Gå til innhold

Opptøyene i Paris - pøbler eller "engasjert ungdom


Anbefalte innlegg

I et sosialistisk samfunn læres man opp til å få og få og få, og ikke å bidra, eller ta ansvar for seg selv. Kombiner dette med "ære" og mannlig aggresjon, og du har en eksplosiv blanding.

Feil. I et sosialistisk samfunn bidrar alle så godt man kan, og har mer ansvar enn i dag, siden man er deleier av bedriften,- ikke bare en passiv arbeidskraft slik som i dag.

 

Hvis pøbelen ble tvunget til å ta ansvar for sitt eget liv og jobbe hardt for føda så hadde de ikke hatt tid til å ødelegge for alle andre.

Ja dumme dumme folk som ikke vant i lotto!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I et sosialistisk samfunn læres man opp til å få og få og få, og ikke å bidra, eller ta ansvar for seg selv. Kombiner dette med "ære" og mannlig aggresjon, og du har en eksplosiv blanding.

Feil. I et sosialistisk samfunn bidrar alle så godt man kan, og har mer ansvar enn i dag, siden man er deleier av bedriften,- ikke bare en passiv arbeidskraft slik som i dag.

5142300[/snapback]

Den passive arbeidskraften finner man mest av i det offentlige. I private bedrifter så er arbeiderne ofte mer engasjert i bedriften. Mange er også deleiere gjennom oppsjoner, eller de får bonus om bedriften går bra.

 

 

Hvis pøbelen ble tvunget til å ta ansvar for sitt eget liv og jobbe hardt for føda så hadde de ikke hatt tid til å ødelegge for alle andre.

Ja dumme dumme folk som ikke vant i lotto!

5142300[/snapback]

Den kommentaren illustrerer mye av dte som er feil i det sosialistiske samfunnet. Den sosialistiske tankegangen har grodd svært godt fast når eneste mulgheten man ser for å kunne jobbe seg frem på egen hånd er å tippe lotto. Folk er gjort til passive forbrukere av staten, fanget i et statlig nett det ikke er noen vei ut av.

Lenke til kommentar
Den kommentaren illustrerer mye av dte som er feil i det sosialistiske samfunnet. Den sosialistiske tankegangen har grodd svært godt fast når eneste mulgheten man ser for å kunne jobbe seg frem på egen hånd er å tippe lotto. Folk er gjort til passive forbrukere av staten, fanget i et statlig nett det ikke er noen vei ut av.

5142315[/snapback]

Vet ikke helt på hvilket grunnlag du uttaler deg, men jeg har bodd i en del andre land som er sosialdemokratier. Den misunnelsen vi ser i Norge er vi, etter min erfaring, alene om. Muligens er det tilsvarende i Sverige. Tenker da spesielt på den tankegangen om at de rike har stjålet pengene de har, mens lottomillionærer har blitt rik på ærlig vis.
Lenke til kommentar

Jeg tror de er begge deler: Engasjerte pøbler. Saken gjorde dem til pøbler mange av dem, de gikk over streken, men de ble faktisk over tid dyttet dit ved neglisjering fra regjeringens side, og de ventet bare på en grunn til å gjøre opprør, det man høster er det man sår, og det gjelder vel både for regjeringen, og pøblene. Jeg synes alle burde straffes, både regjeringen for sin neglisje, og pøblene for å synke til et så lavt nivå, man må lære seg å ta rotta på regjeringen gjennom rette kanaler, og ikke skade sitt eget nærmiljø istedet.

Pøblene burde straffes, men det burde være milde straffer, sett i lys av en tydelig frustrasjon de har all rett til å føle de fleste av dem.

 

De få virkelige pøblene, som bare hoppet på bølgen for å lage kaos, burde derimot straffes hardt, men vanskelig å skille de ut i et så enormt kaos med så mange innblandet, og dermed må de slippe unna de også med mildere straffer denne gangen, så man ikke står i fare for å straffe feil personer midt oppi kaoset, noe som bare vil gjøre vondt værre.

 

<off-topic til JBlack>

Når det gjelder offentlige bedrifter og instanser, det vet jeg selv at det finnes vel neppe en større prosent av passiv arbeidskraft, byråkrati, latskap, lange ferier, stort sykefravær, korte arbeidsdager osv. Har selv jobbet i offentlig sektor og vært vitne til dette over lengre tid. Offentlig sektor har et skremmende høyt nivå av inneffektivitet og slurv bak kulissene i de fleste instanser.

</off-topic>

 

Egentlig alt jeg har å si om saken.

Lenke til kommentar
I et sosialistisk samfunn læres man opp til å få og få og få, og ikke å bidra, eller ta ansvar for seg selv. Kombiner dette med "ære" og mannlig aggresjon, og du har en eksplosiv blanding.

At det var? Vi snakker om et kapitalistisk land hvor markedet ikke tilbyr disse ungdommene jobb og hvor "den sosialistiske staten" knapt nok tilbyr ungdommene skolegang. Hva er det du egentlig snakker om?

 

 

Hvis pøbelen ble tvunget til å ta ansvar for sitt eget liv og jobbe hardt for føda så hadde de ikke hatt tid til å ødelegge for alle andre.

5141987[/snapback]

Trodde du var imot tvang jeg... Og hallo i luken; Ungdommene får ikke jobb!

Lenke til kommentar
Hvorfor har f.eks. ikke Monaco de samme problemene da deres innvandrere utgjør 80% av befolkningen?

5141248[/snapback]

Hva slags innvandrere er det da? Hvor kommer de fra?

 

 

Vi snakker om et kapitalistisk land hvor markedet ikke tilbyr disse ungdommene jobb

Ikke tilbyr? Tror du virkelig det nytter å sitte på ræva og vente på å få brev i posten med jobbtilbud?

 

Hvis pøbelen ble tvunget til å ta ansvar for sitt eget liv og jobbe hardt for føda så hadde de ikke hatt tid til å ødelegge for alle andre.

Trodde du var imot tvang jeg...

Hva har dette med tvang å gjøre?

 

Hvis du mener at det å ta ansvaret for seg selv og sitt eget liv er "tvang", så tror jeg nok du har mistforstått noe grunnleggende.

Lenke til kommentar
Hva slags innvandrere er det da? Hvor kommer de fra?
Stort sett fra hele verden. Hva var poenget?
Vi snakker om et kapitalistisk land hvor markedet ikke tilbyr disse ungdommene jobb
Ikke tilbyr? Tror du virkelig det nytter å sitte på ræva og vente på å få brev i posten med jobbtilbud?
Tror du virkelig at det er dette olsen mener?? At man ikke blir tilbudt jobb betyr at man konstant er i en situasjon à la denne:

Jobbsøkeren Ahmed Traore følger opp sin 343. jobbsøknad ved å ringe arbeidsgiver:

-Hei, jeg ringer angående søknad på jobb blablabla.

-Ja, så fint. Hva er navnet ditt.

-Ahmed Traore.

-Ok. Ja den stillingen du søkte på er dessverre besatt.

-(Å bombe!)

 

EDIT: Jeg må visst presisere at dette var noe som var vanlig _før_ opptøyene (og er det fortsatt).

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Rettelse, ikke FRANSKE ungdommer, men MUSLIMSKE! Det er kun innvandrer ungdommer som gjør protest. Hvorfor? De orker ikke å gå på skole i mer enn det som er minimum i frankrike. Det er ikke mange år som er minimum i det landet. De starter å jobbe, og arbeider på en bensinstasjon elns i 3 år. Etter de årene er de lei. De får lite betalt, og nå er det plutselig staten sin feil. Gå på skole ffs!

 

Jeg har fransk familie, med en fransk far som er i politikken....

Lenke til kommentar
Hva slags innvandrere er det da? Hvor kommer de fra?
Stort sett fra hele verden. Hva var poenget?
Vi snakker om et kapitalistisk land hvor markedet ikke tilbyr disse ungdommene jobb
Ikke tilbyr? Tror du virkelig det nytter å sitte på ræva og vente på å få brev i posten med jobbtilbud?
Tror du virkelig at det er dette olsen mener?? At man ikke blir tilbudt jobb betyr at man konstant er i en situasjon à la denne:

Jobbsøkeren Ahmed Traore følger opp sin 343. jobbsøknad ved å ringe arbeidsgiver:

-Hei, jeg ringer angående søknad på jobb blablabla.

-Ja, så fint. Hva er navnet ditt.

-Ahmed Traore.

-Ok. Ja den stillingen du søkte på er dessverre besatt.

-(Å bombe!)

 

EDIT: Jeg må visst presisere at dette var noe som var vanlig _før_ opptøyene (og er det fortsatt).

5156519[/snapback]

 

 

En vanlig floskel som brukes her i Norge er at den strukturelle rasismen hindrer fremmede (fra den 3dje verden) i å få jobb. Hvordan forklarer du da at tamilere er mer i jobb her i Norge enn nordmenn selv? Tror ikke jeg har sett noen bleke tamilere som heter Hansen akkurat. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...