Gå til innhold

Hva er det som er så bra med rollespill?wow,gw osv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pft! Hvor mange timer har du spilt GW?

 

Ja, det finnes andre MMORPGs som krever skills, men de fleste krever kun tid, jo lengre tid du har brukt på å utvikle karakteren din jo bedre er du. Dette er begrenset i mye større grad i GW, slik at det er mulig å ha et liv ved siden av å være god i spillet. :)

Lenke til kommentar

Har ikke lest tråden, men grunnen til at jeg spiller WoW nå er pga. det sosiale :) Har blitt kjent med en mengde mennesker over hele Europa, og vi har det kjempemorro over Ventrilo mens vi spiller. Når vi gjør MC er det selvfølgelig litt mer seriøst og konsentrert, og jeg synes faktisk det er mest morro med UBRS 7-man midt på natta sammenlignet med MC :)

 

I starten spilte jeg WoW fordi jeg syntes det var helt fantasitsk stort, og morro å forbedre characteren min hele tiden, men nå er det mest det sosiale, og i mindre grad spillet som er morro, selv om jeg selvfølgelig synes det er morsomt å spille fortsatt ^_^

Lenke til kommentar

Uenig med H4ngm4N, du sammenlikner gw pvp'en med vanlig pve i feks wow. Hvordan kan du sammenlikne det? Jeg synes gw er simpelt, men det er fordi jeg liker pve delene i spillet, noe gw knapt har. Gw er helt sikker kjempe på pvp siden, noe som de fleste spill klarer greit, og pvp er neimen ikke bare trykk trykk i andre mmorpg. :)

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Offline rollespill så ligger helt klart Morrowind, Diablo 2(med expansion pakkene) og KOTOR 1 og 2 høyest på lista, men er egentlig ikke så alt for stor fan av offline spill.

 

Nå skal det sies at jeg er en veldig stor fan av MMORPG spill, altså online rollespill som: WOW,EQ2,EVE kommer også mange nykommer iløpet av 2006.

 

Alle nevnte spill her er fantastikse bra og alt bygger så og si på det samme, hvis du skal velge et må du se på hva du liker å spille som og hvordan historier du liker, fantasi verden, sci fi, middel alderen osv..

 

 

Jeg vil annbefale alle og prøve EVE, det er et utrolig bra mmorpg spill, noe av det største jeg har vært borti og beste. Det kan være litt for stort i begynnelse tro meg, det er enormt. Jeg er værtfall blitt veldig glad i EVE iløpet av de 2-3 ukene jeg har spilt =)

Lenke til kommentar

Jeg spiller alt av RPG, og jeg elsker det, det er garantert min favoritt sjanger. Som sagt flere ganger i tråden så er det en helt spesiell følelse av å bygge opp sin egen karakter akkuratt slik du vil, og kunne gå der du vil når du vil det. På offline delen anbefaler jeg Gothic og morrowind, du kan jo kanskje vente til oblivion kommer om et par måneder =) Når det gjelder MMORPG er det eneste jeg virkelig har likt WoW, og det har jeg spilt godt over et år nå. Jeg ville egentlig ikke kalle Guild Wars for et RPG, jeg fikk hvertfall ikke følelesen av å bygge opp en karakter på samme måte som i wow og TES. og de argumenete med at i GW krever det skills for å bli god, dere har vel kanskje ikke tenkt den tanken at det er noen som spiller spill for å ha det gøy? For å bli underholdt? Det er ikke alle som absolutt bryr seg om å være best i alt.

Lenke til kommentar

Jeg spiller også Guildwars, og kan anbefale dette på det høyeste. Fikk WOW til jul, men kan ikke si at jeg ble helfrelst. Det er lenge siden jeg har spilt ordentlig rollespill (sist var might and magic 6, som for øvrig var dritbra), men Guildwars kommer nok til å endre på det.

 

Spillet har helt sykt rå grafikk etter min mening (der kan wow overhodet ikke måle seg). Du har store muligheter til å selv velge hvordan karakteren din skal se ut, hvilke evner han skal ha, osv.

 

Har aldri prøvd online rollespill før wow og guildwars. Først så jeg ikke helt poenget med det, trodde det bare var for datanerder. :-) Men når jeg kom inn i det, så så jeg at det faktisk er utrolig kult. Du kan sende ut en melding til de som spiller og spørre om råd og tips, eventuelt hjelp til å utføre et oppdrag du ikke klarer alene.

 

Guildwars (og wow tror jeg) har også et player vs player valg, hvor du etter det jeg forstår spiller mot andre spillere. Har ikke prøvd det enda, har kun spilt spillet i to dager, men det er jo en avveksling fra det tradisjonelle rollespillet.

 

Dette med å kommunisere med andre spillere er for øvrig ikke noe du må gjøre, du kan for så vidt spille spillet uten å ha noe særlig kontakt med andre, det er bare hva du gjør det til selv. Personlig liker jeg best å gjøre det meste på egenhånd, men det er fint å kunne få hjelp når du trenger det.

 

Jeg anbefaler altså Guildwars pga høy spillbarhet, rå grafikk, samt at det er gratis å spille det online når du først har kjøpt spillet/koden.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
KOTOR sin historie er jo definitivt mye dypere enn alle Star Wars filmene til sammen. Grunnen var jo egentlig fordi at det ikke fantes noe spesielt univers da de første filmene kom. Det har liksom bygget på seg etter hvert.

Historien i de nye Star Wars filmene er jo bare noe syltynt som kun er laget for å tjene.

 

Men nå må vi jo huske at grunnen til at KOTOR har en så fin og dyp historie, ligger alene i de gamle Star Wars filmene! Uten dem ville det jo ikke vært noe Star Wars univers i det hele tatt. :)

5344917[/snapback]

 

 

Star Wars filmene begynte som ide, som så gikk til tegneserie-manus, som så gikk til filmer. Han hadde "laget" film 1-9 da han begynte med Star Wars: IV - og laget akkurat denne med vilje, fordi tankene om de andre filmene hadde de ikke penger eller teknologi til enda.

 

Enig i at det kan virke som om Star Wars filmene har litt tynnere historie, men de tar faktisk for seg en "prophecy" som står igjen fra de "gamle dager" da sithene levde i største velgående og republikken bare gikk i barnesko.

 

Men, men, on topic er dette hvorfor jeg og kjærsten spiller RPG's, mer spesifikt, MMORPG's, mer spesifikt WoW.

Jeg har alltid elsket RPG's på grunnlag av alle de gode poengene de før meg i tråden har fått fram, men med spesiell vekt på det at RPG's faktisk dyrker den siden i deg som vil ha fram en "anti-helt", eller hva du vil kalle det. RPG's dyrker den fantasifulle siden i deg ved å la deg ha noe å si om hva slags person du spiller.

Hvis vi går over på min fasinasjon av WoW så blir det en miks av disse:

 

Legend of Zelda: Ocarina of Time (Selv om dette ikke er et RPG):

Ocarina of Time er etter min mening det beste spillet noensinne, fantastisk historie, figurer, verden, alt. Selve stemningen i spillet er helt utrolig.

 

Tilsett så komponenter fra et godt RPG (Som KOTOR), gode muligheter til å lage din egen figur, våpen / spillemåter.

 

Det siste som legges til er det å spille det med andre mennesker, og her skal jeg være ærlig, jeg er blitt bortskjemt...

Før kunne jeg spille alle RPG's, men etter å ha spilt WoW en stund så er det vanskelig å komme tilbake, og det er denne følelsen jeg prøver å beskrive til deg... Nemlig det at når du spiller et RPG så er det en fantastisk følelse å avansere, bli flinkere og sterkere, kraftigere krefter og større inflytelse på hva som skjer i spillet. Denne følelsen blekner helt i forhold til WoW, nettopp fordi disse tingene "skjer på ordentlig". Din styrke, krefter og inflytelse påvirker ikke lenger bare et program, det påvirker menneskene som sitter og spiller spillet et annet sted.

Dette er grunnen til at jeg spiller WoW og at jeg ikke klarer å legge det fra meg. Det blir som å spille et Zelda spill som aldri slutter, og at alle characterene er faktiske mennesker.

 

Hvis du klarer å nyte spillet på denne måten, og ikke falle i den kjente fella om det å "bare levle", så kan du virkelig kose deg med WoW.

Hvis du virkelig vil ha det meste ut av spillet kan du prøve deg på en RP-server, der alle er i RP-modus. Dette vil si at alle later som om de faktisk er de charcaterene de har valgt, men det blir å gå litt langt for noen.

 

Håper dere alle klarer å holde på den følelsen man først hadde når man startet med WoW, den følelsen at verden lå ved dine føtter, at du aldri kom til å utforske alt, få tak i de beste itemene, slå de beste motstanderene...

 

Jaja, håper min lille "ramble" fikk deg til å se hvorfor så veldig mange av oss har gitt oss hen til WoW.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige synspunkter på data-rollespill, men det virker som om trådstarter vil ha info om hva som er så fascinerende med rollespill, så da tenkte jeg jeg skulle fortelle litt om historien til rollespill, og hvorfor det har tatt sånn av som det har i dag.

 

I starten - pre 1974

Lenge før datamaskinens era var rollespill et slags improvisert skuespill mellom flere personer uten publikum. Hver person lager seg en "karakter" som de lever seg inn i, og når man snakker, snakker man som om man var karakteren sin, eller man sier hva man gjør. Det er også en storyteller som ikke har en karakter, men som forteller spillerene hva som skjer i verden rundt dem. Det er varierende hvor mye fysisk man lever seg inn i karakteren sin, men man sitter som oftest rundt ett bord og forteller hverandre denne interaktive fortellingen.

 

Rollespill - 1974 til 1974

Etter mye leking med interaktive fortellinger, fant Gary Gygax og Dave Arneson i TSR, Inc. ut at de var lei av krangel om hva man kunne og ikke kunne gjøre, hva som var sannsynlig, og så videre. De fikk idéen om å ta reglene fra forskjellige brettspill og krigsspill og utforme sitt eget regelsett for rollespill. Dungeons and Dragons er født.

 

Dette er det som virkelig gjorde at rollespilling tok av. Det var sosiale spill hvor man kunne sitte sammen flere venner en hel kveld og leve seg inn i en historie mye mer enn man kan med bøker og filmer. Man kunne styre historien, ta egne valg, og oppleve det mange lenge hadde drømt om: Å kunne leve i en middelalderverden med drager, slott og magi på en relativt realistisk måte (les: Realistiske regler)

 

Rollespillenes gullalder - 1977 til ca. 1996

Etter noen år fant gutta i TSR, inc. ut at relgene var for kompliserte, så de lagde et forenklet, men like fullstendig regelverk, og gav ut andre versjon av Dungeons and Dragons, AKA AD&D eller Advanced Dungeons and Dragons.

 

I årene etter at AD&D kom ut gikk salget av regelbøker i værs, og mange andre rollespill kom på markedet. Folk spilte dette av mange forskjellige grunner, mange spilte av konkurranseinstinkt, og ting som å finne magiske våpen og få levelups er det disse folka virkelig elsker med spillet. Andre spilte for den sosiale delen, men de fleste spilte fortsatt for å kunne leve seg inn i en annen person og en annen verden som man kanskje syntes var mye mer interessant en den virkelige.

 

I denne perioden var det også mange som utviklet og lagde rollespill til data, som begynte med det vi nå kaller "adventure" i text-only. I 1981 kom Ultima, som var ett av de første rollespillene som var med "tileset"-grafikk. Det vil si at i motsetning til tekstspilla som kanskje viste et bilde her og der, var alt i spillet lagd grafisk så man kunne se verdenen ovenifra. Denne metoden å lage grafikk tok virkelig av i årene framover. Når man har et grafisk interface er det også enklere å lage et brukervennlig menysystem med enkel tilgang på character sheet, grafisk inventory og så videre.

 

Dette apellerte virkelig til de som spilte av rent konkurranseinstinkt, AKA Powergamers eller Munchkins. Man kunne ha en karakter man spilte så mye og ofte man ville, og man kunne enkelt se og sammenlikne forskjellige våpen og utstyr, atributter og så videre. Fordi denne typen spill fokuserer mye mer på attributter og terningkast og tall, kalles den ofte "Roll-playing" i stedet for "role-playing". Dette fordi du ikke lenger spiller en rolle på samme måte som i sanne rollespill.

 

Den "grafiske" tidsalder - 1996 til 2001

Etter at Blizzard entertainment slapp Diablo i 1996 tok grafiske "rolle"-spill veldig av på pc. Dette fokuset på grafikk og "roll-playing" holdt helt til i 2001, da det norske spillfirmaet FunCom slapp Anarchy online, verdens første kommersielt vellykkede Massive Multiplayer Online Role Playing Game, AKA MMORPG. Dette flyttet igjen fokusen tilbake på at man levde seg inn i karakteren sin, samarbeidet med folk og brukte mye tid på det sosiale.

 

Nåtid - 2001 til ?

Etter at Guild wars, Anarchy online og ikke minst World of Warcraft har blitt populære har jeg igjen sett en stor økning i antall spillere som ikke bare spiller for å "roll-play"-e. Dette syntes jeg er positivt, og jeg gleder meg virkelig til å se hvordan framtiden for rollespill ser ut.

 

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing_game

http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_and_dragons

 

--

 

For de som er interesserte i skikkelig "roleplaying" i stedet for stats og terninger, kan jeg anbefale neverwinter nights på det varmeste. Installer begge expansion pakkene, og når du søker på server å spille på, velg en "continous adventure, roleplaying" eller noe sånt, husker ikke helt hva det heter. Her kan man virkelig leve seg inn! En annen veldig positiv ting er at folk som spiller på slike servere er som oftest mye eldre en vanlige spillere, fordi yngre mennesker finner ofte ikke noe særlig i å spille rollespill. Derfor er spillere mye mer seriøse en "GOLD PLZ" eller "LFG UBRS PRIST PLZ COME!" 10/10!

 

Om man vil spille et annet spill som fokuserer på innlevelse, rollespill og story men ikke er online, ville jeg valgt The elder scrolls: Morrowind. Dette er et helt genialt spill hvor man bestemmer ALT selv. Man blir plassert i en gigantisk verden med masse muligheter og noen ledetråder om hva man "skal", men man kan utforske hele verdenen og snakke med og hjelpe hvem man vil. Desverre, siden du bare spiller mot en datamaskin er det en grense for hvor lenge man kan spille før det ikke er gøy lenger, fordi det ikke er noe "tilfeldig" element i form av andre menneskelige spillere. Selv om jeg spilte dette spillet 6 timer dagen i mange måneder gikk jeg til slutt lei. 9/10

 

---

 

Oh, ønsk meg velkommen til forumet :p

 

-q_Werty

Lenke til kommentar
ok :)

 

dere har overtalt meg :yes:

 

 

men da må jeg bare finne et spill som jeg skal spille da :hmm:

 

forslag?  helst anbefal et online og et u-online :p

 

sånn at jeg har noe å velge i ;)

5345352[/snapback]

 

Neverwinter nights er ganske gammelt men er veldig bra med tanke på story, valgfrihet og "det lille ekstra".

Dungeon Siege 2 er litt mer action spill og er mer hack`n slash.

Min favoritt er Neverwinter nights. Bra MP har den også :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MMORPG blir for tidkrevende for min del. Dessuten er jeg mer fan av korte, men intense spillopplevelser. Hvorfor se 1 film som varer i 3000 timer, når man kan se 2000 vanlige filmer på samme tiden?

5369059[/snapback]

 

Ja dette gjelder forsåvidt meg også, dog liker eg lange GODE filmer :thumbup:

 

EDIT: Når en snakker om folk som lever ser egg inn i karakterene, er det noen som har link til de idiotene som leker i skogen,kaster piler og pinner på hverandre? :!:

Endret av Mala
Lenke til kommentar
EDIT: Når en snakker om folk som lever ser egg inn i karakterene, er det noen som har link til de idiotene som leker i skogen,kaster piler og pinner på hverandre? :!:

5488378[/snapback]

Sånn som han fyren i Tufte IL dreiv med? Heiter "live action roleplaying", trur eg. Eit raskt søk på Google gå meg denne sida. Masse bilete av folk ute i skogen der. :)

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Neverwinter Nights (+ expansions)! Mange er nok uenige. Men jeg ble ihvertfall glad i mange av karakterene og lo mye i spillet og hang meg bra opp i historien.

Deekin er en av de råeste spill-karakterene jeg vet om, søt, litt småfrekk, tror han er flink men han suger til det meste.. <3 :)

5346354[/snapback]

OT: Holder faktisk på med det spillet :cool:

 

OT: Baldurs gate 1 og 2 er også gode alternativer da. Eller det meste som kommer fra dungeons and dragons verdenen er gode alternativer hvis du skal spille rpg ^^

5346392[/snapback]

 

Det her er mine tre favoritter i rpg.

De spilla der "Love" :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...