Gå til innhold

512MB 7800 to have 1.1ns, 1800mhz RAM


kirjogra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så mye forskjell 1.2ns og 1.1ns da??

5085830[/snapback]

Tviler på om det finns 1,2 ns minnebrikker som klarer å kjøre på 1800MHz :hmm: Og i tilfelle de finns så har ikke jeg råd til å kjøpe de....

5085874[/snapback]

2*1000/1,2ns gir ca 1667 MHz

2*1000/1,1ns gir ca 1818 MHz

 

Hvis minnet er spesifisert å klare disse hastighetene så forventer jeg også at minnet virkelig klarer det. Men det kan hende at det er så viktig for PR'en at kortene lar seg overklokke bra at de velger å kjøre med hastigheter under det minnet egentlig klarer.

 

256MB 1,2ns høyhastighetsminne er neppe billig, og jeg regner med prisen på 512MiB ennå raskere høyhastighetsminne er over dobbelt så høy. Hvis 256MiB 1,2ns koster f.eks 1000kr så tipper jeg prisen på 512MiB 1,1ns blir rundt 2200-2500kr. Hvis disse prisene er i nærheten av korrekte så kan dere altså forvente at 512MiB-versjonen av kortet vil koste en drøy tusenlapp mer enn den med 256MiB.

Lenke til kommentar

Ting tyder på at det er rom for en X1800XT PE selv om jeg tviler på at vi vil se et slikt produkt. Vi får se om ATi klarer å holde følge med bedre driver optimaliseringer.

Når det gjelder R580 tviler jeg på at det er så mye å hente her i dagens spill, det blir nok heller i pixel shader intensive spill denne vil skinne. Dette er også problemet til ATi nå, med dems fokus på SM3.0, dynamic branching og flow control er det ikke mye som vinner folk over per idag.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Ting tyder på at det er rom for en X1800XT PE selv om jeg tviler på at vi vil se et slikt produkt. Vi får se om ATi klarer å holde følge med bedre driver optimaliseringer.

Når det gjelder R580 tviler jeg på at det er så mye å hente her i dagens spill, det blir nok heller i pixel shader intensive spill denne vil skinne. Dette er også problemet til ATi nå, med dems fokus på SM3.0, dynamic branching og flow control er det ikke mye som vinner folk over per idag.

5092107[/snapback]

Tja jeg synes da spillet F.E.A.R. presser mitt 7800GTX kort ganske bra. For å spille det spillet i 1600x1200, 4X AA og softshadows på, så vil jeg påstå vi trenger mye mer GPU kraft (og minnebåndbredde da). Klart må ikke spille med slike innstillinger, men det å si at det ikke finnes spill som vil dra nytte av nye skjermkort er jeg ikke enig i. R580, R620, G80 og slike kommende brikker vil slettest ikke ha for mye krutt. Først når de brikkene kommer at vi kan nyte spill som F.E.A.R. mener da jeg.

Lenke til kommentar

Men hva er det F.E.A.R presser på 7800GTX.. texturing, ROP, vertex rate..? Jeg vil anta at det presser pixel shading nokså mye da det bruker en del slike effekter, men poenget er at dagens spill generellt ikke tar så godt bruk av pixel shading. Jeg sier ikke at vi ikke trenger mer krutt idag, jeg sier at jeg tror "krutt typen" til R580 ikke vil være så nyttig idag, men ikke ubruklig. Jeg skulle nok heller ha sagt "stort sett alle dagens spill..".

Lenke til kommentar
Raptor,01/11-2005 : 19:22]
Hvis dette stemmer, så blir nok dette kortet ganske mye raskere enn ATI sitt toppkort ja! Men hva blir ATI sitt svar da?

5091616[/snapback]

Tipper det blir R580 i slutten av Q1 2006....

 

Da venter nVidia med en 90nm G7x

5091667[/snapback]

HE HE.De ligger jo 5-6mnd etter nå jo,og enda har de ikke fått ut kortene.Nå slipper Nvidia 512mb versonen av GTX.Tipper da at ATI ikke har noe å svare med før midten av 06.

Edit:Det er jo lov å håpe.ATI må evnt.komme med et svar på dette,hvis det viser seg att det nye GTX kortet slår X1800XT.

Endret av TAS
Lenke til kommentar
R580 skal ikke ha vært plaget av de problemene R520 har slitt med og er dermed ikke forsinket. Ifølge en slide fra ATi er R580 "in house and working" og "ready for shipments".

5093395[/snapback]

Den ville jeg tatt med en klype salt...

 

Men at R580 kommer i slutten av Q1 2006 som de har sagt tviler jeg ikke på... Håper bare leveringen blir kjappere enn X1800XT har nå...

Lenke til kommentar
R580 skal ikke ha vært plaget av de problemene R520 har slitt med og er dermed ikke forsinket. Ifølge en slide fra ATi er R580 "in house and working" og "ready for shipments".

5093395[/snapback]

 

Men det er vel del snakk om "butikk" for Ati her også. Hvor mange millioner tror du det har kostet å utvikle R520. Og de har vel ennå ikke klart å levere ett stort antall av R520 GPU'n. Det er langt imellom butikkene som har X1800XL inne, XT har vel ikke kommet i butikken ennå?

Hvis de slipper R580 før de faktisk har solgt R520 i større antall, vil de ikke da ødelegge for sitt eget salg av 520. De må vel prøve å tjene inn noe på det det har kostet og utvikle den? Nå har de vel allerede havnet på dypt vann pga. forsinkelsene, og det sitter nok noen økonomer og analytikere i Ati som regner og funderer på hva som er best. Vente med releasen av R580 eller ikke.

Lenke til kommentar
Vel, mye av R&D er det samme for R580 som R520 (og RV530) og R520 ville neppe forsvinne når R580 er ute, men heller brukt på rimligere modeller. Det spørs om det ikke ville være ganske lurt av ATi å være tidlig ute med R580 og med god tilgjenglighet for å redde ansikt.

5093743[/snapback]

 

Du har vel trolig rett.

 

Jeg er verken for eller imot Ati eller Nvidia, for meg spiller det ingen rolle som er 1% raskere til enhvertid. Skjønner ikke helt den kranglingen om at denne yter 500poeng mer i 3Dmarks (Hvem f**n spiller 3Dmarks). Og heller ikke at de 5fps på toppen i spill spiller så stor rolle for meg at jeg kaster bort 4000,- hver gang det kommer ett nytt kort. Men konkurransen imellom Ati og Nvidia gjør jo at ingen av de kan hvile på utviklingssiden og vi får mer avanserte funksjoner på kortene. Husker jeg satt og lekte meg med 3Dstudio på midten av 90tallet. Ser ofte ting realtime idag bedre enn det jeg klarte å få til i 3Dstudio dengang. :wow:

 

Håper det neste store de implenterer er HW for fysikk motorer.

 

Idag en fornøyd eier av 6800GT, som nok kommer til jobbe for meg minst ett år til... så får vi se hvem som har det mest fristende kortet da ;)

Endret av Raggis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...