Gå til innhold

i-Ram 2 kommer i februar


Anbefalte innlegg

Om du er villig til å betale 1200 kroner for 2gb rask lagring har du for mye penger...

5373023[/snapback]

Det er jo billigere enn både raptorer og SCSI disker som bla mange her på forumet desverre har brukt mange tusen på.

 

Tar i-ram'en ECC-minne? Er jo litt kjipt hvis systempartisjonen akkumulerer korrupte data over tid...

Who cares? MB/$ er hva som gjør dette produktet spennende og ECC RAM (særlig store moduler) er ikke det som gir mest for pengene.

 

2GB er nok til W2k og legger du til to tusen til om et halvt års tid har du 6GB og nok til å legge program files directory'en på den. Når hovedproduksjonen går over på 2Gbit brikker og 2GB moduler lander i et prismessig "sweetspot" blir det ganske aktuellt for meg hvertfall og vurdere en slik.

 

EDIT, Kjekt scenario: Det blir nok etter hvert laget ganske gode metoder for både innlasting og skriving av backup til fysisk disk, og da blir det nok mye lettere å ha flere OS på en maskin. En bootloader starter fra HD/DVD og spør deg hvilket OS du vil ha denne oppstarten. W2k, Debian eller Free-BSD f.eks og så laster den inn i i-RAM og starter derfra uten at du må tenke på filsystem, partisjoner og det som værre er. Og siden S-ATA er hotswap kan du etter innlasting koble til og fra hva du trenger av store og bråkete disker. Se en episode LOST? Trykk på strømbryteren til HD5 montert i en 5.25, disken spinner opp og tre sekunder senere dukker partisjonen opp.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.

Må bli genialt på HTPC.

Ken gidde å vente i 2 år på å få sjå på TV når en ordinær paraboltuner bruka 2 sekund på å starte opp.

RAMdisk blir genialt for å få opp farta på oppstarten. Video, musikk etc kan lagrast på en ordinær disk.

Om du er villig til å betale 1200 kroner for 2gb rask lagring har du for mye penger...

5373023[/snapback]

Det er jo billigere enn både raptorer og SCSI disker som bla mange her på forumet desverre har brukt mange tusen på.

 

Tar i-ram'en ECC-minne? Er jo litt kjipt hvis systempartisjonen akkumulerer korrupte data over tid...

Who cares? MB/$ er hva som gjør dette produktet spennende og ECC RAM (særlig store moduler) er ikke det som gir mest for pengene.

 

2GB er nok til W2k og legger du til to tusen til om et halvt års tid har du 6GB og nok til å legge program files directory'en på den. Når hovedproduksjonen går over på 2Gbit brikker og 2GB moduler lander i et prismessig "sweetspot" blir det ganske aktuellt for meg hvertfall og vurdere en slik.

 

EDIT, Kjekt scenario: Det blir nok etter hvert laget ganske gode metoder for både innlasting og skriving av backup til fysisk disk, og da blir det nok mye lettere å ha flere OS på en maskin. En bootloader starter fra HD/DVD og spør deg hvilket OS du vil ha denne oppstarten. W2k, Debian eller Free-BSD f.eks og så laster den inn i i-RAM og starter derfra uten at du må tenke på filsystem, partisjoner og det som værre er. Og siden S-ATA er hotswap kan du etter innlasting koble til og fra hva du trenger av store og bråkete disker. Se en episode LOST? Trykk på strømbryteren til HD5 montert i en 5.25, disken spinner opp og tre sekunder senere dukker partisjonen opp.

5374456[/snapback]

Lenke til kommentar
G : Trenger du ECC finnes det vel mange slike kort for PCI-X med høyere båndbredde og ECC. Ulempen er at de ofte koster et par månedslønner. Det kjekke med det kortet her er at vi forbrukere* endelig kan få tilsvarende RAMdrive uten å måtte ha hverken serverhovedkort, dyre minnemoduler eller å måtte betale i dyre dommer.

 

*Her skal det stå privatpersoner

5314093[/snapback]

Tilgjengeligheten i "ordinære" webshop'er er vel temmelig fraværende for slike spesielle PCI-X kort. Hva med å få det over på PCIe med noen antall x hastighet. Kan skjermkort slot'en (16x) benyttes til andre typer kort (enn skjermkort)?

 

i-Ram 2 kan nok fort bli et kort som havner i katergorien kuriositeter. Men det har jo litt potensial, kanskje med litt forbedringer så .. :!: Tenker ennå på tanken om det lar seg gjøre å legge ECC på selve "disk"-kortet slik at "ordinær" RAM også kan få feilkorrigering.

________________

 

Til Simen1: Kan PCIe 16x fjerne noe av flaskehalsen som du pratet om i denne tråden?

Endret av G
Lenke til kommentar
Til Simen1: Kan PCIe 16x fjerne noe av flaskehalsen som du pratet om i denne tråden?

5377725[/snapback]

Jeg antar det er denne uttalelsen du tenker på?

Dette vidunderet har en stor forbedring og det er ddr2! Forrige versjon brukte pc2100 som har 266mhz, mens DDR2 kan fåes i 1000mhz(1ghz)utgaver.

5311808[/snapback]

Hastighetene på minnebrikkene har omentrent ingenting å si for ytelsen. Både PC2100 (2133 MB/s) og PC8000 (8000 MB/s) vil strupes av flaskehalsen som SATA 3Gb/s (300 MB/s) utgjør. Forskjell i lantency vil nok også ha null å si for ytelsen siden latency i brikkesettet sikkert er myyyye lengre enn latency i minnet.

5311879[/snapback]

Ja, en iRAM med en kontroller som er koblet rett til PCIe-16x vil øke båndbredden fra ca 300 MB/s (som S-ATA kan gi per i dag), til 4000 MB/s som PCIe-16x kan gi. Med andre ord en enorm forbedring. Den teoretiske flaskehalsen vil reduseres kraftig, uten at jeg vil kalle 300 MB/s for dårlig. Her er det snakk om å gå fra super-duper raskt til ultra super-duper raskt. I teorien vil det nok PCIe-16x fortsatt være en flaskehals siden to kanaler med 667MHz DDR2 kan gi hele 10666 MB/s. I praksis tror jeg det blir lite merkbare ytelseforskjeller mellom 300 MB/s og 4000 MB/s siden selv 300 MB/s er svært raskt og trolig vil oppleves som øyeblikkelig respons.

Lenke til kommentar
Om du er villig til å betale 1200 kroner for 2gb rask lagring har du for mye penger...

5373023[/snapback]

Det er jo billigere enn både raptorer og SCSI disker som bla mange her på forumet desverre har brukt mange tusen på.

 

 

 

Hvordan kom du frem til den konklusjonen? Raptoren har på 74 GB ligger på ca 1500.-. Å betale 300,- for 72 GB mer er vel ikke galt. Skulle du ha gjort det med de brikkene så ville prisen blitt på 44400,- samt alle iRAM brikkene som ville trengs.

 

Og hvis du kun skal ga de 2 GBene, så vil prisen på 1200,-+ iRAM kortet koste mye mer uansett.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva i-RAM kommer til å koste, men tipper rundt 1000,-

 

Da blir det 2200,- for NOK lagringsplass for mitt OS, nærmest optimal hastighet, lav strømbruk og lydløs operasjon.

 

En 74GB Raptor kostet omtrent det samme de første seks månedene den var i salg, har også NOK lagringsplass for mitt OS, men også plass til program files, så vidt jeg har fått med meg bråker den også relativt mye.

 

Begge løsningene har NOK plass til samme pris, men for min del veier i-RAMs fordeler (veldig høy ytelse, lydløs) mye mer enn Raptor sine (mer plass)

 

Og der er hvordan jeg kom frem til den konklusjonen.

Lenke til kommentar

Har selv en raptor. Og jeg kan ikke si at jeg hører den. Den eneste gangen er når brodern testet sine med ett program for å teste ytelsen, da hørtes den godt. Men under normal kjøring så høres den ikke over andre disker.

 

Og utifra det jeg leste i denne tråden, så var vel ikke ytelsen hos iRAM spesielt bra i forhold til vanlige harddisker.

 

Men selv vil jeg vente til de kommer med skikkelige harddisker som kun bruker flashminne teknologi. De finnes, men koster da godt over 100.000 hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Og utifra det jeg leste i denne tråden, så var vel ikke ytelsen hos iRAM spesielt bra i forhold til vanlige harddisker.

5382895[/snapback]

Jeg vet ikke hvilken test du har lest, men det aner meg at det ikke stemmer det du sier.

Her er en test av den første utgaven av iRAM. I mange av testene utklasser iRAM vanlige harddisker (inkludert 15k SCSI-disker i Raid0 og Raptor 74GB) med 10-1000 ganger. Hvis ikke det kan kalles "spesielt bra" så vet ikke jeg...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og utifra det jeg leste i denne tråden, så var vel ikke ytelsen hos iRAM spesielt bra i forhold til vanlige harddisker.

5382895[/snapback]

Jeg vet ikke hvilken test du har lest, men det aner meg at det ikke stemmer det du sier.

Her er en test av den første utgaven av iRAM. I mange av testene utklasser iRAM vanlige harddisker (inkludert 15k SCSI-disker i Raid0 og Raptor 74GB) med 10-1000 ganger. Hvis ikke det kan kalles "spesielt bra" så vet ikke jeg...

5383356[/snapback]

 

Hvis du leste hva du quotet fra meg så nevner jeg ingen test. Men kun det jeg leste i denne tråden, hvor ett par nevnte at ytelsen ikke var overgod i forhold til HDD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og der er hvordan jeg kom frem til den konklusjonen.

 

Kjekt å se at det er noen som forstår hva dette produktet skal brukes til. Er 100% enig med deg at målet her er lynrask disk som også er dønn stille. Og når man snakker lynrask så er det et lite kvantehopp. Dagens PCer sin største flaskehals er i mine øyne harddisken. La meg få OS, programvare og temp/swap/scratch på en RAM basert disk så kan jeg ha all media og slikt liggende på en støyende disk i en server gjemt i en bod hvor jeg ikke hører den.

 

Minneprisene kommer til å gå nedover som prisen på all teknologi. Da vil slike ram disk løsninger bli meget attraktive for vanlige dødelige også. For de som har en del penger å brenne så kan du bygge deg en temmelig rå PC med denne i-Ram'en allerede i dag.

 

Noen som vet noe mer om hvem som skal importere/selge denne?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som vet når denne disken kommer? Februar var nevnt i artikkelen på hardware, men nå er vi i midten av mai, og jeg har ikke sett noe til den.

Er det kommet tester av den? Husker tomshardware hadde en test av forgjengeren, og der kjørte de også den i raid, noe som ga sinnsykt bra resultat. Såvidt jeg har skjønt så er jo ikke selv I-rammen spesielt dyr, flere tippet den til å koste rundt 1000 kroner, så da er det jo faktisk mulig å svi en halv månedslønn og smelle til med to I-ram, og så mye 2 Gb DDR 2 brikker mastercarden tåler før den smelter.

 

Trenger noe slikt, og er villig til å betale en arm og en fot. Noen som vet om det er noen

som iprterer herligheten til Europa? Eller må jeg legge ferien til Asia i år for å få fatt i herligheten? Er det i det hele tat sluppet ut på markedet?

 

Har bare masse spørsmål og ingen svar, så hjelp meg, trenger mere fart, og det snart.

Lenke til kommentar

på den nye versjonen, får håpe dei har komt på ei bedre løsning med tanke på strøm, husker ikkje kor lenge det batteriet holdt ut:P

 

eg skulle GJERNE hatt IRAM til min pc, får å korte ned på loading tid og slikt =) blir en fin liten swapdisk :D og kanskje OS seinare =)

Lenke til kommentar
på den nye versjonen, får håpe dei har komt på ei bedre løsning med tanke på strøm, husker ikkje kor lenge det batteriet holdt ut:P

 

eg skulle GJERNE hatt IRAM til min pc, får å korte ned på loading tid og slikt =) blir en fin liten swapdisk :D og kanskje OS seinare =)

6113033[/snapback]

 

16 timer skal batteriet vare på den siste I-ram'n. I min verden så holder det i mengder.

Har jo dessuten en diger UPS uansett, og om strømmen går så er det bare til å ha I-ram til å skrive til disk, droppe et disk-image så er det enkelt og greit å fikse når en har strøm.

 

Nå er jeg klar, og om nødvendig så skal jeg på ferie til Asia i sommer bare for å kjøpe

den. Me skulle jo helst sett at noen tar den i til Norge, så kan jeg bruke bilett pengene på flere rambrikker. Og kanskje kjøre to i raid :-))

 

Noen som har hørt noe om disse kommer ut snart? Og er det noen som vet om noen som vil ta disse til landet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...