Gå til innhold

Opptøyene i Paris - pøbler eller "engasjert ungdom


Anbefalte innlegg

Om jeg hadde bodd der hadde jeg nå utnyttet muligheten til å søke jobber i fleng i håp om at det snart blir buret inne såpass mange at arbeidsledighete kan regulere seg selv.

5107820[/snapback]

Kunne du bare ha drømt om. Ingen av pøblene har jobb fra før av. (Eller unger for den saks skyld, da hadde de nok ikke oppført seg slik). Arbeidsledigheten har blitt ennå større fordi arbeidsplasser har blitt ødelagt, hovedsaklig butikker og busser.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"mener både politi og politikere mangler grunnleggende forståelse for hvordan disse bydelene fungerer."
At en raddisforsker har behov for å problematisere et enkelt tema for å forsvare at hasn har sløst bort det offentliges penger i 9 år er forståelig, men det betyr ikke at rødnissene må problematisere og vanskeliggjøre verden for enhver pris.

5107855[/snapback]

Opptøyene begynte i en bydel og spredte seg til flere. I går gikk det en reportasje på TV om en bydel i Strasbourg som var minst like belastet. Dvs. den var det for 3 år siden. Siden den gang har myndigheter og innbyggere arbeidet for å forbedre forholdene. "Grunnleggende forståelse" var en hovedingrediens i dette arbeidet. Bydelen har forholdt seg rolig, hvem vet hva som hadde skjedd om ingenting ble gjort. Hadde det kokt over kunne skadene blitt langt større enn "raddisforskerens 9-årige pengesløseri".
Lenke til kommentar
Feynman; så man skal gi etter for enkelte grupperingers krav, kun fordi de truer med vold om man ikke gjør det? Nå sitter jeg på en spiss og faller snart ned, men i ytterste konsekvens vil jeg si at det du sier er at man skal gi etter for krav kun for å slippe bråk.

5108138[/snapback]

Hvor i all verden får du disse rare idéene fra?
Lenke til kommentar
Ting er vel egentlig ikke så enkle.
De er egentlig fryktelig enkle, men enkle sammenhenger har aldri godt hjem hos sosialsitene, annet enn at "øke skattene til "dem" rike løser alt".

 

Kaller du meg sosialist? :ohmy: Er ikke det skjønner du :)

 

(Eller kanskje sosialsith, fra star wars :innocent: )

 

Hvis kameratene dine gjør det, hvorfor skal ikke du?

5107414[/snapback]

Fordi du da senker deg ned på samme nivå som volds-elskere, samt at du utfører straffbare handlinger som får konsekvenser for deg senere.

 

Om jeg hadde bodd der hadde jeg nå utnyttet muligheten til å søke jobber i fleng i håp om at det snart blir buret inne såpass mange at arbeidsledighete kan regulere seg selv.

5107820[/snapback]

 

Hvis disse grupperingen er outsidere i det franske samfunnet generelt, vil du ikke havne utfor det igjen når kameratene dine der dumme og gjør ugang. Hørt uttrykket "mellom barken og veden"? :)

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Hvis disse grupperingen er outsidere i det franske samfunnet generelt, vil du ikke havne utfor det igjen når kameratene dine der dumme og gjør ugang. Hørt uttrykket "mellom barken og veden"?

I en tid hvor kollektivismen står sterkt er det naturlig at unge vil være tilbøyeliget til å følge strømmen og gruppen. Gruppementalitet er ikke noe muslimsk fenomen som sådann.

Det som forundrer meg når det gjelder pøbelen i Paris er følgende; Det refereres stadig til høy arbeidsledighet som mulig årsak til konflikten, noen steder skal den sågar være nærmere 20%. Sett at alle de arbeidsløse er pøbler - hvor er da de resterende 80%? Hvor er foreldrene til pøbelungdommen? Hvordan kan de ha seg en gruppe ungdommer så til de grader får sette dagsorden og sette en bydel i brann? Finnes det ingen anstendige mennesker igjen som kan sette ned foten og gi pøbelen pryl?

 

Videre er det intressant å registrere hvordan det offisielle Frankrike reagerer. At politiet fortsatt bruker batonger og gummikuler i en situasjon hvor man kunne ha innført unntakstilstand - forteller igrunn hvorfor feige franskmenn ikke har vunnet en krig de siste 150 årene ;)

 

Edit:

Et annet moment som foreløpig ikke er nevnt er de politiske ettervirkningene. le Pen gnir seg i hendene, og muslismke Tyrkia kan se enda lenger etter EU-medlemskap.

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
I en tid hvor kollektivismen står sterkt er det naturlig at unge vil være tilbøyeliget til å følge strømmen og gruppen. Gruppementalitet er ikke noe muslimsk fenomen som sådann.
si meg, finnes det noe belegg for det du skriver her? (Ikke at det finnes noe belegg for det du skrev om sosiologen som hadde forsket på forstedene heller) Er det noe som kjennetegner nåtiden, så er det "normoppløsning" og stadig mindre "samfunnslim", for med f.eks. dagens skilsmisserate og tilhørende "kjernefamilje"konstellasjoner er det vel lite igjen av kollektivismen i samfunnets minste insitiusjon, eller hva?

 

ellers: så en reportasje på svensk tv for en god stund siden; noen personer fra Rinkeby ble invitert til sightseeing i et av forstedene til Paris, de ble skremt! (det ble jeg også, flere uttalte at politiet ikke turde å kjøre patrulje der på natta osv, dessuten så stedet helt for jævlig ut. Lurer på (av ren interesse) om noen som har skrevt i denne tråden vet hvordan det ser ut der (bortsett fra "bildeserier på vg").

 

ellers2: anbefaller denne filmen (med samme tema) på det varmeste, en klassiker (med feite og uforglemmelige scener, jeg lover :mrgreen: ):

 

A critical and box-office smash-hit, La Haine (Hate) won the Best Director's Prize at Cannes 1995 and sent shockwaves through the French media on its release. An angry indictment of life on a Parisian housing estate, La Haine is packed with sharp street-humour, intense action and propelled by brutally brilliant camera work.

 

An account of one crucial day in the lives of three ethnically diverse teenagers on a low income housing estate in Paris, La Haine examines the spiral of hate which exists between the estates inhabitants and the police. Hubert, a would be boxer, is black; he's learnt how to channel his aggression while Vince, a working class Jew, is full of rage against his hopeless existence. Said, a droll, awkward son of Arab immigrants acts as a go-between for his two friends. Like most of their peers, they are unemployed and survive on petty-crime and dealing dope. Their lives are suddenly shaken-up when one of their friends is beaten into a coma by the police. The housing estate erupts and the three disillusioned friends, forced to breaking point, seek revenge with deadly consequences...

 

With violent showdowns between the police and young people a regular occurence in the Paris ghettos, La Haine's subject matter made a huge impact in France not least with prime minister, Alain Juppe, who called for a special screening for his cabinet so they could see what they were up against.

mer på:

http://imdb.com/title/tt0113247/

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Et annet moment som foreløpig ikke er nevnt er de politiske ettervirkningene. le Pen gnir seg i hendene, og muslismke Tyrkia kan se enda lenger etter EU-medlemskap.

 

Godt poeng. Finnes det noen regjeringer eller andre som ikke ønsker Tyrkia inn i EU? Å infiltrere folkemengder og oppildne tilstandene, er en kjent metode for å skape kaos og oppnå ulike mål (I dette tilfellet å sverte muslimer generelt og kanskje Tyrkia spesielt). Sier ikke at det trenger være noe i det, men HVIS ;)

Lenke til kommentar
Lurer på (av ren interesse) om noen som har skrevt i denne tråden vet hvordan det ser ut der (bortsett fra "bildeserier på vg").

 

Ja, jeg har kjørt igjennom og de fleste som tar toget fra flyplassen(CdG) til sentrum har sett hvordan det ser ut.

 

Jeg ville ikke våget meg inn i noen av disse bydelene for tiden, nå herjer pøbelen der og en fra før temmelig sjaber bydel ser nok enda verre ut. Altså; du får ikke vite noe særlig utenom hvordan bygningsmassene ser ut ved å ta en tur gjennom.

Og nei, jeg har ikke skrevet noe tidligere i tråden, jeg vet ikke noe særlig mer enn hvordan det ser(så) ut. Men jeg vil tippe en ikke får vite noe særlig mer av tabloide medier og deres hang til hollywoodske overskrifter. "Sovende vulkan" :!: og "Volden eksploderer etter solnedgang". Jeg tipper ingen norske journalister har våget seg inn der heller, de sitter på en fortausrestaurant innenfor "ringveien", leser franske aviser fra igår, ringer et random Paris-nummer(intervju) og koker sammen noe.

 

 

Yasmina :)

Lenke til kommentar

Apropos Frankrike.. Gå til www.google.com og skriv inn

 

french military victories

 

og trykk på "Jeg Prøver Lykken" ("I'm Feeling Lucky"). :thumbup:

 

 

Og det som skjer i Frankrike nå er vel et glimrende eksempel på hvordan et samfunn med ukritisk innvandring over lengre tid kan eksplodere. Folk blir ikke franskmenn bare fordi de flytter til Frankrike...

Lenke til kommentar

Nå begynner man i Frankrike (og andre steder) å frykte at 'høyreekstremistene' skal tjene politisk på opptøyene.

 

Hva skal man egentlig si til det. De 'høyreekstreme' er jo en fellesbetegnelse på alle som ikke har vært så naive og trodd at innvandring kan skje problemfritt og at det bare er å la folk med annen kultur få komme uten at man trenger å gjøre annet enn å forfølge de 'høyreekstreme' for at integreringen skal fungre.

 

Men nå som de får den naive politikken rett i trynet, så er de mer opptatt av å bevare ansikt og troen på sin egen politikk enn å innse at de har vært for naive, og å gjøre det de må gjøre. Løsningen er i stedet mer av det samme. Og iflg. VG's leder (finner den ikke igjen) så er løsningen flere lover alá den "skyldig inntill motsatte er bevist"-loven som skal hindre at utlendinger blir diskrimert og skal tvinge nordmenn til å omgå folk de ikke liker.

 

Man er fortsatt opptatt av å komme i dialog med pøbelen. Akkurat som det hjelper å godprate litt med de som er fengslet. Samtidig sprer opptøyene seg til nye byer, der folk blir inspirert av at det er mulig å bare holde på uten at det får alvorlige konsekvenser. Jeg kan ikke forstå at det kan fungere. Dette er så vidt jeg har skjønt uorganisert pøbel som utnytter sjansen til litt morro og spenning. Og jeg kan ikke se at det stopper før enten foreldrene tar seg sammen og låser dem inne på guttehjemmet, eller franske myndigheter innfører unntakstilstand og portforbud.

 

Og hvor i all verden er foreldrene? Hvorfor holder de ikke ungdommen sin inne, i stedet for å la dem fly gatelangs og drive herværk?

 

Dette går på trynet, og personlig har jeg ventet på dette. Jeg er bare glad det går på trynet i andre land enn Norge først.

Lenke til kommentar
Man er fortsatt opptatt av å komme i dialog med pøbelen. Akkurat som det hjelper å godprate litt med de som er fengslet.

5112038[/snapback]

Tror du har misforstått dialogbiten litt. Pøbelen har ingen krav som det er aktuelt å etterkomme (vet ikke om de har noe annet enn at politiet skal ut av nabolaget "deres"). Derimot har beboerne i strøkene de kommer fra et par synspunkter på hva som kunne vært gjort anderledes. Det ville vært galt å ignorere dem som ikke lager bråk pga. dem som gjør det.
Lenke til kommentar

Er jo ikke en demonstrasjon eller et opprør. Er rett og slett pøbler som utnytter situasjonen. Er ingen agenda som styrer dem, noe som forørvrig kunne "unnskyldt" oppførselen til en viss grad. Derfor ser jeg hva JBlack mener med at foreldrene burde holdt "drittungene" inne :) (drittunger er mitt eget ord, som jeg igrunn finner passende)

Lenke til kommentar
Man er fortsatt opptatt av å komme i dialog med pøbelen. Akkurat som det hjelper å godprate litt med de som er fengslet.

5112038[/snapback]

Tror du har misforstått dialogbiten litt. Pøbelen har ingen krav som det er aktuelt å etterkomme (vet ikke om de har noe annet enn at politiet skal ut av nabolaget "deres"). Derimot har beboerne i strøkene de kommer fra et par synspunkter på hva som kunne vært gjort anderledes. Det ville vært galt å ignorere dem som ikke lager bråk pga. dem som gjør det.

5112472[/snapback]

Nei Feynman. Jeg referer hva jeg har lest i avisa. Der var det snakk om å prate med de som var fengslet!

 

JBlacks løsning på problemet med opprør: Klag på at foreldrene ikke stenger inne barna sine på rommet!

5112491[/snapback]

Decline, sånne kommentarer er bare tøvete. At foreldrene bør ta ansvar er ikke det samme som at det er hele løsningen. :thumbdown:

 

Er jo ikke en demonstrasjon eller et opprør. Er rett og slett pøbler som utnytter situasjonen. Er ingen agenda som styrer dem, noe som forørvrig kunne "unnskyldt" oppførselen til en viss grad. Derfor ser jeg hva JBlack mener med at foreldrene burde holdt "drittungene" inne :) (drittunger er mitt eget ord, som jeg igrunn finner passende)

5113413[/snapback]

Begrepet drittunger støtter jeg opp om.

Lenke til kommentar
Man er fortsatt opptatt av å komme i dialog med pøbelen. Akkurat som det hjelper å godprate litt med de som er fengslet.

5112038[/snapback]

Tror du har misforstått dialogbiten litt. ...

5112472[/snapback]

Nei Feynman. Jeg referer hva jeg har lest i avisa. Der var det snakk om å prate med de som var fengslet!

5113977[/snapback]

Finner du en link? Dialogbiten av problemløsingen er, slik det fremstilles i media, en dialog med beboerne av områdene som er berørt. Det er tross alt de som kjenner problemene i områdene og som kan gi gode råd til hvordan ting kan bli bedre. Idéer som virker gode rundt et regjeringsbord fungerer ikke alltid i praksis, sånn er det jo her i landet også. Den løsningen regjeringen uttrykte i forkant av opptøyene var å sende inn mer politi.

 

Å prate med dem som er fengslet er ikke nødendigvis en dum idé. Spesielt for dem som kun er 15 år gamle, hvor en samtale med foreldrene også kunne vært på sin plass. Leste at mange unger blir beordret av eldre "ledere" til å lage bråk. Mens politiet er opptatt kan de bedrive sin narkotikahandel i fred og ro. Fant dessverre ikke igjen linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...