Gå til innhold

Athlon 64 X2 5200+ til neste år


Anbefalte innlegg

Hm er det bare meg som synes at det er heller sært at det bare er 2 nye pr hastigheter som er raskere enn det vi har nå?

 

# Athlon 64 X2 5000+

# Athlon 64 X2 5200+

 

Resten er jo som i dag, ikke en gang 4200+ er der. Synes det er litt rart. Seff så kan hastighetene øke dramatisk selv om ikke PR hastigheten gjør det, men jeg ser det som ganske usansynlig. Kan AMD ha litt futt problemer?

 

Over til DDR1 vs DDR2 så er DDR2:

1) billigere

2) mindre varme

3) kan opperer på mye høyere hastigheter

4) latencyen ( vet at det er helt feil skrevet men husker ikke helt hvordan det er skevet, er blitt litt gammel) er på vei ned på DDR2 og det raskt.

5) enklere å ha en standard for alle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm er det bare meg som synes at det er heller sært at det bare er 2 nye pr hastigheter som er raskere enn det vi har nå?

 

# Athlon 64 X2 5000+

# Athlon 64 X2 5200+

 

Resten er jo som i dag, ikke en gang 4200+ er der. Synes det er litt rart. Seff så kan hastighetene øke dramatisk selv om ikke PR hastigheten gjør det, men jeg ser det som ganske usansynlig. Kan AMD ha litt futt problemer?

5103500[/snapback]

Tenkte litt på dette jeg også. Intel kan gi heftig konkurranse visst AMD holder seg på max 3 GHz (en frekvens jeg bare tipper).

Lenke til kommentar
Hm er det bare meg som synes at det er heller sært at det bare er 2 nye pr hastigheter som er raskere enn det vi har nå?

 

# Athlon 64 X2 5000+

# Athlon 64 X2 5200+

 

Resten er jo som i dag, ikke en gang 4200+ er der. Synes det er litt rart. Seff så kan hastighetene øke dramatisk selv om ikke PR hastigheten gjør det, men jeg ser det som ganske usansynlig. Kan AMD ha litt futt problemer?

 

 

Har ikke "alle" futt-problemer om dagen? Hos intel skjer det jo ikke så veldig mye heller, selv ikke på PM-fronten som er en annen arkitektur, så man kan ikke skylle kun på arkiktekturen. Så jeg ville ikke blir overrasket om AMD også har problemer med å øke ytelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da venter jeg med den store oppgraderingen en stund til DDR2 kommer. Sliter fortsatt med xp2600. Litt artig å vente lenge mellom hver oppgradering for da ser man VIRKELIG forskjell.  :thumbup:

 

Blir vel en Athlon 64 X2 5200+ eller noe i den duren om 1,5 år, pluss det råeste skjermkortet på markedet  :dribble:

5103485[/snapback]

Fornuftig, men det blir da dyrt for deg også. CPU, hovedkort, RAM og skjermkort koster en del penger om du skal ha det nyeste og raskeste.

Lenke til kommentar
Hm er det bare meg som synes at det er heller sært at det bare er 2 nye pr hastigheter som er raskere enn det vi har nå?

 

# Athlon 64 X2 5000+

# Athlon 64 X2 5200+

 

Resten er jo som i dag, ikke en gang 4200+ er der. Synes det er litt rart. Seff så kan hastighetene øke dramatisk selv om ikke PR hastigheten gjør det, men jeg ser det som ganske usansynlig. Kan AMD ha litt futt problemer?

 

Over til DDR1 vs DDR2 så er DDR2:

1) billigere

2) mindre varme

3) kan opperer på mye høyere hastigheter

4) latencyen ( vet at det er helt feil skrevet men husker ikke helt hvordan det er skevet, er blitt litt gammel) er på vei ned på DDR2 og det raskt.

5) enklere å ha en standard for alle

5103500[/snapback]

 

Det går iallfall framover med Amd

Det virker so intel ikkje har noen planer om å øke frekvensen på sine cpuer:P

Har iallfall ikkje hørt om planer på intel sin side med tanke på høyere hastigheter :thumbdown:

 

Vi får fx60 no snart, og det virker som fx holder seg singel core. Det vil si 3ghz:)

også kjem fx 62 singel core 3,2 ghz :)

Og sempron får no virkelig ein hastihetsforbedring:)

Intel sin celeron kjem til å slitte vis intel ikkje kjem med noe bedre

 

Trur nok ytelsen vil øke bra med ddr2:=)

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Jeg siktet mot S939, S775 evt. P-M Dothan eller Turion64/MT om lysten falt seg. Men tiden går fort og det kan nok være at når jeg finner ut at nok er nok på denne gamle kassa jeg har "surra" med i over ett år, så er det kanskje M2 som står for døren og ikke S939.

 

Men det er slik at M2 også vil støtte DDR1? For jeg oppgraderer til 2GB DDR1 nå. Og tanken var da å ta med det videre til S939 X2. Men om M2 har landet og fungerer godt med chipsets osv. så kunne det vært fint å ha valget DDR1/DDR2 på samme HK. Eller at det selges... hmm

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hm er det bare meg som synes at det er heller sært at det bare er 2 nye pr hastigheter som er raskere enn det vi har nå?

 

# Athlon 64 X2 5000+

# Athlon 64 X2 5200+

 

Resten er jo som i dag, ikke en gang 4200+ er der. Synes det er litt rart. Seff så kan hastighetene øke dramatisk selv om ikke PR hastigheten gjør det, men jeg ser det som ganske usansynlig. Kan AMD ha litt futt problemer?

 

 

Har ikke "alle" futt-problemer om dagen? Hos intel skjer det jo ikke så veldig mye heller, selv ikke på PM-fronten som er en annen arkitektur, så man kan ikke skylle kun på arkiktekturen. Så jeg ville ikke blir overrasket om AMD også har problemer med å øke ytelsen.

 

AtW

5103626[/snapback]

 

De fleste har litt problemer, men AMD har i det siste vært et av de få selvskapene som ikke har hatt futt problemer. Derfor så er det kanskje grunnen til at denne posten har vært svært stille siden de 4000 AMD fan(atikerene) ikke har hatt grunn til å poste. OMG denne nye uber super mega ultra CPUen må jeg ha ovs.

 

Og timingen for å få problemer er lettere sagt dårlig siden fremtiden til Intel ser lysere ut enn på lenge.

 

For å svare den geniale Teroedni.

Det går iallfall framover med Amd

Det virker so intel ikkje har noen planer om å øke frekvensen på sine cpuer:P

Har iallfall ikkje hørt om planer på intel sin side med tanke på høyere hastigheter thumbdown.gif

 

Hvor ser du økingen av frekvensen ? en 5200 er nok av 2 2,6Ghz, og 2,6ghz prossesorer finnes fra før. Og det som er det rareste er at en amd venelig person som tar og klager på at frekvensen ikke går opp hos Intel. Dere brude vel vite at frekvens ikke er alt i denne verden.

Lenke til kommentar

Det blir ikke ordntlig med ytelsesøkning før intel kommer med sine nye og bedre arkitektur, AMD har rett og slett for lite å tjene på å ta maks ut av sine cpu'er.

 

Så fra et rent teknologisk synspunkt så vil det være meget sundt om Intel tar over ytelesestronen for en stund. (Jeg vil selvsagt hate det utfra mine bisarre innstillinger). Faktisk tror jeg det er bra for AMD om Intel tar tilbake ytelsestronen, vil få fart på utviklinga.

Lenke til kommentar
Muffinman  post i dag, 08:14]Noen som enkelt kan forklare meg fordelene med M2?

Billigere ram og større ram-moduler. (DDR2 er allerede billigere enn DDR og DDR2 er ventet å komme i 2GiB-moduler, noe DDR trolig ikke får.)

 

Lurer på hva prisen på de athlon 64 prosessorne kommer til å legge seg på når de kommer.

5103091[/snapback]

Prisene faller vel videre jevnt og trutt. Regn med at f.eks X2 4800+ M2 vil følge prisen til X2 4800+ s939. Altså likt PR-nummer gir lik pris.

 

Hm er det bare meg som synes at det er heller sært at det bare er 2 nye pr hastigheter som er raskere enn det vi har nå?

Jeg la også merke til det. Hastighetene ser ut til å ha stagnert noe voldsomt. En økning i klokkefrekvens på 8% for et helt år er ikke mindre enn meget skuffende. Det ser ut til at den eneste større nyheten i x86-markedet i 2006 kommer fra intel: Conroe og Merom. På den andre siden er det jo en fordel å kjøpe CPU nå, siden det skjer nesten ingenting de neste 14 månedene og dermed vil ikke prisene synke så veldig mye. Altså blir sikkert ikke PC så tapsprosjekt som det bruker å være det neste året. Min tanke er i hvertfall at det blir lite vits å oppgradere CPU, hovedkort og ram i løpet av 2006. Har man en X2 så har man det man trenger frem til 2007.

 

Teroedni: Athlon64 FX-60 blir trolig en dobbeltkjerne på 2,6GHz (som blir erstattet av FX62 på 2,8GHz når 5000+ og 5200+ på 2,6GHz blir lansert i 4. kvartal.) Jeg tviler forresten på at ytelsen vil bli så mye bedre med DDR2. Jeg tror det er viktigere på grunn av at det blir den nye standarden og lavere priser per GiB.

Lenke til kommentar

Nå som timings på DDR2 moduler begynner å nærme seg de bste DDR1 modulene så må da DDR2 kunne gi en god hastighetsøkning? Man har jo overklokket livet av DDR1 og DDR2 leveres i stock hastigheter høyere enn dette.

 

Nå er det sikkert mange flere fordeler med DDR2 og ikke kun Mhz, men selv på Mhz drar man jo godt i fra og det må gi noe.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke AMD hadde hatt problemer med å lansere en X2 klokket til 2.8 Ghz nå i dag, men de i likhet med Intel er interessert i å tjene så mye penger ut av det de har på markedet i dag, og at de ikke får særlig konkuranse fra Intel ytelsesmessig, at det er noe vits å komme med noe slikt enda. Men det som ofte skjer tydligvis, er at AMD kommer med noen revisjoner/steppinger av sine prosessorer som gjør at de overklokker lenger.

 

Blir litt interessant å se hvordan ytelsen blir med HTT på 350 og DDR2 RAM på 350 Mhz....(eller mer) :cool:

Lenke til kommentar

Da har i hvertfall feriepengene neste år fått bein å gå på. Siden AMD er flinke til å brikkesett som ikke må byttes med hver nye oppdatering på CPU fronten (kun bios) så burte vel M2 sokkelen holde noen år. Hvor lenge har 939 vært her nå? 2-3 år?

 

Heldigvis så slipper man å oppgraddere skjermkortene denne gangen.

Lenke til kommentar

Betroz: X2 på 2,8GHz tror jeg er å dra det litt for langt nå. I hvertfall når det gjelder standard hastighet (som selvfølgelig skal ha en del sikkerhetsmarginer å gå på). De fleste sliter vel med å overklokke X2 til over 2,6 GHz hvis man ikke tyner den med høyere spenning og/eller mer enn standard kjøling.

 

AndersT2: sokkel 939 ble lansert 1. juni 2004, så den har vart i 1 år, 5 måneder og 4 dager nå. ;) Sokkel 754 ble lansert for drøye 2 år siden (23. september 2003) og sokkel 940 ble lansert 22. april 2003 (2 år, 6 mnd, og 13 dager siden). Men jeg tipper alle disse vil leve videre en god stund etter at sokkel M2 kommer, så det kan nok ende opp med 3 år varighet til slutt)

Lenke til kommentar

For å svare den geniale Teroedni.

Det går iallfall framover med Amd

Det virker so intel ikkje har noen planer om å øke frekvensen på sine cpuer:P

Har iallfall ikkje hørt om planer på intel sin side med tanke på høyere hastigheter thumbdown.gif

 

Hvor ser du økingen av frekvensen ? en 5200 er nok av 2 2,6Ghz, og 2,6ghz prossesorer finnes fra før. Og det som er det rareste er at en amd venelig person som tar og klager på at frekvensen ikke går opp hos Intel. Dere brude vel vite at frekvens ikke er alt i denne verden.

5104658[/snapback]

 

 

Først må eg bare få utdype som du sjølv viser til at eg er absolutt ikkje genial

Det har eg aldri sagt heller :!: . Eg bare slengte ut det eg trur om saken

Det blir uansett ein god del tipping;)

 

Ja Amd har 2,6 ghz(fx55) men det er singel core og dete er snakk om dual core.

Den høyeste dual core er på 2,4 ghz. Det blir ein del meir varme med 2 kjerner;)

så ytelsen på Dual core går opp. Det var det eg mente

 

men eg må si meg litt skuffa over det. Eg såg heller ikkje at den kom i seint 2006

Veldig Dårlig :thumbdown:

 

 

Simen1

Det virker som du har rett

Kan dette tyde på at singel core på fx forsvinner heilt??

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Kan dette tyde på at singel core på fx forsvinner heilt??

5105455[/snapback]

Det vet jeg ikke. Jeg gjetter på at både FX57 og FX60 vil bli solgt samtidig en god stund. Jeg ser ikke bort i fra at FX57 kan bli værende i salg en god stund siden den har sine styrker som dobbeltkjerner ikke har. (pga dobbelt så høyt varmebudsjett per kjerne vil nok enkeltkjerner i lang tid fremover kunne klokkes noe høyere enn de doble kjernene)

Så jeg ser ikke bort i fra at både FX57 og FX60 erstattes samtidig, f.eks med FX59 (enkeltkjerne 3,0GHz) og FX62 (dobbeltkjerne 2,8GHz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...