Gå til innhold

Bruker du sikkerhetssele/-belte i bil?


morra

Bruker du bilbelte?  

1 011 stemmer

  1. 1. Bruker du bilbelte?

    • Ja
      909
    • Nei
      13
    • Av og til
      75
    • Når jeg sitter på
      4
    • Når jeg kjører selv
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om postbud/avisbud er fritatt for bruk av bilbelte? Jeg kjører ut aviser fra 04 til 07 om morgenen og det sier seg selv at når man skal stoppe for hver tjuende meter blir det utrolig upraktisk å bruke belte.

 

edit: fant svar, tror jeg:

 

Påbudet gjelder ikke når bilen står stille, under rygging, under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedsområde eller lignende område. En er også fritatt under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass (dette gjelder postbud, renovasjon o.l.). Drosjesjåfører er også fritatt. Bruk av bilbelte gjelder heller ikke dersom vedkommende har med legeerklæring som fritar ham fra å bruke bilbelte. Ledsagere ved øvelsekjøring og førerprøve i klassene C, D, CE og DE der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet er også unntatt.

 

Statens vegvesen har hjemmel til gebyrlegging gjennom Forskrift om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen når det gjelder brudd på regler for bruk av bilbelte hos fører eller passasjerer.

 

kilde: statens vegvesen

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Jeg har vært ute for akkurat det samme faktisk. Jeg hadde ikke belte på meg, og akkurat i den situasjonen der er jeg sjeleglad for det.  Bilen min (jada.. enda en 240) blei dytta inn i bilen foran, bilen som kjørte på meg (Toyota Camry) ble vrak. Jeg kjørte hjem uten andre skader på meg selv eller bil enn ergrelse, to-tre lykter og en grill.

 

Kjører som regel med belte på lengre turer, men aldri under bykjøring.

5986778[/snapback]

 

Hvorfor er du sjeleglad for at du ikke hadde belte på deg akkurat da?

 

Eg har selv sett ei ulykke(en bekjent av en bekjent) hvor sjåføren hadde vært omkommet dersom han hadde hatt belte på da det smalt. Han kom "litt" fort inn i en sving, fikk skrens, traff autovernet, ble kastet over veibanen igjen før bilen begynte å kaste seg rundt. I det kastene begynner blir sjåføren(mirakuløst) kastet bak i bilen. I det bilen stanset var bilen pakket rundt ei stor steinblokk som praktisk talt fylte hele førersetet. Han fikk noen knekte ribbbein og en del skrubbsår, men overlevde.

 

Men det betyr ikke at man bør kjøre uten belte. Klart situasjoner kan forekomme hvor beltet hindrer deg, men disse situasjonene forekommer så sjeldent at man er idiot om man satser på dem. Beltet redder flere liv en hva det tar.

 

Men ellers er det faktisk ganske mange av den nye genereasjonen som er flinke med beltet. Personlig(tror eg har skrevet dette tidligere) føler eg meg ukomfortabel uten, og kan ikke trille bilen et par meter uten. Og når eg snakker med enkelte jevnaldrende sier de det samme. Det er heller den eldre generasjonen(og enkelte miljø) hvor det blir sett på som en uting. Skremmende i grunn.

Lenke til kommentar
Å kjøre bil er i utgangspunktet ein leik med livet som innsats, å kjøre utan sikkerhetsbelte er som å senke oddsen for skader\død.

6050470[/snapback]

Bilkjøring er ingen lek med livet, det er faktisk ganske trygt. Det er f.eks mer enn dobbelt så mange selvmord i Norge hvert år som det er mennesker som dør i bilulykker. Husk også at opp mot halvparten av dødsulykkene skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand, ellers går det mye på soving bak rattet, uoppmerksomhet og feilberegning av fart (særlig på glatt føre). Dersom man er en våken, oppmerksom bilist som følger lover og regler, er sjansen for å dø i en bilulykke svært liten.

Lenke til kommentar
Hvorfor er du sjeleglad for at du ikke hadde belte på deg akkurat da?

 

Eg har selv sett ei ulykke(en bekjent av en bekjent) hvor sjåføren hadde vært omkommet dersom han hadde hatt belte på da det smalt. Han kom "litt" fort inn i en sving, fikk skrens, traff autovernet, ble kastet over veibanen igjen før bilen begynte å kaste seg rundt. I det kastene begynner blir sjåføren(mirakuløst) kastet bak i bilen. I det bilen stanset var bilen pakket rundt ei stor steinblokk som praktisk talt fylte hele førersetet. Han fikk noen knekte ribbbein og en del skrubbsår, men overlevde.

 

Men det betyr ikke at man bør kjøre uten belte. Klart situasjoner kan forekomme hvor beltet hindrer deg, men disse situasjonene forekommer så sjeldent at man er idiot om man satser på dem. Beltet redder flere liv en hva det tar.

 

Men ellers er det faktisk ganske mange av den nye genereasjonen som er flinke med beltet. Personlig(tror eg har skrevet dette tidligere) føler eg meg ukomfortabel uten, og kan ikke trille bilen et par meter uten. Og når eg snakker med enkelte jevnaldrende sier de det samme. Det er heller den eldre generasjonen(og enkelte miljø) hvor det blir sett på som en uting. Skremmende i grunn.

6050458[/snapback]

 

Jeg forsvarer på ingen måte at det er greit å ikke bruke belte, for det mener jeg ikke. Jeg sier bare at personlig, så bruker ikke jeg belte under bykjøring i 30 km/t nettopp pga den situasjonen jeg nevnte tidligere, og andre situasjoner jeg også har opplevd.

Lenke til kommentar
Å kjøre bil er i utgangspunktet ein leik med livet som innsats, å kjøre utan sikkerhetsbelte er som å senke oddsen for skader\død.

6050470[/snapback]

Bilkjøring er ingen lek med livet, det er faktisk ganske trygt. Det er f.eks mer enn dobbelt så mange selvmord i Norge hvert år som det er mennesker som dør i bilulykker. Husk også at opp mot halvparten av dødsulykkene skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand, ellers går det mye på soving bak rattet, uoppmerksomhet og feilberegning av fart (særlig på glatt føre). Dersom man er en våken, oppmerksom bilist som følger lover og regler, er sjansen for å dø i en bilulykke svært liten.

6050663[/snapback]

Tenk på alle andre som kjører på veien. Kvar dag sovner folk bak rattet, du har gamle damer, ungdommar som skal råne...

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt her så føler jeg meg ganske ukomfortabel i en bil uten sikkerhetsbelte. Fikk litt pes av kjørelæreren husker jeg fordi jeg rygget med bilbelte (når jeg rygget inn på oppmerket parkering.).

 

Har selv opplevd å bli slengt framover når jeg satt bak i en gammel boble. Hadde ikke de som satt foran tatt meg i mot så hadde jeg gått rett i frontvinduet. Det ska lsies at jeg var en unge da, og biler hadde ikke belte bak da. (Ihvertfall ikke denne bobla).

 

Dessuten er moderne biler bygd for at alle har belte på seg med tanke på airbag etc, selv om de tester bilene uten at testdukkene har belte på seg også.

Lenke til kommentar
Å kjøre bil er i utgangspunktet ein leik med livet som innsats, å kjøre utan sikkerhetsbelte er som å senke oddsen for skader\død.

6050470[/snapback]

Bilkjøring er ingen lek med livet, det er faktisk ganske trygt. Det er f.eks mer enn dobbelt så mange selvmord i Norge hvert år som det er mennesker som dør i bilulykker. Husk også at opp mot halvparten av dødsulykkene skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand, ellers går det mye på soving bak rattet, uoppmerksomhet og feilberegning av fart (særlig på glatt føre). Dersom man er en våken, oppmerksom bilist som følger lover og regler, er sjansen for å dø i en bilulykke svært liten.

6050663[/snapback]

Tenk på alle andre som kjører på veien. Kvar dag sovner folk bak rattet, du har gamle damer, ungdommar som skal råne...

6051055[/snapback]

 

Det er likevel mye, mye større sjanse for at jeg skal få kreft, så da burde jeg heller bekymre meg for det. Ærlig talt, alt er farlig hvis man velger å se pessimistisk på det, du kan aldri helgardere deg mot å dø i en trafikkulykke eller av andre årsaker, men oddsen er faktisk ganske liten for at jeg skal dø i en bilulykke i år, ca 0,005%. Og dersom jeg velger å bruke bilbelte og kjører i edru, oppmerksom tilstand, samt følger trafikkreglene, vedder jeg på at sjansen er mye mindre enn de 0,005 prosentene.

Lenke til kommentar
Og dersom jeg velger å bruke bilbelte og kjører i edru, oppmerksom tilstand, samt følger trafikkreglene, vedder jeg på at sjansen er mye mindre enn de 0,005 prosentene.

6053115[/snapback]

Det garderer deg ikke mot å møte en bil i hundreoghelvete med en fører som IKKE er edru, oppmerksom og følger trafikkreglene. ;)

 

Smeller det, så smeller det. Trenger ikke nødvendigvis være din skyld vettu.

Lenke til kommentar

Vel, hvis bilen er utstyrt med sikkerhetsseler til alle og man ikke bruker det så vil man også få problemer med forsikringsselskapet sitt hvis man skulle bli utsatt for en ulykke.

 

Forsikringsselskapene vil fort komme på banen å kreve reduksjon eller totalt bortfall av erstatning hvis de finner ut at man har kjørt uten belte. Greit nok at det er liten sjangse for at en ulykke skjer, men utrolig kjipt hvis det skulle skje.

 

Godt eksempel er vel Finnanger sakene (Finnanger1 og 2 som har vært for Høyesterett.)

 

En ung jente satt på med en alkohol påvirket sjåfør. Skjedde selvfølgelig en ulykke og jenta fikk ikke et øre i erstatning, kun saksutgifter. Dette fordi bilansvarsloven hadde en bestemmelse før om at man ikke fikk erstatning hvis man satt på med en påvirket sjåfør.

 

Hun stevnet staten etterpå fordi de ikke inkorporert et direktiv fullt ut i norsk rett, som blant annet sa at man fikk erstatning selv om man visste at føreren var påvirket av alkohol (slik det er i dag). Saken endte til slutt i Høyesterett som Finnanger 2 saken og hun fikk erstatning fordi Norge hadde ikke inkorporert hele direktivet som de skulle ha gjort. Men det hadde kostet henne mye slit og papirarbeid, advokat utgifter og sikkert også psykiske belastninger.

 

Så jeg vil si at det er heller bedre å ikke gamble på at det er liten sjangs å bli utsatt for ulykker. For nård et først er skjedd kan det fort være vanskelig å få erstatningen man skal ha.

Lenke til kommentar
Og dersom jeg velger å bruke bilbelte og kjører i edru, oppmerksom tilstand, samt følger trafikkreglene, vedder jeg på at sjansen er mye mindre enn de 0,005 prosentene.

6053115[/snapback]

Det garderer deg ikke mot å møte en bil i hundreoghelvete med en fører som IKKE er edru, oppmerksom og følger trafikkreglene. ;)

 

Smeller det, så smeller det. Trenger ikke nødvendigvis være din skyld vettu.

6053894[/snapback]

 

Jammen hva var det jeg sa, da?

 

Jo, jeg sa: "du kan aldri helgardere deg mot å dø i en trafikkulykke eller av andre årsaker, men oddsen er faktisk ganske liten for at jeg skal dø i en bilulykke i år, ca 0,005%."

 

Poenget mitt var ikke at man er garantert å unngå ulykker i trafikken, men at man kan minske risikoen dersom man selv er edru, oppmerksom og følger trafikkreglene. De fleste som dør i bilulykker kjører enten i fylla, er uoppmerksomme eller bryter trafikkreglene. Alle kan ha uflaks og bli blandet inn i noe, men sjansen er såpass liten at jeg ikke ser på bilkjøring som noen risikosport. Hadde jeg regnet med at hver biltur kunne bli den siste ville jeg neppe kjørt bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...