Gå til innhold

Sprø LED mod, mulig?


Anbefalte innlegg

Litt guffe må en ha ja. Hvis hver led trekker 20mA og der er 10530 dioder vil det bli en strøm på 20*10530=210600mA=210A....! Men alt er mulig

PS! 210*12=2520W litt av en varmeovn dette.

For ordens skyld, om hver diode har la oss si 2.3V over seg, så vil diodene utvikkle en effekt på 2.3*210=276W og Motstandene (12-2.3)*210=2037W. Noe varme som må vekk fra motstandsbanken da....

 

Hvem sier at alle LED trenger å konstant spenning? Blink diodene med 1kHz f.eks. Regn da ut hvor mye strøm du trenger. Sikkert veldig veldig mye mindre. (Ok, lyset blir ikke like skarpt, men ta nå hintet!)

 

Hvorfor tar 'alle' utgangspunkt i 12V? Er jo mye lettere med 5V, eller en regulerbar spenningsregulator a'la LM317. Koster sikkert mindre enn effektmotstandene uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt guffe må en ha ja. Hvis hver led trekker 20mA og der er 10530 dioder vil det bli en strøm på 20*10530=210600mA=210A....! Men alt er mulig :yes:

PS! 210*12=2520W litt av en varmeovn dette.

For ordens skyld, om hver diode har la oss si 2.3V over seg, så vil diodene utvikkle en effekt på 2.3*210=276W og Motstandene (12-2.3)*210=2037W. Noe varme som må vekk fra motstandsbanken da....

 

 

Tror du må redusere kraftig antall leds om det skal gjennomføres. Går ann å bygge de opp som 4 og 4 med mellomrom mellom

 

armykokk

Hvor har du 21A fra? milli er 10 i minus tredje, altså en tusende del

om man driter i motstandene :thumbup: , tar fra 12v og 5v med spenningsregulator.regulerer ned til 2v.

da blir det 276w/12v=23A

Det er motstandene som stjeler strømen din :mad:

Det jeg tenkte for å halver jobben er å snu diodene annenhver rekke så det blir katode mot katode og anode mot annode, lodde sammen anodene og strekke en kobber lede tvers over så alle dider deler jord.

Så lodde anoder til logiske utganger med 2v...

Tror de fleste TTL og CMOS kretser klarer 20mA på utgangen :D

 

Lykke til med motstander :tease: det var 1700w spart...

 

Det eneste jeg tror funker er å bygge et kabinett uten på kabinettet, borre tett i tett med 5mm hull i fine rekker, kjøre diodene gjennom og lime. med et diodehus som er 5.9mm ved rota blir det 0.9mm mellom hullene.

 

Takk for ideer, har J**LIG lyst å bygge dette.

Det står bare på pris og tid.. Men ca1500kr er ikke SÅ avskrekkende.

Det største problemet for meg er å tenke ut den logiske kretsen.

det er liksom ikke så mange utganger på paralell-porten.

Det kan hende det går å kalle 1 utgang for reset og 1 for puls, og bruke resten til data, først 6 bit, så puls, så 6 nye bit....osv.

Når du da skal "slokke" sender du en puls på reset.

spørsmålet er hvor raske utgangene på paralell-porten er, for med 100hz "bilde"på diodene, må man klemme 10000bit før reset pulsen og det betyr 1666 puls før reset*100=166khz minimum...

Tror jeg da, er en stund siden jeg tok fagbrev, så stopp meg om jeg tar grådig feil..

 

Bra med svar ihvertfall :yes:

Håper jeg får råd og tid til å bygge dette sjøl, hvis ikke er det jo ganske tilfredstillende å se noen andre sette tankene til live :thumbup:

Lenke til kommentar

no må du tenke på at det er ikke motstandene som "stjeler" strømmen... Det er diodene som bestemmer den, motstanden skal bare begrense strømmen gjennom dioden. Hvis du kobler til diodene uten forkoblingsmotstand og ikke har noen form for strømbegrenser, så er det den indre motstanden i strømforsyningen som begrenser strømmen. Har du da en kraftig god strømforsyning med lav indre motstand, vil stømmen gå langt over diodenes tåleevne og du ender da opp med 10530 svidde dioder

Lenke til kommentar

det med å styre frekvensen, trenger du ikke å gjør fra paralell porten.

 

Du kan lage den slik at du har en frekvens genereator som gir ut pulsene, så styrer du utgangene med paralell posten. Kan gjøres veldig enkelt med at der er en generator som gir ut puls til alle de forskjellige utgangene, men de er koblet igjennom og porter slik at når du legger en utgang høy fra paralellporten, vil den andre ingangen på OG kretsen ta imot pulser fra generatoren... Litt vanskelig forklart. Kan lage en tegning om det trengs ;)

 

Arbeidsdagen er over. Blir nye innspill i morra, kanskje senere i kveld

post-226-1128709704_thumb.jpg

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Det eneste jeg tror funker er å bygge et kabinett uten på kabinettet, borre tett i tett med 5mm hull i fine rekker, kjøre diodene gjennom og lime. med et diodehus som er 5.9mm ved rota blir det 0.9mm mellom hullene.

 

Sjekk om det ikke finnes ferdig preforerte plater du kan knekke til selv.

 

Det største problemet for meg er å tenke ut den logiske kretsen.

det er liksom ikke så mange utganger på paralell-porten.

Det kan hende det går å kalle 1 utgang for reset og 1 for puls, og bruke resten til data, først 6 bit, så puls, så 6 nye bit....osv.

Når du da skal "slokke" sender du en puls på reset.

spørsmålet er hvor raske utgangene på paralell-porten er, for med 100hz "bilde"på diodene, må man klemme 10000bit før reset pulsen og det betyr 1666 puls før reset*100=166khz minimum...

Tror jeg da, er en stund siden jeg tok fagbrev, så stopp meg om jeg tar grådig feil..

 

Er tanken å kunne kontrollere hver enkelt diode, eller holder det med grupper med flere dioder? Da må du finne ut hvor mange rekker og rader du får med dioder. Så bruke logikk og transistorer for å lage en matrise, f.eks. 102x102 eller noe sånt.

 

Evt. kan man sikkert finne en LCD eller LED kontroller som faktisk er beregnet på dette. Da blir det nesten enkelt... ;)

 

Selve 'blinkingen' for strømsparing lages for seg selv, uavhengig av 'bildene' du vil vise. Evt. kan logikk kretsene fikse dette, men da må man ta noen forutsetninger (enable output f.eks.)

 

Tror denna tråden tipper mer og mer over til Elektronikk jeg..

 

Er ikke ofte mods basert på elektronikk da?

Lenke til kommentar
no må du tenke på at det er ikke motstandene som "stjeler" strømmen... Det er diodene som bestemmer den, motstanden skal bare begrense strømmen gjennom dioden. Hvis du kobler til diodene uten forkoblingsmotstand og ikke har noen form for strømbegrenser, så er det den indre motstanden i strømforsyningen som begrenser strømmen. Har du da en kraftig god strømforsyning med lav indre motstand, vil stømmen gå langt over diodenes tåleevne og du ender da opp med 10530 svidde dioder

Tvert imot, det er motstandene som stjeler strøm...

De er ikke der for å begrense strømme men spenninga..

Det som var ideen var å bruke spenningsregutatorer fra 5v og 12v, og ned til 2v.

Lenke til kommentar
det med å styre frekvensen, trenger du ikke å gjør fra paralell porten.

 

Du kan lage den slik at du har en frekvens genereator som gir ut pulsene, så styrer du utgangene med paralell posten. Kan gjøres veldig enkelt med at der er en generator som gir ut puls til alle de forskjellige utgangene, men de er koblet igjennom og porter slik at når du legger en utgang høy fra paralellporten, vil den andre ingangen på OG kretsen ta imot pulser fra generatoren... Litt vanskelig forklart. Kan lage en tegning om det trengs ;)

 

Arbeidsdagen er over. Blir nye innspill i morra, kanskje senere i kveld

Det jeg tenkte på var å bruke multiplexer/demultiplexer men flip floper på utgangene (hadde jeg ikke visst at det var noe som het flip floper så hadde jeg trodd at noen tulla med meg)

 

Skal prøve å skisse ned hva jeg mener og legge ut bilde på mandag...

Ikke misfortå det her som kritikk Behydro.

Setter stor pris på forslag og tilbakemeldinger.

 

Fint om du finner på en krets du og, så kan vi sammenligne :thumbup:

Lenke til kommentar
no må du tenke på at det er ikke motstandene som "stjeler" strømmen... Det er diodene som bestemmer den, motstanden skal bare begrense strømmen gjennom dioden. Hvis du kobler til diodene uten forkoblingsmotstand og ikke har noen form for strømbegrenser, så er det den indre motstanden i strømforsyningen som begrenser strømmen. Har du da en kraftig god strømforsyning med lav indre motstand, vil stømmen gå langt over diodenes tåleevne og du ender da opp med 10530 svidde dioder

hmm..... NÅ fikk jeg seriøst lyst til å lage et sånt kab. hadde vært artigt å sprenge alle diodene, sett lite digg ut da... :dribble:

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var å bruke multiplexer/demultiplexer men flip floper på utgangene (hadde jeg ikke visst at det var noe som het flip floper så hadde jeg trodd at noen tulla med meg)

 

Det blir sykt mye flip-flops :). Ta heller en titt på dekodere (eks. 74154). Med 4 signal inn kan du styre 16 utganger. Du kan definitivt ikke drive LEDs på utgangen på disse, så du må ha transistorer i tillegg. Ta en på kolonnen, en på rekka og vips så har du 16x16 (256) LEDs med individuell kontroll.

 

Med dette trenger du to transistorer pr LED, så den store kostnaden blir nok transistorer. De koster vel omtrent det samme så LEDs vil jeg tro.

 

PS: Flip-flop er egentlig mange ting. Type D (Data), JK, SR, MS etc. De har alle forskjellig funksjon, men er alle flip-flops (vipper).

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var å bruke multiplexer/demultiplexer men flip floper på utgangene (hadde jeg ikke visst at det var noe som het flip floper så hadde jeg trodd at noen tulla med meg)

 

Det blir sykt mye flip-flops :). Ta heller en titt på dekodere (eks. 74154). Med 4 signal inn kan du styre 16 utganger. Du kan definitivt ikke drive LEDs på utgangen på disse, så du må ha transistorer i tillegg. Ta en på kolonnen, en på rekka og vips så har du 16x16 (256) LEDs med individuell kontroll.

 

Med dette trenger du to transistorer pr LED, så den store kostnaden blir nok transistorer. De koster vel omtrent det samme så LEDs vil jeg tro.

 

PS: Flip-flop er egentlig mange ting. Type D (Data), JK, SR, MS etc. De har alle forskjellig funksjon, men er alle flip-flops (vipper).

Decoder og demultiplexer er vel nesten det samme ;)

Hadde håpet på 1-16, men jeg klarer ikke finne...

Må nok prøve å finne på noe annet da...

Hmm tenke tenke :hmm: .....

Skal prøve å tegne litt, det er kanskje mulig å løse med en teller?

Lenke til kommentar

hvordan tenkte du å få til rekke og kolonne styring?

Dette er problemet:

 

led8ex.png

 

Om jeg skal ha KUN de som er grønne i bildet til å lyse, vil de røde lyse også....

Hvordan er det jeg ungår det?

Jeg har funnet en 32 porter LED driver kalt UCN5833A....

og 32*32 er 640! da er det ikke så mye som skal til om man kan styre det med rekke-kolonne

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...