Gå til innhold

Sprø LED mod, mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kritikk er det jeg lærer av. Du har så klart rett i at motstanden skal redusere spenningen..... :nei: 

 

I den tegningen du har så må du vel skille fargene på en av kolonnene, enten horisontalt eller vertikalt

tegner foreløpig med 1 farge, skal legge til en til...

4 farger blir vel kanskje for mye og for dyrt..

vurderer rød/grønne lysdioder dvs tofarget med to katoder

 

PS: går ikke så fort, er på jobb :)

Endret av armykokk
Lenke til kommentar

Her kommer skjema.

skjema5rf.th.jpg

OK, multiplexer kretsen gjør det enkelt og greit, den skifter hvilken rekke det er spenning på. Derfor vil outputen på UNC5833A kun gjelde på 1 rekke av gangen, når dette går fort nok vil øyet oppfatte det som at diodene lyser samtidig.

UNC5833A fungerer sånn at dataene kommer inn serielt, og leverer paralelt.

 

EKSEMPEL OM MAN BRUKER 8 KOLONNER

Dvs. om du sender 10101100,01010011 inn serielt vil dette komme ut paralelt når clk går opp (1)

når 10101100går inn og clk går opp da vil kolonne 1,3,5 og 6 lyse på rekke 1.

så går 01010011 inn og på neste clk vil kolonne 2,4,7 og 8 lyse på rekke 2.

osv...osv.

 

det som er fint med denne løsningen er at man kan ha så mange rekker man vil, det er bare å bygge ut multiplexer kretsen. dvs 32*? i størrelse med 5mm dioder (5.9mm hus) betyr det 19cm bredt ganger ?cm høyt.

da vil det holde med 2 kretser pr side, 1 på toppen og 1 på fronten.

6kretser med hver sin data pinne + 1 clk, da er det faktisk 1 data pinne igjen på paralell porten :thumbup:

 

Si ifra om noe jeg har sagt er feil :blush:

 

Om det ikke er feil derimot, vil man kun trekke maks 6kretser*32 dioder*20mA

3.84A +kretser, :D

Endret av armykokk
Lenke til kommentar
ca 4000kr og nesten 27amp i 12v trekk. 27*12=324w!

det du oxo kunne gjort var å skaffe en likeretter og kobla denne på 230V og du vil få ut 230v likespenning

dermed kan du seriekoble mange LEDs

230v/3v= 76LEDs jeg tok 3 volt som en eksempel spenning til LEDene

og hvis du da skal ha 10530 LEDs så vil du trekke 4ampere fra 230volten...

hvis noen mener at jeg har regna feil så skal jeg ikke nekte på det siden 4 ampere på 230volten blir jo en hel kilowatt :p

men poenget mitt er at du kan bare likerette 230 volten og seriekoble en del LEDs

da vil du slippe å måtte ha en PSU på noen amp bare for å drive LEDene

 

lykke til om du faktisk har tenkt å utføre denne modden ;)

syntes jeg ser for meg et LAN så plutselig så kommer armykokk å fyrer opp PCen og alle på LANet blir blenda :D

 

EDIT: han leif var innom en tur

Endret av Firesky
Lenke til kommentar
Denne tråden ser ut som en tråd der vi alle sammen leker med en tanke.

 

Tar jeg feil? Er det noen som faktisk har TENKT å lage denne greia?  :ohmy:

hadde jo hvert jævla kult da :D

Selvfølgelig hadde det vært SYYYYKT rått, hadde vel ikke vært aaalt for vanskelig å blitt sponsa med det heller? :innocent:

Lenke til kommentar
det du oxo kunne gjort var å skaffe en likeretter og kobla denne på 230V og du vil få ut 230v likespenning

 

feil. 230 volt er rms-spenning, likeretter du 230 volten får du en max.-spenning på ca. 325 volt (med en rippel pga lasten).

 

uansett en dårlig ide da, spenningen i stikkontakten varierer mye (220-240 volt).

 

hvis noen tenker på å bygge dette så må en bruke matriser for å få ned strømforbruket og antall ledere som må styres av logikk. jeg gidder ikke tenke mer på det siden det sikkert ikke blir bygd, men om noen skulle gjøre det så begynn med å teste hvor ofte et LED må blinke for at det skal se bra ut (se ut som om det lyser) og regn ut hvor store matrisen(e) må bli... skal en bygge noe så stort må en teste ting først....

Lenke til kommentar

Er det noen her som har vurdert hvilke lysstyrke 10530 lysdioder vil ha? Og hvis dere snakker om dioder med som trekker 20mA snakker dere om ganske kraftige dioder. Regnestykket blir faktisk 10530*0.020A=210A*2V=420Watt diodelys..... Dette vil sikkert ha en lysintensitet som minimum 2000-3000W glødelamper, bare for å gi dere ett perspektiv. Prøv med rundt 1000 dioder først og støp på ett difust belegg av to-komponent lakk eller noe, så skulle det lyse mer enn nok. Hvis dere da setter lysdiodene i mønster, ser kabinettet helt normalt ut til dere fyrer opp, og "motivet" kommer til syne. Lekkert....

Lenke til kommentar

6 LED i serie + motstand (på ca 56 ohm), koblet på 12V.

50 slike og du har 300 LED's, strømforbruk på ca 1A og er lei.

Dette X4 farger = senebetenelse, du drømmer om hull om natten (diameter 5mm!),

og baksiden ser ut som et skjærerede.

Det kan bli bra det! Bare husk å bestille time til legen først!

Og hold deg bort fra 230V. Når forsikringselskapet begynner å prate om regress,

da er det forsent.

 

Liten leif.

Endret av toreae
Lenke til kommentar
det du oxo kunne gjort var å skaffe en likeretter og kobla denne på 230V og du vil få ut 230v likespenning

 

feil. 230 volt er rms-spenning, likeretter du 230 volten får du en max.-spenning på ca. 325 volt (med en rippel pga lasten).

 

uansett en dårlig ide da, spenningen i stikkontakten varierer mye (220-240 volt).

 

hvis noen tenker på å bygge dette så må en bruke matriser for å få ned strømforbruket og antall ledere som må styres av logikk. jeg gidder ikke tenke mer på det siden det sikkert ikke blir bygd, men om noen skulle gjøre det så begynn med å teste hvor ofte et LED må blinke for at det skal se bra ut (se ut som om det lyser) og regn ut hvor store matrisen(e) må bli... skal en bygge noe så stort må en teste ting først....

angående det med matriser så har du helt rett, jeg har prøvd å lage et skjema litt lenger opp på denne siden.. ;)

Sliter litt med rekke velger, jeg må finne en IC som "teller" pulser, men ikke binært. det må ikke være 1-2-4-8-16osv videre på pinnene men 1-2-3-4-5-6osv

viss ikke så blir det så mye nand or nor og and logikk at lommeboka sprekker der.....

Nå har jeg lagt mye tanker i denne ideen, og mener det absolutt råeste hadde vert å ha 5mm plexi, som du borrer ca 3mm ned i, og feller inn lysdiodene.

dette krever at man har utsty til det, men det er fullt mulig...

Oppå dette legger men sånn film man bruker til å sote ruter, men av den speil typen.... :dribble::dribble:

Hadde vert det feteste kabbiset siden :hmm: kommer ikke på noe fetere :p

Lenke til kommentar
Er det noen her som har vurdert hvilke lysstyrke 10530 lysdioder vil ha? Og hvis dere snakker om dioder med som trekker 20mA snakker dere om ganske kraftige dioder. Regnestykket blir faktisk 10530*0.020A=210A*2V=420Watt diodelys..... Dette vil sikkert ha en lysintensitet som minimum 2000-3000W glødelamper, bare for å gi dere ett perspektiv. Prøv med rundt 1000 dioder først og støp på ett difust belegg av to-komponent lakk eller noe, så skulle det lyse mer enn nok. Hvis dere da setter lysdiodene i mønster, ser kabinettet helt normalt ut til dere fyrer opp, og "motivet" kommer til syne. Lekkert....

mulig jeg har blanda litt før i tråden, er strort sett innom her når jeg er på jobb..

(er ikke så våken når jeg er på jobb :p )

Men de diodene jeg har tenkt på er EL 332 i elfa katalogen, 2.1v 10mA AKA 20mW.

det er klart EL333HD er et alternativ, samme pris, mindre stråle vinkel (som gir et klarere mønster), doble lystyrka, men også doble strømstyrka.....

 

420W diodelys blir det ikke, kommer til å kjøre i matrise..(om/når det blir noe av)

+les foriige post om soting :dribble:

 

Har fått en jobb til nå (tilsammen 180% stilling), så jeg får ikke gjort dette med mindre jeg kan gjøre det på jobb :whistle: *er helt alene på kveldsvakt* :whistle:

 

Er det noen som vet om det i det hele tatt er mulig å programere dettte? åltså så man kan styre paralell porten som 8 serielle linjer man kan legge høy/lav ved ønske?

 

Er det noen som vet om et 32bit shift register?

Er det noen som vet om en teller som bare skifter +utgang ved puls?

 

Er tilbake i morra kveld for å kikke innom ;)

 

God natt.. :p

Lenke til kommentar
Litt guffe må en ha ja. Hvis hver led trekker 20mA og der er 10530 dioder vil det bli en strøm på 20*10530=210600mA=210A....! Men alt er mulig  :yes:

PS! 210*12=2520W litt av en varmeovn dette.

For ordens skyld, om hver diode har la oss si 2.3V over seg, så vil diodene utvikkle en effekt på 2.3*210=276W og Motstandene (12-2.3)*210=2037W. Noe varme som må vekk fra motstandsbanken da....

 

 

Tror du må redusere kraftig antall leds om det skal gjennomføres. Går ann å bygge de opp som 4 og 4 med mellomrom mellom

 

armykokk

Hvor har du 21A fra? milli er 10 i minus tredje, altså en tusende del

4968118[/snapback]

 

Nå er det nok neppe lurt å biasere til 12V hvis du skal kunne styre diodene induviduelt. Skal du bare styre banker av dioder velder du en biasspenning på N*Vt + headroom så velger du strømmen med en biasresistor. Dog for best mulig resultat bør du bruke en strømkilde (uten biasresistorer) istedet for en spenningskilde. Da slipper du at komponentvariasjoner gir for store lysstyrkevariasjoner.

 

Skulle jeg ha bygd noe slikt ville jeg lagd et pcb med en passende størrelse slik at jeg kunne ha lagt tiles av dette på utsiden av det som skal kles og en buss igjennom slik at de kan koples i et array. Hver tile har sin egen spenningsregulator/strømkilde , kontroller og dekoder på innsiden og et array av overflatemonterte leds på utsiden. Et 2 lags PCB bør være mulig hvis ikke utsiden blir pakket alt for tett. For et jevnere utsende kan utsiden av det hele kles med mattet glass.

 

Å trekke induviduelle ledninger til over 10K LEDs blir nok ikke særlig håndterbart eller pent...

 

For et lignende frosjekt se: http://web.mit.edu/storborg/ddf/index.html

 

[edit]

Oops. Så ikke at det var tre sider til denne tråden...

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det finnes kretser som matcher behovet bedre en generelle dekodere og shiftregistre. Se f.eks tlc5920 http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tlc5920.html. Dette er et 16 bit shiftregister med latch (nødvendig hvis du vil oppdatere helle arryet med en gang og ikke ha artifakter vied shifting), koplet til utgangsdrivere som er strømstyrte (trenger ikke biasresistorer) Den har også en innebygd dekoder slik at du kan styre flere enn 16 LEDs (Se databladet)

 

Dette var bare den første jeg fant. Den er neppe den eneste komponenten med tilsvarende funksjonalitet. Burde koste 8-25 kr. stykket avhengig av hvor grådige de du kjøper av er.

Lenke til kommentar
Vel, om du bestiller http://www.futurlec.com/ValuePacks.shtml så vil det koste ca 257.4$ som utgjør ca 1647,36kr...... + motstander + ledning + +

lykke til hehe  :tease:

4967311[/snapback]

 

Har du noen tidligere erfaringer med Futurlec.com? Så de hadde forholdsvis greie priser på resistorer.

 

mvh

5008160[/snapback]

 

Har fått to leveranser derfra no. Ikke noe å klage på dem. Pakken blir sendt fra Singapor eller Taiwan eller noe :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...