, da shuttle  som regel ikke har plass til noe større kjøleløsning den vanlige veien.

5377687[/snapback]

 

Dette gjeld ikkje alle ShuttlePC'ar. I den nye SD31P har SHuttle PCI-e slot'ar på motsatt side og kan difor nytta alle typar grafikkort, så lenge dei ikkje har overdimensjonerte(i lengde) kjøleløysingar. EG køyrer AlCU vifta til Zalman på ein X800XL i eit slikt system.

 

Shuttle troner SFF sjangeren.

Lenke til kommentar
Hadde vært kult om de lagde en speilvendte modell av alle skjermkortene, da kunne man kjørt SLI/Crossfire med giga kjøling, selv om slottene stod helt inntil hversandre :p

5377875[/snapback]

 

Det var faktisk en veldig god ide, ettersom de SLI-systemene jeg har sett temperaturer på, var det ene kortet ofte ti grader varmere enn det andre.

Kan sikkert løses med en velplassert 80mm vifte, men.

Lenke til kommentar
Mot CPU er det flust av plass, spesielt i mitt kabinett som har PSU nede i front.

Problemet er at det i ATX-spesifikasjonen er inndelt forskjellige soner hvor f.eks kjøleribbene fra skjermkort ikke kan overskride over i en annen sone dersom den vil være kompatibel med spesifikasjonene. Da er det bedre å lage en ny, oppdatert, moderne og mer fremtidsrettet versjon av spesifikasjonene*

 

Hadde vært kult om de lagde en speilvendte modell av alle skjermkortene

 

Eller bare at de lagde en speilvendt versjon av kabinettene og hovedkort slik at alle gamle skjermkort, PCI-kort, PCIe-kort er kompatible samtidig som den forferdelige oppdelingen i ATX-spesifikasjonene blir forbedret.

Enter BTX. Jeg tror BTX kommer til å bli en god forbedring i forhold til ATX bare de forandringsredde brukerene og produsentene tør å gi opp sine stygge Chieftec kabinetter.

Lenke til kommentar
En annen lur ting er jo å montere CPU på baksiden slik at den avgir varmen rett i kabinettet. Med aluminiumsribber på siden av kabinettet burde det ikke være noe problem å kjøre passivt. Da tenker jeg på noe à la de ribbene på framsiden av en playstation 2.

5377175[/snapback]

Jeg mener å ha sett et kabinett som baserte seg på heatepipes fra CPU til kabintettet.

 

 

Og som vanlig er det et bunnkort som får den nye smarte løsningen.

Har også lurt på hvorfor ingen har gjort dette før.

5377176[/snapback]

Man starter nesten alltid på "bunnkort" når det gjelder denne typen løsninger. Alle de passive kjleløsningene fra ASUS har blitt brukt på kort i mellomklassen før de sakte har migrert over på kraftigere brikkesett.

 

På den annen side trenger man kanskje ikke så stor kjøleløsning når man har mere luft rundt GPU siden..

5377408[/snapback]

Hva med den ekstra varmen man får pga plassering mot CPU? En skulle tro man var mer avhengig av god luftsirkulasjon rundt CPU nå.

Lenke til kommentar
En annen lur ting er jo å montere CPU på baksiden slik at den avgir varmen rett i kabinettet. Med aluminiumsribber på siden av kabinettet burde det ikke være noe problem å kjøre passivt. Da tenker jeg på noe à la de ribbene på framsiden av en playstation 2.

5377175[/snapback]

Jeg mener å ha sett et kabinett som baserte seg på heatepipes fra CPU til kabintettet.

Zalman TNN (Total No Noice :ermm: )

 

http://zalman.co.kr/Upload/product/TNN500A_eng.PDF

Lenke til kommentar

Lufta som siver ut av cpu kjøleren behøver ikke være så veldig varm den hvis kjøleren er god. Det er når kabinettet har dårlig luftgjenomstrømning at temperaturen øker rundt cpu. Blir det samme som med vannkjøling det. Vannet som går inn i blokka hopper ikke automatisk opp i 40grader. Den øker kanskje men 1-2 grader for så å bli kjølt ned igjen i radiatoren. I begynnelsen Øker vannet mer enn det kjøles for å så stabilisere seg på en temperatur.

 

Jeg syns uansett at denne løsningen er genial i forhold til den gamle da det som oftest tillater større kjølere og bedre muligheter for luftstrøm da de fleste kabinett ofte har en 80mm-120mm stående i veggen bak på kabinettet som da blir rett ved siden av kjøleren. Om cpu vifta står å peser like ved tror jeg ikke har så mye innvirkning da psu og bak vifta vil dra den lufta ut såpass fort samt at det kommer frisk luft inn forfra som treffer skjermkortet først uansett

Lenke til kommentar

Vender kortene opp i BTX? denne forstår jeg ikke hvis de ikke snur hovedkortet på hodet og du får døra på høyresiden.

På de bildene jeg har sett av btx kabinetter er cpu på toppen og grafikk kortet det øverste sporet av tileggskortene.

 

Tenkte faktisk på dette når jeg så BTX, at sjemkortet ikke lå i den varme sonen.

 

Med dette så vil sjermkortet også dra nytte av den store vifta over atx kotaktene, vil være ideelt for dell og andre som leverer ferdige pcer. kan da kjøle både cpu og skjermkort med en 12cm vifte bakerst og en trakt med to åpninger en over cpu kjøleren og en over skjermkort kjøleren.

Lenke til kommentar

Det er nettopp å speilvende hovedkortet og ha dør på høyresiden BTX gjør. På denne måten står GPU, NB, RAM og CPU (og VRM og undersiden av hovedkortet) alle inne i den "varme tunellen" fra front til bak (92mm vifte).

 

Kjekt at du nevner Dell, for de har vel i over et år begynnt å flytte sine modeller over til BTX. Her f.eks er et par gode bilder fra Dell Dimension 5000:

 

http://forum.hardware.fr/hardwarefr/Hardwa...et-661011-1.htm

Lenke til kommentar
Hva med den ekstra varmen man får pga plassering mot CPU? En skulle tro man var mer avhengig av god luftsirkulasjon rundt CPU nå.

5378673[/snapback]

De fleste kabinetter har vel en eller annen form for uttak for kjøling bak kabinettet slik mitt standard chieftec er:

img00228do.th.jpg

 

 

(ja jeg vet det er mye støv der..)

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Hva med den ekstra varmen man får pga plassering mot CPU? En skulle tro man var mer avhengig av god luftsirkulasjon rundt CPU nå.

Riktig som du sier at det blir mer varme på et sted ved å samle varmekildene. Men det er også lettere å ha kontroll over luftstrømmen når all lufta skal forbi samme sted. Løsningene idag må tilrettelegges for at man skal ha kald luft tilført flere steder i kabinettet og varm luft fra GPU må ikke gå videre til CPU osv. Det vil mao bli enklere å både tilføre og fjerne luft når man kun har ett punkt i kabinettet og forholde seg til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...