Zyon Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Den skittne lørva av en Chrysler Neon har akkurat takket for seg... Jeg har nettopp brukt 25k på oppussing av bilen, og nå har motorstyreenheten gått til hel****e Siden jeg ikke har lyst å bruke 9000,- på en ny boks, leter jeg etter en brukt. Det jeg lurer på er om PCM`er bruker å være forskjellig fra biler med automat og manuell girkasse? Eller om det er hipp som happ? Ingen mekanikere jeg har pratet med har kunnet gi meg svar... Jeg har funnet en boks som har vært i en Neon med 1,8 liter manuell, med samme fabrikknr som min egen boks, men jeg har en 2.0 automat. Hvis det er vanlig at boksene ikke tar hensyn til hvilken girkasse man bruker, er jeg fristet til å ta sjangsen på å kjøpe den. Prisforskjellen brukt vs ny er tross alt 7500,- Eller kan motoren / elektronikken ta skade hvis jeg putter inn feil boks?
eab Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Ville vært skeptisk til å prøve en ecu fra en bil med forskjellig motor og girkasse. Uten at jeg vet noe om Neon, så vet jeg at andre biler/merker har forskjellige styreenheter fra manuell til automat. Tar jeg ikke mye feil er det vel slik at girskift kontrolleres av hjernen i såpass nye amerikanske biler (dette er iallefall tilfellet i mange nyere girkasser fra GM). Tror nok også det er forskjell på 1.8 literen og 2 literen når det kommer til motorstyring, ledningsnett, følere og "programmering". Hvis du treffer noen snille folk hos forhandleren/verkstedet kan de kanskje hjelpe deg med å finne ut hvilke styreenheter som kan brukes, ut fra delenummer. *edit; helt sikker på at det er styreenheten som er defekt? Fått lest av feilkoder o.l? Endret 26. oktober 2005 av Erik Braseth
Zyon Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Mm, det ser ut til at du har rett, enhetene kan ikke brukes om hverandre... Verkstedet konkluderte med at enheten var ødelagt fordi den ikke ga signaler til coilen. Feilkoden de fikk fra PCM`en var: "Evap purge flow monitor failure or evap solenoid circuit". Jeg sjekket enheten selv idag, men da ga den ingen feilkode, den bare "fortalte" at den ikke kunne finne feil i seg selv og at alt var ok... Selve coilen skal det visstnok ikke være noe feil med, heller ikke sensorene til kam og veiv. Snodig... Ang delenummer, jeg har fått 4 forskjellig nummer fra forhandleren / verkstedet. Sjekket de opp mot en database for bruktdeler, og fikk napp på det ene nummeret, og det var den boksen som hadde stått i en manuellt giret bil. Så kompetansen fra forhandleren virker noe tvilsom... edit: PCM = Power Control Module, går utifra at det er det samme som ecu som du nevnte. Endret 26. oktober 2005 av Zyon
Tumbleweed Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 .....kort midlertidig løsningsforslag: har du forsøkt å la tenningen stå på 10 - 15 sekunder før du starter bilen? (sånn at hjernen får "tid" til å starte, på en måte) Det var det som skulle til for å få Pug'en min til å oppføre seg. Blir fort en vane også....og veldig billig... T'Weed
joka Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 om du kan lodde og ikke har alt for mange tomeltotter, så kan du lage innsprøytning selv. sjekk denne siden: http://www.megasquirt.info/
Zyon Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Skrevet 27. oktober 2005 Jeg kan lodde ja, men ikke pokkern om jeg prøver meg på no sånnt! Men hvis du mekker den du, og gir meg en 100000-kroners garanti på at ikke motorn sprenges, så er det helt greit for meg Men fra spøk til vannpistol; går det an å feilsøke slike bokser evt reparere, eller er det vanlig at de blir kastet når de streiker?
Stig-Arne Skrevet 28. oktober 2005 Skrevet 28. oktober 2005 Er fullt mulig å sende inn slike motor styringer til firmaer som reparerer og sjekker. Ta deg en søk på google.no Jeg fannt en side for en god stund siden der de kunne ta inn boksen for å kontrollere den og evt reparere den. Men husker desverre ikke hva linken var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå