Gå til innhold

Uvanlig hovedkort fra Epox


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er hva som blir mest riktig å kalle portene som standard, x8 eller x16? :)

Dette er bare min mening: Hvor lang plastportene er (fysisk størrelse på porten) mener jeg ikke bør spille noen rolle for navnet. For å sette det litt på spissen: I praksis går det fint an å lage 7 stk 16x PCIe-plastspor på et hovedkort med elektrisk bare 1x PCI-express i hver port og der pinnene til de resterende x15 lanes ikke er tilkoblet. Hva skunne man kalt portene? Etter min mening blir det feil å si 7 stk x16-PCIe.

 

Det jeg mener bør telle er hvor raskt tilkoblingen er elektrisk sett. Altså hvor mange "lanes" som er tilkoblet. F.eks kalle det "to stk x8-PCIe med mulighet for å kjøre begge x8 inn på en port og med fysisk plass for x16-PCIe grafikkort". Det ble dessverre en lang beskrivelse, men også langt mer teknisk korrekt. For meg teller teknisk korrekthet høyere enn snarveier for å skrive kortfattet.

Ja, jeg er enig i dette. Forhåpentligvis vil vi vel slippe dete problemet helt etterhvert, virker som de sper på med litt flere lanes etterhvert. (nå mangler det bare at andre kort en skjermkort faktisk kommer med pci-express-tilkobling)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...