Gå til innhold

Pruteteknikk, noen som har noen gode råd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før du starter prutingen bør du se ut en pris du mener er en grei pris for deg, og så pruter du deg ut i fra det. Start med å virke lite interessert i varen du vil ha, dette kan føre til at selger setter ned prisen drastisk med en gang. Virker det som at ikke selger er villig til å senke pris bare går du, som regel vil de komme og hente deg tilbake. Gjør de dette viser du at du har overtaket over han, og at han helt sikkert er villig til å gå lengre ned i pris. Snakk på en vennlig måte, virk bestemt, ikke mumle og oppfør deg slik at det ser ut som at du er usikker, for da kan han ta det som et tegn på usikkerhet, og dette er tross alt jobben hans, og han ser fort om du vet hva du driver med.

Når jeg har prutet har jeg ofte brukt tiks som at, for litt siden så kunne jeg få akkuratt samme tskjorta for 30 kroner billigere rett borti gata, og da er de ofte med på og senke prisen. Dere kan være flere som står å pruter sammen. Dette kan påvirke selger. I mitt tilfelle var vi 5 stykker som prutet på noen jakker. Fikk jakkene til den prisen vi syntest det var rimelig å betale.

 

Noen småtips.

- ikke gå med mye penger på deg.

- best med seddler

- vær blid :)

 

Go pruting

Lenke til kommentar
Jeg hater prutere. Før syntes jeg det var tøft, men etter at jeg fikk meg jobb som selger/lagergutt så har jeg begynt å hate det. Du setter selgeren i en veldig vanskelig situsuasjon som han ikke nødvendigvis vet hva sjefen vil at han skal gjøre. Ikke kom til meg for å prute hvertfall. :p

5324340[/snapback]

 

Uansett hva du selger vil jeg ha det 20% billigere :D

Lenke til kommentar

Det jeg ville ha gjort er å bare gå bort til selgeren og spørre litt om pris og sånn, selv om prisen står på varen. Når sjokkmeldingen kommer så sperrer du øynene opp mens du måper litt samtidig som rister svakt på hodet. Prøv å få selgeren til å forstå at han prøver å svindle deg. Så sier du :

 

- Altså ville du ha betalt så mye for det der?

 

Mens du peker på varen og ser på den som om det var en gammel fille du skal pusse sølvtøyet med. Da vil selgeren kanskje si :

 

- Ja så absolutt fordi dette er en vare man ikke får andre steder og kvaliteten er kjempegodt og sånn.

 

Da ser du bare stygt på han og sier :

- Ja, men jeg ville ikke betalt mer enn XX kroner for denne her.

 

Det er nå du får selgeren ned til dit du skal. Nå vil selvfølgelig selgeren si at dette ikke går fordi varen er altfor mye verdt. Da snur du deg og spør hvor mye den koster i innkjøpspris. For å gjøre et salg vil nok selgeren fortelle deg dette uten å tenke seg om. Og da sier du bare. Ja, men da syns jeg at jeg heller går til fabrikken og forhører meg og spør om det er mulig å kjøpe noe der.

 

Samtidig får du en medkompis til å skrike : Herregud, koster denne såå mye? Ikke vis at dere kjenner hverandre. Da får du selgeren til å tvile litt på om prisen er riktig. Og da kan du raskt si til han. Jeg tar den for Såså mye. Hvis ikke så går jeg. Da vil han i det minste vurdere å sette ned prisen..

 

Er jo ikke alltid dette her går. Men det å få litt bakgrunnskunnskaper om varen ( innkjøpspris og sånn) kan ofte hjelpe fordi da ser du om selgeren vet hva han driver med. Har dog funket med meg en gang. Det var en ekslusiv butikk som solgte dyre klær. Gjorde dette og fikk varen ned til en anstendig pris. ;)

Lenke til kommentar

Pruting på småting som t-skjorter og slikt klarer hvem som helst. Men der pruting virklig hører hjemme (og lønner seg mye) er på bilkjøp.

 

Det er mange som tror at jo frekkere du er mot selgeren jo mer kommer han til å slå av prisen, men dette er absolutt ikke tilfelle. Hvem har lyst å selge billig til en drittsekk?

En annen ting mange tror er jo mer uinntrisert i varen man virker jo billigere har han lyst å selge, dette stemmer heller ikke. Man skal selvsagt ikke stå å sikle på varen, men vise inntresse, for da for selgeren håp og kan slanke prisen litt ekstra.

 

Skal man gjør et bra bilkjøp bør man ha god tid, og om du ikke får varen for en god pris så er det bare å si nei og be han kontakte deg om han ombestemmer seg.

"Finn fem feil" så jeg liker å kalle det er en fin måte å jekke ned prisen, man må nemlig begrunne hvorfor denne bilen ikke er verdt mer en du er villig til å gi, så prøv å finn noen feil som du kan nevne for selgeren og påpek at dette kan bli dyrt å fikse. Men for guds skyld ikke overdriv.

 

 

Jeg pleier å gi et skammbud, det verste jeg kan få er et nei.

Lenke til kommentar

På silkemarkedet i Kina, var det en som tilbudte meg en jakke, type tydelig faka North Face, til 3500 yuan. Altså så og si 3500 kroner.

Jeg bare sa 150, for å riste ham av meg, og var overhodet ikke interressert. Jeg forsøkte mange ganger å gå, men han sank prisen hele tiden, og det endte med at jeg fikk en tøff jakke, med "god" kvalitet for 150kr. :)

 

Stå på krava!

Lenke til kommentar
På silkemarkedet i Kina, var det en som tilbudte meg en jakke, type tydelig faka North Face, til 3500 yuan. Altså så og si 3500 kroner.

Jeg bare sa 150, for å riste ham av meg, og var overhodet ikke interressert. Jeg forsøkte mange ganger å gå, men han sank prisen hele tiden, og det endte med at jeg fikk en tøff jakke, med "god" kvalitet for 150kr. :)

 

Stå på krava!

5324783[/snapback]

 

:D

Jeg og var på silkemarkede i kina. Var du i Beijing ?

Fikk med oss 6 Nort Face jakker til 800 kr.

 

Edit:

Måtte rette litt på meg.

Endret av Fez
Lenke til kommentar

Å prute på steder der det ikke ligger i kulturen å prute, mener jeg at det bare blir frekt. Ta f.eks på elkjøp, expert og andre elforhandlere. Her bør du holde deg i skinnet, i hvert fall inntil du skal kjøpe en del og dermed har grunn for å få avslag.

 

Husk også på å ikke fornærme selgeren. Dette gjelder uavhengig av om pruting ligger til kulturen eller ikke. Ikke si at dette er en drittvare (hvorfor skulle du da ville ha den i heletatt), eller kom med fornærmende lave forslag.

Lenke til kommentar
Å prute på steder der det ikke ligger i kulturen å prute, mener jeg at det bare blir frekt. Ta f.eks på elkjøp, expert og andre elforhandlere. Her bør du holde deg i skinnet, i hvert fall inntil du skal kjøpe en del og dermed har grunn for å få avslag.

 

Husk også på å ikke fornærme selgeren. Dette gjelder uavhengig av om pruting ligger til kulturen eller ikke. Ikke si at dette er en drittvare (hvorfor skulle du da ville ha den i heletatt), eller kom med fornærmende lave forslag.

5325387[/snapback]

Der sier jeg meg enig!

 

Eller på cafe. "ke u sei? koste den vafla der 15 krona?! næi, må få den for fjorten minst jah, har så vondt i hofta je shø"

 

 

I landene i sør derimot, blant annet tyrkia smiler du bare søtt, og smiler så pent du kan! Gjerne med en utfordrene utringning...

Lenke til kommentar

Her i Norge er det helt teit å prute, med mindre det er bruktbil du kjøper. Å spørre på en pen måte om selgeren ikke kan slenge med ett eller annet, om du kjøper noe for masse penger, synes jeg er greit. Si at du kjøper nye ski, for en pen slump penger, blir det feil å spørre om avslag på prisen, men om du spør om han kan slenge med et par staver, eller et par skibriller, synes jeg er mye greiere, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Når eg jobba i butikk i studietida (mobilbutikk) så hadde eg eit tilfelle der ein skulle absolutt prute på ein telefon, kom han litt i møte med å sei at telefonen kan eg ikkje gje rabatt på men om du skal ha ektrautstyr så er det lettare å få gitt rabatt på det.

Men neida ekstrautstyr skulle han ikkje ha og han hadde sett telefonen mykje billigare andre plasser, så han meinte at eg hadde mykje å gå på og minst 30% avslag skulle vere mulig.

Nå kunne han ikkje sei kvar han hadde sett det til den prisen, men om han fekk den til den prisen så kom han til å kjøpe den her. (den aktuelle modellen hadde 12% fortjeneste på normalprisen, og var i mellomskiktet prismessig)

Enda på visa:

Eg pakka saman telefonen som eg hadde vist han og sa at det var tydeleg at han eigentleg fornærma meg der han stod og skulle ha ein utopi-pris på telefonen.

Trur fyren blei tatt litt på senga, men det føltes veldig godt å ta litt igjen når det kjem idioter som trur dei er på "jallabakgårdssjappa" i Kairo eller andre turistmarkedsplasser.

Lenke til kommentar

Pleier normalt å prute når jeg kjøper ting i elektroforetninger. Er også fra butikk til butikk. Seff er det normalt sett en god avanse i prisen og da har en seff muligheten til å prute. Prisene er for meg veiledende ;)

 

Normalt sett kjører jeg. Ja, den vil jeg ha. Hva kan du selge meg den for?

Normalt sier kjøperen det han leser på prislappen.

Jeg svarer: Joa, greit nok det, men jeg lurer på hva MIN pris er, ikke den.

*selger sjekker litt*

Du kan få den for det og det.

Er jeg fornøyd sier jeg ok og tar produktet :p

Lenke til kommentar
Pleier normalt å prute når jeg kjøper ting i elektroforetninger. Er også fra butikk til butikk. Seff er det normalt sett en god avanse i prisen og da har en seff muligheten til å prute. Prisene er for meg veiledende ;)

 

Normalt sett kjører jeg. Ja, den vil jeg ha. Hva kan du selge meg den for?

Normalt sier kjøperen det han leser på prislappen.

Jeg svarer: Joa, greit nok det, men jeg lurer på hva MIN pris er, ikke den.

*selger sjekker litt*

Du kan få den for det og det.

Er jeg fornøyd sier jeg ok og tar produktet :p

5329866[/snapback]

 

Det anser jeg som en fin måte å si det på. Det er ikke fornærmende pruting, men mer et spørsmål som viser at du vet at du kan få det litt billigere, men samtidig vet hvor grensen går. Det gjelder å komme på godfot med selgeren vettu ;)

Lenke til kommentar
I landene i sør derimot, blant annet tyrkia smiler du bare søtt, og  smiler så pent du kan! Gjerne med en utfordrene utringning...

5325481[/snapback]

Jo takk, det skal jeg prøve. Utringning ist krieg :p

 

 

Det er enkelt å prute i en sjappe man har lagt igjen penger før, dersom det er samme selger. Jeg har kjøpt instrumenter for x antall penger i en butikk, og jeg spør alltid hvor god pris han kan gi meg, så får jeg vanligvis et pent avslag. Dette gjelder DYRE ting, så da er det endel lettere.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...