Gå til innhold

Minnebasert lagring fra Gigabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: BTW Anders Jensen, jeg er ikke så sikker på at dette lukter så ille DB.

DING

Jeg er enig med dere begge. Se på testene til THG:

* Database I/O yter jo mange titalls ganger bedre enn to stk 15k SCSI i Raid, som igjen selvfølgelig er mye raskere enn en ussel Raptor 74GB.

* Aksesstider på 0,04-0,05 millisekunder er jo helt "mindblowing" i forhold til de raskeste SCSI-diskene (~6ms) og Raptoren (~9ms).

 

Jeg tror nok det vil være en god del som vil være villige til å betale noen tusenlapper for lagringsplass som kjører i ring rundt selv de råeste SCSI-diskene som finnes.

 

Jeg tror også at den ekstreme ytelsen vil merkes på en ny måte. Omentrent som multitasking-ytelsen på SMP (flere prosesorer) er i en helt annen divisjon enn på tilsvarende 1 CPU-systemer.

 

Edit: Manglet en "milli" før sekunder ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
EDIT: BTW Anders Jensen, jeg er ikke så sikker på at dette lukter så ille DB.

DING

Jeg er enig med dere begge. Se på denne:

[snip]

Se på hva? Er det bare meg eller kommer bare Toms' HW guide logo opp?

Post lenker da vel.

 

Uansett tror jeg noen her inne misforstår og dømmer iRam nedenom utifra sine egne bruksmåter, feks til PC'n på gutterommet. Kan si en ting: dette er jo en våt drøm for alle som jobber med applikasjoner og data med krav om sanntid.

 

Kunne godt tenke meg noen av disse i f.eks en lydstudio eller videoredigerings PC. For ikke å snakke om en applikasjonsserver, databaser osv.

 

Prisen er ikke så gal, men sikkert ikke noe for studenten eller avisbudet.

Lenke til kommentar
(f.eks. automatisk lagring over til vanlig harddisk ved lite strøm på batteriet).

Det var egentlig knallsmart.. Er ikke mye vits å kjøre operativsystem f.eks på denne "disken" hvis det må legges inn på nytt hver gang du er på ferie :)

 

Syns i-Ram virker som en kjempeidè, og tviler ikke på at det er en del på forumet her som allerede sikler etter denne nye ytelsespenisen (bare se hvor mange som køler på med Raptorer uten egentlig å ha behov for det :p)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Se på hva?  Er det bare meg eller kommer bare Toms' HW guide logo opp? Post lenker da vel.

Beklager, jeg tok en råsjans på at bildene ville funke ved enkel linking.

Jeg håper i hvertfall at denne linken fungerer:

http://www.tomshardware.com/storage/200509...te_iram-08.html

 

Ville heller brukt de pengene på mer ram :p

Ikke jeg. Mer ram vil ikke autmatisk utnyttes. ytelsen vil ikke være sammenlignbar på et system med f.eks 8 GiB ram med et system som har f.eks 6GiB iRAM + 2GiB ram. Systemet med iRAM vil kjøre i fra det andre på nivå med en F16 som kjører i fra en paraglider.

 

Det som er heilt bak mål er at denne bare bruker sata 150...

Som jeg har prøvd å sagt 100 ganger før her i tråden: Båndbredde har veldig lite å si for den enorme ytelsen denne gir. Det er aksesstiden som teller, og den råkker villt. :dribble:

 

Uansett tror jeg noen her inne misforstår og dømmer iRam nedenom utifra sine egne bruksmåter, feks til PC'n på gutterommet.

Jepp, det er nok mange som missforstår, men sikkert også mange som ikke forstår koblingen mellom aksesstid og ytelse og at båndbredde ikke nødvendigvis er så viktig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette blir omtrent som DKBs BattDisk for Amiga som også benyttet vanlige minnebrikker i sin tid. Ingen ny idé med andre ord, men absolutt spennende likevel. Selv har jeg mer tro på Flashminne-baserte harddisker, ettersom som man da slipper hele batteriproblematikken.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dette blir ikke aktuellt for meg. (på samme måte som Raptor ikke er aktuellt for meg)

 

Jeg venter heller på flash-disker. Jeg vil ikke ha noen risiko i tilfelle strømbrudd.

 

Men poenget med slike "disker" er nettopp operativsystemer. Å lagre spill på en slik er ikke noe serlig poeng. Da vil dere kun merke forskjell under lasting av filer(som oftest er i oppstarten), men siden det ofte er få store filer så går dette raskt. Men det er mye bedre med operativsystem på en slik "disk". Da vil det gå mye raskere å laste alle DLL-filene(og lignende). Mange av dere har kanskje ikke tenkt over det, men de aller fleste spill bruker minst 15-20 DLL-filer i windows-mappa, og nesten hver av disse filene bruker andre DLL-filer. Det vil da lønne seg med en slik "disk" til operativsystem. Jeg tror dette blir mest aktuellt for servere og spillere med stor lommebok.

 

BTW: Hvor ble det av SSD?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Eneste problemet med iRAM er at batteriet ikke kan lades opp eller byttes ut :roll:

på bilder ser man tydelig at det står Litium-Ion Batterier, dette er da det samme (hvis jeg ikke husker helt feil) den samme teknologien som blir brukt i mobiltelefoner, så jeg kan vedde høyrearmen på at det blir oppladbart, ellers ville det hatt lite for seg.

 

Og at dataene forsvinner etter 16 timer ser jeg egentlig ikke som noe problem. Da er det bare kanskje på tide å ta i bruk Norton Ghost eller lignende ;)

Lenke til kommentar

M-Systems FFD (Fast Flash Disk) 2.5" er også basert på SATA-grensesnittet, men til prisen som sikkert er uaktuelle i privatmarkedet. Spesifikasjonene er likevel svært imponerende:

http://www.m-systems.com/site/en-US/Produc..._Serial_ATA.htm

 

Serial_ATA.jpg

Specifications

 

Capacity

 

Unformatted (GBytes) 1, 2, 4, 8, 12, 16, 24, 32, 40, 48, 56, 64, 72, 80, 88, 96, 104, 112, 120, 128

 

Compatibility

 

Serial ATA: High-speed serialized AT attachment, revision1.0a, Serial ATA working group

 

Performance

 

Burst Read/Write: 150.0 MBytes/sec (1.5 Gbits/sec)

Sustained Read: 44.0 MBytes/sec

Sustained Write:  40.0 MBytes/sec

Access time: <0.04 ms

 

Physical

 

Form factor: 2.5"

Case dimensions (mm): 

100.2(L) X 69.85(W) X 9.5 to 30.5(H)

Weight: 0.1 Kg for 8GB; 0.38 Kg for 128GB

[...]

Power

 

Input voltage: 5VDC (+/- 5%)

Typical power consumption: 8.0GB  128.0GB

Idle 1.8 W 2.9 W

Sustained read/write 2.0 W 3.0 W

Sanitize 2.4 W 12.0 W

:dribble:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
(f.eks. automatisk lagring over til vanlig harddisk ved lite strøm på batteriet).

Det var egentlig knallsmart.. Er ikke mye vits å kjøre operativsystem f.eks på denne "disken" hvis det må legges inn på nytt hver gang du er på ferie :)

 

Syns i-Ram virker som en kjempeidè, og tviler ikke på at det er en del på forumet her som allerede sikler etter denne nye ytelsespenisen (bare se hvor mange som køler på med Raptorer uten egentlig å ha behov for det :p)

Sålenge ikke strømmen forsvinner i lengre tid, eller sikringa går (og hvorfor skulle den det når du er på ferie?), så går det vel greit. 16 timer vil nok i realiteten holde for de fleste.

 

AtW

Lenke til kommentar
M-Systems FFD (Fast Flash Disk) 2.5" er også basert på SATA-grensesnittet, men til prisen som sikkert er uaktuelle i privatmarkedet. Spesifikasjonene er likevel svært imponerende:

http://www.m-systems.com/site/en-US/Produc..._Serial_ATA.htm

 

Serial_ATA.jpg

Specifications

 

Capacity

 

Unformatted (GBytes) 1, 2, 4, 8, 12, 16, 24, 32, 40, 48, 56, 64, 72, 80, 88, 96, 104, 112, 120, 128

 

Compatibility

 

Serial ATA: High-speed serialized AT attachment, revision1.0a, Serial ATA working group

 

Performance

 

Burst Read/Write: 150.0 MBytes/sec (1.5 Gbits/sec)

Sustained Read: 44.0 MBytes/sec

Sustained Write:  40.0 MBytes/sec

Access time: <0.04 ms

 

Physical

 

Form factor: 2.5"

Case dimensions (mm): 

100.2(L) X 69.85(W) X 9.5 to 30.5(H)

Weight: 0.1 Kg for 8GB; 0.38 Kg for 128GB

[...]

Power

 

Input voltage: 5VDC (+/- 5%)

Typical power consumption: 8.0GB  128.0GB

Idle 1.8 W 2.9 W

Sustained read/write 2.0 W 3.0 W

Sanitize 2.4 W 12.0 W

:dribble:

Veldig interessant, det der :)

 

Men prisen på det der tror jeg kommer på noe, som ikke er likeså hyggelig.

 

Men om noen år som kommer noe alla det der for fult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...