Gå til innhold

Bedrifter som agerar i forum? Trenger innspill


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver masteroppgave i medievitenskap og trenger noen tips fra erfarne brukere av dette forum.

 

Jeg prøver å finne ut av hvorvidt det finnes bedrifter som følger med på slike fora, og der personer i firmaet kommer med innlegg. Tenker da på muligheten at, for eksempel, rette opp i faktafeil og komme med forklaringer til forskjellige problemer eller spørsmål som dykker opp vedrørende et spørsmål som blir stilt. Vet det ikke er lov med reklamering, og regner med at dette blir slått ned på.

 

Hvis dere kunne kommet med tips på slike tråder eller bedrifter som dere kjenner til deltar i debatter på forum, kunne dere være så snille å gi meg et hint herunder?

 

Eventuelt, hvis du jobber i et firma som er aktive brukere av blogger og forum i deres markedskommunikasjon, er det også interessant.

 

Jeg prøver å finne ut hvorvidt det er fornuftig av selskaper i bransjen å følge med her, samt hvorvidt svarene er til hjelp for brukerne. Eller bør bedrifter holde seg utenfor forummiljøene?

 

Takk på forhånd

Nils

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De største webshoppene, svarer stortsett på tråder som omhandler Dem, du finner en godel dersom du søker på navne til Dem her på forumet.

 

Ellers har jeg aldrig sedd de komme med noen form for råd veiledning utover det å svare på ros eller ris.

 

Det er også endel webshopper som har eget forum, blant annet psdata, noe jeg synes var meget bra.

Skrevet

Det er veldig ofte at de store webshoppene svarer på tråder som berører dem. Det er også åpnet for dette via retningslinjene, med egne regler for dette:

#7: Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å reklamere for seg selv eller sine tjenester i forumet. Kontakt ledelsen på de(t) aktuelle nettsted for reklamering. Forsøk på "snikreklame" kan medføre utestengelse. Grove tilfeller vil bli fakturert etter de til enhver tid gjeldende satser. Vi oppfordrer derimot firmaer til å registrere en offisiell bruker på forumet som de kan bruke for å f. eks svare på tiltale, kundeservice eller informering. Det skal derimot gå tydelig frem av brukeren og innleggene at det er et firma som svarer, ikke en vanlig kunde. Dette kan tydeliggjøres gjennom f. eks brukernavn, avatar og signatur. Ethvert forsøk på reklamering, som f. eks opprettelse av en ny tråd for å informere om at dere setter ned prisene, er ikke tillatt. Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.

 

Eksempler på dette er MPX.no, komplett.no og notel.no som alle har egne brukere her på forumet.

 

Om dette på lang sikt hjelper bedriften eller en ulempe er det vel umulig å si med full sikkerhet. Finnes dog eksempler hvor bedriftens svar på "tiltale" bare har ført til mer negativ kritikk. Eksempel her:

http://forum.amobil.no/index.php?showtopic=467310

Skrevet

Husker godt da chess var et nyoppstartet selskap og idar var en aktiv bruker og reklamerte heftig for chess. Men var lite man kunne si imot de, da de på det tidspunktet var billigst uansett.

Skrevet
Husker godt da chess var et nyoppstartet selskap og idar var en aktiv bruker og reklamerte heftig for chess. Men var lite man kunne si imot de, da de på det tidspunktet var billigst uansett.

 

Var vel ofte en person hos Chess som fremstod som om det skulle være Idar Vollvik selv, det samme gjelder hvis man mailer [email protected]!

Skrevet

Takk for bra innspill! Regnet med å få litt kritikk for det der "hva dette har med mobil å gjøre". men såg ikke ut til å være noen mer fornuftig kategori. Off topic kanske, men det er jo samtidig topic på en måte. Håper jeg ikke fornærmer noen.

 

Som sagt, ønsker gjerne flere innspill, også på slike tilfeller der bedriftens invirkning ender opp med å påvirke negativt..

Nils

Skrevet (endret)

Jeg svarer iallefall og er aktiv debattant i tråder som omhandler elkjøp. Men jeg er kun en selger i firmaet, og uttaler meg alltid som privatperson, ikke som en ansvarlig repressentant for elkjøp.

 

Men jeg kommer gjerne med oppklaringer, svarer på spørsmål om elkjøp og lignende som folk her på forumet kommer med.

 

EDIT: Vil anbefale at tråden flyttes til webshop og butikkdiskusjoner om trådstarter skal få best tilbakemelding.

Endret av Alastor
Skrevet

hehe, der ser en hvor dumt det kan være å svare åpå tråder for bedrifter, er som å hive bensin på bålet. hehe.

 

Så der har du et godt poeng Alastor.

Skrevet

Har sett Svein Aage, sjefen for NetShop svare aktivt på forumet, har til og med sett Idar Vollvik svare på vegne av Chess tilbake i tida på forumet her...

 

Ellers har vell Komplett, microplex og diverse andre svart... Men det at sjefene tar seg tid til å svare oss "småfolk" på forum, syntes jeg er villt bra.

Gjest Slettet+891234
Skrevet
Her driver noen reklame for botshuset.no.
Skrevet
Og når vi først er inne på dette, så er det jo en fin tråd om K-soft her på forumet nå. Dette burde være mat for mons for trådstarter.

Det er vel å trekke det litt langt å si at den (de) tråden(e) er fin(e) :p Maken til skittkasting har jeg nesten ikke lest her på HW.no og jeg har vært med noen år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...