Gå til innhold

AMDs sokkel F avbildet


Anbefalte innlegg

Dette er slik en søt sak. AMD kopierer LGA prinsippet og jeg begynner å lure på om vi vil få en hærskare med fjortiser også denne gangen med invendinger mot LGA slik vi så sist gang dette ble presentert for Ola Dunk.

5132387[/snapback]

 

Ola Dunk kjøper Athlon™...

5132622[/snapback]

Det sier seg vel selv at Athlon er neste mann over på ett liknende format? Kanskje forskjellig antall pinner?

 

5132669[/snapback]

 

Nei? M2 er ikke LGA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres bra ut. Skepsisen var stor da Intel lanserte LGA, men det har i ettertid vist seg å fungere ganske bra, også med feilprosenter og normal utbytting av CPU'er. Siden det har fungert bra for intel og gir en rekke fordeler så synes jeg det er bare bra at AMD følger etter i fotsporene til intel.

 

G: Ramma oppå CPU'en holder den nede når du skal ta av kjøleribba.

 

Det eneste jeg lurer på nå er hvor lang levetid får sokkel M2 og S1 ? 1år? 2år? mer?.

 

Forresten er det morsomt å minnes den gangen AMD fulgte i intels fotspor steg for steg da først intel gikk over til slot-design, så kom AMD etter. I mellomtiden hadde intel funnet ut at det ikke var en god løsning likevel, og gikk tilbake til sokkel. En stund senere fulgte jammen AMD etter. :p

 

Jaja.. Jeg gir egentlig blanke i hvem som følger i hvem sine fotspor så lenge det har positive konsekvenser for oss brukere.

Lenke til kommentar
Kopiering av god teknologi er bra! Samarbeid mellom konkurrentene på produktutvilking tror jeg ofte er en sunn sak. Dersom alle skulle sitte på hver sin haug, med hver sine patenter, tror jeg ting fort hadde blitt en vandring i sirup.

 

Hvorvidt gevinsten er verdt bytte av sokkel, med påfølgende oppgraderingsbehov vet jeg ikke (kjenner fordelene ved LGA for dårlig), men AMD ligger vel an til å få nye sokler neste år uansett.

5132889[/snapback]

Nå ble det vel tydelig hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Husker at det var flere som mente at Intel var slemme da de gjikk til LGA sokler, og nå er det ingen som klager. Er uanset bra hvis det kan presse ytelsen opp, men vi kommer kansje ikke til og finne så mange billige soklet F hk nå, ikke at mange kommer til og merke noe av det siden det blir en server soklet.

5134005[/snapback]

 

Kan dere ikke sende PM til alle som klagde da, og spørre hva de mener nå? Folk er ikke en homogen masse, som alle mener det samme, kanskje er det ingen her i tråden som mente LGA var dårlig.

 

Uansett er situasjonen annerledes nå, når LGA kom så var det spørsmål om det var solid nok, og om det ble for slitt etter noen bytter. (og det er i mine øyne, mer styr å bytte HK enn CPU), nå har det visst seg å ikke være tilfelle, så denne uvissheten er ikke på langt nær tilstede i samme grad.

 

AtW

Lenke til kommentar
hvorfor kan ikke AMD og Intel fusjonere?

 

tenk på klokkefrekvensen til intel med arkitekturen til AMD!

 

editet litt :blush:

5133264[/snapback]

 

Intel har såpass mange pipeline steg iforhold til AMD at å få en AMD prosessor opp til Intel mhz er omtrent umulig. Ihvertfall forløpig

 

Å kombinere dem vil resultere i en dårligere amd prosessor men en bedre intel prosessor.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
kan de ikke bare skippe ddr2 og gå rett på ddr3 eller skal de komme etter intel denne gange oxo?

5134662[/snapback]

Det beste er nok å følge etter intel. Jeg tror ikke AMD har ressurser til å sette i gang en ny standard for minne. Jeg tror i hvertfall AMD venter til alt er nesten klart fra intel sin side.

 

Revox: Jeg tror ikke overgangen mellom DDR2 og DDR3 kan sammenlignes med DDR vs. DDR2. Dvs. Overgangen fra DDR til DDR2 innebærte en ekstra multiplexer, noe som ga litt økt latency. Mellom DDR2 og DDR3 er denne multiplexeren allerede på plass men utvides bare. Noe jeg ikke tror vil gi økt latency i forhold til DDR2. Men egentlig håper jeg det kommer smartere enn bare en simpel utvidelse av multiplexeren. JEg håper også det kommer noen utvidelser i bufferkapasiteten. (FB-DIMM DDR3 hadde vært optimalt, men det blir nok dyrt. Jeg håper de klarer å lage en konsumentversjon av FB-DIMM DDR3.)

 

K9 ble lagt på is etter hva jeg har hørt. Neste sokkel er for K8 med DDR2 støtte osv

Ja, jeg har hørt noen rykter om K8L. Men jeg aner ikek hva det er. Kanskje en Opteron quad-kjerne med støtte for FB-DIMM.

 

Neste sokkel er sokkel M2, men den er vanlig ZIF. Vi spekulerte i hva som vil etterfølge den (LGA) og når det kommer.

Lenke til kommentar
Forresten er det morsomt å minnes den gangen AMD fulgte i intels fotspor steg for steg da først intel gikk over til slot-design, så kom AMD etter. I mellomtiden hadde intel funnet ut at det ikke var en god løsning likevel, og gikk tilbake til sokkel. En stund senere fulgte jammen AMD etter. :p

 

5133716[/snapback]

 

Det jeg kan huske med slot-designet var at de ikke hadde teknologi til å integrere cachen direkte på CPU, da denne mellomløsningen. Det var da Intel kom med 0.18 mikron at det ble plass til cachen på selve prosessoren og slot-designet ikke lenger var nødvendig, det samme skjedde når AMD gikk over til 0.18 mikron.

 

Ble ikke Athlon(K7) lansert samtidlig som AMD gikk over til Slot A?

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Jeg regner med at denne LGA-implementeringen fra AMD for sokkel F blir mer vellykket enn Intels første forsøk (LGA775). Det var jo som kjent en del problemer med LGA775, men disse problemene har nå blitt rettet opp av nye revisjoner av denne sokkelen som er mer solid i konstruksjonen.

 

Ettersom en LGA-basert sokkel tillater høyere tetthet med pinner fremfor en tradisjonell PGA-basert sokkel, så regner jeg med at det vil være kostnadseffektivt å velge en slik løsning for sokkel F som tross alt vil få hele 1207 pinner. Grunnen til denne økningen i antall pinner (i forhold til dagens sokkel 940) skyldes først og fremst støtte for flere integrerte minnekontrollere (DDR2, DDR3, FB-DIMM1 og FB-DIMM2) samt støtte for minst 4 koherente HyperTransport 2.0/3.0-linker per sokkel i neste-generasjon Opteron-prosessorer.

 

Med hensyn på signal-integriteten er det neppe merkbar forskjell mellom LGA og PGA, men mhp. pris så er vil det trolig være en merkbar forskjell til fordel for LGA for en løsning som sokkel F. Av denne enkle grunn så vil AMD fortsette å bruke PGA-baserte sokler for neste-generasjon prosessorer for stasjonære (sokkel M2) og bærbare (sokkel S1) siden det fortsatt er mest kostnadseffektivt ettersom tettheten av pinner der ikke er større enn på dagens PGA-baserte sokler.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kan ikke den som vet det si hva forkortelsene LGA, PGA og ZIF står for?

Man har da logisk tankegang, men jeg har ikke sett dette oversatt noe sted før.

5136996[/snapback]

Wikipedia.org er din venn :)

 

LGA = Land Grid Array:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_grid_array

 

PGA = Pin Grid Array:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pin_grid_array

 

BGA = Ball Grid Array:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_grid_array

 

ZIF = Zero Insertion Force:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zif

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
støtte for flere integrerte minnekontrollere (DDR2, DDR3, FB-DIMM1 og FB-DIMM2) samt støtte for minst 4 koherente HyperTransport 2.0/3.0-linker per sokkel i neste-generasjon Opteron-prosessorer.

 

Arg, jeg lukter prispremiumen helt hit, både på hovedkort og prosessor. Jeg har siklet over et par Opteron prosessorer helt siden K8 kom, men enda ikke funnet noe som passer til min pris, og jeg vil tro at to socketer blir enda mer premium nå som dualcore prosessorer er ute. :cry:

Lenke til kommentar
hvorfor kan ikke AMD og Intel fusjonere?

 

tenk på klokkefrekvensen til intel med arkitekturen til AMD!

 

editet litt :blush:

5133264[/snapback]

 

Intel har såpass mange pipeline steg iforhold til AMD at å få en AMD prosessor opp til Intel mhz er omtrent umulig. Ihvertfall forløpig

 

Å kombinere dem vil resultere i en dårligere amd prosessor men en bedre intel prosessor.

5134449[/snapback]

Dessuten har Intel selv andre CPUer enn P4, f.eks Pentium -M som har omtrent like bra eller bedre ytelse på samme frekvens enn AMDs tilsvarende CPUer, så i det store og hele tror jeg ikke Intel hadde tjent noe på det... Dvs AMD gjør ikke noe ikke Intel kan gjøre og sannsynlighet i stor grad "vice versa"(må ta ett lite forbehold ettersom Intel har ett større forretningsområde). Taperne hadde uansett vært oss forbrukere, det positive er selvsagt at lovgivningen i USA sannsynligvis vil forhindre en slik sammenslutning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...