Gå til innhold

Opptøyene i Paris - pøbler eller "engasjert ungdom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"We have to go forth and crush every world view that doesn't believe in tolerance and free speech."

- David Brin.

5118544[/snapback]

Aaaah. Den herlige selvmotsigelsen "made my day"!

 

PS. Decline - betyr dette også at kommunismen skal knuses?

5118646[/snapback]

Hehe, den gamle 'toleranse med de vi velger å tolere'. Noen gang lagt merke til hvor ofte de som påberoper seg å være tolerante er nettopp de som ikke tolerer andre syn enn dem selv?

 

Det er og blir demokratiets paradoks: Selv de som er imot demokratiets verdier har rett til frie meninger og ytringer.[ib] Det betyr at vi må akseptere at enkelte mennesker fremmer antidemokratiske synspunkt. Men vi kan selvsagt ikke akseptere at disse menneskene i praksis undertrykker andre mennesker. (Men det har jo sosialistene en tendens til å akseptere, og i hvertfall ikke gripe inn med makt for å stoppe. Men nå sporer jeg helt av her ... sorry. Det er bare det at alle disse sidene henger sånn sammen, det ene bringer en over på det neste hele tiden.)

Lenke til kommentar
Der kom det første dødsfallet:

 

One man killed

4,700 cars torched

1,200 people arrested

17 people sentenced

108 police and firefighters injured

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4414684.stm

5118819[/snapback]

 

 

Feil:

 

Egalité ?

-nogle er mindre lige end andre.

ikke alle dødsfald får samme opmærksomhed. En fotograf dræbes af indvandrerhob, da de kræver hans kamera. Epinay-sur -Seine ligger lidt nord for Paris centrum:

Photographer killed by rioters

November 6, 2005

MIM: The accidental deaths of two Muslim youths who electrocuted themselves sparked a wave of violence all over France while the murder of a photographer in front of his wife and daughter the same night by Muslim thugs didn't warranted neither outrage nor polemics.

http://www.militantislammonitor.org/article/id/1226

Lenke til kommentar
Alternativet ville jo vært å sende militæret etter dissidentene, som flere her på forumet forslår.
Jeg er prinsipielt imot at et land skal bruke sine militære styrker mot eget folk, men på et eller annet tid og sted MÅ grensen gå. Politiet har bare en viss kapasitet. Hvor skal grensen gå? Om 1 dag? Om 1 uke? En måned? Når mobben marsjerer på Champs-Élysées? Når mobben styrter en demokratisk valgt regjering?

 

Ironisk nok er det mange av de samme som var del av opprøret i '68 som i dag sloss mot de nye opprørerne. På NRK i går sa en av opprørerne: "Det er som å gå gjennom en lang tunnel, og når man nærmer seg det man trodde var utgangen, oppdage at utgangen er stengt". Dette forteller mye om situasjonen. Hva har de foran seg? Hva ser de i fremtiden? Rettferdighet? Likeverd? Nei. De klamrer seg fast til det eneste de har, nabolaget sitt, samfunnet sitt, - mens de angriper den borgerlige private eiendommen som har infiltrert området.

Å KOM IGJEN! Du kan ikke være seriøs! Dette er ikke de undertrykkede masser som kjemper seg til rettferdighet fra "borgerskapets undertrykkelse" - dette er en gjeng gretne pøbler som brenner ned TILFELDIGE HUS OG BILER! Jeg regner meg selv for sosialdemokrat å være, men dette har ingenting med politikk eller ideologi å gjøre.
Lenke til kommentar

Joda, det er et problem i bildet: nemlig at opprørerne ikke er organiserte, og de angriper og ødelegger arbeiderklassens arbeidssted - fabrikker etc. Opprøret lammer nesten arbeiderklassen, så dette punktet må tas med på andre siden, - i '68 var det jo arbeiderklassen som streiket og var under paroler for opprør - nå er de nesten under paroler for å redde arbeidsplassen sin.

(Ikke bli forvirret, prøver kun å se det fra flere synspunkter - drøfting kalles det)

Lenke til kommentar

Paroler? Kanskje jeg som ikke har fulgt godt nok med, men jeg kan ikke si at jeg har observert noen paroler hos pøbelgjengen.

 

En mengde forståsegpåere snakker om at dette er en av de underliggende årsakene, og greit nok det. Folk som har meningsfyllt og konstruktiv fritid er sjeldnere destruktive. Men paroler?

Lenke til kommentar
Joda, det er et problem i bildet: nemlig at opprørerne ikke er organiserte, og de angriper og ødelegger arbeiderklassens arbeidssted - fabrikker etc. Opprøret lammer nesten arbeiderklassen, så dette punktet må tas med på andre siden, - i '68 var det jo arbeiderklassen som streiket og var under paroler for opprør - nå er de nesten under paroler for å redde arbeidsplassen sin.

5119315[/snapback]

Ordet "nesten" kan sløyfes. Opprørerne rammer fremfor alt vanlige arbeidere, både ved å ødelegge arbeidsplasser, ungenes læresteder og muligheten til å komme seg til arbeid (de lager bøll på RER'en i tillegg til å brenne biler). Og vanlige folk går under paroler. Ikke bare for å redde arbeid, men liv og eiendom. Kort sagt få slutt på elendigheten.

 

Nå har de fått mer politi, portforbud og en islamsk fatwa. Hjelper ikke det blir vel hæren det neste. Noe jeg håper de klarer å unngå.

Lenke til kommentar
- Vi er rede til å ofre alt, fordi vi ikke har noe. Vi satte til og med fyr på bilen til en kompis. Han gikk av skaftet, men han forsto, sier en gjeng opprørere til avisen Le Monde.
:mrgreen:

Noen som ser paradokset her?

 

De påstår de ikke har noe, men allikevel så har dem råd til å ha bil.

 

Jeg har ikke råd til å ha bil... kanskje jeg skulle gå amok i morra og svi av barnehagen nedi lia her? :hmm:

 

Nå har forståsegpåerne gjentatt gang på gang at dette gjør pøbelen fordi di ikke har noe, med andre ord servert pøbelen en god unnskyldning for bedrive faenskapet. At de nå gjentar unnskyldningen de har fått servert betyr ikke nødvendigvis at dette er årsaken. Som påpekt, det er et paradoks når de påstår de ikke har noe, men samtidig har råd til biler.

 

Pøbelen som mista bilen får den sikkert erstattet av staten eller forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar

En av dem?

 

De blir tildelt offerrollen og en unnskyldning av forståsegpåerne i samfunnet, og griper om den med begge hender og fortsetter herværket.

 

Edit: "Du er et offer. Du har ingen fremtid. Du er sviktet av samfunnet og politikerne. Gå ut og brenn biler! Du har grunn til det din stakkar!"

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Pøbelen som mista bilen får den sikkert erstattet av staten eller forsikringsselskapet?

5121452[/snapback]

Tvilsomt. Vanlige familier sliter med å få erstatning, lokalmyndigheten fakturere bileier for fjerning av vraket, og om Staten gir penger til bilkjøp er det noe som gjelder for hele befolkningen (pga. bilindustrien).
De påstår de ikke har noe, men allikevel så har dem råd til å ha bil.
De er alle kriminelle avskum, ikke sant Sarko? Hvor står det at bileieren tente på sin egen bil. Eller står det kanskje at det var nettopp det han ikke gjorde? Endret av Feynman
Lenke til kommentar
De påstår de ikke har noe, men allikevel så har dem råd til å ha bil.
De er alle kriminelle avskum, ikke sant Sarko?

5121482[/snapback]

Nei. Hvorfor må du tillegge meg meninger jeg ikke har? Er det fordi du ikke har noe godt argument mot det jeg faktisk sier, og derfor må finne på noe annet og værre i stedet?

 

Hvor står det at bileieren tente på sin egen bil. Eller står det kanskje at det var nettopp det han ikke gjorde?

5121482[/snapback]

Folk i miljøet har råd til bil, så med mindre denne karen var kongen på haugen, den ene som virkelig klarte å gjøre noe med situasjonen, mannen som vant i lotto eller fant en koffert med penger i skogen, så er det ikke værre å vokse opp i miljøet enn at man har mat, tak over hodet og enkelte til og med har råd til bil. Det er ikke håpløst, det finnes en fremtid og det er mulig.

 

Og det er det denne pøbelen burde bli fortalt. At de faktisk har det bra, og at en fremtid er mulig. Ikke det motsatte.

Lenke til kommentar
Pøbelen som mista bilen får den sikkert erstattet av staten eller forsikringsselskapet?

5121452[/snapback]

Tvilsomt. Vanlige familier sliter med å få erstatning, lokalmyndigheten fakturere bileier for fjerning av vraket, og om Staten gir penger til bilkjøp er det noe som gjelder for hele befolkningen (pga. bilindustrien).
De påstår de ikke har noe, men allikevel så har dem råd til å ha bil.
De er alle kriminelle avskum, ikke sant Sarko? Hvor står det at bileieren tente på sin egen bil. Eller står det kanskje at det var nettopp det han ikke gjorde?

5121482[/snapback]

Er det ikke et krav med forsikring der som her i landet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...