Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper inderlig at det kommer til å regne. Da er det veldig stor sjans for at jeg får spørsmål om å vise hvordan man bruker vindusviskeren. lol

 

En uke til oppkjøring. Har dårlige forhåpninger. Strøk på en kjøretest her om dagen, og det var ikke positivt. Virker som at når det nærmer seg oppkjøringen så kjører jeg dårligere og dårligere. Imorgen blir det siste dobbeltime før oppkjøring. :(

Lenke til kommentar

*Mine innlegg*

Skal snart starte på teorikurs for så å ta teoriprøven fort som faen, og så begynne på kjøretimer.

Har kjørt mye med min mor og føler jeg kan kjøre (etter min mors standarder, hvem vet om de er korrekte..).

Har et spørsmål som forhåpentligvis ikke åpner til off-topic-diskusjon; Tror dere at jeg har fått redusert antall kjøretimer med å kjøre med min mor så mye som jeg har gjort, og dermed sparer både penger og tid før oppkjøring?

Lenke til kommentar

*Mine innlegg*

Skal snart starte på teorikurs for så å ta teoriprøven fort som faen, og så begynne på kjøretimer.

Har kjørt mye med min mor og føler jeg kan kjøre (etter min mors standarder, hvem vet om de er korrekte..).

Har et spørsmål som forhåpentligvis ikke åpner til off-topic-diskusjon; Tror dere at jeg har fått redusert antall kjøretimer med å kjøre med min mor så mye som jeg har gjort, og dermed sparer både penger og tid før oppkjøring?

Ja du har nok spart deg nokon tusen der trur eg. Eg øvelseskjørde i eit år før eg byrja å ta timar, og det er eg glad for at eg gjorde:) Sidan du har kjørt mykje før så treng du ikkje å lære å starte eller å bremse og slike ting som dei som ikkje har kjørt før må ha.

Lenke til kommentar

Har glattkjøring, Risiko teori trinn 4 og sikkerhetskurs vei m/bykjøring(er vel langkjøring)

og sikkerhetskurs vei m/selvstending kjøring/kartbruk tidlig i september.

 

Lurer på om noen kan forklare hva jeg gjør på alle disse tingene, er vel litt nervøs for at jeg skal drite meg ut på en eller annen måte. Har hatt en del kjøretimer + at jeg har kjørt mye privat. Selv sa kjørelæreren til faren min at jeg kjører som en gud, men jeg vet nå ikke helt. Hehe

 

Vil bare være forberedt på hva som kommer, så blir veldig glad hvis noen vil ta seg tid til å forklare meg litt nærmere! :)

 

takk på forhånd

Endret av olufs
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lykke til hawkinz! :) fortell hvordan det gikk.

 

Jeg har selv oppkjøring snart, 30 september.

Gruer meg sånn, kan nesten ingen av disse sikkerhetsspørsmålene man kan få.

Fikk heldigvis et hefte av sjåførlærer med alle spørsmålene og svarene du kan få, så nå blir det øving :p

 

Skal kjøre opp i Bergen. Har dobbelttime i dag, skal spør sjåførlærer hvilken sensor jeg får.

Noen som kan fortelle ruter de har kjørt opp i Bergen, og evt hvilken sensor de hadde, og hvordan denne sensoren var?

Lenke til kommentar

Første kjøretime på mandag, gruer meg litt..

 

Har øvelseskjørt ca. 15 ganger, kan jo kjøre bil, men det å kjøre i by er ganske nytt for meg, tror jeg må dra å kjøre noen timer med mopeden for å finne ut alle trafikkreglene og sånt. :p

(er ikke så stor by akuratt)

 

Uansett, gruer meg, men gleder meg til å få lappen.

 

Blir mer og mer nervøs for hver dag :D

Lenke til kommentar

Lykke til hawkinz! :) fortell hvordan det gikk.

 

 

 

gikk strålende! sensor hadde bare en feil og gi meg å det var at jeg blinket meg for tidlig ut av 1 rundkjøring, ellers så var alt prikkfritt.. :)

 

har kjørt bil nesten hver dag i 2 år, + moped i 1 år, så allt av trafikkregler osv er ingen problem for meg. klarte moped å billappen på første forsøk, teorien gikk også på første forsøk å jeg åpna ikke boka engang ^^.

 

 

kontrollspørsmålet jeg fikk var " hvordan kan du stille opp varmeapparatet ".. bare flirte også fiksa jeg det ;).

Lenke til kommentar

Lykke til hawkinz! :) fortell hvordan det gikk.

 

 

 

gikk strålende! sensor hadde bare en feil og gi meg å det var at jeg blinket meg for tidlig ut av 1 rundkjøring, ellers så var alt prikkfritt.. :)

 

har kjørt bil nesten hver dag i 2 år, + moped i 1 år, så allt av trafikkregler osv er ingen problem for meg. klarte moped å billappen på første forsøk, teorien gikk også på første forsøk å jeg åpna ikke boka engang ^^.

 

 

kontrollspørsmålet jeg fikk var " hvordan kan du stille opp varmeapparatet ".. bare flirte også fiksa jeg det ;).

 

Gratulerer så mye ;) veldig bra.

 

Håper mitt kontrollspørsmål blir like enkelt! Haha..

Lenke til kommentar

Jeg fikk spørsmål om bremseforsterkeren i min tid. Fikset den ganske greit, men tror ikke sensor legger så mye vekt på disse spørsmålene uansett. Alle vil nok være litt nervøs i begynnelsen av kjøreturen, men tro meg. Det vil løsne etterhvert.

 

Lykke til alle folkens!

Endret av TheCoon
Lenke til kommentar

Jeg strøk totalt på det tekniske spørsmålet. Hadde virkelig ikke peiling. Fikk også én 4'er feil på oppkjøring, fordi jeg rygget på høyre side av en småvei og ikke midt i (Trodde ikke det var en feil lix). Alikavel stod jeg glatt, fordi jeg er veldig flink til å kjøre rett frem :) Er 1 mnd siden oppkjøringen nå da, og jeg har enda ikke havnet i noe som kan kalles nestenulykke. Kjører pent og rolig og av og til fort og forsiktig, forstå det den som vil :)

 

Tips til oppkjøring: La sensor plystre så høyt han vil og la han få synge Ole Brum sangen sin. Herre: Gjett om jeg skvatt da han plutselig skrek ut: "Her kommer Ole Brum, en liten bjørn i skooogen" =P Så da spurte jeg han " Du liker den sangen jaaa ;)?" , og sensor bare "Nei, har ingen anelse hvorfor jeg begynte å synge på en slik sang. Jaja" , og så bare forsatte han på sangen.

 

Har aldri hatt det så moro med en fremmed før ! Bare husk å snakke om hvilke interesser du har vs han, og hvis dere f.eks har samme interesse for fotball - SNAKK OM DET. Det hjelper!

 

Folkenz: Det er ikke noe skummelt :)

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke om så mange sentrumsruter, men du har jo den gjennom Majorstua. Altså gjennom krysset ved T-banen der og så videre opp bl.a Bogstadveien (mot Bislett og St. Hanshaugen). Carl Berner, rundt Sinsen og opp rundt i Torshovområdet er vel også typiske steder man får kjøre.

Har ikke inntrykk av at det er så vanlig å kjøre helt nederst i sentrum, dvs Prinsens gate, Kristian IV's gate, Pilestredet, Henrik Ibsens gate og rundt der, da ingen jeg kjenner kjørte der og jeg har heller ikke lagt merke til at noen her i tråden har nevnt at de har kjørt der. Men man vet jo aldri, sikkert greit å være obs på at du kan få en slik rute.

 

Vet ikke om noen eksakte ruter annet enn den jeg kjørte selv (som var langt ut til Lillestrøm), men hvis jeg skal gjette meg til en potensiell byrute så ville det vært noe slikt: ut til høyre fra trafikkstasjonen, ut på Østre Aker, bort til Økernveien, ned til Carl Berner, så videre langs Chr. Michelsens gate og så mot St. Hanshaugen eller Grünerløkka derfra.

 

Hvis du kjører i sentrum bør du være ekstra obs på fotgjengere (folk krysser gata de merkligste steder), pass på syklister når du svinger, og få med deg skilting og veimarkering som indikerer plassering. Noen steder er det venstre for rett frem, men hundre meter bortenfor er venstrefeltet kun til venstresving og slikt. Ellers er det ting som høyreregel, enveiskjøring og trange gater som regjerer.

Hvis du ikke har kjørt noe i sentrum enda, så vil du nok få kjørt deg de neste kjøretimene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...