Gå til innhold

512MB 7800 to have 1.1ns, 1800mhz RAM


kirjogra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kommer litt mer info om 512Mb versjonen av 7800GTX

 

På MVKTech har de til og med klart å få tak i en BIOS fra et 512Mb kort fra XFX.

http://www.mvktech.net/index.php?option=co...tid=10&id=24239

 

Hvis man går inn i BIOS kan man hente ut vilde mye informasjon om kortet:

Well I don't know the memory is Samsung and is rated at 1.1ns...which is around 900MHz (1800MHz DDR). So with some luck and tweaking some timings maybe you will be able to reach 1900MHz. And the core? Well the G70 chip is able to run faster cause the XFX version of the GeForce 7800 GTX with 512MB runs at 580MHz on air cooling... So 600MHz... I would say give it 650MHz

Så XFX sine kort kjører 580Mhz på luft.... Interesant at nvidia har så mye å gå på med G70 brikken. 580Mhz med 24 pipelines kommer til å gi x1800XT problemer...

 

Legger ved bilde av monsteret under...

 

Tar av meg hatten for nVidia hvis de klarer å levere volum av dette kortet før ATi greier å få ut x1800XT

 

Edit:

The Inquirer skriver også om dette:

http://www.theinquirer.net/?article=27428

XFX works at 580/1730MHz

OUR COLLEAGUES at MVKtech.net forums managed to get the picture of Nvidia's upcoming Geforce 7800 GTX 512 MB card

....

The same chaps managed to grab a BIOS from an XFX Geforce 7800 GTX 512MB and the chaps learned that XFX card obviously clocked even higher than the specs, it's working at 580MHz core and 1730MHz memory in 3D, the throttle frequency is 500MHz core and 1730MHz memory while in 2D card, you switch to a 275MHz core and 1730MHz memory.

 

Since you can already download that BIOShere this means that XFX cards are almost available and that the company is just waiting for Nvidia's whistle to start selling them in retail. A week or two from now anyway.

 

At de til og med har BIOS fra XFX sitt kort tyder på at XFX har hatt kortet en stund, og at tilgjengligheten kan bli bra...

 

Edit 2: For å ikke fucke opp layout på forumet med stort bilde legger jeg det ved isteden...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

vet ikke helt synest det hele virker litt som et eventyr, at det helt ut fra det blå skal ramle ned et 512mb gtx kort @ 580/1800 mot standard 430/1200

 

ser man seg rundt klokker de fleste 490/1400 og legger seg på ca 8600 3d marks. man kan bare gjette og drømme hva man gjør på 580/1800. vet ikke, blir litt for villt til og tro på. men man vet jo aldri :nei:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
vet ikke helt synest det hele virker litt som et eventyr, at det helt ut fra det blå skal ramle ned et 512mb gtx kort @ 580/1800 mot standard 430/1200

 

ser man seg rundt klokker de fleste 490/1400 og legger seg på ca 8600 3d marks. man kan bare gjette og drømme hva man gjør på 580/1800. vet ikke, blir litt for villt til og tro på. men man vet jo aldri :nei:

5099834[/snapback]

 

Hvorfor det, tweaking av pcb kan være det som utgjør de ekstra hz`ne.

Leste ett sted at gtx`s v-core drooper.

 

"droop modd" utgjør ganske mye på hovedkortet mitt i allefall.

 

vanlig gtx er designet for 430, vips vi endrer litt.. og, nei se... 550++

Lenke til kommentar
vi får se om noen dager :hmm:  lovte meg selv at jeg skulle investere i nytt skjermkort når det kom et som gjorde 10K i 3dmark @ stock..... får håpe dette legger seg på 9950  :yes:

5100055[/snapback]

 

7800gtx, Asus Top kjørt på 505/1430: 9096 3D mark 05..

 

Tror nok 10K@stock går greit...

Lenke til kommentar
vet ikke helt synest det hele virker litt som et eventyr, at det helt ut fra det blå skal ramle ned et 512mb gtx kort @ 580/1800 mot standard 430/1200

 

ser man seg rundt klokker de fleste 490/1400 og legger seg på ca 8600 3d marks. man kan bare gjette og drømme hva man gjør på 580/1800. vet ikke, blir litt for villt til og tro på. men man vet jo aldri :nei:

5099834[/snapback]

Hvorfor det, tweaking av pcb kan være det som utgjør de ekstra hz`ne. Leste ett sted at gtx`s v-core drooper. "droop modd" utgjør ganske mye på hovedkortet mitt i allefall. vanlig gtx er designet for 430, vips vi endrer litt.. og, nei se... 550++

5100010[/snapback]

Jeg tror ikke triksing og fiksing på kretskortet (PCB'en) vil utgjøre noen særlig forskjell. Det eneste man oppnår er høyere spenning (evt kall det mindre spenningstap) og dermed mer varmeutvikling i GPU. Jeg tror ikke nvidia til ty til sånne metoder og i hvertfall ikke for å tvinge GPU'en opp hele 28%. (Husk at det fortsatt skal være litt sikkerhetsmargin så den ikke er blodklokket til randen av hva den klarer)

 

De store økningene i hastighet tror jeg enkelt kan deles inn i to deler:

1. Nye 1,1ns minnebrikker gir mulighet for opp til 1818MHz

2. En ny og sterkt forbedret revisjon av GPU'en (f.eks 90nm) gir mulighet for hele 28% høyere klokkefrekvens uten at det går ut over sikkerhetsmarginen eller varmeproduksjonen i nevneverdig grad.

 

Det som gjenstår å se er om minnebrikkene tynes til det ytterste (1818MHz) eller om de bruker en sikkerhetsmargin der også. F.eks 1600MHz orginalt. Det gjenstår også å se om den nye revisjonen av 7800-brikken klokker så bra som ryktene tilsier.

 

I teorien kan også nvidia øke fra 24 til 32 pipelines når de går over til 90nm, men det tror jeg ikke skjer ennå. Jeg tror heller det kortet spares til en ny revisjon neste sommer, kanskje med forbedrede shadere i alle pipelinene og kanskje med bedre HDTV-egenskaper.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke triksing og fiksing på kretskortet (PCB'en) vil utgjøre noen særlig forskjell. Det eneste man oppnår er høyere spenning (evt kall det mindre spenningstap) og dermed mer varmeutvikling i GPU. Jeg tror ikke nvidia til ty til sånne metoder og i hvertfall ikke for å tvinge GPU'en opp hele 28%. (Husk at det fortsatt skal være litt sikkerhetsmargin så den ikke er blodklokket til randen av hva den klarer)

 

De store økningene i hastighet tror jeg enkelt kan deles inn i to deler:

1. Nye 1,1ns minnebrikker gir mulighet for opp til 1818MHz

2. En ny og sterkt forbedret revisjon av GPU'en (f.eks 90nm) gir mulighet for hele 28% høyere klokkefrekvens uten at det går ut over sikkerhetsmarginen eller varmeproduksjonen i nevneverdig grad.

 

Det som gjenstår å se er om minnebrikkene tynes til det ytterste (1818MHz) eller om de bruker en sikkerhetsmargin der også. F.eks 1600MHz orginalt. Det gjenstår også å se om den nye revisjonen av 7800-brikken klokker så bra som ryktene tilsier.

 

I teorien kan også nvidia øke fra 24 til 32 pipelines når de går over til 90nm, men det tror jeg ikke skjer ennå. Jeg tror heller det kortet spares til en ny revisjon neste sommer, kanskje med forbedrede shadere i alle pipelinene og kanskje med bedre HDTV-egenskaper.

5100754[/snapback]

 

Tanken var den at vanlig gtx ble holdt tilbake og ikke viste sitt fulle potensiale.

Om du titter rundt i 512mb gtx tråder rundt om er det mange som nevner pcb tweaks. men om det er noen får vi vel se om en ukes tid.

 

Annen tanke som har slått meg er at de ganske enkelt har sortert chippene slik at de nå har ett lite lager med gpuèr som klarer 550+, gtx har jo vært i salg noen månder så...

Lenke til kommentar
Dette blir vel siste generasjon dx.9 kort?

Håper de får ned størrelse og strømbruk framover, korta begynner vel å bli på grensen i størrelse nå.

5097958[/snapback]

Nei det kommer fler.

5098359[/snapback]

 

Har lest at ati sin R600 brikke vil støtte dx10

ATI R600 GPU is expected to be released in Q4, or possibly Q1 2007. The R600 is targeted at the high end market with full support for 'DirectX 10' WGF 2.0, targeting Vista

 

Nvidia vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Dette blir vel siste generasjon dx.9 kort?

Håper de får ned størrelse og strømbruk framover, korta begynner vel å bli på grensen i størrelse nå.

5097958[/snapback]

Nei det kommer fler.

5098359[/snapback]

 

Har lest at ati sin R600 brikke vil støtte dx10

ATI R600 GPU is expected to be released in Q4, or possibly Q1 2007. The R600 is targeted at the high end market with full support for 'DirectX 10' WGF 2.0, targeting Vista

 

Nvidia vet jeg ikke

5101055[/snapback]

 

G80 kommer til å støtte DX10....

Lenke til kommentar

Ati sliter nokk ikke sinnsykt - men taper masse penger på salg av high end kort gjør de, må huske at dem også selger intergrerte? og laptop løsninger, Nvidia har tatt tilbake en god jafs av markedet men så lenge ikke tallene fortsetter slik de gjør nå burdet det ikke være noe fare? - feks ved neste genrasjons kort burdet\må de være mer konkuranse dyktige

 

De har jo fortsatt x1800xl som kan konkurere med 7800gt da, om de senker prisene litt.

 

Men det ser ut som det blir 7800gtx 512 på meg i romjulen, sight - finnes det noe bedre en nytt crazy skjermkort å romjuls feire :love:

 

Edit: har en bestilling på x360 inne på komplett men om dette stemmer dropper jeg den til fordel for dette kortet, holdt foresten på å selge mitt 7800gtx til en kompis jeg bygde pc til nå (står ferdig ved min side nå med 7800gt) å kjøpe x1800xt, men det er jo ikke til å få tak i :cry:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

7800GTX 512MB hits the street on 14th

 

http://www.theinquirer.net/?article=27443

 

høy pris:

The supposedly cancelled UItra was simply re-named to 7800GTX 512MB. While I personally feel this is a crap name and devalues of this product, I'll leave this to Nvidia's marchitecture pandits, minions and spinners. This is the 7800Ultra, no matter how it is called now. The price is set at $599 to $649, € or £400 much more expensive than X1800XT, but Nvidia believes it has a reason to keep the price sky-high.

 

 

 

pcb tweaks :yes:

The new G71 or "Faster G70" is a pure thoroughbred. If you remove the cooling solution which was introduced with Quadro FX 4500, you'll see that Nvidia modified the PCB (Printed Circuit Board) a bit in order to fit spanking new 1.1ns Samsung GDDR3 modules, which will be clocked between 800 and 900MHz.

Lenke til kommentar
7800GTX 512MB hits the street on 14th

 

http://www.theinquirer.net/?article=27443

 

høy pris:

The supposedly cancelled UItra was simply re-named to 7800GTX 512MB. While I personally feel this is a crap name and devalues of this product, I'll leave this to Nvidia's marchitecture pandits, minions and spinners. This is the 7800Ultra, no matter how it is called now. The price is set at $599 to $649, € or £400 much more expensive than X1800XT, but Nvidia believes it has a reason to keep the price sky-high.

 

 

 

pcb tweaks :yes:

The new G71 or "Faster G70" is a pure thoroughbred. If you remove the cooling solution which was introduced with Quadro FX 4500, you'll see that Nvidia modified the PCB (Printed Circuit Board) a bit in order to fit spanking new 1.1ns Samsung GDDR3 modules, which will be clocked between 800 and 900MHz.

5103508[/snapback]

Kan nok love deg at det ikke bare er det som det er snakk om her... Det er også gjort modifikasjoner på GPU...

 

Dette er veldig spennende:

AFTER a little research we managed to get information from several retailers and e-tailers. The 7800GTX 512MB is already SKUed [Yes, we've turned Stock Keeping Unit into a verb, Ed.], and the delivery date is set for Monday, November 14th. Several Nvidia partners told us about shipping boards in full quantity in week 46, so it seems like X1800XT got competition even before it has shipped into retail.

At nVidia lanserer et produkt og leverer det i voulm på samme dag... Kanskje før ATi klarer å få ut demmes eget top kort som de papirlanserte for over en måned siden!

 

24 pipelines på 550MHz og 1800MHz minne kommer til å gi ATi noe å tenke på!

 

Når XFX velger å klokke sine kort over denne referansen (580MHz) så er det tegn på at nVidia har endel å gå på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...