Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk skal dere ha, gikk utrolig greit, han hadde ingenting og si enn at jeg var litt passive på akselerasjon :p

Deilig og bestå, fikk by kjøring i Ålesund og det var relativt greit :p men sensoren min sa jeg skulle akse til 80 på 3 gir, med bilen på rødt turtall og diesel bil, her snakker vi økonomisk og miljøvennlig, jeg peiste bilen i 80 som han sa jeg, etter det flirte han litt, jeg skjønte fort jeg bestod siden mine uvaner sa han at jeg burde rette på det, skjønte fort at jeg bestod via den måten.

 

Tips til dere andre er og kaste feilene ut ruta og ikke tenke på de.

Fikk kontroll spørsmål om og ta på tåkelys på baklysa, hahahahaha, e flira og tenkte for meg selv om han va serriøs på det spørsmålet :D

 

Ut og ta jomfruturen hade fint! :D

Lenke til kommentar

Deilig og bestå, fikk by kjøring i Ålesund og det var relativt greit :p men sensoren min sa jeg skulle akse til 80 på 3 gir

 

Gratulerer!

Under øvelseskjøring da vi skulle praktisere å komme kjørende fra vikepliktsvei inn på en forkjørsvei med 70 fartsgrense, ble jeg bedt om å bruke første gir fra 1-45, og 2. gir 45-80. Det er den beste kjørefølelsen jeg har hatt under øvelseskjøring! :)

Lenke til kommentar

men sensoren min sa jeg skulle akse til 80 på 3 gir, med bilen på rødt turtall og diesel bil, her snakker vi økonomisk og miljøvennlig, jeg peiste bilen i 80 som han sa jeg, etter det flirte han litt, jeg skjønte fort jeg bestod siden mine uvaner sa han at jeg burde rette på det, skjønte fort at jeg bestod via den måten.

 

 

Grattis!!! Men! 80 i tredje er ikke noe problem på vår disel ihvertfall? Er ofte at jeg akselererer inn på motorveien i 3, og overkrider aldri over 3,5k omdreininger, og blir vel ikke rødt før på 4,5k. :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

men sensoren min sa jeg skulle akse til 80 på 3 gir, med bilen på rødt turtall og diesel bil, her snakker vi økonomisk og miljøvennlig, jeg peiste bilen i 80 som han sa jeg, etter det flirte han litt, jeg skjønte fort jeg bestod siden mine uvaner sa han at jeg burde rette på det, skjønte fort at jeg bestod via den måten.

 

 

Grattis!!! Men! 80 i tredje er ikke noe problem på vår disel ihvertfall? Er ofte at jeg akselererer inn på motorveien i 3, og overkrider aldri over 3,5k omdreininger, og blir vel ikke rødt før på 4,5k. :ermm:

 

Har heller aldri hatt problemer med 80 i tredje, nådde nesten 80 i andre, men først da slo turtallssperra inn :)

Lenke til kommentar

Hvor i frafikkloven står det oppgitt at fotgjengere skal gå på venstresiden av veien, mot trafikken, sånn at man får oversikt over bilene som kommer?

 

I mine øyner er det ikke den mest praktise løsningen når det gjeler veier som ikke har gangfelt. Hvis to biler møtes må jo både fotgjengeren og bilen foran fotgjengeren stoppe. Bilr det ikke litt mer flyt i frafikken hvis fotgjengeren går på høyresiden - fordi da trenger jo bare bilen bak å stoppe. Man skal jo uansett holde go avstand til fotgjengere når man kjører forbi, så jeg ser ikke poenget med å ha oversikt over bilene.

 

Jeg skal ikke gi noen tips her før jeg vet 100% sikkert hva trafikkloven sier om dette. Jeg ser mange som går både på venstre og høyre side av vegen. Personlig synes jeg det virker litt irriterende som fotgjenger å måtte stoppe helt eller lirke seg forbi bilen som står foran deg på venstresiden av vegen.

 

 

Fant ingen tråder om dette med søkefunksjonen. Så i stedet for å lage en helt ny tråd (om et relativt lite spørsmål) spør jeg heller her. Så kan man ta det trafikkloven sier som et tips til oppkjøring.

Lenke til kommentar

Hvor i frafikkloven står det oppgitt at fotgjengere skal gå på venstresiden av veien, mot trafikken, sånn at man får oversikt over bilene som kommer?

 

 

 

Står beskrevet her i loven :

 

§ 19. Særlige bestemmelser for gående 1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

 

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.

 

2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

 

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

 

Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg.

 

Lenke til kommentar

Har oppkjøring snart og har et spm. angående tillat totaltvekt. Jeg har problemer med å skjønne dette. Hva mener de med tillat totalvekt? Er det bil + tilhenger?

 

Og hva er egenvekt aksel, tillat nyttelast og tillat koblingslast? Hvordan skal jeg vite hvor mye nyttelast bilden kan ha f.eks.? Er helt blankt når det kommer med det teoretiske med bilen. Er utrolig nervøs for oppkjøringe. Noen som har hatt oppkjøring i Drammen og kan fortelle meg hvor de kjørte?

 

Ville vært veldig takknemlig for raskt svar :)

Lenke til kommentar

For dem som har mistet, eller ikke fått et slikt ark, her er vertfall alle kontrollspørsmål man kan få på oppkjøringen.

Takker, skulle akkuratt til å spørje om nokon visste spørsmåla, men treng ikkje det no ;)

 

Edit: Men korleis kan eg sjekke lufttrykket i et av dekka?

Endret av melbyes
Lenke til kommentar

Ingen har fortalt meg at jeg trenger et slikt ark eller at jeg blir spurt om noe bortsett fra trafikken på oppkjøringen. Er det standard praksis med slike spørsmål?

 

Ja. En teoretisk del hvor du får et slikt spørsmål, og en praktisk del hvor du viser hvordan du klarer deg i trafikken.

Lenke til kommentar

Men korleis kan eg sjekke lufttrykket i et av dekka?

 

Du tar bare en visuell inspeksjon. Om dekkene er høye i midten (hvis du ser det forfra) og er ballongaktig er det for mye luft, hvis dekkene buler ut på sidene er det for lite. Du har sikkert sett en sykkel med for mye/for lite luft i slangene, samme greia her.

 

Skal du ha noe mer nøyaktig så må du ha tilgang til verktøy, og det tror jeg neppe det blir tid til. Dessuten, poenget med disse spørsmålene er ikke at du skal finne ut nøyaktig hvor mange bar eller kilopascal det er i et dekk, men å bevise at du kan kontrollere at bilen er i forsvarlig stand.

Lenke til kommentar

men sensoren min sa jeg skulle akse til 80 på 3 gir, med bilen på rødt turtall og diesel bil, her snakker vi økonomisk og miljøvennlig, jeg peiste bilen i 80 som han sa jeg, etter det flirte han litt, jeg skjønte fort jeg bestod siden mine uvaner sa han at jeg burde rette på det, skjønte fort at jeg bestod via den måten.

 

 

Grattis!!! Men! 80 i tredje er ikke noe problem på vår disel ihvertfall? Er ofte at jeg akselererer inn på motorveien i 3, og overkrider aldri over 3,5k omdreininger, og blir vel ikke rødt før på 4,5k. :ermm:

 

Har heller aldri hatt problemer med 80 i tredje, nådde nesten 80 i andre, men først da slo turtallssperra inn :)

 

Ja, selv klarer jeg 120 km/t i 2nd gir på min bil før jeg når rødt, men tenkte mer på miljøvennlig kjøring da.

var en diesel bil jeg kjørte og trenger ikkje mye turtall for og faktisk gire på de, vanligvis kjører jeg 4 gir i 50 sona, og med tanke på at jeg skal dra den fra 20 til 80 på 3 gir så kommer jeg nokså høyt på turtall, trodde vi får trekk om vi ikkje kjører miljøvennlig jeg ? :p

Lenke til kommentar

For dem som har mistet, eller ikke fått et slikt ark, her er vertfall alle kontrollspørsmål man kan få på oppkjøringen.

Takker, skulle akkuratt til å spørje om nokon visste spørsmåla, men treng ikkje det no ;)

 

Edit: Men korleis kan eg sjekke lufttrykket i et av dekka?

 

Kjøre læreren min hadde en sånn måler som jeg bare stakk nedi ventilen så popper det ut en stang så står det på stangen hvor mange bar ( lufttrykk) det er på dekket, kontroller lufta i hjula på stedet der du finner hvor mye luft det skal være på bilen.

Står som regel inni tanklokket på de fleste biler jeg har vært bortid, spørr kjørelæreren bare.

Om det bare er en visuell kontroll så se på den midterste tegningen på bildet, sånn skal det være, ikke for mye buling til en av sidene eller hvor du ser godt at du trenger mer luft.

 

hjul-problem.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...