Gå til innhold

Utfordring: AMD vs Intel - forumkonkuranse!


myhken

Anbefalte innlegg

Da blir det to timer med opptak fra VESTFOLD TV....skulle nok løse saken.

Poenget er ikke hva innholdet er, men at vi får en film som er helt lik hos alle.

 

Skal fikse dette i løpet av uken, kanskje i løpet av helgen.

 

Av programmer kan vi starte med Nero 7, så kan dere komme med flere forslag. Helst programmer som det finnes prøve versjoner, 15 eller 30 dagers eller lignende. Og de som har andre programmer kan jo poste resultatene fra disse også. Så får vi kanskje ett godt grunnlag, og muligheten til å se om noen programmer funker bedre enn andre på de ulike plattformene. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake til topic.

 

Hvis dette er en duell mellom desktop dual-core cpu. Vil det si at vi da kan ha med en FX-60 som er en desktop dualcore?

 

Men hvorfor ikke en Opteron165? Dette er en S939 dekstop dual-core prosessor og ikke en server prosessor som du sier myhken2.

 

Jeg ville endret topic til AMD vs Intel og tillatt _alle_ s939 prosessorer som jo er desktop socket! Dvs. inkluder Opteron165 og FX-60.

 

Skal man flisespikke litt så er også S940 Opteron en workstation socket og ikke bare server. Snorreh kjører en 2 CPU singlecore S940 workstation pc som også vant HW.NO konkuransen for beste PC(ikke server) for ca. 1 år siden.(dvs. hovedkortene selges som workstation HK)

 

Så skal man begynne å eksludere produkter som er innenfor workstation/desktop klassen så er jo testen allerede urettferdig.

 

ArticOC er en av mange brukere med Opty165 på et DFI S939 hovedkort, få med disse også. Slik jeg ser det kan vi ha 2 testklasser og en duell liste utfra de andre testene:

 

1. Raskeste system (pcklasse single-core, dualcore og dualcpu_singlecore).

Her kan innenfor nevnte klasser delta og konkurrere fritt mot hverandre.

 

Alle må oppgi sine specs og om vi skal tillate overklokking eller ikke kan vi diskutere iom at det er fri konkuranse. Her er det den som er raskest uavhengig av system som vinner klasses. Men specs/oc må oppgis.

 

NB! Eneste kravet er at systemet kjøres innenfor de specs man ellers kjører 24/7 og at det er en brukspc og ikke ren overklokkingsplattform. Slik at vi ikke får inn spesialdesignede OC oppsett, men reelle bruksoppsett. Dette klarer vi lett å skille.

 

2. Raskest dual-core. (uklokket)

Her er alt av dualcore pc prosessorer tillatt. Dvs alle prosessorer som kan klassifiseres til en pc plattform. Innenfor AMD er dette typisk S939 X2, S939 FX-60 og S939 Opteron165. S940 dualcore-singlecpu HK Workstation får man heller diskutere hvorvidt er tillatt.

 

3. Duell dual-core. (uklokket)

Her kan man sette opp klasser som er naturlige motstandere fra klasse 2. testen og sette resultatene opp mot hverandre. Ergo trenger man ikke 3 tester men man tar bare resultatene fra testklasse 2.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Da blir det to timer med opptak fra VESTFOLD TV....skulle nok løse saken.

Poenget er ikke hva innholdet er, men at vi får en film som er helt lik hos alle.

 

Skal fikse dette i løpet av uken, kanskje i løpet av helgen.

 

Av programmer kan vi starte med Nero 7, så kan dere komme med flere forslag. Helst programmer som det finnes prøve versjoner, 15 eller 30 dagers eller lignende. Og de som har andre programmer kan jo poste resultatene fra disse også. Så får vi kanskje ett godt grunnlag, og muligheten til å se om noen programmer funker bedre enn andre på de ulike plattformene. :thumbup:

5209306[/snapback]

 

Hvor stor blir en fil med to timers opptak? Den største filen jeg har lastet ned var på 1,2 Gb, og det tok over 12 timer. Har ikke lyst til å starte en slik nedlasting igjen. :no:

 

Hva med å legge ut et opptak på en halv time også, slik at vi med treg internettforbindelse kan være med?

Lenke til kommentar

Hadde du lest til lengre opp, så sier jeg at det ikke er noe problem.

La oss teste alle mulige CPU'er. Poenget er at så lenge man får en skikkelig spesifikasjon, slik at det er lett å sette sammen en tilsvarende pc, så er det greit.

 

Men jeg vil ikke konkludere med at AMD er bedre enn Intel hvis det kun er de tyngste server CPU'ene som slår Intel.

Meningen er at dette blir ett resultat for oss "normale" personer som har planer om å kjøpe seg en ny pc innenfor rimlighetens grenser.

 

Står valget mellom Intel D840 eller AMD X2 4800+ så kan det være greit å kunne se om hvilken av disse som er best på video encoding, hvis det er en viktig faktor.

 

edit: En film på to timer, burde jeg kunne få ned til ca 700 MB. Men selvsagt, vi kunne jo greie oss med en film på en time....

 

Kan kanskje legge ut to filer på en time. Så kan man velge. Er jo bare å gange med to. :)

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Myhken2:

Jeg så aldri at du sa det var greit i dine innlegg før mitt inlegg? Men ok :)

Jeg kom uansett med et forslag til hvordan vi kan dele opp testklassene i interessante kategorier :) Hvis det kan brukes.

 

Mine forslag til klasser vil heller ikke gi noen urettferdige inndelinger.

 

Når det gjelder film foreslår jeg at en med digitalt videokamera lager en 30-120 minutters testsnutt i ønsket format. Evt. kan man dele opp i 3 filer, 30m, 60m, 120m, slik at man evt. kan kjøre alle eller velge hvem man vil kjøre. Man lager resultatsliste for alle.

 

Kameraet kan settes til å filme ut av et vindu el. og laste den opp på en server.

Det å bruke komersielt materiale blir uansett feil.

 

Om det er problemer med filpass så kan jeg minne om at gmail har 1GB pr konto hvor man kan bruke en "filklient" for å laste opp/ned.

 

 

EDIT:

Det hadde vært kjekt om forumet hadde en "muse-over nick boble" funksjon med ett tekstfelt hvor alle kunne lagt inn eks. sine sysspecs. (ikke at den hentet "min maskinvare" men et eget felt i profilen med tittel "nick boble-tekst"

 

Da kunne man laget resultatlisten i forumet med reelle nick linker slik at lurte man på specen til deltakeren var det kun å holde musen over nicket så fikk man brukerens oppsett i et boblevindu.

 

En slik bobletekst-på-nick funksjon kunne uansett vært en fin forum funksjon til mange formål.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ening med Theo343, det må være mulig å dele inn i noen klasser slik at flest mulig kan delta. Personlig syns jeg også klokking bør få være med, men selvsagt ikke i ren konkurranse med uklokkede systemer. Og som Theo343 skisserer 24/7 systemer, ikke tørris drevne kanskje...

 

 

Men bare lurer på en liten ting, støtter Nero7 eller andre relevante programmer dualcore, slik at begge kjerner tar aktivt del i prosessen?

Lenke til kommentar
Ening med Theo343, det må være mulig å dele inn i noen klasser slik at flest mulig kan delta. Personlig syns jeg også klokking bør få være med, men selvsagt ikke i ren konkurranse med uklokkede systemer. Og som Theo343 skisserer 24/7 systemer, ikke tørris drevne kanskje...

 

 

Men bare lurer på en liten ting, støtter Nero7 eller andre relevante programmer dualcore, slik at begge kjerner tar aktivt del i prosessen?

5209761[/snapback]

 

Nero 7 ser ikke ut til å støtte dual core, siden jeg aldri får brukt mer enn ca 50%. Og dette med max instillinger.....

 

Men likevel er dual core CPU'er (Intel i alle fall) blitt en god del raskere når det gjelder Nero 7 i forhold til vanlige Intel cpu'er.

 

Og når det gjelder filmfil: Jeg tar nå opp fra VESTFOLD TV. Skulle noen ha problemer med dette, håper jeg de sender meg en mail først, før "onkel" står på døra og beslaglegger alt....eller webhosten min stenger sidene. :ermm:

har ikke video kamera, ellers skulle jeg selvsagt brukt dette.

 

Når det gjelder plass: Har 120 GB på webserveren min i USA, så har ikke noe problemer med plass. Der er linjene greie også, så legger filene her.

 

edit: Adressen blir: http://www.amdvsintel.net

Film filene er på plass i morgen regner jeg med.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

konge... Dette blir spennede...

 

Snakker vi her da vi skal teste så mange systemer som mulig:

 

Single, Dual, Dual+HT, og synes vi skal få lov til å få bruke "våre" 24/7 systemer, klokket eller ikke, for det er nok av folk som kjører Std. hastighet, så da blir det heller med inntresannt å se hvilken plattform som er best! :thumbup:

Lenke til kommentar
konge... Dette blir spennede...

 

Snakker vi her da vi skal teste så mange systemer som mulig:

 

Single, Dual, Dual+HT, og synes vi skal få lov til å få bruke "våre" 24/7 systemer, klokket eller ikke, for det er nok av folk som kjører Std. hastighet, så da blir det heller med inntresannt å se hvilken plattform som er best!  :thumbup:

5210243[/snapback]

 

Jepp alt er lov...så lenge man ikke prøver å skjule hvor klokket systemet er eller noe.... men nevner igjen: Når jeg skal konkludere om en måneds tid eller noe, blir det basert på uklokkete systemer i første omgang. Så kan man nevne at i overklokket tilstand yter det og det systemet best.

 

Husk dette er en test som retter seg mot fremtidige kjøpere, som kanskje ikke har planer om å overklokke. Og det blir derfor feil å påstå at AMD er bedre enn Intel hvis man må overklokke for å få det til.

 

Mer interessant er nok sammensettningen av hardware, som hovedkort og minne brikker. Her kan man nok tjene på å velge de "rette" delene.

Lenke til kommentar

Kan bli artig å se hvordan systemene yter mot hverandre. Syns ikke man burde utelukke noen systemer. Selvsagt holde hovedvekten på vanlige systemer som vanlige folk bruker, men kan være moro å se hvordan ekstremt overklokkete systemer yter mot vanlige pcer. Og hvordan 2xCPU@s940 vs 1xDual-CPU@939. Hvis mange viser interesse for denne tråden og siden din tror jeg det blir bra! Skal prøve å bidra når jeg får mitt Operon 146 system hvis single-core ønskes med også!

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt link til Nero 7 trial versjon (100 MB). Hjemmesidene for duellen

 

edit: Adressen til sidene blir amdvsintel.net om ca 2-3 dager.

 

Kom gjerne med forslag til andre programmer, men gi meg da linken til hjemmesidene og gi beskjed om de har prøve versjon ute.

 

 

Nå er snart opptaket av første time ferdig, så må jeg konvertere det med Divx og laste det opp....

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Iom. at vi åpner for alle vil jeg tro det er stooooor interesse for en "AMD vs Intel" konkuranse internt her på forumet? Eller hva sier dere forumbrukere? hehe.

 

Hvis Topicen endres ennå bittelitt til "AMD vs Intel - forumkonkuranse!" el. med konkuranse i navnent, så vil jeg tro interessen vokser raskt. ;) Samt at man lager en oversiktelig førstepost med lettfordøyelig informasjon om deltakerklasser og , konkuranse formål og stor link til siden din.

 

Og alle resultater bør legges ut i en oversikt, tabell på en webside el. hvor man kanskje i tillegg sorterer i forskjellige klasser. Men at man har alle resultatene med noe specinfo inkludert tilgjengelig.

 

EDIT:

Flott side myhken2 ;).

 

Man kan sikkert lage flere konkuranser rundt dette når den første malen er lagt og utført med erfaring :)

 

EDIT2:

Oj, jeg ble plutselig litt skjelven når jeg så du hadde lagt ut meg på siden *ler og ler*. Men vi får vel til en god klassifisering underveis vil jeg tro, mitt inspill behøver ikke være noen endelig fasit. Men takker uansett hehe.

 

PS! Du får lov å lese korrektur på min tekst, jeg er ingen kløpper på å skrive riktig, her er det fort og gæli-touch med sleggetakt på fingerne som gjelder ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
myhken2 Postet i dag, 16:25

Husk dette er en test som retter seg mot fremtidige kjøpere, som kanskje ikke har planer om å overklokke. Og det blir derfor feil å påstå at AMD er bedre enn Intel hvis man må overklokke for å få det til.

Det kan jeg godt si meg enig i, den store massen av brukere klokker jo ikke, men andelen klokkere her på forumet er jo relativt stor. Selv ville det aldri falle meg inn å bruke noe uklokket...

Også må jeg bare få si at jeg syns kanskje det skinner litt gjennom her, at du er livredd for at AMD skal vise seg bedre på noe vis :whistle: .

Husk at man klokker Pentium også, så begge deler er sånn sett interessant. Man skal selvsagt ikke lage konklusjoner om beste merke utfra et klokket system mot et uklokket, men det kan være interssant å se om feks med litt god kjøling kan enkode filmen like raskt med en billig 820D, som en standard X2 4400 som koster det dobbelte.

 

Jeg mener denne testen vanskelig kan brukes som håndfast "bevis" for at det ene merket er bedre enn det andre uansett, til det er nok de lokale forskjeller for store. Som Theo bla nevnte er det DDR2 minne med slappere timings og høyere hastighet i P4 systemene, mens AMD benytter vanlig DDR. Så man kan ikke direkte sammenlikne hastighet og timings likt.

Men det kan jo gi en grei indikasjon på hvilke HW sammensetninger som fungerer best til denne typen oppgaver da.

Lenke til kommentar

Jepps jeg tror det får bli målet med dette... å vise hvilken hardware sammensetninger som gir best ytelse til spesifike formål. Noe løst selvf. siden man ikke klarer å replikere alle variabler spesielt på en software plattform(da måtte man lastet en CD med OS som man utførte testene fra med skriving til HDD el.). Men det blir alikevel en god veiledende sak.

 

Husk at alle variabler er viktig og må oppplyses om. Kjører du et FAT32 filsystem kontra NTFS så får du en helt annen IO overhead osv. Hvorvidt man skal si at alle må kjøre samme filsystem hvor videofilen leses og skrives, NTFS? Alle brukerne kjører sikkert en eller annen form for NT som støtter nyere versjoner av NTFS(hvor filsystemet er en del av testen). Og igjen at filen leses og skrives til samme disk og partisjon!

 

Når første del er utført kan vi sikkert også utvide det(med iniatativ takers velsignelse) til flere type tester. For jeg synes ideen er god. En skikkelig bruker test basert på forumbrukernes systemer.

 

Man kan jo ikke få bedre veiledning enn det? Hw/os info, oppsettsinfo, arbeidsoppgave og resultat basert på forumbrukernes systemer ;)

 

Og dette må være en ærlig greie. Har man benyttet spesielle tweaks i systemet enten hw messig eller os messig så må man opplyse om det, ellers lærer man jo ikke noe av dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

kan bli litt vanskelig å få til hvis vi ber deltakerne om å reinstallere maskinene sine.

Jeg tror vi kan få det til med noen enkle veiledninger for testen.

 

HW:

Allerede oppgitt lenger opp.

 

OS: (så sant ikke Nero7 har noen spesielle krav til OS)

- Windows2000 Pro SP5?

- WindowsXP Home og Pro SP2

- Evt. Windows 2003 SP1.

- 32/64bit OS. Hvorvidt du kjører 32bit eller 64bit utgave av XP/w2k3 er opp til deg, men oppgi det her slik at resultatet havner i riktig klasse.

 

Vi kan evt. lage en liste over hvilke standard tweaks i OS man kan gjøre før testen. Slike ting som å slå av antivirus, disable uhensiktsmessige services osv.

 

Filsystem:

- NTFS (hvordan du konfiguerer dette er din sak, men oppgi evt. spesielle tweaks du har gjort).

- Denne partisjonen skal være kilde og mål. Hvis programmet kan konfiguereres med arbeidsområde skal det også være på denne partisjonen. (fair enough?)

 

NB!

Hvordan er det med Nero7 det inneholder ingen spesielle optimaliseringer mot en prosessor eller instruksjonsett som kun er i en type CPU el.? Eller har den patcher med optimaliseringer mot en type CPU?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 Postet i dag, 17:09

Og dette må være en ærlig greie. Har man benyttet spesielle tweaks i systemet enten hw messig eller os messig så må man opplyse om det, ellers lærer man jo ikke noe av dette.

Ening i det også, heller enn og forby alt mulig får det manes til ærlighet, og ser man noen med tilnærmet likt system ferdig en halv time før, er det jo grunn til å stille sprømålsteng ved resultatet.

 

Selv kunne jeg godt tenke meg for morro skyld å bli med i hi-speed singelcore klassen, med både AMD og Intel hvis det blir en slik for oss med singelcore da.

 

Men tom her hos meg vil det bli "urettferdig" da, den ene maskinen er en htpc med 35 kjørende prosesser, mens den andre er spill pc med 18 kjørende, og ingen antivirus ol.

Men hvis det er greit for dere dualfolket, hadde det vært artig med flest mulige deltagere syns jeg. Trenger i så fall en kort info på hvordan da, har aldri brukt Nero7.

Lenke til kommentar

Jeg synes det må være åpent for alle, så sorterer vi i klasser etter hw oppsett på resultatlistene ;) Mangfold er bare morro og ingen hindring.

 

Og når det gjelder oppsett av OS, har jeg skrevet noe om det over. Synes også det kan være interessant å få med de som evt. kjører 64bit os ol. Så lenge det oppgis at de gjør det. Det blir bare en egen atributt i resultatslisten.

 

PS!

Mener ikke å ta over denne tråden myhken2! Bare forsøker å bidra litt hvis det er greit.

 

EDIT:

Bra topic :) Den bør klø litt på riktig sted hos mange brukere :) hehe

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...