Gå til innhold

Syklister i trafikken


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Et stort problem med bil vs syklist er at nesten ingen syklister kan de jævla reglene, men et annet er at bilistene ikke heller kan dem. Bilister viker altfor ofte, noe som ødelegger flyten i trafikken hvis man møter en syklist som kan reglene. Det er så mange ganger jeg har veket for bilister og så viker de for meg samtidig, enten fordi han tror han skal vike eller fordi han ikke kan være sikker på at jeg vet at jeg skal vike, og så blir vi stående der. Så i nttini prosent av gangene kunne jeg bare kjørt på for bilistene viker uansett, men når den siste prosenten kommer...

 

Og det verste er at nå skal politikerne endre reglene, ikke fordi de eksisterende reglene ikke funker, men (det er helt utrolig) fordi vi ikke kan reglene. De påpeker i en rapport at det er det som er problemet. Jeg har skrevet mer om det her. Jeg sykler gjennom Oslo sentrum hver dag til og fra skole, så dette er noe som opptar meg litt.

Lenke til kommentar
Når det er grus på gang/sykkelveiene er det ALLTID masse folk på rulleski som ruller rundt her, i tillegg til kondomer på sykler. KOM dere av veien!

Som det har blitt gjentatt mange ganger i denne tråden, bilister eier ikke veien, og har ikke noen fortrinnsrett i forhold til andre trafikanter. Du får det mye bedre med deg selv hvis du aksepterer det først som sist, for det er slik reglene er.

7748465[/snapback]

 

Det er jo det jeg (ihvertfall) vil ha forandret.

 

En _REGEL_ som sier at det ikke er lov.

7755660[/snapback]

Det finnes en slik regel.

Du skal ikke være til unødig hinder i trafikken eller noe slik...

Har du stor fin sykkelsti så er du til unødig hinder om du ligger å daffer i 25km/t to i bredden. Problemet er at det er så mange som skriker mot deg hvis du påpeker dette og det antagelig ville vært politisk selvmord å kreve at denne tas i bruk mot syklister der de ha fine sykkelstier å forholde seg til.

Spesielt er de til hinder siden de vil at alle skal langt ut i motsatt kjørefelt for å komme seg forbi i tilfelle balansen til syklisten svikter...

Lenke til kommentar

Det finnes en slik regel.

Du skal ikke være til unødig hinder i trafikken eller noe slik...

Har du stor fin sykkelsti så er du til unødig hinder om du ligger å daffer i 25km/t to i bredden. Problemet er at det er så mange som skriker mot deg hvis du påpeker dette og det antagelig ville vært politisk selvmord å kreve at denne tas i bruk mot syklister der de ha fine sykkelstier å forholde seg til.

Spesielt er de til hinder siden de vil at alle skal langt ut i motsatt kjørefelt for å komme seg forbi i tilfelle balansen til syklisten svikter...

8022732[/snapback]

 

Om vi skal tolke regelen slik mot syklistene, må jo den også tolkes slik mot bilistene. Det vil si: Alle bilister som kjører alene i bilene sine og ergo tar adskillig mer plass i veibanen og lager kø, er da til unødig hinder. (Ja, jeg er en av disse selv, og jeg har en snittfart på ca. 12 km/h på strekningen jeg kjører, som vil si ca. halvparten av hva jeg hadde klart på sykkel). De kan jo bare bruke den store, fine bussen ved siden av. Som du ser, blir dette en tåpelig tolkning, som er umulig å praktisere. Men for all del: Tving de 20-30 syklistene du ser hver dag over i hver sin bil i stedet (det er nok alternativet for de fleste av dem), DA blir du kvitt køen da! (Yeah right...) Sykkelsti? Jeg ser mange skriver om dette, men jeg har til gode å se en slik i praksis. Kan noen fortelle meg hvor disse er? Og nei: Jeg tenker IKKE på gang/sykkelsti og fortau. Her er det nemlig et gjeldende regelverk som i praksis gjør disse ufremkommelige for de på hjul. Jeg ser dog på det som en selvfølge at du har satt deg inn i dette regelverket, og at det finnes en ren sykkelsti der du har opplevd dette forferdelige som at andre var i samme veibane som deg, slik at du har god grunn til å argumentere som du gjør... I tillegg regner jeg med at denne sykkelstien ikke hadde et eneste hull i asfalten, og ikke krysset en eneste traffikeret bilvei. Og du: Pleier du kjøre forbi en bil mens det kommer motgående trafikk? Ikke? Hvorfor skal du gjøre det med en tohjuling da?

 

Kort oppsummert: Det finnes andre enn deg i trafikken. Aksepter det, eller la vær å kjør bil (eller sykle for den saks skyld, dette gjelder begge veier). :)

 

PS. Beklager feil på siteringen min.

Lenke til kommentar

Jeg ser en tåpelig sammenligning på eksemplet mitt ja... men for all del..

Dessuten tolkes regelen slik mot billister også. Bare prøv å kjør 40Km/t langs en vei med 80 grense på en fin sommerdag med fire km kø bak deg som ikke slipper forbi. Har du en purk bak deg vil jeg tro han slår på saftblanderne.

Jeg sykler selv en del til jobben og må nok bare innrømme... det er både tryggere, mer praktisk og behagelig å benytte sykkel og gangstiene... Disse finner jeg stort sett overalt her i Stavanger/Sandnes/Sola områdene... jeg har funnet de mange andre steder også... Trondheim, Molde, Kristiansund, Hamar, Kongsberg... hvis du vil kan jeg ramse opp noen steder til også. Da tenker jeg ikke på fortau i sentrumene. Der har jeg stor forståelse for at syklister bruker veibanen.

Og jo da... det er da vitterlig ett og annet hull i asfalten der jeg sykler også, men strengt tatt så finner jeg minst like mange på veibanen. Er disse et problem så sykler jeg heller på sykkel og gangstien og risikerer å kjøre i grøfta med skulder ut av ledd enn å ligge under et vogntog.

 

Dessuten er noen mer smidige å kjøre forbi i trafikken. Pleier du å kjøre forbi et vogntog uten at du har 500 meter klar sikt? Ikke? Hvorfor kjører du forbi traktorer med mindre sikt? Ikke spesielt godt argumentert, men ligner litt på det hvorfor jeg ikke kjører forbi biler med motgående trafikk.

Bilister må bruke mye lengre avstand for å komme seg forbi dersom en skal helt over i andre kjørefeltet, hvis ikke så må en bruke veldig brå manøvre, og det er heller ikke trygt. Dessuten, once again... er det i tilfelle syklisten velter jeg skal helt ut i andre feltet? Har de så dårlig balanse så øv litt mer på sykkel og gangstien... og hva om de sykler to i bredden (som jo skjer alt for ofte).. må jeg da føre bilen ut i grøfta på andre siden eller kanskje kjøre forbi på et jorde?

 

Innlegget ditt bare understreker mitt poeng med at syklister bør ikke ha lov til å ferdes i veibanen der en sykkel og gangvei er tilgjengelig. Kan du ikke manøvrere en sykkel smidig langs de mange sykkel og gangstiene hvor det som regel ikke er så mange folk og komme deg trygt over ett og annet kryss, så anbefaler jeg støttehjul og litt mer øving på gårdsplassen.

Å ferdes i trafikken er da totalt uansvarlig...mer uansvarlig enn jeg har påstått.

 

Traktorer (som klarer å kjøre langt raskere enn syklistene kan) har vett på å kjøre inn til siden nå og da for å slippe forbi trafikk... jeg har ennå tilgode å se en syklist gjøre det samme.

 

Men for all del... stå på ditt. En "stakkar" mister førerkortet, får en bot som svir og kanskje 8 måneder i buret... på gravsteinen din vil det stå: Han sto på sitt til det siste.

 

Det finnes ikke noe godt argument for å benytte sykkel og gangstier dersom det finnes dette...med mindre de er helt vrak eller totalt okkupert av folk da.

Det finnes derimot viljen til å sette livet på spill for å hevde sin lovbestemte rett (hvorpå jeg er noe uenig) hindre trafikk. Det finnes også stor mangel på grunnleggende kunnskaper om de psykologiske aspektene i trafikken.

 

Kort oppsummert: Aksepter andre i trafikken eller la vær å kjøre bil/mc/sykkel/m.m..

Lenke til kommentar

I innlegget ditt som jeg besvarte, skrev du om sykkelstier, og ikke gang/sykkelstier. Det er det som er hele poenget. Rene sykkelstier finnes det nemlig svært få om noen av her i landet. Siden du er syklist selv, må jeg si at jeg er imponert over at du velger gang/sykkelstien. I alle fall dersom de du sykler på har de samme utfordringene som de her i området har: Stadige krysninger av vei i gangfelt (= må av sykkelen og trille den over for å ha "forkjørsrett", ift. å kunne holde farta i veibanen), fotgjengere som går alene og midt i veien, fotgjengere som tar hele bredden og ikke hører deg når du plinger (og når du hopper av sykkelen bak dem for å trille den forbi får du kjeft for at du ikke brukte bjellen...), fotgjengere som rett og slett ikke burde fått bevege seg alene i den store verden..., motgående syklister som kommer på feil side av veien rundt svingen mot deg fordi "det aldri pleier å komme noen mot likevel" (her snakker jeg dessverre av erfaring...), da kan vi snakke om gravstøtter...

 

Du besvarer vel egentlig ditt eget spørsmål om hvorfor du skal ha så god margin forbi en syklist, når du sier at du må svinge unna hull i asfalten i veien også. Når du som bilist skal forbi en syklist, har du da så god sikt foran syklisten, at du ser dette hullet som syklisten kanskje må bråsvinge utenom? For ja: Hull finnes det overalt. Forøvrig er plutselige vindkast noe som også kan brått endre plasseringen til syklisten, eller en punktering. Forøvrig har jeg aldri hatt noe problem med at verken syklister, traktorer eller andre farkoster som beveger seg saktere enn andre til tider ikke slipper folk bak forbi. Det hender dog at jeg har måttet finne meg i å vente i et par minutter. Det syns i alle fall jeg er helt ok, uten å gå av hengslene av den grunn. Og ift. passering av de som sykler to i bredden, er jo den totale forbikjøringsavstanden kortere enn om de hadde syklet rett bak hverandre eller hur?

 

Hva jeg gør selv? Kjører stort sett bil nå om vinteren. Om sommeren er det mc eller sykkel. Og da velger jeg veibanen der jeg klarer å holde fartsgrensa, og gang/sykkelsti om det finnes ellers og biltrafikken er stor. Skal jeg ut å trene, velger jeg hovedsakelig veibanen, men da løyper og tidspunkt som det er lite trafikk på. Om noen tar meg igjen, hjelper jeg dem forbi ved første og beste mulighet. Vil også få med at jeg som trafikant har hatt lett for å legge merke til dustene, og ikke til de som er greie. Når jeg ser meg litt om, er jo de aller fleste veldig smidige og hyggelige uansett farkost, vil jeg si. :)

 

Men for all del: Løkruller finnes, uansett farkost. Legg spesielt merke til den feite fyren i 40-årene med dyr bil. Han irriterer seg over at det til stadighet er noen eklinger som er ute samtidig med ham på veien HANS! Når kvelden kommer, finner han frem den minst like dyre sykkelen sin og oppfører seg på samme måten... Du kjenner ham igjen på langfingeren. ;) Og jeg er helt enig med deg i at det er bedre å være uten lappen i noen mnd. og å ha et liv på samvittigheten, enn å være det livet... :)

 

Oppsummeringen din skriver jeg under på! Så da er vi vel egentlig enige! :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Bli så irritert du vil, bare ikke gjør irrasjonelle handlinger som sender motparten i grøfta og deg i buret ...

7645168[/snapback]

 

Neida, men pass deg for lufttrykket bak lastebilen når jeg holder 15 cm avstand til deg når du kjører på vegen neste gang! :!:

Lenke til kommentar

Syklister skal få lov til å sykle i veibanen. Men er det virkelig nødvendig til enhver tid? Når jeg kommer kjørende og skal hjem. Jeg må kjøre opp en bratt bakke med mye svinger som jeg ikke kan se rundt. Flere ganger har de ligget en syklist foran meg som har holdt gå-fart. Jeg har ikke trygt kunnet kjøre forbi, så enten blir jeg liggende bak syklisten de neste kilometrene, eller så må jeg ta en sjags. Da ser jeg ikke problemet med å bruke fortauet.

 

Også har man luringene som sykler i veibanen i regnvær og mørke, i mørke klær og uten lys. Kanskje en liten refleks hvis de er flinke. Jeg vil ikke ha en syklist på panseret.

Lenke til kommentar
Har på følelsen at de VET at bilister er livredde for å komme i nærheten av dem og derfor gir blanke FAEN i både vikeplikt og andre regler de skal følge (forbikjøring på høyre side f.eks.?)

6139072[/snapback]

Syklister kan kjøre forbi på høyre side, med skal da vise forsiktighet. Kilde.

 

Grunnen til at syklister kjører forbi på høyre side er ofte (men ikke alltid) at bilen foran absolutt MÅTTE kjøre forbi før lyskrysset som viser rødt, eller MÅTTE forbi selv om det er kø 10 m lenger framme, eller MÅTTE forbi rett før en rundkjøring hvor han i god tid kunne sett at han ville fått vikeplikt for biler fra venstre. Noen bilister kjører til og med forbi rett før en avkjørsel til høyre som de skal inn på, og med det skaper en livsfarlig situasjon. Min onkel opplevde dette en gang, og hadde ikke annet valg enn å ta til høyre han også, selv om han skulle rett fram.

Endret av ostebonden
Lenke til kommentar
Noe som irriterer meg grenseløst er når VOKSNE personer sykler i sine tettsittende sykkeldrakter langs veien, når det er sykkelsti 1 meter lengre til høyre.

 

Finnes det ikke noe straff for disse? (Bortsett fra at de setter livet på spill ved å sykle langs veien?)

 

Får av og til lyst til å stoppe bilen, be de flytte seg fra veien og over til sykkelstien, der de hører hjemme.

 

Lurer på om jeg skal begynne å kjøre på sykkelstien istedet. Hvis de kan sykle i veien, så kan jeg kjøre på sykkelstien  :mad:

6107367[/snapback]

 

Nå finnes det mange forskjellige typer folk som er ute og sykler, men siden du refererer til folk i sine tettsittende sykkeldrakter, er det naturlig å anta at du sikter til folk som har sykling som idrett. Det er dette jeg tar som utgangspunkt for min uttalelse og har følgende å si om saken:

 

Du er tydeligvis dårlig informert. Jeg har selv vært aktiv syklist (landeveisrytter) i en årrekke, så jeg vet hva jeg prater om her. Det du helt klart ikke er klar over, er at landeveisryttere har krav på halve kjørefeltet ved utøvelse av sin sport. Dette på grunn av at hastighetene på disse syklene er så høye at det er direkte uforsvarlig og farlig å diregere de inn på sykkelstier hvor andre syklende og gående, deriblant barn, ferdes med langt lavere hastigheter. Slike hastigheter er også forbudt på gang- og sykkelsti. Du er ei neppe heller klar over f.eks. hva et 20mm bredt racerhjul er i stand til å volde av skade dersom en person blir truffet i en hastighet som ofte ligger rundt 50km/t, i bakker opp mot 80-85km/t. Det sier seg selv at det er det rene vanvidd å ferdes på gang- og sykkelsti med slik fart. I tillegg er gang- og sykkelstier ikke mer enn maks 130-140cm brede, noe som gjør saken enda verre, ikke bare for de andre som ferdes der, men det bringer med seg en del faremomenter i forhold til syklistenes muligheter til å manøvrere.

 

Til sist er jeg enig i at det finnes mye uvettig sykling, og det tar jeg avstand fra, og skjønner godt at dette av forskjellige grunner kan skape frustrasjon hos en del. Men jeg tror ikke at de som har sykling som idrett er syndebukkene her, det er nok heller andre. Man må likevel ha i bakhodet at det er en del bilister som tror de eier veien, og det er en skummel holdning å ha ovenfor syklister, som faktisk er for myke trafikkanter å regne. 1300kg bil gjør fort mye skade på 100kg syklist. ALLE bør utvise vett, bilister som syklister.

Endret av Juballong
Lenke til kommentar
Bra oppsummert kennyo, jeg tror de fleste kjenner seg igjen i beskrivelsen.

 

Morsom ironi griffin, den oppfordringen med å akseptere andre i trafikken. Spesielt når du selv vil ha syklister ut av veibanen.

8042853[/snapback]

Sier ikke plent at jeg vil ha syklister ut av veibanen, men at de tenker mer sikkerhet og holder seg til sykkel og gangsti der det er et like godt alternativ... og det er ganske ofte utenfor byene...

 

 

Du er tydeligvis dårlig informert. Jeg har selv vært aktiv syklist (landeveisrytter) i en årrekke, så jeg vet hva jeg prater om her. Det du helt klart ikke er klar over,  er at landeveisryttere har krav på halve kjørefeltet ved utøvelse av sin sport. Dette på grunn av at hastighetene på disse syklene er så høye at det er direkte uforsvarlig og farlig å diregere de inn på sykkelstier hvor andre syklende og gående, deriblant barn, ferdes med langt lavere hastigheter. Slike hastigheter er også forbudt på gang- og sykkelsti. Du er ei neppe heller klar over f.eks. hva et 20mm bredt racerhjul er i stand til å volde av skade dersom en person blir truffet i en hastighet som ofte ligger rundt 50km/t, i bakker opp mot 80-85km/t. Det sier seg selv at det er det rene vanvidd å ferdes på gang- og sykkelsti med slik fart. I tillegg er gang- og sykkelstier ikke mer enn maks 130-140cm brede, noe som gjør saken enda verre, ikke bare for de andre som ferdes der, men det bringer med seg en del faremomenter i forhold til syklistenes muligheter til å manøvrere.

 

Til sist er jeg enig i at det finnes mye uvettig sykling, og det tar jeg avstand fra, og skjønner godt at dette av forskjellige grunner kan skape frustrasjon hos en del. Men jeg tror ikke at de som har sykling som idrett er syndebukkene her, det er nok heller andre. Man må likevel ha i bakhodet at det er en del bilister som tror de eier veien, og det er en skummel holdning å ha ovenfor syklister, som faktisk er for myke trafikkanter å regne. 1300kg bil gjør fort mye skade på 100kg syklist. ALLE bør utvise vett, bilister som syklister.

8238202[/snapback]

Tror kanskje du skulle fått justert speedometeret ditt Hushovd... Har ennå til gode å møte dere landeveisryttere i høyere hastigheter enn 50Km/t utenom bratte nedoverbakker... Sånn rent erfaringsmessig, så vil jeg påstå at dere landeveissyklister har en snittfart på 30km/t...

og på tilnærmete tomme gang og sykkelstier er det heller et gale vannvidd å la være å bruke de. Dere har bremser og kan faktisk bremse opp en gang i blandt dersom dere treffer på hindringer/fotgjengere...

De som har sykling som idrett er om mulig verre enn alle andre...spesielt fordi de noen ganger skal trene i lag... så da sykler de to i bredden og fire, fem stykker bakover. De er selvsagt ikke intressert i å slippe forbi noen.

 

Faktafeil: Dere har ikke rett på halve bredden. Hadde nettopp en forelesning fra politiet om sykling på jobben. Syklister skal legge seg inn til høyre for å slippe forbi trafikk. Syklister ikke sykle to i bredden dersom dette er til hinder for trafikken (les svinger og veier med stor trafikk). Her kommer §3 til bruk. Politiet har faktisk anledning til å bøtelegge de som ikke legger seg til høyre, men de har ikke gjort dette ennå rett og slett fordi de ikke vil motarbeide miljøtiltak som sykling er. Dette iflg betjent ett eller annet som holdt foredraget.

Ta veiens tilstand i betraktning. Dersom asfalten ikke strekker seg forbi hvitlinja så er det ikke krav om å utnytte de siste 5 cm. godt...men der det er tilstrekkelig veiskulder så skal syklisten ligge omtrent på hvitstripa. Der det faktisk er veiskulder har også syklisten som eneste trafikkant lov til å benytte veiskulderen.

 

Derimot har jeg full forståelse for at syklister ikke tar i bruk fortau... det er og blir for tungvint og sykkelen glir minst like godt gjennom gatene som enhver bil...om ikke bedre.

Det finnes nok også en og annen sprek syklist som klarer å holde en marsfart i nærheten av fartsgrenser på 50-60km/t... men jeg har til gode å møte noen. Så det kan godt være at det er litt som du sier...hobbysyklister i proffutstyr som er farligst...

 

Sylister har noen rettigheter i trafikken som ikke motoriserte kjøretøy har, men disse er få... stort sett så gjelder trafikkreglene på lik linje for dem også.

I likhet med motorsyklister så er syklistene noe mer utsatt og må derfor være med aktsom og lese trafikken godt... tendensen er dessverre mye motsatt.

 

Men jeg kjenner også igjen billisten som tror på skremmerett og påkjørsrett...vedkommende som ikke en gang sakker farten fordi en stakkar kommer trillende mot et gangfelt... "Ikke pokker, du har vikeplikt". Personlig så liker jeg det best når syklisten ønsker å trille glatt over veien og gir ham/hun tid og plass til dette... dess smoothere kjøring får jeg.

 

Og en siste ting som Betjent ett eller annet sa: Han hadde ennå tilgode å snakke med noen etter en sykkelulykke som sendte de på sykehus med varige skader si "jaja... jeg hadde retten på min side"...fordi det betyr rett og slett så veldig lite.

Billisten får noen tusen i bot og mister kanskje lappen i tre måneder...

Lenke til kommentar

Som aktiv syklist kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelser som at vi ikke er villige til å slippe frem trafikk, det finnes sikkert slike, men der hvor jeg har vært med hittil, har trafikken sjelden eller aldri problemer med at vi er såkalt vrangvillige. Og det at du personlig sjelden treffer noen som holder en snittfart opp mot 50km/t sier ikke noe annet nettopp det, at du personlig ikke har truffet på dem. Det betyr ikke at det finnes rikelig med de av oss som er gode for den hastigheten. For oss ihuga ligger farten på treningsturer ofte rundt 40-45km/t ved rotasjonssykling, og drar vi til litt ekstra, blir det fort over 50km/t på flatmark. I bakker ruller vi LETT opp i 60 uten så mye som engang å røre pedalene, og dette ville du ha visst om du hadde hatt noe som helst peiling på hva du snakker om.

Jeg vil si det er meeget bekymringsfullt at du uttaler at det er det rene vanvidd at vi IKKE bruker gang- og sykkelsti, og jeg vil si det er et tegn på grov misforstand fra din side. Kanskje fløyta ville fått en annen tone den dagen noen i din nære krets blei alvorlig kvestet av en syklist fordi han/hun brukte gang- og sykkelsti hvor manøvreringsmulighetene i beste fall er svært begrensede... Kanskje den i din nære krets var et virrehue som ikke klarte å bestemme seg hvilken side av sykkelstien han/hun skulle gå på, og da skal det lite til før ulykken er et faktum.

Folk har blitt drept av sammenstøt med syklister før, og det kan fort skje igjen dersom bedrevitere og andre folk uten peiling på hva de snakker om skal ta til orde for å få seriøse idrettsutøvere inn på steder hvor de har ingenting å gjøre..

Endret av Juballong
Lenke til kommentar

Synes kanskje det er mer bekymringsfullt at du hardnakket påstår at det beste er å manøvrere blandt biler og andre kjøretøy som lett lager kjøttdeig av deg når du egentlig sitter der å påstår at du ikke kan å føre en sykkel... dvs. du ikke kan se litt framover og bruke bremser en gang i blandt. Veldig ofte på gang og sykkelstier så er det såpass lite fotgjengere at det ikke burde være noe problem.

 

Men jeg er vel bare flinkere å sykle enn deg... jeg klarer faktisk holde god fart, bremse litt nå og da, passere fotgjengere trygt og krysse veier trygt. Vet ikke...kanskje jeg bare er en supersyklist. For det virker som jeg har evner som nesten ingen andre syklister har... :w00t:

 

Mulig du slipper forbi trafikk og all ære for det, men har møtt på såkalte aktive før og de er ikke spesielt flinke til det. Etter 11 år på veien har jeg til gode å møte en.

 

Argumentasjonen for å sykle på vei åkke som er på nivå med debatten om å be kvinner ta noen forholdsregler for å hindre å bli overfalt.

En skal for all del ikke kunne fortelle syklister hva som er tryggest, det er billistens ansvar uansett.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Hehe, tar ironien din her, men seriøst, virker ikke som du har forstått ett av poengene mine her. Det er FORBUDT å ha slike høye hastigheter det er snakk om på gang- og sykkelsti. Slik henger det sammen: På gang og sykkelsti er det gangfart som er standardnormen og syklister har å ta hensyn til gående. Det vil i praksis si at syklistens fart, uansett hvilket formål syklingen har, EGENTLIG skal senkes til ca gangfart når man skal passere fotgjengere. I tillegg skal man, om man har en smule vett, gi lydsignal til fotgjengere at man er i ferd med å ta de igjen og skal forbi. På racersykler er ikke slik utstyr standard, men det skal selvfølgelig ikke være en unnskyldning for å ikke kunne bruke den stemmeprakten man måtte være utstyrt med fra naturens side. Så lenge regelverket er slik som det er, har vi FULL rett til å ferdes på hovedveien, og slik kommer det til å forbli også. Det er noe bilister som irriterer seg må innfinne seg med, enten de liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Synes kanskje det er mer bekymringsfullt at du hardnakket påstår at det beste er å manøvrere blandt biler og andre kjøretøy som lett lager kjøttdeig av deg når du egentlig sitter der å påstår at du ikke kan å føre en sykkel... dvs. du ikke kan se litt framover og bruke bremser en gang i blandt. Veldig ofte på gang og sykkelstier så er det såpass lite fotgjengere at det ikke burde være noe problem.

 

Men jeg er vel bare flinkere å sykle enn deg... jeg klarer faktisk holde god fart, bremse litt nå og da, passere fotgjengere trygt og krysse veier trygt. Vet ikke...kanskje jeg bare er en supersyklist. For det virker som jeg har evner som nesten ingen andre syklister har... :w00t:

 

Mulig du slipper forbi trafikk og all ære for det, men har møtt på såkalte aktive før og de er ikke spesielt flinke til det. Etter 11 år på veien har jeg til gode å møte en.

 

Argumentasjonen for å sykle på vei åkke som er på nivå med debatten om å be kvinner ta noen forholdsregler for å hindre å bli overfalt.

En skal for all del ikke kunne fortelle syklister hva som er tryggest, det er billistens ansvar uansett.

8254871[/snapback]

Har du noen gang prøvd å sykle i over 40km/t på en gang og- sykkelsti? Virker ikke vertfall slik. Skal man trygt kunne sykle på en gjenomsnitlig norsk gang- og sykklelsti kan man selv ikke med terrengsykkel ligge særlig høyere enn 20km/t. Man vet aldri når det plutselig kan hoppe noen inn i veien fra sidene (nei, i motsetning til veien så lages det skjeldent blokkeringer mot "ting" som plutselig kommer inn fra siden). I motsetning til veien, så har man også en svært begrenset bredde man kan bevege seg på om det skulle komme noe i veien.

 

En annen ting er at det er ikke skjeldent at det ligger knuste ølflasker, etc. på gang- og sykkelstier. Med terrengdekk klarer man fint å bare kjøre rett over, men med tynnere dekk skal det ikke mye til før man ødelegger dekk, felger, osv. Og, et sykkeldekk punkterer langt lettere enn et bildekk.

Lenke til kommentar

Et lite tankeeksperiment:

 

De som klager over at syklistene i veibanen sinker dem, hvor mye blir de sinket totalt sett? Hjelper lite å kjøre forbi en syklist når du bare tar køen igjen noen få hundre meter lenger fremme... Og om du er på landeveien og kjører inn på en bensinstasjon: Hvor lang tid går det før syklisten du passerte tidligere sykler forbi der? Altså sånn totalt sett, hvor stor forsinkelse er det snakk om i løpet av en uke, måned eller et år sånn ca?

 

Når vi har funnet den tiden, kan vi sette den opp mot følgende:

 

Hvor mye tid (og irritasjon / krefter) har vi brukt på å diskutere hvor ille det er med syklister i veibanen? :hmm:

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...