Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

pleier å synes at syklister er greit, men en dag var det en sykklist som sikkert hadde fått krampe eller noe, så han strekkte ut, i veikanten...

 

det var ikke fortau akkurat der, men 5m bortenfor var det fortau han kunne stått på....

 

har også sett at syklister ikke f.eks kjører inn på buss-lommer for så den ene som ligger bak får kjørt forbi, plager jo ikke syklisten å bare svinge innom buss-lomma....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykkellister har som sagt like mye rett på veien som billistene men i dette tilfellet var det feil av Anita å sykle på rødt hvis det er tilfelle. Sykkellistene må også følge trafikkreglene uansett om de heter Anita Valen, Thor Hushovd eller Ola Nordmann.

 

UANSETT er det ingen unnskyldning for reaksjonen til sjåføren, å utsette andres liv for fare burde ikke bare resultere i betinget fengsel. En ubetinget dom på 6 mnd hadde passet i tillegg til boten og beslaglegging av førerkortet.

 

Er det riktig at Anita Valen syklet på rødt burde også hun fått seg en klekkelig bot synes nå jeg!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg var såvidt på vei å knerte en syklist i Fjøsangerveien i dag i Danmarsplasskrysset (for de som er lokalkjent i Bergen). Kjørte med firmabilen heldigvis, ellers hadde dette gått virkelig gale!

 

- Kjørte fint, og stoppet på rødt som vanlig :p

 

- Ventet på at det skulle bli grønt lys

 

- Lyset blir grønt, og jeg drar hiacen nesten til rødfeltet, og legger inn andregiret

 

- VIPS ut av INGENTING kom det en syklist med kondomdress og carbonsykkel rett framfor fronten på bilen, fyttikatta altså, han syklet garantert på rødt lys (som mange andre syklister gjør hver dag der).

 

Hadde jeg truffet han, hadde jeg nok blitt lagt i jern og dømt for forsettlig drap, med tanke på at det ikke engang var min skyld..

 

Lurer på å kjøpe meg en jordebil, som jeg kan ta alle syklister i veibanen med døra med.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en digg episode idag!

 

Var ute å kjøre me Chevelle :p

Så va de en kondom på sykkel mens det va en SYKKEL sti rett ved siden av!

 

Ej kjørte på sia av han, rusa motoren til 6800rpm (9,3 liter)

luft trykket fra kompressoren presset den idioten ut av veien da jeg slapp gassen xD

 

Så sykt rått :D

Dette skal gjøres flere ganger:P

Lenke til kommentar
Hadde en digg episode idag!

 

Var ute å kjøre me Chevelle :p 

Så va de en kondom på sykkel mens det va en SYKKEL sti rett ved siden av!

 

Ej kjørte på sia av han, rusa motoren til 6800rpm (9,3 liter) 

luft trykket fra kompressoren presset den idioten ut av veien da jeg slapp gassen xD   

 

Så sykt rått :D   

Dette skal gjøres flere ganger:P

7627421[/snapback]

Oj, du er kul. Skulle ønske jeg også kunne oppføre meg som en 11åring!

Lenke til kommentar
Hadde en digg episode idag!

 

Var ute å kjøre me Chevelle :p  

Så va de en kondom på sykkel mens det va en SYKKEL sti rett ved siden av!

 

Ej kjørte på sia av han, rusa motoren til 6800rpm (9,3 liter) 

luft trykket fra kompressoren presset den idioten ut av veien da jeg slapp gassen xD   

 

Så sykt rått :D    

Dette skal gjøres flere ganger:P

7627421[/snapback]

Oj, du er kul. Skulle ønske jeg også kunne oppføre meg som en 11åring!

7633414[/snapback]

 

 

Jeg hater slike folk som du, som tror at jeg gjør slik for å være kul!

Jeg hater å være kul, å prøver aldri å være det!

(ja, vet du mente det ironisk, men likevel!)

1- han fortjente det!

Når det er sykkelsti rett la med som er over 1 meter brei, så kan han holde seg der!

 

2- jeg gjorde det fordi jeg ble irritert og fordi det var gøy, IKKE kult!

Lenke til kommentar

Ehm.. Jeg har vært syklist endel, og det er ikke alltid sykkelstier kan benyttes selv om de er der. Eksempler på dette kan være dersom det er 10 kryss hver 100 meter. Det kan være forkjørsvei ved siden av, men på sykkelstien må man for hvert kryss da følge med bak seg, forran seg, på venstre side, høyre side i tillegg til å se etter hindringer ellers for hvert kryss. Isåfall er det ofte greiest å legge seg ut på veien (i tilfelle forkjørsvei) og slippe å bremse ned til 5km/t for hvert kryss. Andre tilfeller kan være dårlig brøyting (gjender naturligvis ikke på sommertid), mye gangtrafikk (man skal ned til "gangfart" når man passerer gående på gang-/sykkelveier).

 

På lik linje med en billist har også en syklist lov til å bruke veien. Her er det ikke noe "jeg har høyre rett enn deg". Folk som mener de har rett til å blåse folk av veien fordi de mener de ikke burde oppholdt seg på veien burde aldri hatt førerkort. Kanskje heller DU heller skulle brukt gang-/sykkelveien ved siden av veien?

Lenke til kommentar
Ehm.. Jeg har vært syklist endel, og det er ikke alltid sykkelstier kan benyttes selv om de er der. Eksempler på dette kan være dersom det er 10 kryss hver 100 meter. Det kan være forkjørsvei ved siden av, men på sykkelstien må man for hvert kryss da følge med bak seg, forran seg, på venstre side, høyre side i tillegg til å se etter hindringer ellers for hvert kryss. Isåfall er det ofte greiest å legge seg ut på veien (i tilfelle forkjørsvei) og slippe å bremse ned til 5km/t for hvert kryss. Andre tilfeller kan være dårlig brøyting (gjender naturligvis ikke på sommertid), mye gangtrafikk (man skal ned til "gangfart" når man passerer gående på gang-/sykkelveier).

 

På lik linje med en billist har også en syklist lov til å bruke veien. Her er det ikke noe "jeg har høyre rett enn deg". Folk som mener de har rett til å blåse folk av veien fordi de mener de ikke burde oppholdt seg på veien burde aldri hatt førerkort. Kanskje heller DU heller skulle brukt gang-/sykkelveien ved siden av veien?

7634701[/snapback]

 

 

Eeh, vi bilister må OG bremse for andre trafikanter, bremse ned i kryss, følge vikeplikt!

Så hvorfor skulle ikke dere gjøre det!

Om du ikke klarer å sykle på en gangsti, så får du lavere å sykle, da kan du ikke sykle etter reglene!

 

Men ikke klag den gangen du skulle bli påkjørt av en eller annen irritert bilist fordi du sykler midt på veibana istedenfor å bruke sykkelstien som er rett la med!

Lenke til kommentar
Men ikke klag den gangen du skulle bli påkjørt av en eller annen irritert bilist fordi du sykler midt på veibana istedenfor å bruke sykkelstien som er rett la med!

7636646[/snapback]

 

Herre, for et hjernedødt utsagn.

Jeg håper for din del at du med tid og stunder forstår den endeløse idiotien i det du skriver, og deretter rødmer av skam.

Lenke til kommentar
Men ikke klag den gangen du skulle bli påkjørt av en eller annen irritert bilist fordi du sykler midt på veibana istedenfor å bruke sykkelstien som er rett la med!

7636646[/snapback]

 

Herre, for et hjernedødt utsagn.

Jeg håper for din del at du med tid og stunder forstår den endeløse idiotien i det du skriver, og deretter rødmer av skam.

7636812[/snapback]

 

TEnk om jeg skulle begynt å kjøre på sykkelstien fordi at det var kø på bil veien?

Greit at dere har like mye rett som oss, men dere kan jo prøve å tenke dere LITT om ihvertfall, før dere legger dere midt på veien for så å lage fullt av kø og irriterendes bilister som blir gal av dere ikke klarer å sykle på en SYKKELSTI som er 1 meter unna, som er beregnet for å SYKLE på!

 

Skjønner ikke hvorfor regler plutselig ikke skal gjelde for dere, dere utgjør en utroli stor fare ved å sykle på veien, så tenk dere om neste gang dere skal ut å sykle, kanskje bruke sykkelstien istedenfor å sykle drittsakte i 40km/h på veien å irritere oss bilister!

 

Burde skamme dere! :mad:

Lenke til kommentar

Har dere med disse fine motoriserte doningene prøvd å sykle i slalom mellom gående på smale sykkelstier? Det er frykteliiig irriterende. Du har 35km/t på flatmark men så plutselig dukker det opp noen gående rundt svingen. Du må bremse ned til 5km/t for så å komme opp i 35km/t igjen. Det er utrolig slitsomt, demotiverende og irriterende!

Har dere prøvd å sykle i 40-50 på en humpete, dårlig vedlikeholdt sti? Det kan fort være livsfarlig.

Har dere prøvd å sykle i et visst tempo over all verdens utkjørsler til hus og hjem (sånne der det er "innfelt" en åpning til huset ned i sykkel/gangfeltet.)? Det humper fælt, også kan en bil plutselig dukke opp fra "ingensteds" å knerte deg fullstendig.

 

Så lenge sykkelstien er forholdsvis jevn og godt vedlikeholdt med få plutselige humper, farlige utkjørsler og massevis av gående så er den *mye* tryggere for oss syklister å bruke. Jeg sykler bare på veien om stien er for dårlig, farlig eller har for mange folk. Eller om det ikke er sti der i det hele tatt. Jeg har hybrid-dekk og er ikke så "tøff" at jeg bruker kondomdress. (Det er såååå gøy som å dra fra kondomdress-jeg sykler-midt-i-veien-fordi-jeg-har-lov folka på fete sykler til flere 10.000 når jeg sykler på fortuet i vanlig treningsklær og billig 5.000kr sykkel. :)

 

Hybriddekk tåler nok noe mer vei og vær enn enn racerdekk da.

 

Tenk på det til neste gang: Kanskje det ikke er så bra sykkelsti at det gjør noe. Kanskje det er for mange folk på stien til at det er forsvarlig å sykle der. Jeg tar ihvertfall ikke 5 øre for å anmelde noen som oppfører seg truende med bil om jeg sykler. Og jeg har alltid med meg kamera. Det er ofte påslått. ;)

Lenke til kommentar
Eeh, vi bilister må OG bremse for andre trafikanter, bremse ned i kryss, følge vikeplikt!

Så hvorfor skulle ikke dere gjøre det!

Vi har et ganske fint eksempel på et slikt tilfelle her. Det er en lang bakke nedover med 60-sone, og en gang og sykkelvei ved siden av. Veien er forkjørsvei, og det kommer flere veier nedover bakken inn til denne veien. Gang- og sykkelveien går helt inntil en slik lydblokkeringsvegg slik at det er komplett umulig å se om det kommer biler ut fra disse veiene før man faktisk er nesten passert veien.

 

Faktum er at kommer man på gang og sykkel-veien, så har man vikeplikt for biler som kommer ut fra disse veiene, inn på dem bakfra og forfra i tillegg til folk som går eller sykler oppover/nedover gang- og sykkelveien. Da har man valget. Man kan ligge i 10-15km/t på gang- og sykkeveien, eller man kan legge seg i 50-60 på veien. I vertfall for min del velger jeg sistnevnte. Det er faktisk slik at syklister også skal frem kjapt, men det tenker ikke de som sitter i bilen på. Her snakker man kanskje i noen tilfeller nedbremsing til 55km/t over en stekning på 1km om man ikke kan kjøre forbi trygt. Regn ut hva man må bruke ekstra av tid på dette, og samtidig regn ut hvor mye ekstra tid det tar for syklisten å ligge i 10-15km/t på den samme strekningen i forhold til 55.

 

Tenk også på følgende: Hvem er det som er farlig i trafikken for andre part? Er det syklisten med sine 100kg og ca. 500W trekkraft, eller er det bilføreren med sine 1000+ kg og 60 000+W trekkraft?

Lenke til kommentar

Så ligger ikke alle i 55km/h heller! Virker som du tar alle under en stokk?

 

Og hvor sikkert er det å sykle i 55km/h på en trafikert vei?

Om dere treffer en stein eller en hump så kan det ofte gå rett til helvete!

 

Kan ikke akkurat si at det er så sikkert da men...

 

 

 

Og det er ikke bare nedoverbakker i dette landet!

Hva med når det kommer oppoverbakke, og dere ligger i 8km/h!

Er det da sikkert å kjøre på hovedveien istedenfor sykkelstien rett la med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...