Gå til innhold

Sprø LED mod, mulig?


Anbefalte innlegg

Sitter på jobb nå, og fikk en helt vill ide..

 

Hva med å kle et kabinett helt med lysdioder?

Dro fram linjalen og begynte og måle litt...

sidene er 30*44

toppen er 16.5*30

 

Regnet meg da fram til at det trengs 10530 5mm dioder!

I tillegg kommer fronten....

Kan noen være snille og si at jeg har regnet feil :cry:

10530lysdioder er jo 21060 ledninger som skal loddes i begge ender.

ca 4000kr og nesten 27amp i 12v trekk. 27*12=324w!

 

Men det hadde vært STIL :cool:

 

Alternativet er jo et mindre kabbis, men det må jo være plass til en ekstra strømforsyning...

 

Kan noen fortelle meg at jeg har bomma grov på utregningen, eller komme med et forslag til annen løsning?

Endret av armykokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde vært mulig og blir nok utrolig tøft om man gjør det skikkelig (lage mønster blant annet)

bare husk å ha noe glass eller noe over led'ene slik at du også kan transportere kabinettet uten å knuse et par hundre :p

Tror nok det hadde gått bra uten plexi over, lysdioder er ganske robuste...

Ideen var å knytte diodene opp mot en kontoller til parralell, eller seriell port.

Eventuelt bare ha en egen kontroller med forhåndsprogramerte sekvenser...

Lenke til kommentar
hadde vært mulig og blir nok utrolig tøft om man gjør det skikkelig (lage mønster blant annet)

bare husk å ha noe glass eller noe over led'ene slik at du også kan transportere kabinettet uten å knuse et par hundre :p

Tror nok det hadde gått bra uten plexi over, lysdioder er ganske robuste...

Ideen var å knytte diodene opp mot en kontoller til parralell, eller seriell port.

Eventuelt bare ha en egen kontroller med forhåndsprogramerte sekvenser...

allikell, dioder inn mot bilseter på en humpete norsk vei.. eller lan med folk som kommer borti kabinettet ditt.. da går det fort noen dioder her og der

Lenke til kommentar

såsant, såsant, men noe av det tøffe vil jo være en "knudrete" følelse (les:nøkken :p )

 

Et annet alternativ vil være 5*5mm firkantdioder, for å få det jevnt..

Nå er jeg ferdig på jobb, har ikke internet hjemme :blush: skal tenke over helga nå, så svipper jeg innom denne tråden på mandag igjen.

Det gjør ingenting om dere legger igjen masse gode ideer.. :love:

Lenke til kommentar
hadde vært mulig og blir nok utrolig tøft om man gjør det skikkelig (lage mønster blant annet)

bare husk å ha noe glass eller noe over led'ene slik at du også kan transportere kabinettet uten å knuse et par hundre :p

Enig i den. Det hadde blitt skamtøft, med mønster. Enten noe blinking i takt eller kanskje tekst, figurer eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Litt guffe må en ha ja. Hvis hver led trekker 20mA og der er 10530 dioder vil det bli en strøm på 20*10530=210600mA=210A....! Men alt er mulig :yes:

PS! 210*12=2520W litt av en varmeovn dette.

For ordens skyld, om hver diode har la oss si 2.3V over seg, så vil diodene utvikkle en effekt på 2.3*210=276W og Motstandene (12-2.3)*210=2037W. Noe varme som må vekk fra motstandsbanken da....

 

 

Tror du må redusere kraftig antall leds om det skal gjennomføres. Går ann å bygge de opp som 4 og 4 med mellomrom mellom

 

armykokk

Hvor har du 21A fra? milli er 10 i minus tredje, altså en tusende del

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...