Gå til innhold

Kjempesmell i rommet (gammautbrudd)


Simen1

Anbefalte innlegg

Rekord-eksplosjon i rommet

Italienske astronomer har observert ettergløden fra et av de sterkeste og fjerneste gammaglimtene som noen gang er påvist.
- Glimtets lysstyrke tilsier at i løpet av noen få minutter må det ha frigitt 300 ganger mer energi enn solen vil gi fra seg i løpet av hele sitt livsløp på 10.000 millioner år

Litt av en kinaputt dette her ja :p

 

Vil dette få noen konsekvenser for oss? Kanskje noe økt risiko for kreft? Hva skal til for å beskytte seg mot gammastråler av denne typen? Litt solkrem? En murvegg? Et fjell? En planet i veien?

 

Hva om dette skjedde 10 ganger nærmere oss? Eller 100 ganger nærmere?

 

Har det noen konsekvens for sattelitter eller andre tekniske innretninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan skal det kunne påvirke oss? Jeg mener, når vi allerede har observert fenomenet, burde vi ikke allerede blitt utsatt for disse konsekvensene.

Vel, så er det vanskelig å registrere konsekvenser som økt kreftrisiko bare timer eller dager etter smellet, så jeg lurer på om noen vet hvor mye eller lite kreftrisiko et slikt utbrudd kan medføre.

 

Jeg lurer også på hvor mye som skal til for å skjerme for strålingen slik at kreftrisikoen ikke øker. F.eks så skjermer man seg mot røntgenstråling med få millimetere med bly, men gamma er jo langt mer energirikt og da er det logisk å tenke at det skal mer til for å beskytte seg mot det.

 

Hvis eksplosjonen skjedde f.eks 10 ganger nærmere så betyr vel det 100 ganger økt stråledose. Dette var et hypotetisk spørsmål om hvor alvorlige konsekvensene av det ville vært.

 

For alt jeg vet så er det flere sattelitter som har opplevd datakræsj på grunn av dette. Kanskje annet fintfølende elektronisk utstyr også har blitt forstyrret. Jeg bare spør.

Lenke til kommentar

Kreftfare tar selvsagt tid, men jeg tror ikke stråling i 10 min. gjør noen vesentlig skade. Dette er noe som må foregå over tid. Gammastråling er heller ikke så farlig som en skulle tro. Det passerer gjennom bly, men da er det vel logisk at mye av strålingen passerer gjennom menneskekroppen uten å avgi energi. Faren ved atomavfall er jo ikke gammastrålingen (i små doser), det som virkelig er farlig er alfa- og betastråling. Denne strålingen er lett å stoppe, men får man det i kroppen gjør det stor skade.

 

Strålenivået i verdensrommet er ganske høyt i utgangspunktet. Elektronisk utstyr er allerede skjermet, og holder en høyere kvalitet enn vanlig forbrukerelektronikk. Satelitter av nyere dato burde nå klare det. En av marssondene, husker ikke hvilken, hadde noe datatrøbbel. Det ble ordnet ved at man lastet opp en ny kjerne til operativsystemet.

Lenke til kommentar

Problemet til den marssonden (pathfinder?) skyltes vel programmeringsfeil og ikke feil på grunn av stråling.

 

Ellers så kan jo gammastråling avgi mye energi selv om det passerer kroppen. Sammenlignet med røntgen så er det jo svært mye mer energirikt så om f.eks 1% av strålingen absorberes av kroppen så kan det bety ganske høye strålingsnivåer.

 

Så vidt jeg skjønnte så var dette nokså kraftig stråling og ikke på noen måte sammenlignbar med bakgrunnstrålingen både fordi det er snakk om helt andre frekvenser (IR vs. gamma) og fordi strålingsnivået er rimelig ekstremt i forhold til sola.

 

I følge artikkelen er den utløste energien 300 ganger høyere enn den totale energien sola vil avgi i løpet av hele levetiden på 10 milliarder år. Hvis vi antar at utbruddet tok 3 minutter (det står "i løpet av noen få minutter" i artikkelen) så vil det si en strålingsstyrke på ca 500.000.000.000.000.000 (17 nuller) så kraftig som sola. Hvis vi i tillegg regner inn at strålingen konsentreres i to stråler med ca 2° spredning så vil det altså si ca 800 ganger kraftigere i den retningen stålingen skjer, altså mot jorda siden vi har observert det.

 

Nå er riktignok avstanden til sola ca 8 lysminutter og avstanden til denne eksplosjonen hele 12,5 milliarder lysår, og strålingen skalerer med X^2 som funksjon av avstanden. Etter en liten utregning så betyr det at eksplosjonen har bestrålt oss med en styrke på ca 0,000.000.390 av solas styrke i de minuttene det varte, men riktignok ikke i form av lys men i form av kreftfrembringende stråling.

 

Hmm... det ble et ganske lite tall ut fra den beregninga, så jeg begynner å lure på om det kanskje ikke innebærer noen særlig økt kreftrisiko.

Lenke til kommentar
Problemet til den marssonden (pathfinder?) skyltes vel programmeringsfeil og ikke feil på grunn av stråling.

 

Det stemmer. Det jeg mente var at dersom strålig skapte noe rot, men ikke alvorlige materielle skader, kunne det rettes opp.

Ellers så kan jo gammastråling avgi mye energi selv om det passerer kroppen. Sammenlignet med røntgen så er det jo svært mye mer energirikt så om f.eks 1% av strålingen absorberes av kroppen så kan det bety ganske høye strålingsnivåer.

 

Så vidt jeg skjønnte så var dette nokså kraftig stråling og ikke på noen måte sammenlignbar med bakgrunnstrålingen både fordi det er snakk om helt andre frekvenser (IR vs. gamma) og fordi strålingsnivået er rimelig ekstremt i forhold til sola.

Bakgrunnsstråling går på alle frekvenser. Gammastråling er ca. 100 ganger så energirikt som røntenstråler, men jeg tror en større del av strålingen passerer kroppen. Jeg tror uansett ikke faren er noe stor for slike spontane hendelser. Lavere doser (du har jo for så vidt funnet ut at dosen ikke var noe høy allikevel) over lengre tid er nok langt mer skadelig. F.eks. arbeid med asbest og røntgenapparater, soling, røyking, etc.
Hmm... det ble et ganske lite tall ut fra den beregninga, så jeg begynner å lure på om det kanskje ikke innebærer noen særlig økt kreftrisiko.
Lenke til kommentar
Bare for å flisespikke litt: Asbest fører vel ikke til økt kreftfare men til asbestose, en arrdannelse i lungene som sperrer for lungefunksjonen.

Har alltid hørt om at det er kreftfarlig. Fransk wiki sier det fører til sykdommer bl.a. asbestose, lungkreft og kraft i lungehinnen (er ikke helt sikker på om det er den de mener).

Lenke til kommentar

Gammastrålig er ikke spesiellt farlig for mennesker i normale doser - det går stort sett rett igjennom. Det går fryktelig langt igjennom f.eks. betongvegger (mange meter pr. halvering), så få prosent av en strålebunt som går igjennom en person blir stoppet.

 

Ikke er det spesiellt energirikt heller (sammenlignet med f.eks. alfa- og beta- stråling). Den virkelige farlige strålingen er alfa-emittere i forstøvet form i lungene.

 

Ellers så avtar ikke stråling lineært, men raskere. Tenk på kuleskall (overflaten av en kule). Skal få snekret sammen en formel i kveld.

 

Asbestose skylles at asbestfiberen er "bittesmå, spisse nåler", som når de trekkes inn i lungene, kan punktere cellene der og lysosymene der, som er små organer inne i cellene som inneholder hydrogenperoksyd (H2O2). Noe som ikke er spesiellt sunt.

 

Forøvrig er et gammaglimt i solsystemets nærområde, rettet "vår vei" (så vidt jeg husker er det en retning på dem) astronomenes store skrekk. Vi snakker om at ozonlaget på halve planeten kan bli totalt nøytalisert på kort tid (noe som vil føre til kraftig tynnet ozonlag over hele kloden når det har fordelt seg), samt store stråledoser for de som befinner seg på den siden av planeten. Det var flere konsekvenser også, ingen av dem spesiellt hyggelig. I så fall kan vi stå ovenfor en global krise av skala som tidligere har utryddet det meste liv.

Lenke til kommentar
Ellers så avtar ikke stråling lineært, men raskere. Tenk på kuleskall (overflaten av en kule). Skal få snekret sammen en formel i kveld.

Jeg tok hensyn til det i beregningen min. Arealet til en kule er proposjonal med diameteren^2. Dermed vil en dobling av avstanden føre til 1/4 stråling. Dette tok jeg med da jeg beregnet energien i strålingen i forhold til sola.

 

Forøvrig er et gammaglimt i solsystemets nærområde, rettet "vår vei" (så vidt jeg husker er det en retning på dem) astronomenes store skrekk.

Jeg har lest at dersom et gammaglimt oppstår i vår galakse (den som er ~100.000 lysår i diameter) og den er rettet vår vei så kan vi regne livet på jorda som utslettet. Dvs. en avstand som er 1/125.000 av det dette smellet var og altså en stråledose som er 125000^2 = 15,6 milliarder ganger sterkere.

 

Mr. Nibble: Takk for linkene :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vi vil ikke få konsekvenser for det nei.

 

Det blir nedbryet av alt annet i rommet

Du har rett i det første, dette smellet vil ikke få konsekvenser for oss.

 

Men det er da ikke noe som "bryter ned" gammastrålene.

Derimot så til lenger vekk fra kilden du kommer, til mindre intens blir strålingen pga. at den blir spredd utover.

Du kan sammenligne det med en lommelykt. Hold lommelykta helt oppi ansiktet og skru den på, og du vil bli blenda. Få en til å ta med seg lommelykta og gå 500 meter unna for så å lyse på deg, og du bare se en "lysende flekk", uten å bli blenda.

 

Om jeg husker rett så sprer gammastrålene fra et sånt utbrudd seg med en ca. 5 graders vinkel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg klipper innlegget mitt inn her

 

Simen1

Tja, dette blir vel ganske høytflyvende spekulasjoner, men mange forskere mener det er høy sansynlighet for at jorda blir grillet av et nærliggende gammautbrudd i løpet av få millioner år. Hvis det slår til så blir sansynligvis 99,99% av artene på jorda utslettet. Inkludert menneskene. Uansett om dette slår til eller ikke så kan jorden også forvente en og annen gigantmeteor ala den som sansynligvis utslettet dinosaurene i løpet av resten av jordas levetid. Om rundt 5 milliarder år er det uansett slutt. Da vil sola ekspandere så mye at jorda til slutt drukner i sola som en isbit i kokende vann.

 

Med andre ord håper jeg romforskninga ikke avsluttes før vi har sendt noen "noas ark"-romskip rundt til mange nærliggende solsystemer. 

 

 

 

Snillingen

Simen1 har du noen artikler om emnet(gammautbrudd). jeg googla litt, men fant egentlig bare noen korte artikler og lurte på om du hadde noen lengre artikler om emnet. Hvorfor vil egentlig 9999% av artene dø inkludert menneskene. Vil ikke gammastrålene bare treffe den eksponerte halvkulen og er det ikke mulighet for mennesker/dyr å søke tilflukt i bomberom av betong og bly? eller er det ettereffektene som dreper alle?
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Etter at jeg i dag på skolen søkte med google bildesøk på "bevegelse" kom jeg over en artikkel fra Knut Jørgen om gammaglimt. Etter å ha lest litt mer, søkte jeg gjennom dette forumet og fant diverse linker, etter dette trålet jeg gjennom enhver link til en ny spennende artikkel og dette emnet både fasinerer meg og skremmer meg.

 

Men til poenget, like etter jeg kom hjem bestemte jeg meg for å søke mer på fenomenet og fant følgende:

Vi puster lettet ut!

 

Men er likevel faren avverget tror dere? Prøver å finne utenlandske forskningskilder og diverse selv, men viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Om en av de nærliggende dødsstjernene i vår galakse sender et kraftig gammaglimt mot jorden, vil tilnærmet alt liv bli utslettet. Det er 40-50 prosent sannsynlighet for at det skjer før det er gått en million år.

hva faen er det de tror?

mener de at en gang hvert 1 millionende år blir alt liv utryddet?

vi har arter som har eksistert i 200 millioner år.

sannsynligheten for at de skulle ha overlevd i løp av tiden de har levd er:

0,50 / 20000000 = 0,00000000025 altså 0,0000025% sannsynlighet.

Muuuuulig de har sjekket en feilkilde :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...