Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok veldig individuelt, direkte. Det kommer an på både hvor raskt du lærer, hvor mange elever kjøreskolen har (og hvordan du blir prioritert blant disse) og ikke minst om du tar prøvene på første forsøk, eller må prøve flere ganger. Jeg brukte nesten 5 måneder, der en måned gikk helt bort fordi læreren skulle ha ferie, og jeg tok både teori og oppkjøring på første forsøk. Andre igjen kan ta intensivkurs og bli mer eller mindre ferdig på rundt en uke.

Lenke til kommentar

Har tenkt å ta lappen snart, og som akkuratt dere, lurer jeg på en del ting :p

 

Er det sånn at sensoren spør deg om spm. under kjøringa? Hender det liksom at han plutselig spør hva det og det betyr og hva som skjer hvis blablabla?

 

Når man er på vei inn mot en rundkjøring, er det sånn at man må bruke blinklys? Hvis ja, venstre eller høyre? Sliter med dette mest. (Er klar over at man må blinke til høyre når man er på vei ut)

 

Har skum lest litt her, mange nevner 1'er feilen? hva er det for noe?

 

Takk for svar, veldig fint med et slikt tråd!

Endret av Zlatan92
Lenke til kommentar

Nei, sensor spør ikke om teori under selve kjøringen.

 

På vei inn til rundkjøringer bør man blinke den veien man skal, og deretter blinke ut av rundkjøringen. Er rundkjøringen veldig stor er det ikke nødvendig å blinke inn.

 

1'er, 2'er og 3'er feil er forskjellige grader av feil.

F.eks. er ikke det å kjøre litt for fort inn mot rundtkjøring like alvorlig som det å bryte vikeplikten f.eks.

Lenke til kommentar
Jeg fikk høre at kjørelæreren av man ikke skulle blinke ut hvis det feks. var kollektivfelt. Altså to felts.

 

jeg har heller ikke hørt om noe sånt. bare husk en ting, BLINK så mye som mulig. det skader vel ingen? :)

bedre å blinke, enn å la vær.

 

Det mener jeg også, men jeg fikk beskjed om at når det var to felter så skulle jeg ikke blink ut, men heller stoppe blinkinga inn i rundkjøringen før jeg var kommet rundt....

Lenke til kommentar

Okei, jeg er dritnervøs nå. Det gikk akkurat opp for meg at jeg har oppkjøring om 6 dager. Jeg sitter å kaldsvetter i henda, er nervøs, men alikevel gleder jeg meg og jeg tror jeg har en god sjanse for å stå på oppkjøringa : )

 

Men lurer egentlig litt på hva som skal til for å stryke ? Jeg gjør ikke feil som å kjøre på rødt lys, over fartsgrensen, ikke stoppe på stoppskilt osv. Jeg er såpass erfaren at jeg takler det nå.

 

Det eneste jeg tror jeg kan stryke på, er å ikke bruke speil nok, eller å ikke følge godt nok med på skilter.

 

Men vet jo ikke, kan jo gjøre grove feil på oppkjøring jeg ellers antagelig ikke ville gjort. Huff, jeg er sååå nervøs...

Lenke til kommentar
Okei, jeg er dritnervøs nå. Det gikk akkurat opp for meg at jeg har oppkjøring om 6 dager. Jeg sitter å kaldsvetter i henda, er nervøs, men alikevel gleder jeg meg og jeg tror jeg har en god sjanse for å stå på oppkjøringa : )

 

Men lurer egentlig litt på hva som skal til for å stryke ? Jeg gjør ikke feil som å kjøre på rødt lys, over fartsgrensen, ikke stoppe på stoppskilt osv. Jeg er såpass erfaren at jeg takler det nå.

 

Det eneste jeg tror jeg kan stryke på, er å ikke bruke speil nok, eller å ikke følge godt nok med på skilter.

 

Men vet jo ikke, kan jo gjøre grove feil på oppkjøring jeg ellers antagelig ikke ville gjort. Huff, jeg er sååå nervøs...

 

 

Jeg tror det er jævlig sunt å være nervøs før oppkjøring.

Har kjørt opp 2 ganger, aldri hatt ei eneste nærve, ikke litt nervøs en gang, men så har jeg strøket 2 ganger også.

 

så se på det som veldig positivt ^^

Hvor skal du kjøre opp henn?

Endret av Morten21
Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring nummer 2. i dag, og bestod. : D Kjempedeilig å endelig ha lappen.

 

Min opplevelse:

 

Ble litt ekstra nervøs da jeg fikk samme sensor som sist, men klarte likevel å holde roen. Fikk sikkerhetsspørsmål om bremselysene, så det var ganske greitt;p Kommanderte sensor ut for å se om de virka, og det gjorde de da. Sensor kommenterte ikke sikkerhetsspørsmålet mot slutten, så regna med at det var greit.

 

Kjørte vel i drøyt førti-femti minutt. Kanskje lenger. Var skikkelig mye regn så måtte holde meg langt under fartsgrensen i store deler av kjøringa, men det syntes sensor var forsvarlig og greitt. Jeg gjorde en god del småfeil, og den store feilen var at jeg i eit kryss hadde bilen i fri istedenfor første, men merka det jo raskt når jeg skulle kjøre, men det fikk jeg ordna raskt på og fikk kjørt videre, så det var ikke avgjørende. Hadde også litt dårlig plassering i samme kryss, var litt for mye til høyre. Overholdt vikeplikt og alle fartsgrenser og skapte ingen farlige situasjoner heller.

 

Hadde forresten en situasjon helt mot slutten der jeg trodde at jeg brøt vikeplikten, også tenkte jeg "faen, nå er toget gått". Var en situasjon der den andre bilen ikke viste tegn til å ville kjøre først, så da kjørte jeg. Men så viste det seg at i det tilfellet så var det faktisk riktig av meg å kjøre først, grunnet trafikken foran og bak. Litt vanskelig å forklare, men. Jeg holdt hodet tydeligvis kaldt likevel.

 

Jeg fortalte om alle feila mine på slutten og hvordan jeg ville ha gjort det annerledes og da sa sensor "Oi, ja du har fått med deg mye som jeg også har registrert". Så sa hun at det var helhetsinntrykket som skulle telle, og til tross for en del småfeil så var kjøringa mi trafikksikker nok. Så hun lot meg stå, men med litt under tvil. Hun mente at jeg noen ganger faktisk var direkte for forsiktig, slik at jeg kunne ha hindra andre traffikanter. Men at jeg var forsiktig, hadde god avvikling i trafikken, god kommunikasjon og alt det andre som er viktig for en god bilfører. Avslutta med at jeg burde oppretteholde kjøringa og sørge for å få nok mengdetrening som sjåfør. Det skal jeg :)

 

Var en del nervøs før oppkjøringa men mista deler av nervøsiteten når jeg fikk kjørt. Sist gang var jeg ikke så mye nervøs, og det var skikkelig surt å stryke. Dårlig behandling av kjøretøy og at jeg overså mennesker i gangfelt, var avgjørende feil (og helt riktig, så klart!). Har fått kjørt en del hjemme de to siste ukene før prøven i dag, og den mengdetreningen har nok vert avgjørende.

 

 

Ser også at folk snakker om hva som er "normal" tid å bruke på lappen. Det er jo veldig inviduelt. Jeg starta ikke å lærekjøre før første timen jeg hadde med kjørelærer, grunnet forhold hjemme. Det sier seg selv da at det måtte bli en del kjøretimer og at det tok litt tid. Somlet også litt med teorien, og så har det jo vert kø på begge oppkjøringene. Alt i alt brukte jeg litt over et år fra første kjøretime til siste beståtte oppkjøring, men så må dette sees i samanheng med et veldig travelt siste år på vidergåande. Gjorde meg ferdig med det meste før jul; glattkjøring, forbikjøring, bykjøring. Så var det bare langkjøring og tentamen og oppkjøring etter jul, og det tok laaaaang tid. Har ikke fått kjørt så mye hjemme, og hadde jeg som alle andre med lærekjøring hjemme med foreldre da jeg var seksten, teorikurs og kjøretimer i starten av førsteklasse og andreklasse, så hadde jeg nok klart førerkortet mye før. Men slik er det nå en gang. :)

 

Som kjørelærer har sagt mange ganger, så har ikke problemet vært med teoribiten og den forståinga, men behandlingen av kjøretøy ute i praksis, som har vert utfordringa. Det sies seg selv at det bare er øving som hjelper da!

 

Nå har jeg endelig førerkortet og det er godt og befriende å vere ferdig. Er veldig letta. Har kosta meg en formue men skal ikke grine eller dvele med det. Er bare så glad over endelig ha bestått :)

 

Ønsker alle andre lykke til med kjøring, enten det måtte vere med eller uten førerkort! : D

Og til de som fortsatt må kjøre med L-en bakpå: Husk å prøve å tenke positivt, selv om det noen ganger kan vere skikkelig frusterende når en føler at en ikke får det til, mens "alle andre" har lappen. Jeg veit akkurat hvordan det føles:P

 

.

 

Oi, det ble visst et langt innlegg, og sikkert fullt av skriveleifer. Peace out ;p

Lenke til kommentar
Var en del nervøs før oppkjøringa men mista deler av nervøsiteten når jeg fikk kjørt. Sist gang var jeg ikke så mye nervøs, og det var skikkelig surt å stryke. Dårlig behandling av kjøretøy og at jeg overså mennesker i gangfelt, var avgjørende feil (og helt riktig, så klart!). Har fått kjørt en del hjemme de to siste ukene før prøven i dag, og den mengdetreningen har nok vert avgjørende.

Har du lyst til å forklare litt nærmere hva du mener med den?

 

Huff, oppkjøring om to dager og er så siiiiinsykt nervøs :S

Lenke til kommentar
Var en del nervøs før oppkjøringa men mista deler av nervøsiteten når jeg fikk kjørt. Sist gang var jeg ikke så mye nervøs, og det var skikkelig surt å stryke. Dårlig behandling av kjøretøy og at jeg overså mennesker i gangfelt, var avgjørende feil (og helt riktig, så klart!). Har fått kjørt en del hjemme de to siste ukene før prøven i dag, og den mengdetreningen har nok vert avgjørende.

Har du lyst til å forklare litt nærmere hva du mener med den?

 

Huff, oppkjøring om to dager og er så siiiiinsykt nervøs :S

 

Det var vel det at jeg var mer til fiende enn venn med bilen. Kan nevne eksempel med giringa. Var veldig hard med girkassa og klarte å kvele bilen, ved å glemme å ta inn kløtsj ved f.eks venstresving, men likevel hard på bremsepedal. Altså. Men gjaldt mest giringa egentlig.

 

Det er best å vere positiv. Spørr deg selv; Hva er mine sterke og svake sider? Hvordan kan jeg jobbe med de svake sidene, og hvordan kan jeg få fram mine sterke sider ved oppkjøringa? Hvordan kan jeg vise sensor at jeg fortjener lappen? Du er jo ikkje kommt så langt utan grunn. Ein anna ting som er viktig er å registere alle eventuelle feil under prøva, og nevne dei til sensor mot slutten og kanskje fortelle kva du ville ha gjort annerledes. Det var nok derfor eg strauk sist gang, fordi eg ikkje nevnte feila mine. Men husk, tru at du skal stå, so gjer du det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...