Gå til innhold

Athlon 64 X2 5200+ til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Athlon 64 FX-62 Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 X2 5200+ Windsor M2 Q4'06

 

Lurer på hva forskjellen på disse blir? Er x2 5200+ egentlig den samma som fx-62, er jo fort mulig at x2 5200+ kommer 6 måneder etter. Og da kanskje kommer det ny fx.

 

Litt off topic:

Jeg driver og sparer til ny pc, hadde håpet å kjøpe det som julepressang til meg selv, men da er jo M2 socketen rundt hjørne. Er det lurt og vente på den da? Er jo snakk om 6 måneder da, men alikevel.

 

fant dette:

AMD Athlon 64 X2 (Windsor) is expected to be released in Late April on a 90nm SOI process. Windsor is a dual core CPU featuring AMD's Presidio Security technology and Pacifica Virtualisation technology. Windsor will introduce a new Socket M2 platform (940 pins) and is expected to feature DDR2 667 support and contain a 2Mb (2 x 1MB) L2 cache. The fastest 5000+ version features a clock speed of 2.667Ghz running on a 333Mhz FSB (8x333Mhz). The initial members of the Windsor family are expected to be the 4200+, 4600+, 4800+ and 5000+.

 

AMD Athlon 64 FX-62 (Windsor) is expected to be released in Late April on a 90nm SOI process. The Athlon 64 FX-62 is expected to be based on the Dual Core Windsor platform.

Lenke til kommentar
Må bare komme med et gledesels utbrud, Hk mitt har støtte for M2  , venter i 2 år så er de vel billige nok tror dere ikke det.

 

Ps har Asrock dual sata2. veit det er billig uten stæsj men det yter bra.

 

Støtter det DDR2? Klarer ikke finne noe info om det.

 

edit: fant

The yellow "Future CPU Port" slot is where the upcoming add on card will connect to the 939Dual-SATA2 motherboard. This daughter card will have both the new AMD Socket M2 and DDR2 DIMM slots as well as possibly a new Northbridge chipset. The latter may not be necessary since the DDR-2 memory controller is expected to be integrated into the processor just as with the current Athlon64 processor; the ULi M1695 Northbridge basically only controls the PCI Express bus.
Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Må bare komme med et gledesels utbrud, Hk mitt har støtte for M2 :w00t: , venter i 2 år så er de vel billige nok tror dere ikke det.

 

Ps har Asrock dual sata2. veit det er billig uten stæsj men det yter bra.

5107815[/snapback]

 

 

Det hvet jeg ikke men det kan jo følge med exspansjons kortet akkurat som det gjorde med 754 til 939 på tilsvarende type kort ikke likt. Men jeg går ut ifra at det kan være en likhet der.

Lenke til kommentar

Når jeg bytter sokkel vil jeg alltid bytte hovedkort, blir for tungvint og uhensiktsmessig for systemet å finne propritære løsninger på det.

 

Men det er ikke alltid ønskelig å bytte eks. skjermkort og minne. Jeg har dog AGP 6600GT så skjermkort er ikke noe issue, det oppgraderes. Men minnet, jeg går nå opp til 2GB DDR1 før jeg oppgraderer resten av systemet.

 

Vil M2 hovedkort få støtte for både DDR1 og DDR2 på samme HK?

(dog ikke samtidig selvf.).

 

Eller er sokklene til minnestickene så forskjellig at det ville krevd dobbelt sett med minneslotter og dermed gjør at man får et propritært HK igjen.

 

Synes det er litt surt å måtte kjøpe nye 2GB DDR2 hvis jeg venter med oppgr. av resten av systemet til M2 er på banen.

 

Og jeg ønsker ikke å kjøpe et M2 HK som ikke støtter DDR2 igjen, da oppgradering til DDR2 for meg kommer som en mellomoppgradering til 4GB på samme plattform.

 

Men kanskje jeg går for et godt utprøvd S939 med X2, PCIe skjermkort og 2GB DDR1 og venter til M2 HK'ene har alle features inkludert og chipsett utprøvd og tar med meg skjermkortet over til M2 et år senere. Det er også snakk om PCIe2, lurer på hva det bringer(ikke nødv. for skjermkort vil jeg tro)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vil M2 hovedkort få støtte for både DDR1 og DDR2 på samme HK?

(dog ikke samtidig selvf.).

5107940[/snapback]

Dette er nok opp til AMD, siden minnekontrolleren er på selve CPU'en. På LGA775 hovedkortene så brukte produsentene bare et eldre chipsett for å kunne bruke DDR1, siden minnekontrolleren ligger i nordbrua hos Intel.

Det er også snakk om PCIe2, lurer på hva det bringer(ikke nødv. for skjermkort vil jeg tro)

5107940[/snapback]

Googlet dette: "Features for PCI Express II include better formance at 5GHz PHY, device virtualisation, trusted platforms, and different sizes." (link)

Ser ikke den store trangen til å skaffe PCI-e2 visst ikke ekspansjonskortene krever en såkalt "trusted platform" .

Støtter det DDR2? Klarer ikke finne noe info om det.

5107837[/snapback]

Ekspansjonskortet (som ikke er lansert) som har M2 har også et chipsett og DDR2 slotter (mest sannsynlig 2 stk). Det er en dårlig løsning for M2, men det blir en fungerende løsning.

Under er en link til et hovedkort med samme prinsippet, MEN dette er mer enn ASrock 939DualSATA2 greier. Å Støtte så mange CPU'er kommer an på chipsettene og hvordan de kan samarbeide.

http://www.ecs.com.tw/extra/e-catalogue/pf88/pf88.htm

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Hmm, liker ikke alt dette "trusted"-maset, på den ene siden, så er det neppe sannsynlig at det er noen som kopierer data ut akkurat på det stedet i kjeden, på den andre siden, så kan det bli styr om man har "ikke-thrusted" hardware. Får vel satse på "uofisielle" versjoner om de gjør seg vansklig på slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Athlon 64 FX-62  Windsor M2 Q2'06

Athlon 64 X2 5200+  Windsor M2 Q4'06

 

Lurer på hva forskjellen på disse blir?

5107759[/snapback]

FX får vel åpen multiplier oppad, mens X2 5200+ får vel lukket multiplier oppad.

En annen mulig forskjell er at FX62 kan få 2,8GHz mens X2 5200+ får 2,6GHz. (Jeg tror det er FX60 blir 2,6GHz)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Når jeg bytter sokkel vil jeg alltid bytte hovedkort, blir for tungvint og uhensiktsmessig for systemet å finne propritære løsninger på det.

 

Men det er ikke alltid ønskelig å bytte eks. skjermkort og minne. Jeg har dog AGP 6600GT så skjermkort er ikke noe issue, det oppgraderes. Men minnet, jeg går nå opp til 2GB DDR1 før jeg oppgraderer resten av systemet.

 

Vil M2 hovedkort få støtte for både DDR1 og DDR2 på samme HK?

(dog ikke samtidig selvf.).

 

Eller er sokklene til minnestickene så forskjellig at det ville krevd dobbelt sett med minneslotter og dermed gjør at man får et propritært HK igjen.

 

Synes det er litt surt å måtte kjøpe nye 2GB DDR2 hvis jeg venter med oppgr. av resten av systemet til M2 er på banen.

 

Og jeg ønsker ikke å kjøpe et M2 HK som ikke støtter DDR2 igjen, da oppgradering til DDR2 for meg kommer som en mellomoppgradering til 4GB på samme plattform.

 

Men kanskje jeg går for et godt utprøvd S939 med X2, PCIe skjermkort og 2GB DDR1 og venter til M2 HK'ene har alle features inkludert og chipsett utprøvd og tar med meg skjermkortet over til M2 et år senere. Det er også snakk om PCIe2, lurer på hva det bringer(ikke nødv. for skjermkort vil jeg tro)

5107940[/snapback]

 

De sies at 4 slotter er vanlig var ihvertfall det på socket 939 addon kortet. Tror denne løsningen blir bra jeg kasnkje 5% svakere men det bryr jeg meg mindre om. Tror Uli 1695 er et ganske genialt chipsett for addoncards. AGP funksjonen er særdeles sterk så regenr med at M2 kommer til og gå greit. Flere som støtter den eller!??

Lenke til kommentar
Hvorfor driver folk og kjøper det råeste av det råeste når det går an å heller vente et år eller to og kjøpe middels gode komponenter som kjører de gamle spillene rått? Hehe.. På den måten spares penger. Jeg har hatt samme PC i nesten 6 år, jeg, med bare noen få knøttsmå oppgraderinger...  :!:

5111981[/snapback]

 

Det blir jo prioteringer det, som alt annet, har man penger og prioriterer en topp PC, så blir det slik. Nesten alle (alle?) har en eller annen hobby det pengebruken er litt mindre gjennomtenkt enn vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor driver folk og kjøper det råeste av det råeste når det går an å heller vente et år eller to og kjøpe middels gode komponenter som kjører de gamle spillene rått? Hehe.. På den måten spares penger. Jeg har hatt samme PC i nesten 6 år, jeg, med bare noen få knøttsmå oppgraderinger...  :!:

5111981[/snapback]

 

kanskje folk er rike! :fun:

Lenke til kommentar
Hvorfor driver folk og kjøper det råeste av det råeste når det går an å heller vente et år eller to og kjøpe middels gode komponenter som kjører de gamle spillene rått? Hehe.. På den måten spares penger. Jeg har hatt samme PC i nesten 6 år, jeg, med bare noen få knøttsmå oppgraderinger...  :!:

5111981[/snapback]

 

Er noen der ute som tydligvis driiiter penger da, skulle ønske det var meg :yes:

Må si at jeg skjønner at man vil ha det, men og f.eks oppgradere fra x800xt til x850xt til x1800xl til x1800xt til sikkert de nye korta som blir basert på r580 o.s.v er helt utrolig¨.

 

Men jeg har forstått at de som gjør dette selger sine gamle og treffer på folk som betaler haug av penger på brukte ting fordi de ikke vet bedere, derfor taper de ikke mye på sine oppgraderinger

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Enig Goodall: Det lønner seg ofte å handle nye komponenter enn brukte så sant du ikke treffer noen av de få realistiske selgerne som det kanskje er en liten slump av. For mye bryderi å lete etter varpene i bruktmarkedet. Komponener faller ofte raskt i pris likevel. Da kan en like godt vente noen måneder eller et halvår på at noe du har lyst på matcher den kjøpesummen du er villig til å betale.

Lenke til kommentar

dere må se saken fra 2 sider, dette er en hobby for mange. og da må man regne med og bruke lit penger. noen styler bilen, bygger bilstereo, kjører ski osv. mens andre har den gamle volvoen med den gamle stereoen og pappas gamle ski. og heller buker penger på data.

 

data er ikke noen spesiellt dyr hobby sammen lignet med andre ting :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har hatt samme PC i nesten 6 år, jeg, med bare noen få knøttsmå oppgraderinger...  :!:

For seks år siden hadde jeg (ravnvarer) dual P3 450, 10GB disk og ATI Rage Fury, og jeg ser ikke så mange av delene dine som er så gamle.

Prosessoren din ble hvertfall i følge sandpile lansert "Aug 20, 2001 (1000 MHz MG)". Diskene er også omtrent så gamle og skjermkortet er mye nyere, så jeg tror aldersestimatet ditt er litt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...