Gå til innhold

i-Ram 2 kommer i februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med at den skal ha PCI-E x16 grensesnitt er at da forsvinner noe av enkeltheten med I-RAM.

Da må du jo installere drivere, mens nå er det bare s-ata drivere i tilfelle.

Hadde mye heller likt at den kom med s-ata300.

Den størst flaskehalsen nå er jo det at de faktisk har brukt en sata-pata konverter isteden for å utnutte sata fullt ut.

Blir vel også vanskelig å sette de i raid hvis de kommer som kort med PCI-E x16??

Endret av Zephyr
Lenke til kommentar

sloten som brukes er jo kun for å gi kortet strøm uansett da, så for den saks skyld kunne du like så godt dyttet det i en ISA port og fått nøyaktig samme ytelse.

 

å du trenger absolutt ikke ddr3200, da du aldri vil utnytte RAMen uansett pga grensesnittet. bare kjøp det billigste du får tak i.. :)

Lenke til kommentar

Stemmer det Jannis, men tok utgangspunkt i chistopher909 sin post om å kjøre data over PCI-E x16 porten.

Jeg mener det er en dårlig ide siden du da mest sannsynlig ikke kunne kjøre de i raid eller uten masse drivere.

Liker at ting er enkelt :D

 

Ang. minne så er vel faktisk 3200 minne det billigste nå på DDR.

Endret av Zephyr
Lenke til kommentar

Hvis du bruker pci-e 16x slotten så vil overføringshastigheten være mye høyere en 2 stk i raid!

Men du ønsker kansje å kjøre raid pga økt lagringskapasitet...

 

hmm lirer på om jeg skal prøve å skaffe meg en med 4x 512 brikker for sidevekslingsfil o.l.

Burde ikke koste så mye.

 

Edit: Bah, 190$ for den ene som ligger på fleebay.. tror det utgikk!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Hvis du bruker pci-e 16x slotten så vil overføringshastigheten være mye høyere en 2 stk i raid!

Men du ønsker kansje å kjøre raid pga økt lagringskapasitet...

 

hmm lirer på om jeg skal prøve å skaffe meg en med 4x 512 brikker for sidevekslingsfil o.l.

Burde ikke koste så mye.

 

Edit: Bah, 190$ for den ene som ligger på fleebay.. tror det utgikk!

8584416[/snapback]

 

Tester har uansett vist (anandtech) at det var minimalt med ytelse å hente.

Lenke til kommentar
å du trenger absolutt ikke ddr3200, da du aldri vil utnytte RAMen uansett pga grensesnittet. bare kjøp det billigste du får tak i.. :)

8553536[/snapback]

Akkurat det er jo en god grunn for at det bør komme iRam med DDR2-støtte snart. DDR2 er både billigere enn DDR og kommer i større kapasiteter (2GiB-moduler). At DDR2 har større hastighet spiller ingen rolle i denne sammenhengen, men pris og kapasitet gjør det.

Lenke til kommentar
Tenker dei droppa det heile når dei såg Solid state disk'ene komme...

8085726[/snapback]

Jepp, samme tenkte jeg, men hastigheten er vel bedre på i-ram?

8087116[/snapback]

 

Ja. mye mye mye mye raskere. Såpass mye raskere at det blir interfacet den bruker som blir flaskehalsen og ikke harddisken i seg selv.

 

Greit nok at SSD er på vei inn, og at om et år eller to så får du sikkert SSD'er til overkommelige priser med grei størrelse, men de vil NEPPE være veldig mye raskere enn dagens HDD på sekvensiell lesing. Dagens SSD er jo tross alt betydelig TREGERE enn dagens HDD.

 

Så, nei, jeg ser ikke på flash/NAND baserte SSD som noe slags direkte konkurranse egentlig. I-ram 2 vil fremdeles ligge i en helt annen klasse når det kommer til ytelse, og jeg for min del bytter gjerne bort litt størrelse for å få mange ganger bedre ytelse.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisann..

 

Ja, kan vel det.

 

Jeg har da 2 stk I-RAM i raid0. Tilsammen 8G som OS disk.

Ting går da fort....veldig fort :D

 

Det morsomste er vel uansett lyden. Det er ingen.....

 

I min komplett vannkjølte maskin er det da INGEN lyd :w00t:

 

Vet ikke helt hva du lurer på , men hvis du lurer på om det er verdt det så er det vel det hvis du har masse ram liggnede og endel kroner til overs.

 

Husk at det er LITE plass til MASSE kroner.

 

Er det noe spesiellt du lurer på eller noen bechmarks du vil ha så bare si fra så skal jeg ordne det.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

 

Det jeg lurer på er vel egentlig om du merker noen ytelsesforbedring sånn i praksis. Blir litt forvirret av de testene jeg leser!

 

Jeg skal bygge en ny PC rettet mot photoshop og spilling.

 

Tenkte først at iRAM ville være fint å bruke som scratchdisk i Photoshop - PS bruker diskplass som virtuelt minne når filene er store. I går leste jeg imidlertid at hvis jeg kliner til med 8 GB RAM og 64bit OS, så bruker jeg antakelig ikke scratchdisk overhode, så da faller behovet litt bort.

 

Tenkte også det kunne være aktuelt som en midlertidig lagringsplass for bilder jeg holder på med, men i denne teste her er det veldig lite å hente. Ser ut til at PS i seg selv er flaskehalsen her.

http://www.tomshardware.com/2005/09/07/can...yte/page10.html

Her ser man at å lagre en 300 MB fil i Photoshop er bare såvidt litt raskere med iRAM.

 

Synes det er litt rart, for det er flere tester hvor iRAM er drittrask på lese, skrive og filkopiering:

http://techreport.com/reviews/2006q1/gigab...am/index.x?pg=4

http://techreport.com/reviews/2006q1/gigab...am/index.x?pg=5

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2480&p=10

Aanad skriver også at:

By far, the biggest performance improvements we saw when using the i-RAM were obviously with disk intensive operations such as file copying. If your applications or usage models involve a lot of data movement without much manipulation, then the i-RAM may very well be what you need.

 

Det som gjenstår da er pagefile for OSet. Har tenkt å ha OS på en raptor, eller ev to i raid 0, og da er spørsmålet om det egnetlig blir så mye å hente på en iRAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...