Gå til innhold

Minnebasert lagring fra Gigabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen her som faktisk tenker på det som jeg ser på den STØRSTE fordelen.

0 beveglige deler (som gir 0 støy)

Da vil det heller være bedre å satse på flashbaserte kort med en cf -> ide overgang, grunnet prisen og lagringsmengden ;)

 

-------

 

Men jeg ser heller for meg noe sånt i hw.no's sin forumbladserver. Da vil man kunne kjørt opp hele forumet i det kortet med 8gb ram i. (mener å huske noe om at størrelsen på forumet var på 4gb for et år siden elns.. Sikkert oppe i 5-6 nå da..)

 

Da vil ihvertfall spørringene til mysql bli mye raskere, som vil resultere i et mye raskere forum :D

Lenke til kommentar
Ingen her som faktisk tenker på det som jeg ser på den STØRSTE fordelen.

0 beveglige deler (som gir 0 støy)

Ja, det er en stor fordel, men på den andre siden så er disken min gasnke stille inne i en drive-away, faktisk så stille at den i praksis ikke er hørbar. Men nå er kabinettet mitt under pulten min.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ingen her som faktisk tenker på det som jeg ser på den STØRSTE fordelen.

0 beveglige deler (som gir 0 støy)

Da vil det heller være bedre å satse på flashbaserte kort med en cf -> ide overgang, grunnet prisen og lagringsmengden ;)

 

-------

 

Men jeg ser heller for meg noe sånt i hw.no's sin forumbladserver. Da vil man kunne kjørt opp hele forumet i det kortet med 8gb ram i. (mener å huske noe om at størrelsen på forumet var på 4gb for et år siden elns.. Sikkert oppe i 5-6 nå da..)

 

Da vil ihvertfall spørringene til mysql bli mye raskere, som vil resultere i et mye raskere forum :D

flashbasert minne vil dø etter en stund pga mye lese og skriveoperasjoner, det skjer ikke med ram-brikkene.

Lenke til kommentar
flashbasert minne vil dø etter en stund pga mye lese og skriveoperasjoner, det skjer ikke med ram-brikkene.

Har ikke dette problemet blitt mindre de siste årene?

Diplomoppgaven min brukte et 512MB CF kort som harddisk på et lite PC104 system (en robot som kjørte Linux). Denne maskinen holdt ca. 4 måneder med kontinuerlig bruk før CF-kortet takket for seg.

 

De flashbrikkene jeg har sett har så langt tåler rundt 100k skrivninger, ergo helt uaktuelt som lagringsplass for ting som endrer seg ofte. Noe som er typisk fenomen for databaser.

Lenke til kommentar
flashbasert minne vil dø etter en stund pga mye lese og skriveoperasjoner, det skjer ikke med ram-brikkene.

Har ikke dette problemet blitt mindre de siste årene?

Diplomoppgaven min brukte et 512MB CF kort som harddisk på et lite PC104 system (en robot som kjørte Linux). Denne maskinen holdt ca. 4 måneder med kontinuerlig bruk før CF-kortet takket for seg.

 

De flashbrikkene jeg har sett har så langt tåler rundt 100k skrivninger, ergo helt uaktuelt som lagringsplass for ting som endrer seg ofte. Noe som er typisk fenomen for databaser.

Ok, skulle ikke samsung eller noen lansere en flashdisk for forbrukermarkedet? Tenkte kasnkje ting hadde blitt litt bedre, iogmed at de satser på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
flashbasert minne vil dø etter en stund pga mye lese og skriveoperasjoner, det skjer ikke med ram-brikkene.

Ok, det viste jeg ikke.. Uansett så er vel flashminne mye tregere på overføringshastighet..

Det stemmer. Flash som selges i dag er garantert å tåle 100.000 overskrivinger mot 1000 for ca 3 år siden, og 100 for ca 5 år siden.

 

Flash takler i dag opp til ca 10 MB/s per brikke. Ved bruke av flere brikker og en smart kobling mellom dem ("Raid0") kan dette blir mangedoblet.

 

Men jeg ser heller for meg noe sånt i hw.no's sin forumbladserver. Da vil man kunne kjørt opp hele forumet i det kortet med 8gb ram i. (mener å huske noe om at størrelsen på forumet var på 4gb for et år siden elns.. Sikkert oppe i 5-6 nå da..)

 

Da vil ihvertfall spørringene til mysql bli mye raskere, som vil resultere i et mye raskere forum inv_biggrin.gif

Man kan godt kjøre forumserveren (altså ikke OS'et men selve databasen) fra vanlig ramdisk som opprettes i systemram med enkel programvare. En slik ramdisk vil nok være både billigere, enklere enn Gigabyte iRAM, og ikke minst mindre plasskrevende i serveren. Med backup til vanlig disk f.eks hvert 10. minutt ville risikoen for datatap på grunn av defekte minnebrikker eller død CPU også blitt minimal. (Utfall av strøm er nok ganske så utelukket allerede)

 

De motargumentene jeg har hørt på dette er at forumserveren har nok ram fra før (16 GiB?), sånn at databasen allerede kjøres utelukkende fra ram.

Lenke til kommentar
Ble rimelig skuffa etter å ha lest AnandTechs test. Windows-boot på 9,12 sek. er ikke akkurat hva jeg kaller instant. Og bare 20% mindre loading i spill. Det er jo nesten ingenting. Blir nok mer for spesialiserte oppgaver dette (f.eks. DB-kall).

Enig. Hadde virkelig trodd forskjellene skulle utgjøre mer i praksis. 5-6k kr og konstant bekymring om datatap er virkelig ikke verdt den lille ytelsesboosten. Eneste stedet jeg kommer til å vurdere dette er i htpc'en min, et projekt som ligger et år fram i tid og som garantert ikke kommer til å ha en eneste vifte i kabinettet.

Lenke til kommentar
Eneste problemet med iRAM er at batteriet ikke kan lades opp eller byttes ut  :roll:

på bilder ser man tydelig at det står Litium-Ion Batterier, dette er da det samme (hvis jeg ikke husker helt feil) den samme teknologien som blir brukt i mobiltelefoner, så jeg kan vedde høyrearmen på at det blir oppladbart, ellers ville det hatt lite for seg.

 

Og at dataene forsvinner etter 16 timer ser jeg egentlig ikke som noe problem. Da er det bare kanskje på tide å ta i bruk Norton Ghost eller lignende ;)

Hvis jeg ikke husker mye feil stod det på sist gang iRAM var oppe som nyhet, kom det til konklusjon at batteriet ikke kunne lades opp eller byttes ut.

Lenke til kommentar

Sikkert nevnt i tråden, men jeg vil tro at formålet er type caching som ellers ville foregått på disk i visse serversystemer. Evt. optimalisering av indexer el.

 

Og som det er nevnt er ikke batterilevetid en issue. Og hvertfall ikke i bruksmiljøer jeg tipper det er påtenkt, hvor man har UPS etc.

 

Jeg synes det ville vært absurd å bruke slikt i pc'er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Latterlig lav batterilevetid, betyr det at alt på minnet blir slettet hver 16. time? teit deluxe.

når man starter opp får man legge over jobbedata, og behandle den raskt i timesvis så lagre over på en annen harddisk.

Da har man jo jobbet fortere.

Kan denne brukes til å utvide minne til pcen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...