Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bil på grunn av plassmangel i førersetet.


jevel

Anbefalte innlegg

Jeg kjører per i dag en Toyota Corolla 1998, og har tidligere hatt både Mazda 323 og Ford Scorpio (den siste modellen som så ut som en dass i fronten...), men ingen av disse kan sies å være spesielt bekvemme for en som er to meter lang.

 

Synes det er ubehagelig å skulle "skru" seg på plass i setet under rattet, da man må sette seg "ned" i setet. Har oppdaget at litt større biler er mye mere behagelige på den måten, og kikker derfor etter en bruktbil i prisklassen 200-250.

 

Primært så vil jeg ha en bil som er trafikksikker, med 5 seter og gjerne med 4WD. (Ikke krav om 4WD, men biler i den størrelsen har nå gjerne det. :) )

 

Den bør ikke være eldre enn 2000, og bør ikke ha gått over 150.000. Gjerne diesel, men ikke noe krav.

 

Kriteriene er som følger, i prioritert rekkefølge:

 

Kollisjonssikkerhet

Driftssikkerhet

Årsmodell

Kjørelengde

Pris

 

 

Noen som har noen vettuge råd å komme med?

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men bakseteplassen er, etter min meining, minimal, helst for liten. Det beste er å prøve det som finnes på markedet. Nissan X-Trail, Suzuki Grand Vitara, Honda HRV (C?) er bilar i samme klasse som Rav4, ein tur rundt hos forskjellige forhandlarar der du får kjørt litt er veldig viktig.

 

Det er jo gratis å prøvekjøre, så når du først skal kjøpe noko til fleire hundre tusen som du forhåpentligvis skal ha ei god stund framover burde det nesten være påbudt å gjere god research, hvilket inkluderer å teste bilane. Foreldra mine leitte etter samme type bil i fjor haust\vinter og etter å ha prøvd det som var enda dei opp med Suzuki Grand Vitara XL-7.

 

Lykke til med jakten!

Lenke til kommentar
Jeg kjører per i dag en Toyota Corolla 1998, og har tidligere hatt både Mazda 323 og Ford Scorpio (den siste modellen som så ut som en dass i fronten...), men ingen av disse kan sies å være spesielt bekvemme for en som er to meter lang.

Synes du seriøst det var dårlig plass i en Scorpio? Er nå litt over 190cm, og har kjempeplass, men må ha setet helt bak da.... Og ja, den "nye" fronten så for jævlig ut..

Lenke til kommentar

Det var en grønnskiltet sak, så jeg fikk ikke setet helt tilbake på grunn av "grinda" til varerommet. Men den led også under "sette seg ned i" syndromet som jeg misliker s sterkt. :)

 

Skal ta runden med de du nenver over, zeph, men tviler sterkt på at jeg velger Suzuki. Har hørt litt for mange skrekkhistorier om driftssikkerhet på 7-10 år gamle biler fra Suzuki.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hva med en 240?

Kollisjonssikker som en tanks og med MASSE plass (er selv to meter).

For den prisen får du jo en rimlig heftig 240 og sikkert en godt annleg og.

 

Ellers kjøre fatter'n en 97 volvo s70, veldig pen bil, med masser av plass.

 

Store biler med Kollisjonssikkerhet og Driftssikkerhet som prioriteringer er jo som å rope på en volvo.

Lenke til kommentar
Hva med en 240?

Kollisjonssikker som en tanks og med MASSE plass (er selv to meter).

For den prisen får du jo en rimlig heftig 240 og sikkert en godt annleg og.

 

Ellers kjøre fatter'n en 97 volvo s70, veldig pen bil, med masser av plass.

 

Store biler med Kollisjonssikkerhet og Driftssikkerhet som prioriteringer er jo som å rope på en volvo.

S60/80 eller V70?

Lenke til kommentar
Toyota Landcruiser 90 fra 96mod og oppover har både 4wd

og Turbo Diesel + MASSE beinplass. Jeg er 196cm og stortrivdes bak

rattet da jeg fikk prøvekjøre en LC90. De er veldig sikker

pga størrelsen, og er en drøm på vinterføre og ubrøytede veier.

og vedlikeholdskostnader er minimale.

Har ordnet med prøvekjøring av LC, RAV4 og et par andre. Gelder meg mest til LC, faktisk. Den føltes veldig behagelig å kjøre da jeg var hos forhandleren og kikket i dag (går)...

 

Må ellers takke for mange gode tips. De skal sjekkes ut i tur og orden. :)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Hm, intressant tråd, og aktuell for mitt vedkommende også..

 

Kjører Golf 3 nå, sitter ganske greit i den, med sete helt bak, nede og seteryggen langt bak (rånestilling de-lux).. :p

 

Edit; Hører at Volvo S80, Skoda Superb og Smart skal ha ganske god plass.. Samt store Audier og Opeler. VW Passat hadde vertfall gedigen bakseteplass før i tiden, lenge siden jeg har sittet i en nå.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Har nå vært ute og testet RAV-4, og denne passer ikke meg. Når jeg har passe avstand til rattet, så kommer midtstolpen mellom døren i veien for utsynet mitt til venstre. I tillegg blir det veldig liten plass til kneet mitt mellom ratt og dør, da jeg må krøke bena såpass mye under meg.

 

Dette var imidlertid den første modellen, da de ikke hadde noen nyere inne. Skal tilbake etter helga.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...