Gå til innhold

AMDs sokkel F avbildet


Anbefalte innlegg

støtte for flere integrerte minnekontrollere (DDR2, DDR3, FB-DIMM1 og FB-DIMM2) samt støtte for minst 4 koherente HyperTransport 2.0/3.0-linker per sokkel i neste-generasjon Opteron-prosessorer.

 

Arg, jeg lukter prispremiumen helt hit, både på hovedkort og prosessor. Jeg har siklet over et par Opteron prosessorer helt siden K8 kom, men enda ikke funnet noe som passer til min pris, og jeg vil tro at to socketer blir enda mer premium nå som dualcore prosessorer er ute. :cry:

5137095[/snapback]

Jeg vil nok tro at neste-generasjon Opteron-prosessorer vil ligge på samme prisnivå eller lavere enn dagens 200- og 800-serie. For å få ned prispremien på Opteron, så har jo AMD flyttet 100-serien over på sokkel 939 og jeg regner med at 100-serien blir å finne på sokkel M2 også. Husk at Opteron er designet først og fremst til å yte bra på store problemer der skalering er alfa og omega, og da betaler man gjerne ekstra for dette. Sånn sett er Opteron-systemer også vesentlig rimeligere enn Xeon MP-systemer sett utifra pris/ytelse/skalering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten er det morsomt å minnes den gangen AMD fulgte i intels fotspor steg for steg da først intel gikk over til slot-design, så kom AMD etter. I mellomtiden hadde intel funnet ut at det ikke var en god løsning likevel, og gikk tilbake til sokkel. En stund senere fulgte jammen AMD etter. :p

5133716[/snapback]

Det jeg kan huske med slot-designet var at de ikke hadde teknologi til å integrere cachen direkte på CPU, da denne mellomløsningen. Det var da Intel kom med 0.18 mikron at det ble plass til cachen på selve prosessoren og slot-designet ikke lenger var nødvendig, det samme skjedde når AMD gikk over til 0.18 mikron.

 

Ble ikke Athlon(K7) lansert samtidlig som AMD gikk over til Slot A?

5136240[/snapback]

Det stemmer det med cache. Dog, det kunne kanskje vært løst på andre måter, f.eks med MCM (Multi Chip Module). Slot A ble kom når Athlon 250nm 500MHz kom (K6-2 og K6-III brukte Sokkel 7). Slot A varte både med Athlon 250nm ("K7") og 180nm ("K75") med ekstern L2 cache. Sokkel A kom når Athlon "Thunderbird" med integrert L2 cache kom.

Lenke til kommentar
Jeg vil nok tro at neste-generasjon Opteron-prosessorer vil ligge på samme prisnivå eller lavere enn dagens 200- og 800-serie.  For å få ned prispremien på Opteron, så har jo AMD flyttet 100-serien over på sokkel 939 og jeg regner med at 100-serien blir å finne på sokkel M2 også.  Husk at Opteron er designet først og fremst til å yte bra på store problemer der skalering er alfa og omega, og da betaler man gjerne ekstra for dette.  Sånn sett er Opteron-systemer også vesentlig rimeligere enn Xeon MP-systemer sett utifra pris/ytelse/skalering.

5137520[/snapback]

Skal du over to sockets så har ikke Intel mye å vise frem mot Opteron nei, hverken på ytelse eller ytelse/krone. Men for min del er det to sockets som gjelder og der lå Xeon et stykke forran mtp ytelse/krone når jeg kjøpte maskin i vår.

(ikke retail pris, men 350,- prosessorer fra ebay som overklokket langt)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...