Gå til innhold

VISA Electron oppgradering til vanlig VISA :P


Oli-Poli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortene fra gebyrfri.no/kash.no og lignende steder er uansett kredittkort, og det er vel ikke akkurat det trådstarter var ute etter.

 

Opplegget er helt latterlig, jeg fant dette spesielt festlig (fra gebyrfri.no):

PS! I for eksempel USA anbefales kundene ofte å handle med kredittkort fremfor kontorelaterte kort. Både fordi det oftest er prisgunstig – og fordi du ikke trekker direkte fra din private konto.

 

Ja, det er vanvittig mange som lever på kreditt i USA, men folk blir jo anbefalt det fordi kortselskapene og banker tjener vanvittig mye penger på dette (selvfølgelig med en masse forbehold og unntak).

Lenke til kommentar
Må jo si at det virker en smule useriøst å dra opp et kort fra "gebyrfri.no", men de virker vel greit. Det bare høres litt, hva skal vi kalle det?, harry? ut...

5110487[/snapback]

Det som er harry er vel heller å dra opp et sånt ¨uberkult kan-ikke-søke-om-medlemsskap-men-må-bli-vervet-inn kort.

 

Faen heller, jeg bruker kortet til å betale med, ikke sjekke opp damer eller generell briefing.

Lenke til kommentar

Kredittkort er greit, men det er ikke det samme som debit. Mange ganger er det greiere å ikke ha et trekk rett ned i kontoen din. Ica der jeg bor tar faktisk Diners, i en forsøksperiode som vel etterhvert har vart i fem-seks år... "Alle" betaler jo med Amex på Publix ol i US. Men det har vel også litt med de ikke er en like god greie tilsvarende BankAxept som i Norge...

 

Jeg synes liksom det er litt suspekt jeg, med kort fra Gebyrfri.no ol. Takke meg til Eurocardet mitt. Eller Amex eller Diners...

Lenke til kommentar
Må jo si at det virker en smule useriøst å dra opp et kort fra "gebyrfri.no", men de virker vel greit. Det bare høres litt, hva skal vi kalle det?, harry? ut...

5110487[/snapback]

Det som er harry er vel heller å dra opp et sånt ¨uberkult kan-ikke-søke-om-medlemsskap-men-må-bli-vervet-inn kort.

 

Faen heller, jeg bruker kortet til å betale med, ikke sjekke opp damer eller generell briefing.

5110613[/snapback]

Jeg synes "SMart Club visa" er like harry. Jeg sier ikke at du må ha kort som man må "verves inn i". (Dessuten heter det invitation-only - sånn hvis du lurte...). Men alle kan ha et Amex-kort fra DnB Kort bare de har en grei kredittvurdering. Og alle kan ha et normalt Eurocard...

Lenke til kommentar

JoachimR: Det er ikke noe i veien med kredittkort som sådan, men jeg har noen aksjer i en virksomhet relatert til dette, og sjelden har jeg fått så god avkastning som på den investeringen, for å si det slik... ;)

 

I de fleste tilfeller er det egentlig rimelig upraktisk å ha «fancy» kort, det trekker alt for mye unødig oppmerksomhet, man kan like godt skrive «vennligst ran meg» i pannen. Jeg bruker vanligvis et trøtt VISA Classic i helt ordinært design til å betale med, og liker det best slik.

Lenke til kommentar
Banken min spurte aldri om jeg hadde fast inntekt. Mulig hun sjekket det, men da var hun i såfall veldig rask. Jeg hadde vel da Sparebank1 Vest. En kompis av meg har derimot handelsbanken (tror jeg), og han fikk først ikke pga for liten inntekt. Vi hadde btw. helt lik inntekt (jobbet som lærling i samme bedrift)

Bankene ser ikke bare på inntekten din; det er mange faktorer som spiller inn bl.a. demografiske forhold, formue, ansiennitet og kundeforhold etc.

Lenke til kommentar

For å sitere en venn av meg forklare hva kredittkort er overfor en noe mindre oppvakt venn.

 

"Jammen, da tjener jo ikke kredittkortselskapet noe da, når de ikke er gebyrer og sånn?"

"Nei, de tjener ikke noe på pappaen din eller pappaen til Joachim, men når Ronny som ikke klarer å betale hele månedsregningen sin i en jafs - da tjener de penger som gress".

 

Og her ligger det hele, det er ikke lønnsomt å ha kunder som betaler og gjør opp for seg med en gang. Det er heller ikke lønnsomt med kunder som aldri klarer å betale. Men det er lønnsomt med kunder som ligger midt i segmentet, de klarer stort sett å betale for seg til slutt - men de trenger litt tid. RENTER!

 

Rentene er jo svinehøye på gebyrfri-kortene og lignende. Ikke rart "alle" får innvilget kreditt..

Lenke til kommentar

Riktig riktig. Særlig i litt "tredje-verden" land, eller, vet ikke om vi kan kalle Egypt for tredje verden, men uansett, både der og i Syd-Afrika var det et par butikker som la på gebyrer for bruk av kort. Men det er jo faktisk helt reele utgifter butikken har, og særlig i slike land hvor man helst koser seg med cash fra hånd til munn.

 

Vi driver jo litt virksomhet i et sånt land, og vi snakker gebyrer på oppimot tredve kroner til kortselskapets avdeling i landet per transaksjon... Men nå er det få "utlendinger"/Turister som vil betale store beløp i cash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...