Gå til innhold

Ny Athlon 64 FX scorer dårligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye vil den koste?

5265595[/snapback]

Sikkert noe av det samme som FX-57 koster i dag, rundt 9k.

5265695[/snapback]

Da FX-57 kom, la den seg over FX-55 i pris, i stede for å presse FX-55 nedover og "ta over" prisen. (som ble gjort da FX-53 og FX-55 kom). Så jeg blir ikke forundret om FX-60 legger seg over FX-57. Men jeg skal ikke si noe for sikkert.
Lenke til kommentar
Ny Athlon 64 FX scorer dårligere

Hah, her hadde jeg tenkt å velte meg i katastrofenyheter om et skikkelig feilgrep fra AMD som kunne fått hele selskapet til å komme på konkursens rand, og så er den eneste nyheten at "The Inquirer" har lastet ned 3DMark05.

 

:p

5266471[/snapback]

Jaha..? :!:

 

Om FX59 også kommer tipper jeg at både den og FX60 vil ligge på 10k +-1k.. men bare spekulasjoner :)

Lenke til kommentar

Om FX-59 kommer vil nok den knuse FX-60 ganske heftig på spill med annet det er optimalisert for dual.

 

Men syns det går veldig snaut på spillfronten når det gjelder optimalisering for dualcore. Er et og annet spill her & der som kommer med støtte. Det burde vært mulig å fått lastet ned patch'er til dagens populære titler som lot det ta i bruk dobble kjerner.

 

Virker ikke som spill utviklerne tenker så veldig fremtidsrettet. De presser heller bare skjermkortet og så sitter å klager over for liten cpu kraft. Men nå har de dobbelt så mye kraft å rutte med samt hatt det en god stund og ikke minst visst at det skulle komme for lenge siden. ATI og Nvidia er ikke spesiellt bedre når det gjelder driver støtte. AMD og Intel er sikkert mer enn glade hvis de kan hjelpe til tidlig i prosessen for å implementere støtte for deres prosessorer. Men neida..

 

:thumbdown:

 

Gi oss skikkelig dual støtte! Så jeg får bruk for denna gamle haugen av en maskin jeg sitter på!

Lenke til kommentar
Om FX-59 kommer vil nok den knuse FX-60 ganske heftig på spill med annet det er optimalisert for dual.

5266791[/snapback]

Knuse og knuse.. Vi snakker vel om en forskjell i klokkehastighet på 15% og dermed teoretisk maksimalt 15% bedre ytelse i favør av FX59.

 

Det er jo spørs hvor kritisk man mener 15% forskjell er, men om jeg skulle handle bil og en selger hadde sagt at en bil med 115 kW motor generelt knuser ganske heftig en litt lavere modell av samme bil med 100 kW motor så ville jeg kanskje bedt om å få prate med en annen selger eller gått til konkurrenten og sett på bilene der i stedet for. Særlig om med 100kW motor hadde spesielle egenskaper som kommer godt med. F.eks 4-hjulsdrift.

Lenke til kommentar

Og en dualcore er like nyttig i spill nå om dagen som en 4-hjuls trekk i miami.

 

Om 15% ikke er så mye å bry seg om vil ikke en overgang fra en XP prosessor til A64 være nødvendig heller. Da man tjener kanskje 15% på en overgang fra XP3200+ til A64

3700+

 

Hvilket vil si. Spar pengene å kjøp en XP prosessor...?

Lenke til kommentar

Ikke glem at spill som kommer ut i dag ble begynt på for 2+ år siden. De sier også selv at det er vanskelig å være fremtidsrettet i en slik bransje med tanke på åssen hardware som blir lansert. Det er lett for dem å knele et system som f.eks. FX-57 og 2x7800gtx, men spill skal trossalt ha fin flyt på mange forskjellige systemer 2 år fremover i tid. Angående patche et spill til å støtte dualcore er litt vanskelig ettersom et spill er basert på en "motor", som ikke like lett kan oppgraderes som det er å sette i en twinturbo i en bil. Noen spillutviklere er flinkere til å være fremtidsrettet enn andre.

Lenke til kommentar

En annen ting som folk ser ut til å glemme (iallefall i slike tester) er at brukere flest gjerne har en antivirus som snurrer og går i bakgrunnen, en brannmur, e-post klienten, kanskje en torrent-nedlasting, winamp-agent, iTunes, QuickTime, Firefox ++

 

I et slikt scenario så er det FX-60 som "gruser" FX-59 ...

 

Men, de som bruker 10k på en CPU for å spille spill sørger vel gjerne for å ha en egen installasjon av OS'et som er strippet for all unødvendig dritt også, for å unngå unødvendige program som står i bakgrunnen og stjeler ressurser... Isåfall er nok FX-57 (og evt. 59) valget frem til spillene støtter dual-core.

 

Uansett, her er det kun snakk om et navn, som skal gi en pekepinn på relativ ytelse i et bredt spekter. Overskriften til hw.no minner mest om det Se&Rør / VG presterer.

Lenke til kommentar
En annen ting som folk ser ut til å glemme (iallefall i slike tester) er at brukere flest gjerne har en antivirus som snurrer og går i bakgrunnen, en brannmur, e-post klienten, kanskje en torrent-nedlasting, winamp-agent, iTunes, QuickTime, Firefox ++

5267784[/snapback]

Er noen av de programmene optimalisért for dual-core?
Lenke til kommentar
Om FX-59 kommer vil nok den knuse FX-60 ganske heftig på spill med annet det er optimalisert for dual.

 

Men syns det går veldig snaut på spillfronten når det gjelder optimalisering for dualcore. Er et og annet spill her & der som kommer med støtte. Det burde vært mulig å fått lastet ned patch'er til dagens populære titler som lot det ta i bruk dobble kjerner.

 

Virker ikke som spill utviklerne tenker så veldig fremtidsrettet. De presser heller bare skjermkortet og så sitter å klager over for liten cpu kraft. Men nå har de dobbelt så mye kraft å rutte med samt hatt det en god stund og ikke minst visst at det skulle komme for lenge siden. ATI og Nvidia er ikke spesiellt bedre når det gjelder driver støtte. AMD og Intel er sikkert mer enn glade hvis de kan hjelpe til tidlig i prosessen for å implementere støtte for deres prosessorer. Men neida..

 

:thumbdown:

 

Gi oss skikkelig dual støtte! Så jeg får bruk for denna gamle haugen av en maskin jeg sitter på!

5266791[/snapback]

 

Problemet er at dersom et spill ikke er laget for bruk av tråder fra grunnen av, så er det laangt fra trivielt å lage en 'patch' som skal endre på det. I de tilfellene det kanskje er mulig, så er det nok fortsatt for tid- og ressurskrevende til at det kommer til å lønne seg for spillselskapene.

 

Hva er vitsen med en patch for multithreading som kommer ut om 1-2 år? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...