Gå til innhold

Dell - ikke værdt å bruke


Anbefalte innlegg

Hei,

Vil bare si at man IKKE bør velge DELL online.

Dette er ikke en kritikk av Dells produkter, men derimot slakt av logistikken!

 

Jeg la inn ordre på LCD skjerm 19.august, og ble lovet levering 29.august. Denne datoen hadde jeg ingen forventing om at ble overholdt, så jeg ble ikke overrasket da denne langsomt krøp utover i september. Nå nesten tre uker etter bestilling måtte jeg ta meg en telefon til Dells kundesenter...og fikk svaret at jeg kan forvente skjermen i overkant av en mnd frå nå....dvs nesten 2mnd etter at jeg la inn bestilling!! Ettersom jeg har en hjemmeeksamen som kommer om noen uker må jeg gå til innkjøp av ekstra skjerm, ekstrautgift:(

 

Dells tilbud og dells produkter er nok bra, men hva er vel nytten av det når man ikke får varen?? Innen jeg får skjermen er nok skjermen tilgjengelig via Dells sider til en enda gunstigere pris....

 

Noen som har noen råd??

Endret av Camilio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Dell har lovet 29. august og ikke holdt dette så er det et juridisk avtalebrudd fra deres side. Et slikt avtalebrudd kvalifiserer for en eller annen oppreisning fra dell. F.eks et prisavslag. Du kan ringe dem og forklare situasjonen og prøve å komme til en enighet om hvor stort prisavslag du bør få. Hvis de ikke er villige til å tøye seg en krone så går du enkelt og greit til forbrukerrådet med saken og forhører deg om råd der. Dette må du gjerne si i fra om til Dell slik at de kanskje blir mer medgjørlige.

Lenke til kommentar
Dell er ALTID treige på levering.

 

Det er slik de lurer deg med løfte om rask levering..de sparer penger på a vente med å levere......så de lurer deg som kunde for at de skal tjene et par slanter mer...

 

 

AVSKAFF DELL! :innocent:

Nei. Jeg har kjøpr såpass mange Dell maskiner de siste 13 (tror jeg) årene at det kan jeg trygt avkrefte. Noen har tatt kortere tid enn lovet, noen har tatt lenger. Nesten alltid har det sistnevnte vært i forbindelse med sviktende lagersituasjon, gjerne forbundet med det faktum at jeg har en uvane med å bestille det aller siste og hotteste av deler som Dell sikrer seg før alle andre...

 

Når jeg bestilte min XPS2 nå i vår gikk den i produksjon dagen etter at betalingen var bekreftet. Og hadde det ikke vært for at danske transportarbeidere tok langhelg for å feire en eller annen høytidsdag hadde den kommet fram før den var lovet.

 

At Dell tjener på disse forsinkelsene er en spekulasjon jeg tviler på holder vann. Jeg tipper at det er ren logistikk som skaper vanskene. Dell selger i størrelsesorden hundre tusen PCer om dagen worldwide, det er over 30 millioner PCer i året i tillegg til skjermer og annet utstyr. Det skal godt gjøres at det ikke blir en glipp av og til. Måten Dell tjener penger på er å ha minst mulig på lager. Det betyr at leveransene fra deres underleverandører er kritisk. Dell som alle webshopper opererer med antatte lagerdatoer, og noen ganger holder det ikke.

 

Det er sikkert ingen trøst for trådstarter, men det er neppe konspirasjonsteoriene heller...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
At Dell tjener på disse forsinkelsene er en spekulasjon jeg tviler på holder vann. Jeg tipper at det er ren logistikk som skaper vanskene. Dell selger i størrelsesorden hundre tusen PCer om dagen worldwide, det er over 30 millioner PCer i året i tillegg til skjermer og annet utstyr. Det skal godt gjøres at det ikke blir en glipp av og til. Måten Dell tjener penger på er å ha minst mulig på lager. Det betyr at leveransene fra deres underleverandører er kritisk. Dell som alle webshopper opererer med antatte lagerdatoer, og noen ganger holder det ikke.

Det er akkurat det de gjør, som de fleste fullstendig JIT-bedrifter. De får pengene inn på konto - før produktet er produsert og brandet Dell. Vanligvis er det ikke snakk om mer enn få dager, men gang dette med omsetningen, så ser du hva de tjener. Dell er i virkeligheten en bank...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig tjener Dell penger på at de leverer så seint. Det er jo hele konseptet til Dell. De tar betaling før varen er levert - man betaler altså på forskudd før varen i enkelte tilfeller er produsert.

 

Er klart det blir penger av sånt! Er bare god gammeldags økonomisk logikk det....

 

 

Edit: En annen liten økonom kom meg i forkjøpet der gitt... JIT = Just In Time

Endret av prarne
Lenke til kommentar

Når skal folk begyne å forstå at Dell har lager, og at dell er nøyakig samme sted i kjeden som f.eks. komplett og netshop når det kommer til datamaskiner. Dell tjener, som sagt over her, penger på at de først får fra kunden så lager de maskinen. Desto lengre tid det tar før maskinen er laget desto mer tjener de. Og de har fortsatt 45 dagers betalingstid til sine leverandører. Det betyr at de får renter osv for 45 dager på alle pengene. Er der de tjener, ikke på råtten hardware som folk av merkelige grunner kjøper.

Lenke til kommentar

Dere forutsetter at Dell ikke har noe lager. Om delene er på lager tjener de ikke noe på å vente, da løper jo fakturaen fra levendøren uansett. Og lager er død kapital, og minst like dyrt som forrentingen på pengene fra kunden. At Dell tjener på JIT produksjon er opplagt, ellers hadde de ikke valgt modellen. Men at de tjener på forsinkelsene tviler jeg fortsatt på.

 

At belastningen på kundesupport, knirket i logistikken og tapet av almen anseelse skal være verd et par ukers rente på en skjerm til 3-4000 kroner tviler jeg sterkt på. Med et rentenivå på linje med dagens tjener de 5 kroner på de 14 dagene. En irritert kunde på telefonen til kundeservice i 10 minutter koster dem 40 bare i lønnskostnader...

 

Nei, jeg tror fortsatt ikke på det. "Just in time" betyr Just in time, ikke to uker senere. Det er når de kan få varene fra underleverandører inn dagen før maskinen går i produksjon, og maskinen ut døren dagen etter at Dell tjener penger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Selv kan jeg ikke skjønne at folk kjøper ting uten å få en fast dato for levering. Uten en slik dato stiller man mye svakere i forhold til forbrukerkjøpslovens regler om erstatning, prisavslag og heving.

 

Så enten får dere slutte å klage, eller gå over til dyrere forhandlere!

Lenke til kommentar

Ja, det var siste handel med Dell i alle fall! Betaler for fremtiden heller noen tusen ekstra for å få produktet i hus før det er "utgått" og nedpriset. Ang. JIT og Dell... så er det klart at det blir penger av så mange salg...bare et fåtall ringer kunderservice og klager. Med et salg på ca "30 millioner PCer i året" så sier det seg selv at det blir penger av renter fra forskuddsbetaling. Kundeservicen til Dell i Skandinavia er dessuten samarbeid mellom de skandinaviske landene, så de har ikke utgifter på store kundesenter i hvert land.

 

Nå skal det også siest at renten som Dell får helt sikker er mye høyere enn 1%. Dersom Dell ønsker det kan de jo låne ut pengene som en finansinstutisjon til utlånsrenter...og da sier det seg selv at inntekten de har på forskuddsbetaling er skyhøy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Fint at folk skjønner at kvalitet koster og at lav kvalitet koster mindre.

 

"Cash velocity" er helt klart enormt viktig for Dell og ble vel påpekt som et av hovedpunktene til at Dell gjør det så skarpt. De får pengene straks av deg, men forlanger selv av sine underleverandører at det ytes kreditt i minst en måned. I tillegg har de jo null komma null i tap på utestående fordringer, så det er mulig å fatte at det blir penger av dette.

 

Er selv fornøyd Dellkunde, fikk 20tommeren demmes til 5185 fritt levert hjem på døren etter en kort uke.

Lenke til kommentar

Joda, det blir penger av rentene på 30 millioner PC'er, men det er ikke nødvendigvis relevant. Det er hvor stor andel disse pengene utgjøre av total omsetning, målt mot hvor store utgifter de medfører. Jeg var litt mer spandabel enn 1% rente i mitt eksempel, nærmere bestemt 5% som ser ut å være en realistisk rente i det amerikanske marked for tiden: 3000*5%*2/52=5,75 kroner.

 

Om vi antar at gjennomsnitts-PCen koster tre ganger så mye er altså "inntekten" brutto 15 kroner. Det blir utrolige 450 millioner kroner, men Dell omsetter for 300 milliarder kroner på et år, så vi snakker om 0,15% av omsetningen. Om vi sammenligner det med en vanlig lønnsmotagers inntekt, si 200 000 kroner, så tilsvarer det 300 kroner ekstra i lommeboken. Brutto. Nok til en pizza og et par øl, men ikke akkurat den store lotterigevinsten.

 

Et rent hypotetisk regnestykke dette, gitt at alle forsendelser samlet er i snitt 14 dager forsinket. Jeg har etter å ha hengt en del rundt på ulike Dell forum ikke inntrykk av at slike forsinkelser er normalt for tiden, annet enn for helt nye state of the art produkter. Så det kan nok tenkes at Dell må klare seg med vann til pizzaen...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...