Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette stemmer, men i xp så har jeg hørt at de kunne være lurt å lage 1gb med pagefile på en annen disk om du har to eller fler disker i systemet? får man noe mer ytelse ut av dette? og fungere det å gjøre slikt i vista også?

8006717[/snapback]

 

Quoter meg selv i håp om svar.

 

I tillegg har jeg et nytt spørsmål, dette gjelder de som enten har to eller flere harddisker.

Noen som har merket at vista slår av disken man ikke bruker? slik er det vertfall her med disk nummer to, som jeg bruker til lagring. Hvis det er en stund siden jeg har vært innpå den og jeg åpner en fil, f.eks en musikk fil så hører jeg disken spinner opp og det tar 2-3 sekunder før den faktisk spiller av.

 

Er dette en funksjon jeg kan slå av og på et sted?

8012139[/snapback]

Sjekk power under kontrollpanel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quoter meg selv i håp om svar.

 

I tillegg har jeg et nytt spørsmål, dette gjelder de som enten har to eller flere harddisker.

Noen som har merket at vista slår av disken man ikke bruker? slik er det vertfall her med disk nummer to, som jeg bruker til lagring. Hvis det er en stund siden jeg har vært innpå den og jeg åpner en fil, f.eks en musikk fil så hører jeg disken spinner opp og det tar 2-3 sekunder før den faktisk spiller av.

 

Er dette en funksjon jeg kan slå av og på et sted?

8012139[/snapback]

Kontrollpanel> Power Options> Choose when to turn off the display> Change advanced power settings> Harddisk

Lenke til kommentar

Den kan ikke "avinstalleres" men disables .

 

 

Turn Windows Defender real-time protection on or off

 

To help prevent spyware and other unwanted software from infecting your computer, turn on Windows Defender real-time protection and select all real-time protection options. Real-time protection alerts you when spyware and other potentially unwanted software attempts to install itself or run on your computer. You are also alerted if programs attempt to change important Windows settings.

 

Click to open Windows Defender.

 

Click Tools, and then click Options.

 

Under Real-time protection options, select the Use real-time protection (recommended) check box.

 

Select the options you want. To help protect your privacy and your computer, we recommend that you select all real-time protection options.

 

Under Choose if Windows Defender should notify you about:, select the options you want, and then click Save. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som har dårlig lyd med:

 

Creative Sound Blaster Audigy Series Vista Beta Driver 2.12.0001 12 Jan 07??

 

Da jeg prøvde vista beta2 med XP x64 lyddrivere var lyden helt konge klar og fin..

8012334[/snapback]

 

Creative Sound Blaster X-Fi series Vista Driver 2.13.0001 (40.46 MB) 28 Dec 06

 

Prøv den, ligger på sidene dems.

8012628[/snapback]

 

 

 

Denne driveren er jo til X-fi kort.

 

Det er vell best å smøre seg med litt tålmodighet til creative får ut fingeren og slipper en bra driver til Audigy 2 Zs.

Endret av Biomec
Lenke til kommentar
Den kan ikke "avinstalleres" men disables .

 

 

Turn Windows Defender real-time protection on or off

 

To help prevent spyware and other unwanted software from infecting your computer, turn on Windows Defender real-time protection and select all real-time protection options. Real-time protection alerts you when spyware and other potentially unwanted software attempts to install itself or run on your computer. You are also alerted if programs attempt to change important Windows settings.

 

Click to open Windows Defender.

 

Click Tools, and then click Options.

 

Under Real-time protection options, select the Use real-time protection (recommended) check box.

 

Select the options you want. To help protect your privacy and your computer, we recommend that you select all real-time protection options.

 

Under Choose if Windows Defender should notify you about:, select the options you want, and then click Save.  If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

8013591[/snapback]

Takker :)

Lenke til kommentar
Windows & Windows Vista

 

        * Clicking links in some applications (e.g. some instant messaging programs) might not open them in Firefox, even if you have set it as your default browser. To workaround this problem, go to Start -> Default Programs -> Set default programs for this computer, expand custom, select the radio button next to the app you want to set as the system wide default app (e.g. Firefox, etc.), and apply.

        * Using the context menu (right-clicking on the Firefox icon) to start in Safe Mode, doesn't work. As a workaround, use the "Mozilla Firefox (Safe Mode)" menu item that appears in the Start Menu instead.

        * A Windows Media Player (WMP) plugin is not provided with Windows Vista. As a workaround, in order to view Windows Media content, you can follow these instructions. Note that after installing you may have to get a security update and apply it before you can see the content in the browser.

        * Vista Parental Controls are not completely honored. In particular, file downloads do not honor Vista's parental control settings. This will be addressed in an upcoming Firefox release.

        * When migrating from Internet Explorer 7 to Firefox, cookies and saved form history are not imported.

 

Kjente Vistaproblem for Firefox. Man kan laste ned en oppdatering til Fx idag og bli kvitt de problemene :thumbup:

Lenke til kommentar

Har endelig fått lagt inn Vista Ultimate OEM på min maskin, noe som ikke foreløp helt uten problemer:

 

- Vista klarte ikke til å begynne med å kjøre 1366x768 på min 32" LCD-TV, jeg måtte manuelt stille fra en jalla 720x400 oppløsning (der skjermbildet selvfølgelig ble kuttet) til 1280x1024. 1366x768 fikk jeg ikke før jeg la inn ForceWare-driverene til mine 2x 8800GTS.

 

- IE7 kom med stadighet med feilmeldinger om at det ikke ble avsluttet skikkelig når jeg lukket det på vanlig vis. Ved en mer grundig undersøkelse (les: reinstallasjon av Vista), fant jeg imidlertid ut at det var Windows Live Messenger sin IE-toolbar som forårsaket problemene. Apropos WLM, jeg fikk også hele tiden feilmeldinger at kontaktlisten ikke kunne hentes da jeg skulle logge meg inn. Men plutselig etter et par timer fungerte dette...

 

- Windows Mobile Device Center, som jeg lastet ned i etterkant, førte min HTC TyTN dobbelt opp i Windows Media Player. En liten hack i Regedit var imidlertid nok til å fikse dette.

 

- Vista hadde ikke innebygde drivere for webkameraet mitt, et Microsoft LifeCam VX-1000. Og 1.3-versjonen av LifeCam programvaren var ikke å få tak i gjennom Microsofts hjemmesider, jeg måtte laste det ned fra FileMirrors.

 

- Men det største problemet jeg hadde (det som til slutt fikk meg til å reinstallere), var den nye måten Vista håndterer oppstartsfilene på. NTLDR, NTDETECT.COM og Boot.ini er nå historie, og er erstattet med Boot Configuration Data (BCD)-filer som er langt vanskeligere å håndtere (bcdedit.exe er en umulig program å bruke). Saken var den at Vista klarte å installere oppstartsfilene på en annen harddiskstasjon enn den som selve Vista var installert på. Dette pga at jeg rett før installasjonen opprettet en RAID0-partisjon, uten å sette denne som 1. oppstartsprioritet i BIOS. Jeg hadde ikke rettigheter til å flytte eller slette disse nye oppstartsfilene, selv om jeg tok full eierskap av alle disse. Men en reinstallasjon fikset som sagt dette...

 

- Et problem som jeg fremdeles sliter med, er at hvilemodus (når man trykker på Standby-knappen i Start-menyen) ikke fungerer - det går ikke an å starte opp Vista igjen etterpå. Men det er et probllem jeg kan leve med...

 

Men ellers er jeg ganske så godt fornøyd med Vista, maskinen scorer 5,9 på alle ytelsestestene - bortsett fra på CPUen som scorer 5,8 (Intel C2D E6600 @ 3,6GHz - hva skal til for å score 5,9 der..?). Alle programmer flyter generelt veldig godt, f.eks World of Warcraft har aldri gått bedre på maskinen min. Så dette blir nok et langvarig prosjekt, akkurat som da jeg gikk over fra Windows 98, til 2000 og til XP for første gang...

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Er det faktisk sånn at det er fullstendig umulig å få kjørt Windows Explorer som administrator (elevert) når man er logget inn på en administratorkonto? Å måtte bruke kommandolinje for å få lov til å "adminstrere" litt i filene til brukere ser jeg ikke på som et framskritt.. :)

 

 

Cwn

Lenke til kommentar
Windows & Windows Vista

 

        * Clicking links in some applications (e.g. some instant messaging programs) might not open them in Firefox, even if you have set it as your default browser. To workaround this problem, go to Start -> Default Programs -> Set default programs for this computer, expand custom, select the radio button next to the app you want to set as the system wide default app (e.g. Firefox, etc.), and apply.

        * Using the context menu (right-clicking on the Firefox icon) to start in Safe Mode, doesn't work. As a workaround, use the "Mozilla Firefox (Safe Mode)" menu item that appears in the Start Menu instead.

        * A Windows Media Player (WMP) plugin is not provided with Windows Vista. As a workaround, in order to view Windows Media content, you can follow these instructions. Note that after installing you may have to get a security update and apply it before you can see the content in the browser.

        * Vista Parental Controls are not completely honored. In particular, file downloads do not honor Vista's parental control settings. This will be addressed in an upcoming Firefox release.

        * When migrating from Internet Explorer 7 to Firefox, cookies and saved form history are not imported.

 

Kjente Vistaproblem for Firefox. Man kan laste ned en oppdatering til Fx idag og bli kvitt de problemene :thumbup:

8014826[/snapback]

 

Ah, herrrlig! Har irritert meg over dette en stund.

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har et meget merkelig problem i Windows Vista nå. Det startet opp da jeg slo på pcen i dag. Det er slik at jeg ikke får koblet meg til internet, dog når jeg sjekker instilligene og "reparer" tilkoblingen står det at det er ingen feil. Og i cmd ser jeg at jeg har kontakt med Bluecom, som er hosten min.

 

Det som skjer er at når jeg går inn i f.eks. Firefox så er det helt hvitt, og når jeg prøver å laste en ny side - ja da reagerer den i et millisekund også går browseren tilbake på samme stand som den var da jeg startet programmet. Altså helt hvitt og ingen reaksjon. I IE 7.0 har jeg det samme problemet, bare at den hvite browser skjermen er erstattet med den vanlige feilmeldingsskjermen for internet av MS.

Etter jeg f.eks. går ut av både MSN messenger, IE og Firefox så kommer det opp en feilmelding og det står vel at programmet har utført en ulovlig operasjon og jeg må trykke lukk.

 

Har prøvd å reinstallere drivere, og prøvd mange nettverkstriks, inkl. kjørt troubleshooteren i Windows Live messenger der jeg fikk feilkode: "80072ee7". Dvs. hake på DNS og den nederste tingen, som jeg ikke husker i farten. Kan komme tilbake med sceenshots hvis det er interessant.

Lenke til kommentar

Hadde problem med å komme på nett med pc i går. Trådløst. Fikk pc`n tilbake fra service og interett funket ikke. La inn drivere, avinstallerte kort og sto i. Tilslutt prøvde jeg å plugge ut strøm fra både modem og router, og da funket det.

 

Hadde hele tiden en stasjonær som funket.

 

Så prøv det først. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...