Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk lappen i går, det var en syk god følelse å endelig få den! Eneste var at jeg gjørte litt fort igjennom enkelte kryss (ikke så veldig mye, men han mente at jeg burde ha senket farten slik at passasjerer kunne stige på og av)

 

Det som er veldig viktig å huske på er å ikke stresse, også må man passe veldig på når man kjører på smale veier, hadde en sensor som strøk meg for det på min første oppkjøring (hadde samme ruta i går, og det gikk bedre).

Lenke til kommentar

Oppkjøring er dritt lett, det er lettere enn kjøretimene så de fleste klarer dette vist de tenker godt over det å leser SKILT.

 

SKILT er viktig og ikke ligger midt i veien ligg mer til høyre enn venstre :). og BRUK BLINKLYS + kjørelys vis de ikke er på.

 

Eg trur ikkje ein bør påstå at oppkjøyringa er 'dritt lett' for alle. Det er nok veldig inviduelt. Nokre blir meir nervøse enn andre, det er masse å holde styr på, og har ein ikkje fått øveleskjørt så mykje utanom kjøyretimane, så kan oppkjøyringa virke vanskeligare for nokre. Eg syntes til dømes ikkje den var drittlett, grudde meg lenge i forvegen.

 

Strøyk første gangen, hadde ingen følelse på korleis det gjekk under oppkjøyringa, noko som egentlig var ein forferdelig følelse. Det kunne gå begge vegar følte eg, og det var nok sant. For den store avgjerande feilen gjorde i siste rundkjøyringa inn mot traffikskulen (var ikkje klar over den), hadde eg vore det og hadde sagt det i sluttsamtalen så hadde eg mest truleg klart oppkjøyringa.

 

 

Andre gangen følte eg at eg gjorde masse feil, og eg var SIKKER på at eg kom til å stryke då eg kjørte inn på trafikkstasjonen. Hadde absolutt ingen god følelse. Litt spesielt var det at eg fekk samme sensor som sist. Det var mildt sagt veldig ubehagelig når eg handhilste, og når vi kom i bilen så sa sensor "ja, eg har vurdert deg til oppkjøyring før, har eg ikkje?". Men så forsatte ho med å vektlegge at det skulle ha ingenting å seie, sjølvsagt, og at ein starta på nytt. Men selvfølgelig har ein det i bakhovudet.

 

Hadde øvelseskjørt masse sia sist då, sidan det gjekk over 2 månda og ei veke før eg fekk neste oppkjøyring (kjøyrelæraren feilvurderte køa og sa at det ikkje hasta med å bestille ny oppkjøyring.. Stå på ditt når det gjeld bestilling. 2 månda føltes veldig lenge å vente på neste!) så eg følte meg på ein måte tryggare med håndteringa av bilen, men til og med kjøyrelæraren la merke til at eg var veldig nervøs, og kommenterte det med tanke på at eg før sist oppkjøyring hadde tatt det heile med stoisk ro.

 

Gjorde vel ingen store feil egentlig, følte berre eg gjorde masse småfeil og stressa meg litt opp på det. Hadde en situasjon der eg skulle følge eit skilt, så kjøyrte eg rett forbi, og ein anna der eg trudde eg braut vikeplikten, så da stoppa eg, men så kjøyrte eg igjen, som sikkert var unødvendig. Men det var ein spesiel situasjon så eg hadde ikkje gjort det. Men der og då var eg sikker på at eg hadde gjort den STORE feilen, så på den siste lille biten så var eg så nedfor grunna det at eg egentlig ikkje var heilt 'tilstades' i kjøyringa.

 

Under kjøyreturen var eg veldig påpassselig med å tenke gjennom 'å, ditta burde eg ha gjort annerledes, det må eg sei på slutten'.

 

Når vi var tilbake og motoren var av, så ramsa eg opp alle feila eg gjorde, og det blei ei lang liste. Då eg var ferdig å snakke så sensor "oi, det var jammen masse du har lagt merke til. Det er bra". Så eg bestod da, med bedre margin enn sist. Sensor avslutta med at det var viktig for meg å vedlikeholde kjøyringa og prøvd å kjøyre masse i tida som kom :)

 

Eg trur egentlig mitt beste tips er å legg merke til eventuelle feil under kjøyreturen, for det kan avgjere om du står eller ikkje, også trur eg at det er sunt å vere litt nervøs.

 

Lykke til alle som skal ha oppkjøyring i framtida : D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk selv spm om jeg kunne sjekke om bilen dro til en av sidene når jeg kjørte rett frem, det gjorde jeg, deretter hvorfor det kan oppstå, jeg svarte noe med bremsene, men det var visst feil. Men sto lett fordet. Tror ikke de spørsmålene har så mye å si, kun hvis de er i tvil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører opp på Billingstad nå til tirsdag... Må innrømme jeg begynner å bli litt smånærvøs. Det går vel sikkert greit, men det er bare så kjipt å måtte vente 1 mnd på ny oppkjøring om jeg stryker.

Skal ha oppkjøring kl. 1050. Er det store sjanser for bykjøring da eller?

Lenke til kommentar

Jeg fikk perfekt rute; Nemlig mitt eget nabolag og områder hvor jeg vokset opp. Så jeg visste hvor alle "Plutselige" vikepliktkryss var. Så sensoren ble faktisk veldig imponert. Tror det veiet veldig godt opp mot at jeg daua bilen 2 ganger, men holdt roen. Så et tips til dere som skulle være uheldig med å daue bilen, så behold roen, ikke virk stresset. Vis at du behersker stressende situasjoner.

 

Er ikke verre enn å tenke at de bak må vente 5 sekund ekstra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...