Gå til innhold

Bør fyrverkeri forbys?


Bør fyrverkeri forbys?  

372 stemmer

  1. 1. Bør fyrverkeri forbys?

    • Ja
      33
    • Nei
      221
    • Vet ikke
      12
    • Kun tillatt organisert av autoriserte fagfolk
      106


Anbefalte innlegg

Da kan man jo lure på hvorfor staten ikke har forbudt røyking og alkohol også da, noe som foresaker mye, mye, større problemer enn fyrverkeri.

5358151[/snapback]

 

For min del må de bare forby alkohol og røyk også. Men det er en veeeeesentlig forskjell mellom raketter og, alkohol og røyk. Alkohol og røyk er ikke i nærheten av å gjøre like mye umiddelbar skade på andre og annet (les; hus, f.eks) under en gitt periode som raketter.

 

Er en hel næring som er avhengig av at folk kjøper fyrverkeri. Alt fra forhandlere i Norge til fattige folk i Kina er avheging av fyrverkeri som levebrød. Hvis no plutselig alle land skulle forbudd fyrverkeri er det ikke tvil om at denne næringen ville slitt, ja, kanskje forsvunne. Og det vil man jo heller ikke....

5358151[/snapback]

 

Ville du sagt det samme om en heroin-næring? Antagelig ikke. Men selv om eksempelet mitt er på spissen kan du tenke over hvorfor du ikke ville gjort det. Et nøkkelord kan jo kanskje være "ødeleggelse".

 

Uansett. Hva andre land gjør får være det sammme. Men hadde alle land sagt at nei nå skal det bare være offentlig oppskytning, så vel, ja... tough luck for den næringen. Verden har talt.

 

Men hvis staten kunne tatt ansvar og sørget for ett skikkelig offentlig fyrverkeri, da kan man kanskje vurdere å forby det for privatpersoner. Og da holder det ikke bare med ett utskytningsted i Bergen, det må ihvertfall være utskytningsted i ihver bydel. Men, det skjer vel heller ikke....

5358151[/snapback]

 

Dette er en god ide. Men jeg ser ikke på det med din pessimisme. Jeg tror hvis vi fjerner fyrverkeri fra mannen i gata at det blir offentlig oppskytning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For min del må de bare forby alkohol og røyk også. Men det er en veeeeesentlig forskjell mellom raketter og, alkohol og røyk. Alkohol og røyk er ikke i nærheten av å gjøre like mye umiddelbar skade på andre og annet (les; hus, f.eks) under en gitt periode som raketter.

 

Fyllevold, sier det deg noe? Er veldig mange flere liv som blir ødelagt ved vold i påvirket tilstand enn på nyttårsaften.

 

Og hva er det egentlig som er grunnen til at folk går amok med fyrverkeri på nyttårsaften? Er jo nettopp alkohol, selve fyrverkeriet er bare ett "våpen", på lik linje med knyttenever, kniver, biler o.l. Skal man fjerne våpenet (fyrverkeriet) eller grunnen (alkohol) til at det går gale for noen på nyttårsaften?

 

PS: Må nesten si at jeg ikke er imot alkohol eller røyk på noen måte, og vil ikke at det skal forbyes. Prøver bare å debattere litt :)

Lenke til kommentar

Som en digresjon:

 

Vg skrev i forbindelse med fyrverkerisaken i agder: i snitt skades 120 personer per år som følge av fyrverkeri.

 

 

I snitt skades mellom 60 og 600 nyfødte barn som følge av morens alkoholbruk under svangerskapet. Samfunnsmessig koster alkoholen det norske samfunn ca 20 milliarder kroner.

 

 

Altså; sett 600 barn per år. Det alene er 5 ganger mer enn det som skades den 31. desemeber. Kostanden på 31. desember tviler jeg på en gang er nær det alkoholen koster samfunnet.

Lenke til kommentar
For min del må de bare forby alkohol og røyk også. Men det er en veeeeesentlig forskjell mellom raketter og, alkohol og røyk. Alkohol og røyk er ikke i nærheten av å gjøre like mye umiddelbar skade på andre og annet (les; hus, f.eks) under en gitt periode som raketter.

 

Fyllevold, sier det deg noe? Er veldig mange flere liv som blir ødelagt ved vold i påvirket tilstand enn på nyttårsaften.

 

Og hva er det egentlig som er grunnen til at folk går amok med fyrverkeri på nyttårsaften? Er jo nettopp alkohol, selve fyrverkeriet er bare ett "våpen", på lik linje med knyttenever, kniver, biler o.l. Skal man fjerne våpenet (fyrverkeriet) eller grunnen (alkohol) til at det går gale for noen på nyttårsaften?

 

PS: Må nesten si at jeg ikke er imot alkohol eller røyk på noen måte, og vil ikke at det skal forbyes. Prøver bare å debattere litt :)

5358371[/snapback]

 

Bottom line er at alkohol og sprengsstoff er en jævlig dårlig ide. Og siden så alt for mange ikke klarer å ta dette ansvaret selv, og ikke bare setter seg selv i fare, men andre mennesker også, så er myndighetene nødt til å gripe inn.

Lenke til kommentar
ja, men. Det er alkohol som er utløsende faktor, ikke fyrverkeri. Ergo burde myndighetene i sterkere grad gjøre noe med alkoholen, fremfor fyrverkeriet (skal en følge ditt eksempel)

5358914[/snapback]

 

Mitt "eksempel" som du sier det, er et udiskutabelt faktum. Og jeg vil tro at siden alkoholen er såpass godt sosialt forankret i vårt samfunn, så er det mye enklere å bare gjøre noe med fyrverkeriet i stedenfor.

Lenke til kommentar
I seg selv er fyrverkeri ganske trygt.

Jeg har selv sett "feilvare" først gå opp, så ned, for så å gå av rett ved utskytningsstedet. Og det var snakk om forholdsvis kraftige raketter. Ikke særlig ufarlig, og iallfall ikke bra for hørselen. Dessuten smeller noe fyrverkeri såpass høyt, at jeg ikke ser bort fra at det kan gi hørselsskader selv på trygg avstand. Endret av Superior
Lenke til kommentar
I seg selv er fyrverkeri ganske trygt. fyll+fyrverkeri derimot skaper en del ulykker. Løsningen kan jo være en promillegrense på å sende opp fyrverkeri, og at politiet bruker ekstra ressurser nyttårsaften til å ta fra synlig berusede personer rakettene.

5358932[/snapback]

 

Var om dette på nyhetene tidligere i dag. Her i Trondheim er det en stor del av kommunen en ikke har lov til å sende opp fyrverkeri fra: sentrum, Møllenberg, Singsaker, Lade, Ila, Skansen, Østbyen m.m. men trondheimspolitiet har ikke fått et rødt øre for å opprettholde dette forbudet.

 

Pengene har viktigere ting å bli brukt til, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Feilvare er feilvare. Det er ikke forskjell på defekte raketter du sender opp selv, eller defekte raketter som blir sendt opp av profesjonelle. Fyrverkeriet som profesjonelle sender opp er faktisk verre i så måte, siden dette er klasse 4, og har mye mer sprengkraft en de puslete rakettene som selges i butikken.

Lenke til kommentar
I seg selv er fyrverkeri ganske trygt.

Jeg har selv sett "feilvare" først gå opp, så ned, for så å gå av rett ved utskytningsstedet. Og det var snakk om forholdsvis kraftige raketter. Ikke særlig ufarlig, og iallfall ikke bra for hørselen. Dessuten smeller noe fyrverkeri såpass høyt, at jeg ikke ser bort fra at det kan gi hørselsskader selv på trygg avstand.

5358977[/snapback]

 

Yes. Jeg vil kalle alt som kan blåse av deg ansiktet (les; nyhetene i det siste) for utrygt. ;)

Lenke til kommentar

Mye som jeg jeg er enig i. Men hvorfor skal vi hele tiden trekke linjer fra alt til svangerskap og stearinlys?

 

poenge er vel å diskutere hvordan vi skal løse _dette_ problemet!

 

Synes det er flott å se på fyrverkeri jeg. Det jeg har mislikt sterkt her i forumet siste dagene er hvordan folk legger ut om hvordan de skal lage "bomber" og sprenge alt mulig! Å så har vi seff det med alkohol og fyrverkeri.

 

Jeg nøler ikke med å prøve å finne ut hvem disse personene er og vidersende det til rette mydighet med utdrag av det de skriver. Dette faktisk direkte ulovlig og dere kan diskutere så mye der vil, men slik er det...

 

Tobakk og alkohol er lov. Hjemmelagede modifesering osv. av fyrverkeri er ikke.

 

En ting er å gjøre noe ulovlig, men og legge ut beskrivelse av hvordan det skal gjøres blir en annen ting som innvolverer flerne personer.

 

 

Er det lov og skrive i VG feks. hvordan lage "bomber", hjemmebrent, osv. osv...

 

Moralskt ansvar: er en mangelvare litt ofte vil jeg si.

Skjønner ikke hvorfor noen skal oppmuntre til å mekke eget fyrverkeri som det er blitt gjort i noen tråder her på forumet nå.

 

Har sagt det før: Når det gjelder warez og kopiering av software så virker det til at "alle" er enige om at det er moralskt forkastilg og slikt vil vi ikke ha snakk om her på forumet. Er faktisk ulovlig dette også men ingen som strekker en haug med sammenligniger til andre kriminele handlinger og forsvarer det med all sin "makt"..

 

Finnes pr. dag flerne innlegg hvor det står hva man skal bruke og fylle opp flasker og annet med for å få en "bombe".

Legger jeg ut en oppskrift på hvordan laste ned de nyeste software på markede så blir dette sensurert meget kjapt.

 

Jeg er ingen moralist. At folk dør av røyk, bil osv. er dumt. Men at folk dør/skader seg med fyrverkeri er også dumt. Vi kan godt starte tråder hvor vi diskutere alt dette også, men nå gjelder det faktisk fyrverkeri.

 

Uannsett så er fyrverkeri borte fra private folk innen noen år. Om det blir 5 år eller 15 år vet jeg ikke, men kan nesten garentere at det kommer til å bli kraftigt innskrenket fremover. SOm jeg har sagt før så er det store forsikrings selskaper mf. som jobber for dette. (litt synd etter min menig også, men slik blir det når de det er noen som skal ødelegge for den store massen.)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
fyrverkeriet som profesjonelle sender opp er faktisk verre i så måte, siden dette er klasse 4, og har mye mer sprengkraft en de puslete rakettene som selges i butikken.
Liten digresjon: Så vidt jeg vet, selger vi en og annen klasse 4-rakett i Intersportbutikken jeg jobber i...

 

Postens problemstilling syns jeg var vel ekstrem. Om mannens liv hadde blitt ødelagt av alkohol, hvordan hadde du da sett på fyrverkeri, trådstarter? Og alkohol?

Lenke til kommentar

Forbyr man fyrverkeri vil folk lage det selv, kansje ikke majoriteten, men de som lager det selv vil klare og skade seg selv like mye som de "tryggere" godkjente rakettene. Det og skaffe seg motor er ikke noe problem. I mange av lannets hobbyforetninger selges det moddel rakett motorer. Jeg er selv 17 år og har for øyeblikket fire klasse C motorer med 6 newton løfetkaft. Disse kan dytte en rakett 200 meter opp i lufta før de antener en liten spreng ladning.

 

Slike kan du kjøpe selv om du er under 18 år, hva som er så veldig forskjellig fra dem og en nyttorsrakett ser ikke jeg.

Lenke til kommentar

Ved eit forbud kan du være bombesikker på at ulovlig smugling av raketta fra Sverige eller Danmark ville auka kraftig.

 

Det er også ein dum restriksjon syntes eg, at Norge har strenge restriksjona på kor stor kruttladning dei forskjellige produkta kan ha. Eg syntes det skulle vært tillatt med kraftigare sprengladninga i f.eks rakettbatteri eller raketta...

Lenke til kommentar
Ved eit forbud kan du være bombesikker på at ulovlig smugling av raketta fra Sverige eller Danmark ville auka kraftig.

5360447[/snapback]

 

Dette gjelder raketter, så vel som narkotika. Men du mener vel ikke at vi bør legalisere heroin bare fordi pusherne får det ulovlig importert, gjør du vel?

Lenke til kommentar
Ved eit forbud kan du være bombesikker på at ulovlig smugling av raketta fra Sverige eller Danmark ville auka kraftig.

5360447[/snapback]

 

Dette gjelder raketter, så vel som narkotika. Men du mener vel ikke at vi bør legalisere heroin bare fordi pusherne får det ulovlig importert, gjør du vel?

5360513[/snapback]

 

Det blir heilt feil å sammenlikne dei to.

 

Narkotika er helseskadelig for personen som brukar det uansett kven det måtte være og uansett dose. Rakettar forvaltar ikkje skade på samme måte som narkotika, rakettar forvaltar i 99 av 100 tilfeller, skade ved uvettig bruk av det.

Lenke til kommentar

Slik som det er i dag, synes jeg det er utrolig at ikke flere tar repern av fyrverkeribruk. Min erfaring tilsier at de som liker å bruke penger på nyttårsfeiringen, bruker masse på børst og enda mer på raketter. Når det ikke er flere som har dødd enn det er til nå, kan man nesten si at fyrverkeri er mye mindre farlig enn man skulle tro. Når noen en sjelden gang presterer å gjøre kål på seg selv med raketter, tror jeg gode gamle Darwin flirer i skjegget sitt fra det hinsidige.

 

Hvis det heller hadde vært kommunalt fyrverkeri er jeg 99.9% sikker på at vi ville fått et fetere show enn masse tilfeldige raketter fyrt opp i hytt og pine.

 

Mange her mener visst at det ikke burde forbys fordi "noe gøy må man da ha". Det er svinaktig moro å skyte med hagle også, det betyr ikke at vi skal gå rundt og gjøre det i fylla og blant folk.

Lenke til kommentar
Ved eit forbud kan du være bombesikker på at ulovlig smugling av raketta fra Sverige eller Danmark ville auka kraftig.

5360447[/snapback]

 

Dette gjelder raketter, så vel som narkotika. Men du mener vel ikke at vi bør legalisere heroin bare fordi pusherne får det ulovlig importert, gjør du vel?

5360513[/snapback]

 

Det blir heilt feil å sammenlikne dei to.

 

Narkotika er helseskadelig for personen som brukar det uansett kven det måtte være og uansett dose. Rakettar forvaltar ikkje skade på samme måte som narkotika, rakettar forvaltar i 99 av 100 tilfeller, skade ved uvettig bruk av det.

5360604[/snapback]

 

Du bruker samme logikken, og bottom line er at sprengstoff og alkohol går jævlig dårlig sammen. Det er alt for mange som ikke klarer å ta dette ansvaret selv, og ikke bare setter seg selv i fare, men andre mennesker rundt dem.

 

Da får det ikke hjelpe at raketter ikke skader like mye som heroin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...