Gå til innhold

Pruteteknikk, noen som har noen gode råd?


Anbefalte innlegg

Hvis du skal prute og da på dyre ting vil jeg si at litt oppsjekking av priser forskjellige steder lokalt/internett er viktig.

 

Det du bør være er vennlig, ha et godt humør, får du selgeren til å le så er det faktisk større sjans for at han gir deg et avslag og hvis han ikke gjør det kan du nevne forskjellige plasser varen er billigere.

 

Så til en sak jeg setter over pris: Service, jeg betaler heller litt ekstra for å få god service og oppfølging etterpå. Enkelte butikker selger deg en vare som de ikke har aning hvordan den virker

 

 

Så pass på, billigt er ikke all tid den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Noreg går dette ann, spessielt på "spesialbutikker", som selger f.eks instrumenter, sykler o.l. Du kjøper ein dyr ting, så tenker du høgt og seier noko sånt som: Eg kunne kanskje trengt xxx, men eg er ikkje helt sikkert... Så virker du tenkande. Så spørr du: Kanskje eg kunne fått litt rabatt viss eg kjøpte det og?

 

Funker fint hos meg iallefall.

Lenke til kommentar

Fin teknikk superseven, problemet er at det ikkje alle som greier å skille mellom "bakgrårdsjapper" og mindre prutbare butikker.

Då er heller allyse sin metode mykje meir effektiv og høfleg.

 

For som du kanskje ser lengre opp i tråden opplevde kranglete prutar, og resultaten var at eg "kasta" han ut av butikken.

Lenke til kommentar

Hehe. Samboeren min pleier å handle hos en bekjent i en butikk, og spurte pent "du kan ikke gi meg en litt god pris da?" på noe han kjøpte. Så kom kompisen hans og skulle kjøpe noe annet: "Ja, og så skal jeg ha rabatt". Selgeren så bare dumt på han og spurte hvorfor i helvete han skulle gi han rabatt, han hadde aldri sett fyren før, og pleide å huske ansikter veldig godt.

 

Haehaeha :p

Lenke til kommentar

Enig i det flere sier her om at pruting har sin plass... Og den plassen er typisk ikke når du skal handle en ny dvdspiller for en tusenlapp. Personlig synes jeg det er ubehagelig å skulle prøve å presse prisen nedover, føles som en fattigmannsgreie... Derimot synes jeg det er helt greit å "forhandle" pris på dyrere varer. Var godt fornøyd da jeg fikk hvitevarer for over 30 000 til 25 000 hos expert, og da var endel av varene allerede på tilbud.

Lenke til kommentar

Når jeg for et år siden kjøpte meg ny mobil hadde jeg lyst på en bluetooth handsfree til den, totalt skulle det koste 1850, noe jeg syntes var litt stiv pris, så jeg sa ganske enkelt til selgeren at jeg kjøpte mobilen og handsfreen om jeg fikk det for 1500.

 

Han klikket litt på PCen og sa at det var greit.

 

Så pruting funker også i mobilbutikker.

 

Dette var ei mobilsjappe på bogstadveien i Oslo :)

Lenke til kommentar

Har du et American Express kan du (nesten) prute overalt og så ofte du vil, det har seg nemlig slik at det er dyrt (høy %) for butikken dersom du betaler med et AmEx.

 

Trikset består derfor i å få betalt varen med kontanter - dersom du ser f.eks. en LCD skjerm som koster 5.599 kan du si at du vurderer å dra AmEx kortet ditt og ta med deg skjermen hjem... MEN, før du skal betale forteller du til selgeren at du har 5.000 kr i kontanter...

 

9 av 10 selgere vil selge deg skjermen for 5.000 og ikke la deg betale 5.599 med et dyrt AmEx. ;)

Lenke til kommentar
Når jeg for et år siden kjøpte meg ny mobil hadde jeg lyst på en bluetooth handsfree til den, totalt skulle det koste 1850, noe jeg syntes var litt stiv pris, så jeg sa ganske enkelt til selgeren at jeg kjøpte mobilen og handsfreen om jeg fikk det for 1500.

 

Han klikket litt på PCen og sa at det var greit.

 

Så pruting funker også i mobilbutikker.

 

Dette var ei mobilsjappe på bogstadveien i Oslo :)

5338874[/snapback]

 

og essensen var: ekstrautstyr, det er her profitten ligger i telefonsalget, ikkje på telefonen i seg sjølv.

Lenke til kommentar

I Spania kjøpte jeg meg en lekker klokke faktisk som ordinert kostet 100 euro. Det jeg gjor var faktisk å kalte han for "my friend" og snakket fint med han. Fikk den ned til 50euro, og prøvde å få den ned til 20 euro, det gikk bra og gikk ned til 10 euro. Han sa "nei" og jeg gikk vekk fra han, så ropte han på meg og sa jeg fikk den for 10 euro. 90euro i avslag er ikke verst vell.

 

Det som er bra er jo at de tjener penger på det selvom de selger den for 1 euro. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...